• 10.523 nieuwsartikelen
  • 8.962.377 stemmen

The Boys of St. Vincent (1992)

Drama | 90 minuten / 186 minuten (mini-serie)

Genre: Drama

Speelduur: 90 minuten / 186 minuten (mini-serie)

Oorsprong: Canada

Geregisseerd door: John N. Smith

Met onder meer: Ashley Billard en Henry Czerny

Gesproken taal: Engels, Frans en Duits

Plot The Boys of St. Vincent

In het weeshuis St. Vincent worden jongens misbruikt en mishandeld door hun voogden. Hun benarde situatie komt pas aan het licht als de conciërge en een lokale politieagent zich uitspreken tegen de walgelijke manier waarop de broeders de wezen behandelen. Tijdens het daaropvolgende onderzoek zijn de jongens zo moedig om tegen de broeders te getuigen. Maar uit angst voor een schandaal besluiten de kerk en de gemeente de zaak in de doofpot te stoppen en de desbetreffende geestelijken over te plaatsen.

logo tmdbimage

Eddie Linnane

Tom Kennedy

avatar van jassonn

jassonn

Let op! het gaat hierom de 4 -delige miniserie die RTL 4 (maandag t/m donderdag) uitzend:

Deel 1 en deel 2 van deze miniserie verhaalt over het katholieke weeshuis voor jongens, St. Vincent in Newfoundland. Het weeshuis heeft een goede naam, jongens van alle leeftijden vinden er onderdak en krijgen onderwijs en verzorging. Wat echter niemand weet, is dat er binnen het weeshuis vreselijke dingen gebeuren. De jongens worden ruw mishandeld en zelfs seksueel misbruikt. Wanneer de buitenwereld lucht krijgt van wat er gaande is, stelt de politie een onderzoek in. Ondanks de gedrevenheid van detective Noseworthy, belandt het onderzoek uiteindelijk in de doofpot. Deel 3 en deel 4 speelt zich vijftien jaar later af. De jongens zijn inmiddels volwassen geworden en zij durven eindelijk de waarheid te vertellen. Om het verleden te kunnen laten rusten, eisen zij gerechtigheid en de zaak komt na al die jaren voor de rechter.

Op IMDB staat, Runtime: Germany:90 min / USA:186 min.

RTL doet dus die van 186 min. (waarschijnlijk heeft RTL hem in stukken geknipt??)

avatar van joyce.b

joyce.b

ja,..ben ik lekker nietsvermoedend aan het kijken...houd `de film` ineens op.

tsss

avatar van jassonn

jassonn

Deze komt vanavond dus ook weer (deel 2), staat niet in tv overzicht

avatar van Elsenburg

Elsenburg

ik heb nu 2 delen gezien en ben tot nu toe erg onder de indruk. Goed acteerwerk van de jongens en een aangrijpend verhaal. stemmen doe ik over 2 dagen, als ik alle afleveringen heb gezien.

avatar van Elsenburg

Elsenburg

Ik vond de eerste twee delen beter dan de laatste twee. De eerste twee delen krijgen 4* en de laatste twee 3*. DUs 3,5* voor het totaal.

Nog steeds ben ik diep onder de indruk van de film die ik destijds onverwacht op de televisie van Nederland heb gezien. Het is voor een deel zeker ook de spiegel van mijn eigen leven.

Ik waardeer de integriteit en de indringendheid waarmee deze film is gemaakt. Verder vind ik de film niet alleen indringend, maar ook shockerend, vooral daar waar de advocaat van de verdachte broeder(s) een uitzonderlijke rol speelt wanneer het gaat om het schenden van de integriteit van de slachtoffers. Nog steeds rust op dit soort onderwerpen, in de rechtzaal en ver daarbuiten een enorm taboe. Blijft rechtovereind staan, dat wanneer er goede en eerlijke aandacht zou worden geschonken binnen de media aan dit soort ingrijpende gebeurtenissen in iemands persoonlijke leven, er wellicht een preventieve werking van zou kunnen uitgaan! Immers dit soort misbruik van macht en het ontkennen van dat misbruik, alsook de schending van iemands persoonlijke integriteit alleen al rechtvaardigen een eerlijke, oprechte en indringende aandacht. Er gaat meer leed schuil achter de al dan niet tastbaar verwoeste levens van de slachtoffers.

Al weer jaren zoek ik inmiddels naar een dvd, die zonder regiocode 1, ook in onze regio Europa is af te spelen. Wie van de geachte lezers zou mij verder kunnen helpen? Bijvoorbaat hartelijk dank.

avatar van Sneakerjeans29

Sneakerjeans29

Zo'n vent als Lavin zou je toch het liefste doodmartelen.

avatar van Erwinner

Erwinner

Is vandaag uitgekomen in de videotheek

gauke

15 jaar later is deze film nog altijd actueel. Een aanklacht tegen de rooms katholieke kerk en de vaak corrupte en laffe overheid die weerloze jongeren niet wil en durft te beschermen en lieden die hun eigen positie belangrijker vinden. Ik denk dat dergelijke vergrijpen nog altijd schering en inslag zijn en oogluikend worden toegestaan, binnen een manneninstituut, waar vrouwen, sexualiteit en homosexualiteit nog steeds officieel taboe zijn. Hoe hypocriet kan een instituut zijn. De afgelopen 25 jaar heb ik zoveel verhalen persoonlijk gehoord, maar ook gelezen van en over jongens, die de priesteropleiding deden en daar op de seminaries sexueel misbruikt werden. Van slachtoffer werden ze dader want sexueel misbruik wordt dikwijls doorgegeven.

avatar van Phantasm

Phantasm

Dit is een film die je aandacht wel vasthoudt, goed in elkaar gezet drama, tegenwoordig hoor je nog steeds van deze dingen, het hoort niet te gebeuren en toch gebeurt het, afschuwelijk gewoon.

avatar van clubsport

clubsport

na hele lange tijd weer eens gezien , het blijft een indringend verhaal en indrukwekkend .

gelukkig is van de hoofddader geen duivel in mensgedaante gemaakt en je gaat je toch sterk afvragen wat er in zijn jeugd allemaal gebeurt is waardoor hij zo geworden is .

avatar van Tiany

Tiany

Indrukwekkende, en droevige, film in 2 delen. Zeer goed gespeeld, helaas naar ware gebeurtenissen is een weeshuis in Canada. 4,5*