ad
  • 8.090.869 stemmen

To Have and Have Not (1944)

Thriller / Oorlog | 100 minuten

Genre: Thriller / Oorlog

Geregisseerd door: Howard Hawks

Met onder meer: Humphrey Bogart, Lauren Bacall en Walter Brennan

Releasedatum: 20 januari 1945

• Google Play Bekijk via Google Play

Over To Have and Have Not

"TALK ABOUT T.N.T! THIS is IT!"

De Amerikaanse kapitein Harry 'Steve' Morgan verhuurt samen met zijn trouwe en aan alcohol verslaafde vriend Eddie op het eiland Martinique zijn boot voor zeevissen aan toeristen. Steve heeft een stormachtige liefdesaffaire met de jonge Marie 'Slim' Browning, die als zangeres in zijn stamcafé werkt. Maar sinds de Tweede Wereldoorlog is uitgebroken gaan de zaken voor Steve echter niet meer zo goed. Wanneer een klant niet betaalt komt Steve in de problemen met de lokale politie en moet hij zijn neutraliteit opgeven, wanneer hij om aan inkomsten te komen een gevaarlijke klus aanneemt voor het Franse verzet.

imageimageimage

Fishing Customer Johnson

Capt. M. Renard

avatar van John Milton

John Milton

Moet de film nog zien, maar deze Looney Tunes hommage/parodie belooft alvast wat goeds. Bacall to Arms

Ook ik was overigens in de veronderstelling dat de whistle Steve-dialoog uit een andere film kwam, in mijn hoofd kwam het uit The Big Sleep, maar nee

gauke

Een onderhoudende romantische avonturenfilm met pittige dialogen waarin de regisseur alle ruimte gaf aan de kleurrijke personages, al vond ik de personage die Walter Brennan moest spelen teveel van het goede en daardoor minder passend. Een verhaal ook over het respecteren van persoonlijke loyaliteit onder het mom dat een man doet wat hij moet doen. De ietwat vettige sfeer van nachtclubs en hotelfoyers was authentiek. Hunphrey Bogart speelde (vanzelfsprekend) de cynische romantische held/zonderlinge buitenstaander. Lauren Bacall was in haar filmdebuut nog maar 19 jaar jong. In 1945 trouwde zij met de 36 jaar oudere Bogart.

avatar van 93.9

93.9

Vervelende en bovendien echt gedateerde film.

Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers.

Enige grote pluspunt en waarvoor deze film zo bejubeld wordt zijn de spitse dialogen. Helaas doen mij die zelden wat.

avatar van Biosguru

Biosguru

93.9 schreef:

Weinig chemie tussen de hoofdrolspelers.

Bogart & Bacall waren de Brangelina van de jaren '40, smoorverliefd op elkaar.

avatar van John Milton

John Milton

geen actueel voorbeeld, maar ok

avatar van TMP

TMP

Een vlotte film, die met name de moeite waard is door de uitstekende chemie tussen Bogart en Bacall (een ijzersterk duo) en de sterke dialogen. De setting in Martinique is aardig en het plot is gedegen genoeg, hoewel niet al te memorabel.

scorsese

Goeie film over een visser die zijn boot verhuurd om iemand van het Franse verzet te vervoeren. De film speelt zich af aan het begin van de tweede wereldoorlog. Het eigenlijke verhaal komt pas redelijk laat op gang. De chemie is duidelijk zichtbaar bij deze eerste samenwerking van Humphrey Bogart en Lauren Bacall. Walter Brennan mag ook niet ongenoemd blijven in een vermakelijke bijrol.

avatar van Kiekerjan

Kiekerjan

Een onbeduidend oorlogsdrama/romantische komedie met een verhaal dat pas begint wanneer de film eindigt. Het relaas speelt zich af in Martinique, een eiland in de Caraïben onder gezag van Vichy-Frankrijk. De centrale 'hub' is een Hotel-Café, waar de rebellen hun plannetjes smeden. Uiteraard wordt er een onvermijdelijke 'dame' in het verhaal gestouwd die een nogal warrige romance aangaat met ex-pat Bogart. Het is geen oninteressante historie, maar ik voelde me doorgaans weinig betrokken. Veel personages voelen karikaturaal of onvoldoende uitgewerkt aan. Er zit (te) veel ongepaste comic relief in verwerkt; niet alleen dronkenlap Eddie, maar ook de corrupte politiechef werkt eerder op de lachspieren. Bogart zelf is iets minder stijf dan gewoonlijk, maar zijn nonchalante houding verdrijft eveneens elke vorm van spanning en inlevingsvermogen. Ik kreeg nooit de indruk dat er echt iets op het spel stond. De aandacht lijkt eerder uit te gaan naar harkerige romantiek tussen de twee hoofdrolspelers. Hun bizarre back-and-forths vond ik echter niet bepaald getuigen van buitengewone chemie. De dialogen neigen af en toe naar het belachelijke en lijken eerder thuis te horen in een screwball comedy. Hawks was misschien niet de ideale persoon voor deze job. De sets zijn weliswaar sfeervol en ergens zal er wel een goed verhaal in zitten, maar ik vond het iets te kluchtig overkomen om op enige belangstelling te rekenen.

avatar van IH88

IH88

“By the way, what are your sympathies?”

“Minding my own business.”

Schitterende klassieker met Bogart en Lauren Bacall in haar debuutrol. De chemie tussen Bacall en Bogart is gelijk zichtbaar, en dat er op de set een liefdesrelatie is ontstaan verbaasd me niets. Het verhaal van To Have and Have Not is ook interessant, en de combinatie van spanning, humor, romantiek en avontuur is perfect.

Regisseur Howard Hawks heeft een film gemaakt waarin we het gevaar en de gevolgen van de Tweede Wereldoorlog zien, maar waar ook genoeg ruimte is voor humor, luchtige scenes en vlijmscherpe dialogen. De laatste scene met Bacall is exemplarisch voor de gehele film. Fijne muziek, Bogart, Walter Brennan als de constant dronken Eddie en de prachtige Bacall… Genoeg om van te genieten.

avatar van Bobbejaantje

Bobbejaantje

Met Ernest Hemingway en William Faulkner is dit de enige filmproductie ooit waaraan twee Nobelprijswinnaars hebben bijgedragen aan de verhaallijn. Is dat een garantie voor een goeie film? To Have And Have Not wordt dan wel omschreven als een drama/avonturenfilm maar ik zie er er meer een psychologische praatfilm in met noir invloeden.

Het verhaal speelt zich af in Frans Martinique in 1940, op het moment dat het pro-nazi Vichy regime aan de macht is en ook de plak zwaait in de overzeese gebieden zoals Martinique. Bogart en co in een exotische stad roept uiteraard onmiddellijk associaties op met Casablanca. Al is de muziek ditmaal calypso gericht. Hoagy Carmichael speelt de rol van pianist in een bar - doet hij wel vaker - en mag enkele van zijn onderhoudende songs spelen op tekst van Johnny Mercer.

Dit was eveneens de film waarin Humphrey Bogart zijn Lauren Bacall leerde kennen, hoewel Bogey tijdens de productie eerst nog de tijd vond om de andere tegenspeelster Dolores Moran te ‘zegenen’. De relatie tussen Bogart en Bacall ging volgens de historici ook pas van start ná de productie; een Bogey mag je nooit onderschatten. Maar het moet gezegd; er is chemie tussen Bogart en Bacall op het scherm. De entree van Bacall in deze film als de archetypische femme fatale vind ik goddelijk. Verder vind ik Bacall opmerkelijk als nachtclubzangeres: ze zingt bijna lager dan Johnny Cash . In The Big Sleep (1946) mag ze ook enkele lijnen zingen maar in die film gaat de zang wat verloren te midden van de backing vocals. Zowel haar personage als dat van Bogey schipperen tussen de grenzen van goed en kwaad, naar gelang de situatie en de mood van het moment, typisch noir eigenlijk.

De regie van Howard Hawks is - zoals te verwachten - voortreffelijk, en met stijlvolle belichting. De lamellen aan de ramen doen prima hun werk wanneer ze gestreepte schaduwen op de personages moeten werpen.

Wanneer je deze film kijkt, kan je er best rekening mee houden dat deze drijft op dialoog en niet zozeer op spanning, wat we dan toch te danken hebben aan de vermelde literaire inbreng van Faulkner en co. Maar voor mij zeker een genietbare film met enkele bijzondere momenten.