Stagecoach (1939)

Western

geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Claire Trevor en Thomas Mitchell

Een postkoets is met zeven passagiers van uiteenlopende achtergrond onderweg van Tonto, New Mexico, naar de nederzetting Lordsburg. De passagiers zijn: Dallas, een prostituee, die Tonto moet verlaten; de zwangere Lucy Mallory, vrouw van een officier in Lordsburg; Hatfield, een vlotte prater en kaartspeler, die een oogje heeft op Lucy; de arts en dronkaard Dr. Boone; de nerveuze drankhandelaar Peacock; de corrupte bankier Gatewood en de gezochte wraakzuchtige outlaw Ringo Kid, die onderweg is ingestapt. Buck is de koetsier en sheriff Willcox zit naast hem om het gezelschap te beschermen. Wat een standaard reis zou worden blijkt al snel een levensgevaarlijke rit te worden door Apachen, die onder leiding van de beruchte Geronimo op het oorlogspad zijn. De reizigers zijn om te overleven daardoor op elkaar aangewezen.

avatar van madmax1
Deze nog in TC telecine even ingelegd ,beeld als een plaatje haarscherp,
Maar de film zelf kan ik niks mee , ook in vroegere tijden slappe western, snel
afzetten en kijken voor een andere.

avatar van Legan
John Ford mag dan een regisseur zijn met de nodige palmares, met Stagecoach zet hij een simpele en vrij nietszeggende film neer.

Het verhaal mag dan dun zijn en de standaard (bij)plotjes bevatten, van ergerlijke aard is pas de cast. De stereotiepe en bordkartonnen personages welke zij neerzetten zijn van dien aard dat zij enkel ergernis opwekken. Comic relief Andy Devine met zijn karakteristieke stem, John Wayne die blijkbaar slechts één personage kan spelen, ...
En natuurlijk krijgt eenieder (de "outlaw" Ringo Kid, de Southerner Hatfield, de hoer Dallas, zelfs de alcoholische dokter Boone) zijn/haar moment van glorie. Kom op zeg, verzin eens wat beters.

Er wordt nog gepoogd de film wat gewicht mee te geven door de toevoeging van wat symboliek en thematiek doch deze pogingen zijn op zijn best erg doorzichtig. En in plaats van de film te laten eindigen als ze in de stad aankomen, krijg je ook nog eens een verlengde einde voorgeschoteld. Het moet toch niet gekker worden met die John Ford.

2*. Lijkt mij een mooie score.

avatar van trebremmit
Bij Jpc.de is de blu ray voor maar 6,99 te krijgen en verzendkostenvrij. Met Engelse audio en geen subs.

avatar van mjk87
Uitstekende western van Ford, die wellicht de belangrijkste western aller tijden is? Tijdens het kijken zelf heb je geen idee waarom dit de blauwdruk is, deels doordat je niet anders gewend bent en deels doordat ik in elk geval geen western van voor 1939 heb gezien. Maar goed, het zit dus vooral in Monument Valley en de psychologische uitdieping en volwassen behandeling van de western.

Ditmaal dus een aantal uiteenlopende karakters die gezamenlijk met de postkoets rijden, elk met een eigen reden. Onderweg kunnen ze ook nog eens indianengevaar treffen. Dat klinkt allemaal niet zo spannend, maar het is vooral wat met dit gegeven gedaan wordt wat de film goed maakt. Elk personage heeft zijn onhebbelijkheden en ze worden allemaal wel iets uitgewerkt, waardoor ze aan het eind allemaal hun eigen smoel hebben en je denkt ze allen beter te kennen. De acteurs helpen ook door allemaal redelijk naturel te blijven, en niet zo hysterisch aan het overacteren zijn in pakweg The Searchers.

Inhoudelijk zitten er daarnaast nog wel diepere lagen. De indianen (de savages) worden heel karikaturaal en eendimensionaal neergezet. Zij zijn gevaarlijk, zij doen niets anders dan blanken lastig vallen. Maar de geciviliseerde witte man, is die wel helemaal schoon? Want Ford zet een corrupte bankier, een dronkenlap, een prostituee en een moordenaar tussen die nette blanken. Dus wie zijn er erger? De indiaan die alles kwijt is en ogenschijnlijk instinctief reageert (wraak? overlevingsdrang?) of de bedachte blanke die net zo min zuiver op de graad is.

Verder zijn het de sfeerzetting en mooie plaatjes en fijne muziek die de rest doen. Een enkele scène is spannend en de actie is knap en overzichtelijk geregisseerd, en dat zonder CGI (of wellicht daardoor juist). Ook de laatste akte voelt wat aan als mosterd na de maaltijd, maar is wel ijzersterk, vooral met de sfeer van het nachtleven in een stadje.

Maar goed, dit soort films kan ik wel hebben uit die tijd, waarin een bepaald plezier in filmmaken echt van het scherm spattert. En dat kijkt wel zo prettig. 4,5*.

avatar van mr rumson
Voor mij een goede western maar ook niet meer dan dat.
De negen personen in de postkoets daar had ik niet zoveel mee.
En wat ze al te vertellen hadden of wie dat ze waren was niet echt boeiend genoeg .
Het ergste was wel de koetsier deze was nogal over de top en was daardoor best wel irritant.
Wel levert de film mooie plaatjes op en ook de actie scene de aanval van de Apache op de postkoets zag er zeer goed uit.
Maar dat heeft ook een keer zijde omdat ze bij de paarden een klem om de benen deden met een kabel die vast zat aan een paal in de grond.
Als het paard dan in volle galop rijd en uit eindelijk de maximale lengte heeft bereikt . Tuimelt het paard met volle vaart voor over.
Dat dit niet zonder gevaren ging voor het paard mag voor zich spreken vele gingen er dan ook aan dood.
Al met al een goede western ook al waren de personages niet altijd even boeiend .

avatar van joolstein
De tweede film die ik van John Ford bekijk. En deze beviel me een stuk beter. Echt een heerlijke film die het vooral moet hebben van het acteerwerk en de flamboyante personages. En die zijn er! De dronkaard Dr. Boone, Dallas, een prostituee, Hatfield, een oplichter en valsspeler, drankhandelaar Peacock, sheriff Willcox, corrupte bankier Gatewood ,de gezochte outlaw Ringo Kid en natuurlijk de koetsier Buck. Al deze personages bezitten zowel hun goede als foute eigenschappen en hierdoor ontstaan er fijne situaties. Daarnaast zijn de achtervolging scene's met de koets prachtig. Ook bijzonder is het feit dat de film uit 1939 komt maar eigenlijk alle elementen van een klassieke western anno nu in zich heeft. Sterker de scene's in de kleine ruimte van de postkoets en de daarbij horende sfeer kunnen zo in een horrorfilm verschijnen. Prima film die filmhistories ook intressant is.

TMP
Een teleurstellende western van Ford. De film bezit louter bordkartonnen personages, die geen van allen enige indruk weten te maken. Ook het plot van deze western is weinig bijzonder en op hoofdlijnen vrij voorspelbaar. De uiteindelijke confrontatie met de Apachen levert enkele aardige scènes op, maar heel erg spannend wordt het nu ook weer niet. De romance tussen twee passagiers van de postkoets mist de nodige overtuiging en had beter achterwege kunnen blijven.