Come Back to the Five and Dime, Jimmy Dean, Jimmy Dean (1982)

Alternatieve titel: Kom Terug Jimmy Dean, Kom Terug

geregisseerd door Robert Altman
met Sandy Dennis, Cher en Karen Black

Zes vrouwen, die zich 'The Disciples of James Dean' noemen, komen samen op de dag dat James Dean 20 jaar geleden overleed, en bespreken de voortgang van hun leven sinds dat tragische moment. Naar het toneelstuk van Ed Gracyzk.

avatar van Yak
Yak
****, al was het alleen al maar omdat het één van de mooiste titels uit de filmgeschiedenis is

misschien leuk om dáár eens een thread over te starten

*****
Wellicht voor velen een 'vrouwenfilm' met een lach en een traan, maar ik vind het één van de beste films ooit gezien. Schitterende dialogen tussen Sandy Dennis, Karen Black en Cher. En een jonge Kathy Bates in een bijrol is het bekijken waard.

Ben zeer benieuwd naar deze film.

avatar van dray
Laatst weer even op video bekeken en nog steeds fantastisch. Moet binnenkort maar weer 'ns op TV komen... Blijft nog wel even mijn nummer 1.

Een van de betere films.
Goed acteerwerk van Cher, Karen Black.
Jammer, dat deze film niet op dvd te koop is.

Yak schreef:

misschien leuk om dáár eens een thread over te starten

Mee eens... één van die filmtitels die ik soms zomaar citeer. Ik heb geen idee wat het betekent, maar ik wil mijn vriendje wel eens naar me toe roepen met deze titel. En dan kijkt hij zo van: ?!?
Nou ja, goed, uiteindelijk komt ie dan wel.

avatar van dray
Sinds een maand is er een soort van trailer (losse fragmenten) op YouTube te vinden..

avatar van Gish
Wanneer komt dit ondergewaarde meesterwerk van Altman eindelijk eens uit op DVD ?
Na het overlijden van Altman moet de vaart er in.
Dit is namelijk een van zijn beste films.

avatar van Erick1985
Gebaseerd op de gelijknamige Broadway musical uit 1982, met dezelfde actrices. Helaas nog steeds niet op dvd verkrijgbaar.

Ik vond het een erg vermakelijke film, met leuk acteerwerk van Cher, Sandy Dennis en Karen Black. Alhoewel de film erg slecht gemonteerd is, heb ik er erg van genoten. Hopelijk binnenkort eindelijk eens op dvd.

avatar van yeyo
Bitterzoet klein filmpje waar Altman vakkundig de bedrieglijkheid van nostalgie blootlegt: herinneringen zijn vaak mooier dan de realiteit. De personages zijn eerder vlak en ook verhaaltechnische wendingen liggen voor de hand, maar de film blijft boeiend door een sterk gestructureerd verloop: de scènes zijn perfect qua duur en sluiten naadloos op elkaar aan. Het gebruik van spiegels als overgang naar een flashback, is zelfs een unieke, symbolische vondst. Ik snap dan ook niet waarom er hierboven over de montage geklaagd wordt, was naar mijn inzien niets mis mee. Daarnaast is het miraculeus hoe Altman zelfs in zijn 'mindere' films de locatie tot leven kan laten komen. Weinig regisseurs die zo perfectionistisch zijn op vlak van ruimte en staging, zonder dat het kunstmatig of te bestudeerd overkomt. Ik vraag me tenslotte af hoeveel kijkers de subtiele melancholie van het einde hebben begrepen.

avatar van fun in acapulco
Deze film is duidelijk gebaseerd op een toneelstuk. Het huis uit Giant heeft nog lang op locatie in Texas gestaan. Of eigenlijk was het slechts de voorgevel van het huis. Fans hebben er telkens stukken van meegenomen, totdat er niets meer van over was.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Gaat in 2014 eindelijk uitkomen op DVD en Blu Ray (in de VS in elk geval, via Olive en hun Blu Rays zijn vaak regiovrij schijnt). Staat zeer hoog in mijn to see lijst.

Uitstekende film over een James Dean-fanclub die na 20 jaar een reünie organiseren. Een mooi verhaal dat zich langzaam ontvouwt met lange, onthullende monologen. De film speelt zich op één locatie af, maar wordt nergens eentonig of langdradig. Dit is grotendeels te danken aan de prachtige montage tussen de twee verschillende tijden waarin het verhaal zich afspeelt (met behulp van spiegels/ramen). Prima acteerwerk van de gehele cast.