Crime Wave (1954)

Alternatieve titel: The City Is Dark

Film noir / Misdaad

geregisseerd door André De Toth
met Sterling Hayden, Gene Nelson en Phyllis Kirk

Drie ontsnapte gevangenen uit San Quentin (Penny, Hastings en Morgan) doden een agent tijdens een overval op een tankstation. Een gewonde Morgan vlucht door de donkere straten naar een voor de hand liggend toevluchtsoord: bij de voormalige celmaat Steve Lavey. Steve is voorwaardelijk vrijgelaten en heeft nu een nieuw leven en een toegewijde vrouw, en die kan het zich niet veroorloven geassocieerd te worden met zijn voormalige ontsnapte celmaten. Maar inspecteur Sims van Moordzaken wil met de hulp van Steve, Penny en Hastings vangen, die Steve echter weer chanteren met zijn hulp bij een bankroof. Is er geen uitweg voor Steve?

avatar van Dogie_Hogan
Verwachte DVD-release (Warner) juli 2007.
Trailer: YouTube

avatar van stephan73
Wordt onderdeel van de vierde Warner Brothers Noir box, met daarnaast de volgende films:

Act of Violence (1949)
Cornered (1945)
Decoy (1946)
Illegal (1955)
Mystery Street (1950)
Side Street (1950)
Tension (1950)
They Live By Night (1949)
Where Danger Lives (1950)

Voor mij een must-have!

Act of Violence (1949)
Cornered (1945)
Decoy (1946)
Illegal (1955)
Mystery Street (1950)
Side Street (1950)
Tension (1950)
They Live By Night (1949)
Where Danger Lives (1950)
Voor mij een must-have!
Voor mij ook. Met deze 4e Film-Noir DVD-box ziitten we weer op niveau van de 1e van Warner.

* Forum Vol.IV

avatar van Dogie_Hogan
Nou, een fatsoelijke Engelstalige filmposter nog steeds niet gevonden.
Beschik nog steeds alleen over deze prachtige Duitse poster: Link(459kB).

avatar van stephan73
Originele poster ter correctie ingestuurt!

stephan73 schreef:
Originele poster ter correctie ingestuurt!
Waar heb je die gevonden. (zoek 'm al enige tijd)?

By-the-way, 31 juli a.s. op DVD.

Dogie_Hogan schreef:
Waar heb je die gevonden. (zoek 'm al enige tijd)?

Via een auction-site gespecialiseert in posters..

stephan73 schreef:

Via een auction-site gespecialiseert in posters..
Ai, een gelijksoortige poster had ik bij Toevoegen toen ook, en die werd afgekeurd: DEZE.

Op imdb las ik dat Stanley Kubrick zich door deze film liet inspireren voor The Killing. Persoonlijk vind ik Kubrick's The Killing beter maar ook deze Crime Wave is zeer geslaagd. De spanning zit er goed in, je vraagt je steeds af of Lacey het zal overleven en of het hem gaat lukken om zich te redden uit de puinhoop waarin hij terecht is gekomen.
De fotografie is prachtig, bijna de hele film speelt zich af in de nacht en dat zorgt voor extra sfeer. Ook de cast is van top kwaliteit, Sterling Hayden speelt sterk en de bijrol van een jonge Charles Bronson is het noemen zeker waard. Hier speelt Bronson een typische punk, dezelfde soort punk waar hij in de Death Wish films jacht op maakt.

Diesel schreef:
(Ik twijfel tussen 3,5* en 4,0*) ''I chew toothpicks, tons of them.''
Minimal een 4*, na herzien eerder een 4,5* (IMDB 9/10) zou ik zeggen.

In elk geval een geweldige thriller (verhaal/acterurs/kamerawerk), met veel ste weinig stemmen op MM.

Diesel schreef:
(Ik twijfel tussen 3,5* en 4,0*) ''I chew toothpicks, tons of them.''
James Elroy heeft zijn L.A. CONFIDENTIAL gebaseerd op deze Noir uit nov. 1952; 'Bud' White is eigenlijk Sterling Hayden.

Sterling Hayden is vervolgens ook "the tough cop" in NAKED ALIBI (1954) en THE KIL-LING (1956).

Geweldige "Noir" van De Toth, scenaro, maar vooral ook het sublieme camerawerk. Filmrelease liet bijna 2 jaar op zich wachten...
CRIME WAVE, een "must" voor L.A. CONFIDENTIAL fans; na herzien on a big screen is score 4,5* gepast.

''I chew toothpicks, tons of them.''

Artifact
Nou Dogie, mijn interesse heb je alvast. Het verhaaltje hierboven is me alleen niet helemaal duidelijk. Waar is Morgan opeens in het verhaal gebleven? Verder misschien iets voor de pakketservice. Echt makkelijk is ie niet te verkrijgen namelijk.

Artifact schreef:
Echt makkelijk is ie niet te verkrijgen namelijk.
Jawel, film zit in deze 10DVDBOXSET met nog andere Noir-toppers als DECOY. De box is op voorraad (o.a. bij DVDPacific) en ca. € 3,15 per film. Ook aldaar los verkrijgbaar, maar in verhouding veel duurder.

Op de DVD ook zeer interesant en uitgebreidt audio-commentaar van James Ellroy en Eddie Muller. Verder intervieuw met rigisseur Andre de Toth en acteur/schrijver Nedrick Young.

Mbt de gewonde Gat Morgan (Nedric Young): Hij wordt vermoord door de ingehuurde dierenarts Dr. Otto Hessler ten huize van Kirk en Nelson. Daardoor komen zij in de problemen met de politie en worden verdacht van moord....

Nedrick Young by-the-way, in deze Noir acteur, was schrijver van de in '46 uitgekomen Noir-topper DECOY.

Artifact
Met Nederlandse subs bedoelde ik

Artifact schreef:
Met Nederlandse subs bedoelde ik
Nee, de DVD heeft alleen Engelse, Franse en Spaanse subs. Release in R-2NL is on- waarschijnlijk. Daarvoor is markt hier helaas te klein.

avatar van Dogie_Hogan
Prachtige locaties. Hier vergelijking toen en nu.

avatar van Prinz
Veel te weinig aandacht gekregen deze film, heel solide film noir !

avatar van chevy93
Inderdaad een meer dan verdienstelijke film-noir. Spannend tot het einde en gelukkig geen onnodige zijplotjes en weet ik veel wat. Het verhaal was wat standaard en audiovisueel was het buiten wat mooie cameraperspectieven ook niet bijzonder in mijn herinnering.

Wel een film waarbij je continu op het puntjes van je stoel zit.