My Darling Clementine (1946)

Western
97 minuten / 103 minuten (pre-release versie)

geregisseerd door John Ford
met Henry Fonda, Linda Darnell en Victor Mature

Wyatt Earp en zijn broers Morgan en Virgil gaan naar Tombstone, hun broer James blijft achter om op het vee te letten. Wanneer ze terug komen is het vee gestolen en is James dood. Wyatt Earp zweert wraak en wordt sheriff van Tombstone, net zolang tot hij de moordenaars heeft gevonden.

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
Niet de beste western (het genre kent ondertussen enkele klassiekers die de lat hoog hebben gelegd), maar zeker niet onverdienstelijk. Alles zit wel lekker in dit filmpje en kijkt als een strip van Lucky Luke. Henry Fonda speelt een goeie Wyatt Earp. Wel zit hier geen groots filmfiguur in. Nog eigenaardiger is de titel My darling Clementine, die buiten het bekende kampvuurnummer en af en toe een mooie verschijning van bijrol Clementine, niet veel met het verhaal zelf te maken heeft. De film kent wel de nodige sfeer, maar ik had toch meer verwacht tussen Earp en The Clantons.

Toch een mooie comeback van Fonda na de WO en goed onderhouden western.

avatar van Jesper187

Werkelijk een plaatje van een film!

Een van de vele varianten van het verhaal over de legendarische afrekening bij Tombstone in 1881.

Zeker niet de beste verfilming van dat incident. En ook zeker niet de beste film van John Ford.
Niettemin kan de film er alleszins mee door, dankzij het goede acteerwerk van de hoofdrolspelers.

Opvallend dat ook in deze film Tombstone gesitueerd wordt in het 800 km verder naar het noorden gelegen Monument Valley, een favoriete locatie voor westerns vanwege de spectaculaire, panoramische omgeving.

avatar van mr rumson
Er zijn al veel westerns gemaakt over Wyatt Earp .Waarvan ik Tombstone toch nog de beste vind .
Henry Fonda als Wyatt Earp acteert uitstekend Maar in Once upon a time in the west maakt hij nog meer indruk op mij .
Ik had deze film graag eens in kleur willen zien omdat dan volgens mij het landschap (Monument Valley ) beter tot zijn recht kwam .
Aan de andere kant heeft het zwart wit ook wel wat al vond ik het af en toe wat te donker .
IK heb de 2 dvd uitgave .
desondanks heb ik wel genoten van deze mooi western die door de fijne western sfeer en het prima acteer werk prettig wegkijkt .
tot nu toe een 7 maar wie weet verhoog ik hem nog wel in de toekomst .

Dit klassieke sombere westernverhaal, in zwart -wit, werd mooi verteld (plotontwikkeling), was rijks aan karakterontwikkeling en is prachtig gemaakt. De regisseur werkte via schitterend camerawerk met licht en schaduw. Henry Fonda speelde op de toppen van zijn kunnen in de rol van de gevoelige hoofdpersoon.

avatar van madmax1
Na een verzoekje van wat oudere western liefhebbers,deze dan ook naar zeker zo’n 40 jaar weer eens herzien.
Was een hele zoek actie want hij was beland in een vergeet hoekje .
Prachtig beeld opening mooi helder redelijk vol met een kleine afscheiding aan de kanten niet storend en nl ondertiteld maar dat had ik van te voren al gecheckt .
Als de eerste beelden verschijnen op groot plasma breedbeeld is de toon al gezet , onder het genot van een borreltje is de sfeer grandioos .
Begon aan mijn eigen te twijfelen waarom ik deze zo lang niet meer heb herhaald.
Deze western heeft alles wat het moet bieden, top cast en een vakman in het filmen, heerlijke zondag morgen gehad en maar weer eens duiken in de archieven deze was ik helemaal vergeten.

avatar van mjk87
Sterke western. Wat het meest opvalt is de fotografie die soms zozeer zwart-wit is, dat het haast abstracte beelden worden. Prachtig spel met licht en schaduw die plaatjes opleveren die ik zo aan mijn muur zou hangen. Verder ook gewoon een erg fijne film, met geen scène te veel en toch een heel behoorlijke sfeerschets van een westernstadje en er wordt nog een plot verteld ook. Goed spel ook van de meeste acteurs, zeker als je dat vergelijkt met dat overacteren in The Searchers. Eigenlijk doet deze film niets verkeerd, alleen bleef het net te afstandelijk voor een heel hoog cijfer. Nu wel 4,0*.

avatar van joolstein
Wisselende gevoelens bij deze film. Er zitten namelijk in deze film prachtige shots. Maar daartegenover staat dat ik veel van andere scenes maar matig vond. Het verhaal gaat over de bekende Wyatt Earp en Doc Holliday in het stadje Tombstone. Nu ken ik het verhaal niet en het lijkt of dat de film er vanuit gaat dat iedereen de story wel kent. Het is een wraakfilm maar veel actie is er niet te bleven. Afgezien van de het einde wordt er eigenlijk niet veel geschoten. En die eind scene is dan ook van hele korte duur. Tussen het begin en het einde zien we voornamelijk meer hoe Wyatt Earp leeft. Veel scenes van eten, pokeren, lummelen en de barbershop. Henry Fonda speelde fantastische. Toch mistte ik de spanning en interactie van andere acteurs om deze film naar een hogere plan te tillen. Ik vond het allemaal erg vlak.

avatar van trebremmit
Na Criterion komt nu ook Arrow met een blu-ray. Ik heb trouwens de Duitse blu-ray met Nederlandse subs, en die heeft een prima beeldkwaliteit.

TMP
Degelijke western met een aardige hoofdrol voor Henry Fonda als Wyatt Earp. De sfeer is best aardig en de zwart-witbeelden zien er goed uit, maar het verhaal komt nogal moeizaam op gang. Ook kunnen de personages niet echt boeien, op Wyatt Earp en Doc Holliday na.