ad
  • 8.109.782 stemmen

Captain from Castile (1947)

Avontuur | 140 minuten

Genre: Avontuur

Geregisseerd door: Henry King

Met onder meer: Tyrone Power, Cesar Romero en Jean Peters

Releasedatum: 25 december 1947

Over Captain from Castile

"Master of Women's Hearts . . . . . . . Conqueror of a New World."

Edelman Pedro De Vargas wordt tijdens de Spaanse inquisitie gevangen genomen. Met de hulp van vrienden kan hij naar Cuba vluchten. Daar besluit hij de naam van zijn familie hoog te houden en gaat hij meedoen aan de verovering van Mexico.

imageimageimageimageimage

Luisa De Carvajal

Marquis De Carvajal

avatar van trebremmit

trebremmit

Eerste drie kwartier waren wel onderhoudend en spannend, alleen daarna zakt het wel in mede door de lange speelduur en het saaie gedeelte in Mexico en Cuba.

De film had wel wat meer actie en minder vroom geneuzel kunnen gebruiken.

avatar van mrklm

mrklm

Historische avonturenfilm duurt te lang en had met een wat strakker tempo een veel prettigere kijkervaring op kunnen leveren. Tyrone Power geeft een degelijke, maar weinig stralende vertolking. Peters en vooral Lee J Cobb maken meer indruk en zorgen ervoor dat dit de middelmaat toch ontstijgt.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Een avonturenfilm met Tyrone Power, een acteur die bekend stond dat hij vlot met de degen om kon. En dat bedoel ik niet dubbelzinnig voor alle duidelijkheid. Hoog gewaardeerd als Zorro en de ideale acteur in dit soort avonturenfilms. Kort na de oorlog mocht hij terug acteren, nadat hij terugkeerde uit militaire dienst. Hij speelt niet de rol van z'n leven, maar het is een genre dat hem zeker ligt dus hij schittert evengoed. Tegenover hem de onderschatte Jean Peters, die vooral bekend werd met haar huwelijk met Howard Hughes en haar reputatie als sex symbool. Ze slaagt er toch maar in om in haar debuutfilm, in het mannelijke Hollywood, in een testosteron overgoten genre, de aandacht te trekken. Ze is een waardige tegenspeler van Tyrone Power.

De film is hier en daar wat gedateerd, maar dit soort films werkt nog altijd beter met een vleugje romantiek, degengevechten en mooi kostumering. Weinig modernere films in dit genre slagen er in om de successen van weleer te evenaren. Ik hou ook wel van een wat harder en serieuzere aanpak, maar dit vraagt wat meer theater. Een verdienstelijke film waar ik zeker van genoten heb.