• 8.301.186 stemmen

Alternatieve titel: The City Is Dark

Geregisseerd door: André De Toth

Met onder meer: Sterling Hayden, Gene Nelson en Phyllis Kirk

Plot Crime Wave

"Before your shocked eyes -- the city blasted SIN-SIDE OUT!"

Drie ontsnapte gevangenen uit San Quentin (Penny, Hastings en Morgan) doden een agent tijdens een overval op een tankstation. Een gewonde Morgan vlucht door de donkere straten naar een voor de hand liggend toevluchtsoord: bij de voormalige celmaat Steve Lavey. Steve is voorwaardelijk vrijgelaten en heeft nu een nieuw leven en een toegewijde vrouw, en die kan het zich niet veroorloven geassocieerd te worden met zijn voormalige ontsnapte celmaten. Maar inspecteur Sims van Moordzaken wil met de hulp van Steve, Penny en Hastings vangen, die Steve echter weer chanteren met zijn hulp bij een bankroof. Is er geen uitweg voor Steve?

imageimageimageimageimageimageimageimage

Daniel O'Keefe

Gus Snider

Detective Kelly

Dogie Hogan

Verwachte DVD-release (Warner) juli 2007.

Trailer: YouTube

stephan73

Wordt onderdeel van de vierde Warner Brothers Noir box, met daarnaast de volgende films:

Act of Violence (1949)

Cornered (1945)

Decoy (1946)

Illegal (1955)

Mystery Street (1950)

Side Street (1950)

Tension (1950)

They Live By Night (1949)

Where Danger Lives (1950)

Voor mij een must-have!

Act of Violence (1949)

Cornered (1945)

Decoy (1946)

Illegal (1955)

Mystery Street (1950)

Side Street (1950)

Tension (1950)

They Live By Night (1949)

Where Danger Lives (1950)

Voor mij een must-have!

Voor mij ook. Met deze 4e Film-Noir DVD-box ziitten we weer op niveau van de 1e van Warner.

* Forum Vol.IV

Dogie Hogan

Nou, een fatsoelijke Engelstalige filmposter nog steeds niet gevonden.

Beschik nog steeds alleen over deze prachtige Duitse poster: Link(459kB).

stephan73

Originele poster ter correctie ingestuurt!

stephan73 schreef:

Originele poster ter correctie ingestuurt!

Waar heb je die gevonden. (zoek 'm al enige tijd)?

By-the-way, 31 juli a.s. op DVD.

Dogie_Hogan schreef:

Waar heb je die gevonden. (zoek 'm al enige tijd)?

Via een auction-site gespecialiseert in posters..

stephan73 schreef:

Via een auction-site gespecialiseert in posters..

Ai, een gelijksoortige poster had ik bij Toevoegen toen ook, en die werd afgekeurd: DEZE.

avatar van Diesel

Diesel

Op imdb las ik dat Stanley Kubrick zich door deze film liet inspireren voor The Killing. Persoonlijk vind ik Kubrick's The Killing beter maar ook deze Crime Wave is zeer geslaagd. De spanning zit er goed in, je vraagt je steeds af of Lacey het zal overleven en of het hem gaat lukken om zich te redden uit de puinhoop waarin hij terecht is gekomen.
De fotografie is prachtig, bijna de hele film speelt zich af in de nacht en dat zorgt voor extra sfeer. Ook de cast is van top kwaliteit, Sterling Hayden speelt sterk en de bijrol van een jonge Charles Bronson is het noemen zeker waard. Hier speelt Bronson een typische punk, dezelfde soort punk waar hij in de Death Wish films jacht op maakt.

Diesel schreef:
(Ik twijfel tussen 3,5* en 4,0*) ''I chew toothpicks, tons of them.''
Minimal een 4*, na herzien eerder een 4,5* (IMDB 9/10) zou ik zeggen.

In elk geval een geweldige thriller (verhaal/acterurs/kamerawerk), met veel ste weinig stemmen op MM.

Diesel schreef:
(Ik twijfel tussen 3,5* en 4,0*) ''I chew toothpicks, tons of them.''
James Elroy heeft zijn L.A. CONFIDENTIAL gebaseerd op deze Noir uit nov. 1952; 'Bud' White is eigenlijk Sterling Hayden.

Sterling Hayden is vervolgens ook "the tough cop" in NAKED ALIBI (1954) en THE KIL-LING (1956).

Geweldige "Noir" van De Toth, scenaro, maar vooral ook het sublieme camerawerk. Filmrelease liet bijna 2 jaar op zich wachten...
CRIME WAVE, een "must" voor L.A. CONFIDENTIAL fans; na herzien on a big screen is score 4,5* gepast.

''I chew toothpicks, tons of them.''

avatar van Artifact

Artifact

Nou Dogie, mijn interesse heb je alvast. Het verhaaltje hierboven is me alleen niet helemaal duidelijk. Waar is Morgan opeens in het verhaal gebleven? Verder misschien iets voor de pakketservice. Echt makkelijk is ie niet te verkrijgen namelijk.

Artifact schreef:
Echt makkelijk is ie niet te verkrijgen namelijk.
Jawel, film zit in deze 10DVDBOXSET met nog andere Noir-toppers als DECOY. De box is op voorraad (o.a. bij DVDPacific) en ca. € 3,15 per film. Ook aldaar los verkrijgbaar, maar in verhouding veel duurder.

Op de DVD ook zeer interesant en uitgebreidt audio-commentaar van James Ellroy en Eddie Muller. Verder intervieuw met rigisseur Andre de Toth en acteur/schrijver Nedrick Young.

Mbt de gewonde Gat Morgan (Nedric Young): Hij wordt vermoord door de ingehuurde dierenarts Dr. Otto Hessler ten huize van Kirk en Nelson. Daardoor komen zij in de problemen met de politie en worden verdacht van moord....

Nedrick Young by-the-way, in deze Noir acteur, was schrijver van de in '46 uitgekomen Noir-topper DECOY.

avatar van Artifact

Artifact

Met Nederlandse subs bedoelde ik

Artifact schreef:

Met Nederlandse subs bedoelde ik

Nee, de DVD heeft alleen Engelse, Franse en Spaanse subs. Release in R-2NL is on- waarschijnlijk. Daarvoor is markt hier helaas te klein.

Dogie Hogan

Prachtige locaties. Hier vergelijking toen en nu.

avatar van Prinz

Prinz

Veel te weinig aandacht gekregen deze film, heel solide film noir !

avatar van chevy93

chevy93

Inderdaad een meer dan verdienstelijke film-noir. Spannend tot het einde en gelukkig geen onnodige zijplotjes en weet ik veel wat. Het verhaal was wat standaard en audiovisueel was het buiten wat mooie cameraperspectieven ook niet bijzonder in mijn herinnering.

Wel een film waarbij je continu op het puntjes van je stoel zit.

scorsese

Goeie film over een paar ontsnapte gevangenen die hulp zoeken bij een oude celmaat van hun. Een film-noir die naar het einde steeds spannender wordt. Een vrij rechttoe rechtaan verhaal, maar met genoeg vooruitgang (uiteraard ligt dat ook deels aan de korte speelduur). Dat de film in slechts 13 dagen is gefilmd, is er zeker niet aan af te zien.

avatar van as

as

In veel vaart vertelde, In dertien dagen gefilmde crime-noir met een jonge Bronson in een bijrol. Sterling Hayden kauwt er (letterlijk) op los en zet een prettige stereotype detective neer. Die vaart zorgt er ook voor dat je je nergens echt verveelt. Plotje is wat inwisselbaar maar doet dienst.

Oorspronkelijk bedoeld als vehicle voor Humphrey Bogart met aanzienlijk meer budget. Maar DeToth wilde vooral schieten op locatie. dat laatste werk erg fijn: veel schaduwrijke contrasten en lekker grimey gefilmd. Lekker hoor.

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Sluit me wel aan bij de positieve commentaren. Een lekker sfeertje in deze vlotte thriller zonder opsmuk waarin ook de kleine rollen goed zijn ingevuld, zoals de dokter en de maniakaal grijnzende Johnny. Vond ook Hayden erg goed als ruwe cop. Alleen de hoofdrolspeler Nelson (die me een beetje deed denken aan William H. Macy) vond ik niet helemaal overtuigen. Klein minpuntje vond ik de wat afgeraffelde heist-scène, terwijl de opbouw, met de tergend traag tikkende secondewijzers, juist zo spannend was. Leuk om Bronson in een vroege rol te zien.

Overigens wordt Gat niet vermoord door de dokter zoals hier wordt gesuggereerd maar was hij net overleden toen de dokter aankwam. Niet dat het verder veel uitmaakt.