To Have and Have Not (1944)

Thriller / Oorlog

geregisseerd door Howard Hawks
met Humphrey Bogart, Lauren Bacall en Walter Brennan

De Amerikaanse kapitein Harry 'Steve' Morgan verhuurt samen met zijn trouwe en aan alcohol verslaafde vriend Eddie op het eiland Martinique zijn boot voor zeevissen aan toeristen. Steve heeft een stormachtige liefdesaffaire met de jonge Marie 'Slim' Browning, die als zangeres in zijn stamcafé werkt. Maar sinds de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken gaan de zaken voor Steve echter niet meer zo goed. Wanneer een klant niet betaalt komt Steve in de problemen met de lokale politie en moet hij zijn neutraliteit opgeven, wanneer hij om aan inkomsten te komen een gevaarlijke klus aanneemt voor het Franse verzet.

avatar van John Milton
Moet de film nog zien, maar deze Looney Tunes hommage/parodie belooft alvast wat goeds. Bacall to Arms

Ook ik was overigens in de veronderstelling dat de whistle Steve-dialoog uit een andere film kwam, in mijn hoofd kwam het uit The Big Sleep, maar nee

Een onderhoudende romantische avonturenfilm met pittige dialogen waarin de regisseur alle ruimte gaf aan de kleurrijke personages, al vond ik de personage die Walter Brennan moest spelen teveel van het goede en daardoor minder passend. Een verhaal ook over het respecteren van persoonlijke loyaliteit onder het mom dat een man doet wat hij moet doen. De ietwat vettige sfeer van nachtclubs en hotelfoyers was authentiek. Hunphrey Bogart speelde (vanzelfsprekend) de cynische romantische held/zonderlinge buitenstaander. Lauren Bacall was in haar filmdebuut nog maar 19 jaar jong. In 1945 trouwde zij met de 36 jaar oudere Bogart.

avatar van 93.9
Vervelende en bovendien echt gedateerde film.
Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers.
Enige grote pluspunt en waarvoor deze film zo bejubeld wordt zijn de spitse dialogen. Helaas doen mij die zelden wat.

avatar van Biosguru
93.9 schreef:
Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers.

Bogart & Bacall waren de Brangelina van de jaren '40, smoorverliefd op elkaar.

avatar van John Milton
geen actueel voorbeeld, maar ok