Just Pals (1920)

Drama / Komedie

geregisseerd door John Ford
met Buck Jones, Helen Ferguson en George Stone

Bim is de nietsnut van het dorp, maar bewijst toch van enig nut te zijn als hij zich ontfermt over Bill, een 13-jarige jongen die uit een trein is gezet. De onderwijzeres Mary ziet dat Bim zich inzet voor Bill en zij staat er op dat Bill naar school gaat. Bim is verliefd op Mary, maar zij heeft al een vriend, de niet te vertrouwen Harvey Cahill. Cahill is kassier bij het postkantoor en er blijkt geld tekort te zijn bij het natellen van de kas. Cahill vraagt Mary hem geld te lenen uit het schoolfonds.

Leuk romantisch drama met een uitstekende Buck Jones. Ik ben benieuwd naar zijn 'sprekende' films.
Een vlot lopend verhaaltje, dat in de huidige tijd wel erg standaard aandoet. Dat zal in 1920 wel anders zijn geweest en voor menigeen spannende momenten hebben opgeleverd of het allemaal wel goed zou aflopen. Met 50 minuten niets te lang, omdat er weinig spektakel in zit.
Kristalhelder beeld met een enkel tekstbord dat er uitspringt: 'If talk was a breeze... that bunch over there would be a cyclone.'

avatar van mrklm
Gemaakt een jaar voor Chaplins eerste lange speelfilm The Kid, met wie het duidelijk overeenkomsten vertoont. John Ford regisseerde dit luchtige komische drama over Bim [Buck Jones], de nietsnut van het dorp die om die reden bepaald niet geliefd is. Wanneer hij stuit op Bill [George Stone]. een tienjarige zwerver, herkent hij zoveel van hemzelf in de jongen dat hij besluit zich over hem te ontfermen. Mary Bruce [Helen Ferguson], de plaatselijke schooljuffrouw op wie Bim een oogje heeft, staat erop dat Bill naar school gaat en na een moeizame start klikt het al gauw tussen Mary en haar nieuwe pupil. Wanneer zij door toedoen van haar vriend [William Buckley] betrokken raakt bij een schandaal, is Bim er alles aan gelegen haar naam te zuiveren. Samen met Bill probeert hij orde op zaken te stellen, maar zijn reputatie als aartsluiaard staat hem daarbij in de weg.
George Stone was één van de populairste kindersterren en hier is duidelijk te zien waarom. Hij is even ontwapenend als overtuigend als het schoffie dat zich moet aanpassen aan schoolregels en omgangsvormen. De chemie tussen hem en Buck Jones maakt deze film tot een aangenaam tijdverdrijf, ook al is de film hier en daar slecht gemonteerd.