The Breaking Point (1950)

Misdaad / Drama

geregisseerd door Michael Curtiz
met John Garfield, Patricia Neal en Phyllis Thaxter

Harry Morgan verhuurt zijn vissersboot aan klanten. Aangezien hij financiële problemen heeft, is hij niet echt selectief over wie hij zijn boot verhuurt. Er ontstaan problemen wanneer hij de boot aan vier mannen verhuurt die criminelen blijken en op de vlucht zijn na een overval.

avatar van Dogie_Hogan
Remake van To Have and Have Not.

De nog jonge Patricia Neal als de blonde femme-fatale ipv Lauren Bacall. En John Garfield is hier, ipv Humphrey Bogart, kapitein Harry Morgan.

avatar van Biosguru
Mooi, maar het voelt allemaal net wat oudbollig aan. Zeker voor 1950, remake of niet. In hetzelfde jaar kwamen deze ook uit: Asphalt Jungle, Sunset Boulevard, All About Eve, Gun Crazy, No Way out, Night and the City en nog veel meer fraaie films. Niet de beste Curtiz dit.

Een man heeft er veel voor over zich als succesvol gezinshoofd te bewijzen aan zijn vrouw maar gaat toch wel erg ver waardoor een naar avontuur ontstaat.
Gesteund op een novelle van Hemingway wordt hier een verhaal goed uit de doeken gedaan, wat niet belet dat er meerdere oubollige, onhandige scènes insteken (het vuurgevecht, bijvoorbeeld, en welke zwaargewonde kan de hulpdiensten verbieden hem naar een hospitaal te vervoeren ?