• 143.868 films
  • 7.116 series
  • 21.636 seizoenen
  • 486.290 acteurs
  • 286.939 gebruikers
  • 8.252.807 stemmen
Avatar
 
banner banner

Akai Satsui (1964)

Drama | 150 minuten
3,75 28 stemmen

Genre: Drama

Speelduur: 150 minuten

Alternatieve titels: Intentions of Murder / Unholy Desire / 赤い殺意

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Shôhei Imamura

Met onder meer: Masumi Harukawa, Kō Nishimura en Shigeru Tsuyuguchi

IMDb beoordeling: 7,7 (1.554)

Oorspronkelijke taal: Japans

Releasedatum: 13 augustus 1981

  • On Demand:

  • Netflix Niet beschikbaar op Netflix
  • Pathé thuis Niet beschikbaar op Pathé Thuis
  • Videoland Niet beschikbaar op Videoland
  • Amazon Prime Niet beschikbaar op Amazon Prime
  • Disney+ Niet beschikbaar op Disney+
  • Google Play Niet beschikbaar op Google Play
  • meJane Niet beschikbaar op meJane

Plot Akai Satsui

Terwijl haar echtgenoot van huis is wordt een verveelde vrouw bruut verkracht. Ze kan het de volgende dag niet opbrengen om haar man het voorval te vertellen. Vreemd genoeg hoopt ze dat de bruut zal terugkeren en wanneer dit daadwerkelijk gebeurt biedt ze nauwelijks verzet meer.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Externe links

Video's en trailers

Reviews & comments


Gast

  • berichten
  • stemmen

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.
zoeken in:
avatar van cinema.rex

cinema.rex

  • 307 berichten
  • 232 stemmen

Wie zich niet laat afschrikken door het bizarre gegeven en de lange speelduur, kan genieten van een bijzondere film. Het camerawerk is soms heel origineel, bijvoorbeeld in de beginscenes.

Goed geconstrueerd verhaal. Wat ik bijvoorbeeld heel subtiel vind, is het gegeven dat de verkrachter een zwakke gezondheid heeft. Hierdoor heeft de vrouw (behalve andere gevoelens) ook medelijden met hem. En waarschijnlijk is het de bedoeling dat wij kijkers dit gevoel delen.

Aanvulling op beschrijving:

In de begin van de film zit de vrouw gevangen in een liefdeloos huwelijk. Tevens wordt zij in haar vrijheid beknot door haar dominante schoonmoeder. Ondertussen heeft haar man een verhouding met een vrouw op zijn werk.


avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

  • 20215 berichten
  • 3867 stemmen

Wat is Imamura goed. En ik geloof dat ik deze zelfs nog beter vind dan de andere films die ik van 'm zag. Zowat briljant zelfs.

Waar The Insect Woman nog decennia beschreef en volzat met personages gaat Intentions of Murder over een kortere tijd en een bescheidener opzet. De staat van Japan wordt veel minder nadrukkelijk bij de film gehaald. Maar de film gaat er wel over. Intentions Of Murder zet tradities tegenover de werkelijkheid.. De maatschappij tegenover het individu. Verlangens tegenover verwachtingen. En weer met dierenverwijzing, dit keer niet mieren maar elkaar opvretende muizen.

Uiteindelijk vind de Sadako tussen een man die sociaal misbruik van haar maakt en een die dat lichamelijk doet haarzelf en blijkt het, geholpen door het lot, haar zelfvertrouwen te geven en te bevrijden. Een zeer hoopvol einde aan een geweldig boeiende film. Interessant is het niveau waarop dat gebeurt. Sadako is namelijk veel minder zelfbewust en waarschijnlijk ook minder intelligent dan Tome uit The Insect Woman, dat suggereert dat als mensen bepaalde instincten volgen in plaats van vreemde sociale tradities dat bevrijdend kan zijn.

Ook prachtig gefilmd weer met een fraaie sneeuwbeelden bijvoorbeeld of een schitterende droomscene. Vooral de tweede helft is bloedmooi.

4.5*


avatar van Knisper

Knisper

  • 12971 berichten
  • 1231 stemmen

Het eerste uur van de film is ongelofelijk taai, ik had het bijna opgegeven. De personages zitten vooral veel in donkere kamers, zijn eendimensionaal en vlak en vooral ook nog niet bijster interessant, omdat er maar erg weinig ontwikkeling in zit. En het duurt lang voordat daar verbetering in komt.

De film breekt echter, gelukkig, nog totaal open. Vooral als de omgeving een grotere rol gaat spelen, wordt het beter. De treinscène is wat mij betreft het breekpunt. Want dan gooit Imamura steeds meer de remmen eraf en zien we ook mooie momenten op daken, in een tunnel, in besneeuwde landschappen. Dan vallen de delen uit het eerste uur ook beter op hun plaats en is de voor mij te overdreven voice-over ook niet storend meer.

Eventueel dus ooit bij een herziening nog een verhoging, als ik bij het eerste gedeelte al weet, dat mijn geduld beloond zal worden.


avatar van McSavah

McSavah

  • 9953 berichten
  • 5268 stemmen

Knisper schreef:

De treinscène is wat mij betreft het breekpunt.

Beetje jammer alleen dat Imamura en co tijdens een tracking shot wel erg opzichtig in de trein te zien zijn


avatar van Knisper

Knisper

  • 12971 berichten
  • 1231 stemmen

Bedoel je als fout of als passagiers, die erg nadrukkelijk in beeld komen?


avatar van McSavah

McSavah

  • 9953 berichten
  • 5268 stemmen

Knisper schreef:

Bedoel je als fout of als passagiers, die erg nadrukkelijk in beeld komen?

Reflecterend in de trein de camera bedienend. Volgens mij zwaaien ze niet, dus ik denk dat het niet zo bedoeld is


avatar van kevin_vp

kevin_vp

  • 950 berichten
  • 3289 stemmen

Stockholm syndrome: the movie