To Have and Have Not (1944)

Thriller / Oorlog

geregisseerd door Howard Hawks
met Humphrey Bogart, Lauren Bacall en Walter Brennan

De Amerikaanse kapitein Harry 'Steve' Morgan verhuurt samen met zijn trouwe en aan alcohol verslaafde vriend Eddie op het eiland Martinique zijn boot voor zeevissen aan toeristen. Steve heeft een stormachtige liefdesaffaire met de jonge Marie 'Slim' Browning, die als zangeres in zijn stamcafé werkt. Maar sinds de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken gaan de zaken voor Steve echter niet meer zo goed. Wanneer een klant niet betaalt komt Steve in de problemen met de lokale politie en moet hij zijn neutraliteit opgeven, wanneer hij om aan inkomsten te komen een gevaarlijke klus aanneemt voor het Franse verzet.

avatar van John Milton
Moet de film nog zien, maar deze Looney Tunes hommage/parodie belooft alvast wat goeds. Bacall to Arms

Ook ik was overigens in de veronderstelling dat de whistle Steve-dialoog uit een andere film kwam, in mijn hoofd kwam het uit The Big Sleep, maar nee

Een onderhoudende romantische avonturenfilm met pittige dialogen waarin de regisseur alle ruimte gaf aan de kleurrijke personages, al vond ik de personage die Walter Brennan moest spelen teveel van het goede en daardoor minder passend. Een verhaal ook over het respecteren van persoonlijke loyaliteit onder het mom dat een man doet wat hij moet doen. De ietwat vettige sfeer van nachtclubs en hotelfoyers was authentiek. Hunphrey Bogart speelde (vanzelfsprekend) de cynische romantische held/zonderlinge buitenstaander. Lauren Bacall was in haar filmdebuut nog maar 19 jaar jong. In 1945 trouwde zij met de 36 jaar oudere Bogart.

avatar van 93.9
Vervelende en bovendien echt gedateerde film.
Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers.
Enige grote pluspunt en waarvoor deze film zo bejubeld wordt zijn de spitse dialogen. Helaas doen mij die zelden wat.

avatar van Biosguru
93.9 schreef:
Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers.

Bogart & Bacall waren de Brangelina van de jaren '40, smoorverliefd op elkaar.

avatar van John Milton
geen actueel voorbeeld, maar ok

TMP
Een vlotte film, die met name de moeite waard is door de uitstekende chemie tussen Bogart en Bacall (een ijzersterk duo) en de sterke dialogen. De setting in Martinique is aardig en het plot is gedegen genoeg, hoewel niet al te memorabel.

Goeie film over een visser die zijn boot verhuurd om iemand van het Franse verzet te vervoeren. De film speelt zich af aan het begin van de tweede wereldoorlog. Het eigenlijke verhaal komt pas redelijk laat op gang. De chemie is duidelijk zichtbaar bij deze eerste samenwerking van Humphrey Bogart en Lauren Bacall. Walter Brennan mag ook niet ongenoemd blijven in een vermakelijke bijrol.

Een onbeduidend oorlogsdrama/romantische komedie met een verhaal dat pas begint wanneer de film eindigt. Het relaas speelt zich af in Martinique, een eiland in de Caraïben onder gezag van Vichy-Frankrijk. De centrale 'hub' is een Hotel-Café, waar de rebellen hun plannetjes smeden. Uiteraard wordt er een onvermijdelijke 'dame' in het verhaal gestouwd die een nogal warrige romance aangaat met ex-pat Bogart. Het is geen oninteressante historie, maar ik voelde me doorgaans weinig betrokken. Veel personages voelen karikaturaal of onvoldoende uitgewerkt aan. Er zit (te) veel ongepaste comic relief in verwerkt; niet alleen dronkenlap Eddie, maar ook de corrupte politiechef werkt eerder op de lachspieren. Bogart zelf is iets minder stijf dan gewoonlijk, maar zijn nonchalante houding verdrijft eveneens elke vorm van spanning en inlevingsvermogen. Ik kreeg nooit de indruk dat er echt iets op het spel stond. De aandacht lijkt eerder uit te gaan naar harkerige romantiek tussen de twee hoofdrolspelers. Hun bizarre back-and-forths vond ik echter niet bepaald getuigen van buitengewone chemie. De dialogen neigen af en toe naar het belachelijke en lijken eerder thuis te horen in een screwball comedy. Hawks was misschien niet de ideale persoon voor deze job. De sets zijn weliswaar sfeervol en ergens zal er wel een goed verhaal in zitten, maar ik vond het iets te kluchtig overkomen om op enige belangstelling te rekenen.