Classe Tous Risques (1960)

Alternatieve titels: The Big Risk | Asfalto Che Scotta

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Claude Sautet
met Jean-Paul Belmondo, Lino Ventura en Michel Ardan

Een ter dood veroordeelde gangster wordt zowel gezocht door de Franse als Italiaanse politie. Door verraad worden bij de Franse grens zijn vrouw en beste vriend gedood, zodat hij zich voor zijn vlucht naar Amerika eerst wil wreken.

Zaterdag om 01.30 uur op MDR ga hem zien echt de moeite waard.

avatar van boerenpummel
Verder niemand de film gezien? Lijkt mij echt geweldig!

avatar van boerenpummel
Heb de Franse dvd gezien. Prima misdaadfilm met Ventura die weer eens de sterren van de hemel acteert. Hij draagt eigenlijk altijd de films waarin hij speelt, zie ook: Le Deuxieme Souffle, Armee des Ombres en Garde a Vue.

Voor de fans van Melville is deze film ook zeker een aanrader. De verkrijgbaarheid is alleen wel een probleem.

avatar van brucecampbell
is er een dvd met eng subs in de omloop?

avatar van stephan73
Nog niet, maar Criterion schijnt dit in de toekomst uit te brengen!

avatar van PaulieWalnuts
stephan73 schreef:
Nog niet, maar Criterion schijnt dit in de toekomst uit te brengen!

klopt.

vanaf 17 juni op dvd.

avatar van Iketes
Is de plotomschrijving niet al een spoiler?

avatar van brucecampbell
Schitterende film naar het boek van Giovanni!
Lino ventura in één van zijn beste rollen als Abel Davos, een misdadiger die op de vlucht is voor de politie en wordt verraden door zijn vroegere kameraden.
De enige waar hij nog kan op rekenen is Eric Stark (Jean-Paul Belmondo).
Franse cinema op zijn best!

avatar van de grunt
De bluray is fantastisch

Review

Claude Sautet, in zijn beginjaren, zette meteen een uitstekende gangsterfilm op het scherm, waarin naast een eveneens nog jonge Belmondo ,een Lino Ventura te bewonderen is met, wat voor hem nogal ongewoon is, toch een stukje emotionaliteit in zijn act.
Stevige en geloofwaardige intrige, boeiend tot het einde.

Robuuste misdaadthriller over loyaliteit, verraad en wraak in de Parijse onderwereld. De film is vooral gefocust op de karakterontwikkeling van de hoofdpersonages. Het einde komt wat abrupt, maar afgezien daarvan is het in zijn genre een van de betere films met uitstekende rollen van Lino Ventura en Jean-Paul Belmondo. Sandra Milo vervult niet meer dan een bijrol.