
Stagecoach (1939)
Verenigde Staten
Western
96 minuten
geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Claire Trevor en Thomas Mitchell
Een postkoets is met zeven passagiers van uiteenlopende achtergrond onderweg van Tonto, New Mexico, naar de nederzetting Lordsburg. De passagiers zijn: Dallas, een prostituee, die Tonto moet verlaten; de zwangere Lucy Mallory, vrouw van een officier in Lordsburg; Hatfield, een vlotte prater en kaartspeler, die een oogje heeft op Lucy; de arts en dronkaard Dr. Boone; de nerveuze drankhandelaar Peacock; de corrupte bankier Gatewood en de gezochte wraakzuchtige outlaw Ringo Kid, die onderweg is ingestapt. Buck is de koetsier en sheriff Willcox zit naast hem om het gezelschap te beschermen. Wat een standaard reis zou worden blijkt al snel een levensgevaarlijke rit te worden door Apachen, die onder leiding van de beruchte Geronimo op het oorlogspad zijn. De reizigers zijn om te overleven daardoor op elkaar aangewezen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=OE-VWDsdkwM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Maar de film zelf kan ik niks mee , ook in vroegere tijden slappe western, snel
afzetten en kijken voor een andere.
Het verhaal mag dan dun zijn en de standaard (bij)plotjes bevatten, van ergerlijke aard is pas de cast. De stereotiepe en bordkartonnen personages welke zij neerzetten zijn van dien aard dat zij enkel ergernis opwekken. Comic relief Andy Devine met zijn karakteristieke stem, John Wayne die blijkbaar slechts één personage kan spelen, ...
En natuurlijk krijgt eenieder (de "outlaw" Ringo Kid, de Southerner Hatfield, de hoer Dallas, zelfs de alcoholische dokter Boone) zijn/haar moment van glorie. Kom op zeg, verzin eens wat beters.
Er wordt nog gepoogd de film wat gewicht mee te geven door de toevoeging van wat symboliek en thematiek doch deze pogingen zijn op zijn best erg doorzichtig. En in plaats van de film te laten eindigen als ze in de stad aankomen, krijg je ook nog eens een verlengde einde voorgeschoteld. Het moet toch niet gekker worden met die John Ford.
2*. Lijkt mij een mooie score.
Ditmaal dus een aantal uiteenlopende karakters die gezamenlijk met de postkoets rijden, elk met een eigen reden. Onderweg kunnen ze ook nog eens indianengevaar treffen. Dat klinkt allemaal niet zo spannend, maar het is vooral wat met dit gegeven gedaan wordt wat de film goed maakt. Elk personage heeft zijn onhebbelijkheden en ze worden allemaal wel iets uitgewerkt, waardoor ze aan het eind allemaal hun eigen smoel hebben en je denkt ze allen beter te kennen. De acteurs helpen ook door allemaal redelijk naturel te blijven, en niet zo hysterisch aan het overacteren zijn in pakweg The Searchers.
Inhoudelijk zitten er daarnaast nog wel diepere lagen. De indianen (de savages) worden heel karikaturaal en eendimensionaal neergezet. Zij zijn gevaarlijk, zij doen niets anders dan blanken lastig vallen. Maar de geciviliseerde witte man, is die wel helemaal schoon? Want Ford zet een corrupte bankier, een dronkenlap, een prostituee en een moordenaar tussen die nette blanken. Dus wie zijn er erger? De indiaan die alles kwijt is en ogenschijnlijk instinctief reageert (wraak? overlevingsdrang?) of de bedachte blanke die net zo min zuiver op de graad is.
Verder zijn het de sfeerzetting en mooie plaatjes en fijne muziek die de rest doen. Een enkele scène is spannend en de actie is knap en overzichtelijk geregisseerd, en dat zonder CGI (of wellicht daardoor juist). Ook de laatste akte voelt wat aan als mosterd na de maaltijd, maar is wel ijzersterk, vooral met de sfeer van het nachtleven in een stadje.
Maar goed, dit soort films kan ik wel hebben uit die tijd, waarin een bepaald plezier in filmmaken echt van het scherm spattert. En dat kijkt wel zo prettig. 4,5*.
De negen personen in de postkoets daar had ik niet zoveel mee.
En wat ze al te vertellen hadden of wie dat ze waren was niet echt boeiend genoeg .
Het ergste was wel de koetsier deze was nogal over de top en was daardoor best wel irritant.
Wel levert de film mooie plaatjes op en ook de actie scene de aanval van de Apache op de postkoets zag er zeer goed uit.
Maar dat heeft ook een keer zijde omdat ze bij de paarden een klem om de benen deden met een kabel die vast zat aan een paal in de grond.
Als het paard dan in volle galop rijd en uit eindelijk de maximale lengte heeft bereikt . Tuimelt het paard met volle vaart voor over.
Dat dit niet zonder gevaren ging voor het paard mag voor zich spreken vele gingen er dan ook aan dood.
Al met al een goede western ook al waren de personages niet altijd even boeiend .
Stagecoach heeft een gekend verhaal met wat stereotiepe figuren, maar dat komt omdat die later veel werden nagedaan in westerns natuurlijk. Toch valt het best mee en is dit een vermakelijke avonturenfilm. Best wel genieten, al zijn er betere westerns.
Niet dat ik er erg veel van verwacht had. De cinema van John Ford doet mij doorgaans zeer weinig, westerns zijn verder mijn minst geliefde genre. Het is dan ook niet zo heel vreemd om dé blauwdruk van wat we ondertussen kennen als de stereotype western aan te vangen met enige scepsis.
En dan bleek ook redelijk terecht. Hier en daar zijn er scenes die net wat interessanter lijken te worden, vooral wanneer de film zich niet bezighoudt met typisch cowboys en Indiaantjes geleuter, maar het zijn relatief kleine opflakkeringen in een verder povere film.
Personages zijn erg plat en karikaturaal, de actie is niet om aan te zien en het hele plot wist mij voor geen meter te boeien. Het is dat de film verder niet zo heel lang duurt, maar het was toch een redelijke martelgang om tot het eind te raken. Denk niet dat het ooit nog wat gaat worden tussen mij, Ford en de western.
1.0*
want ik heb flink wat westerns gezien die een beter en boeieder verhaal wisten vertellen .
De onderlinge spanningen tussen de passagiers blijven vrij oppervlakkig en verder weet het verhaal ook niet bijster te boeien .
Uiteindelijk krijgen we een finale waarin het personage van Wayne centraal staat maar ook dat is verder niet bijster interessant uitgewerkt .
Nee de status die deze film zou hebben ongaat me een beetje .
Misschien handig om dit bericht van mjk87 eens te lezen om wat meer begrip voor de status van "Stagecoach" te krijgen.
Uitstekende western van Ford, die wellicht de belangrijkste western aller tijden is? Tijdens het kijken zelf heb je geen idee waarom dit de blauwdruk is, deels doordat je niet anders gewend bent en deels doordat ik in elk geval geen western van voor 1939 heb gezien. Maar goed, het zit dus vooral in Monument Valley en de psychologische uitdieping en volwassen behandeling van de western.
Ditmaal dus een aantal uiteenlopende karakters die gezamenlijk met de postkoets rijden, elk met een eigen reden. Onderweg kunnen ze ook nog eens indianengevaar treffen. Dat klinkt allemaal niet zo spannend, maar het is vooral wat met dit gegeven gedaan wordt wat de film goed maakt. Elk personage heeft zijn onhebbelijkheden en ze worden allemaal wel iets uitgewerkt, waardoor ze aan het eind allemaal hun eigen smoel hebben en je denkt ze allen beter te kennen. De acteurs helpen ook door allemaal redelijk naturel te blijven, en niet zo hysterisch aan het overacteren zijn in pakweg The Searchers.
Inhoudelijk zitten er daarnaast nog wel diepere lagen. De indianen (de savages) worden heel karikaturaal en eendimensionaal neergezet. Zij zijn gevaarlijk, zij doen niets anders dan blanken lastig vallen. Maar de geciviliseerde witte man, is die wel helemaal schoon? Want Ford zet een corrupte bankier, een dronkenlap, een prostituee en een moordenaar tussen die nette blanken. Dus wie zijn er erger? De indiaan die alles kwijt is en ogenschijnlijk instinctief reageert (wraak? overlevingsdrang?) of de bedachte blanke die net zo min zuiver op de graad is.
Verder zijn het de sfeerzetting en mooie plaatjes en fijne muziek die de rest doen. Een enkele scène is spannend en de actie is knap en overzichtelijk geregisseerd, en dat zonder CGI (of wellicht daardoor juist). Ook de laatste akte voelt wat aan als mosterd na de maaltijd, maar is wel ijzersterk, vooral met de sfeer van het nachtleven in een stadje.
Maar goed, dit soort films kan ik wel hebben uit die tijd, waarin een bepaald plezier in filmmaken echt van het scherm spattert. En dat kijkt wel zo prettig. 4,5*.
Of dit : John Ford's 'Stagecoach' Made the Then-Unknown John Wayne Into an Overnight Star - PopMatters
Ongetwijfeld, maar deze film is zo belangrijk voor het genre als voorbeeld /gangmaker.
Ik begrijp heel goed dat filmliefhebbers die al heel wat "nieuwere" westerns gezien hebben, en daarna pas Stagecoach, zich afvragen wat er zo goed aan is.
Wanneer je echter de westerns van vóór Stagecoach bekijkt zie je dat wel snel.
Believe it or NOT!
Ondanks de negatieve reacties hier,de uiteindelijke doorbraak van John Wayne!
Believe it or NOT!
Misschien dat obiwan1958 niet weet dat je een bericht tot 12 uur na plaatsing kan aanpassen (door op het pennetje rechtsboven in het bericht te klikken) of verwijderen (het kruisje) ?
ja, misschien is Obiwan1958 wel dom!