"She was everything the West was - young, fiery, exciting!"
Wyatt Earp en zijn broers Morgan en Virgil gaan naar Tombstone, hun broer James blijft achter om op het vee te letten. Wanneer ze terug komen is het vee gestolen en is James dood. Wyatt Earp zweert wraak en wordt sheriff van Tombstone, net zolang tot hij de moordenaars heeft gevonden.
Niet de beste western (het genre kent ondertussen enkele klassiekers die de lat hoog hebben gelegd), maar zeker niet onverdienstelijk. Alles zit wel lekker in dit filmpje en kijkt als een strip van Lucky Luke. Henry Fonda speelt een goeie Wyatt Earp. Wel zit hier geen groots filmfiguur in. Nog eigenaardiger is de titel My darling Clementine, die buiten het bekende kampvuurnummer en af en toe een mooie verschijning van bijrol Clementine, niet veel met het verhaal zelf te maken heeft. De film kent wel de nodige sfeer, maar ik had toch meer verwacht tussen Earp en The Clantons.
Toch een mooie comeback van Fonda na de WO en goed onderhouden western.
Een van de vele varianten van het verhaal over de legendarische afrekening bij Tombstone in 1881.
Zeker niet de beste verfilming van dat incident. En ook zeker niet de beste film van John Ford.
Niettemin kan de film er alleszins mee door, dankzij het goede acteerwerk van de hoofdrolspelers.
Opvallend dat ook in deze film Tombstone gesitueerd wordt in het 800 km verder naar het noorden gelegen Monument Valley, een favoriete locatie voor westerns vanwege de spectaculaire, panoramische omgeving.
Dit klassieke sombere westernverhaal, in zwart -wit, werd mooi verteld (plotontwikkeling), was rijks aan karakterontwikkeling en is prachtig gemaakt. De regisseur werkte via schitterend camerawerk met licht en schaduw. Henry Fonda speelde op de toppen van zijn kunnen in de rol van de gevoelige hoofdpersoon.
Na een verzoekje van wat oudere western liefhebbers,deze dan ook naar zeker zo’n 40 jaar weer eens herzien.
Was een hele zoek actie want hij was beland in een vergeet hoekje .
Prachtig beeld opening mooi helder redelijk vol met een kleine afscheiding aan de kanten niet storend en nl ondertiteld maar dat had ik van te voren al gecheckt .
Als de eerste beelden verschijnen op groot plasma breedbeeld is de toon al gezet , onder het genot van een borreltje is de sfeer grandioos .
Begon aan mijn eigen te twijfelen waarom ik deze zo lang niet meer heb herhaald.
Deze western heeft alles wat het moet bieden, top cast en een vakman in het filmen, heerlijke zondag morgen gehad en maar weer eens duiken in de archieven deze was ik helemaal vergeten.
Sterke western. Wat het meest opvalt is de fotografie die soms zozeer zwart-wit is, dat het haast abstracte beelden worden. Prachtig spel met licht en schaduw die plaatjes opleveren die ik zo aan mijn muur zou hangen. Verder ook gewoon een erg fijne film, met geen scène te veel en toch een heel behoorlijke sfeerschets van een westernstadje en er wordt nog een plot verteld ook. Goed spel ook van de meeste acteurs, zeker als je dat vergelijkt met dat overacteren in The Searchers. Eigenlijk doet deze film niets verkeerd, alleen bleef het net te afstandelijk voor een heel hoog cijfer. Nu wel 4,0*.
Wisselende gevoelens bij deze film. Er zitten namelijk in deze film prachtige shots. Maar daartegenover staat dat ik veel van andere scenes maar matig vond. Het verhaal gaat over de bekende Wyatt Earp en Doc Holliday in het stadje Tombstone. Nu ken ik het verhaal niet en het lijkt of dat de film er vanuit gaat dat iedereen de story wel kent. Het is een wraakfilm maar veel actie is er niet te bleven. Afgezien van de het einde wordt er eigenlijk niet veel geschoten. En die eind scene is dan ook van hele korte duur. Tussen het begin en het einde zien we voornamelijk meer hoe Wyatt Earp leeft. Veel scenes van eten, pokeren, lummelen en de barbershop. Henry Fonda speelde fantastische. Toch miste ik de spanning en interactie van andere acteurs om deze film naar een hogere plan te tillen. Ik vond het allemaal erg vlak.
Degelijke western met een aardige hoofdrol voor Henry Fonda als Wyatt Earp. De sfeer is best aardig en de zwart-witbeelden zien er goed uit, maar het verhaal komt nogal moeizaam op gang. Ook kunnen de personages niet echt boeien, op Wyatt Earp en Doc Holliday na.
Westernklassieker van John Ford met Henry Fonda als de beroemde legende en historische figuur: Wyatt Earp die in verschillende Westerns figureert en daar gespeeld wordt door oa Burt Lancaster, James Stewart en Kurt Russell.
Het verhaal is gebaseerd op echte gebeurtenissen (John Ford kende de beste man) en is best interessant, al vond ik het soms wat lastig te volgen (hoe is Earp nu zo snel Marshall geworden?). De acteurs zijn prima en de (expressionistische) beelden van Ford zijn mooi al moet je er van houden.
Ik vond de film echter vanaf het begin al een behoorlijk zwaar gevoel geven wat ik niet goed kon plaatsen of begrijpen en daarom leek het ook niet echt bij de film te passen. Ook emoties, die opvallend veel aanwezig waren voor een western begreep ik niet altijd goed. Hierdoor vooralsnog een lage beoordeling, al vraagt dit natuurlijk een keer om een herziening.
Wat een geweldige film blijft dit. Misschien wat weinig actie, maar de actie zit hem in de staring contests als er iemand een bar binnenkomt, wie durft er iets te zeggen als Wyatt Earp zich er mee bemoeit of de reacties van de mensen als de sheriff een Indiaan een bar uitzet. De spanning in wat er niet gezegd wordt. De hoed die even recht gezet wordt om de situatie te duiden. Voortreffelijk editing. Technisch weer goed én een emotioneel verhaal. Niet alleen een stoere mannenfilm. Ademloos zitten kijken weer. Top 10 western en mijn favoriete Ford.
Prachtig werk. Vooral ben ik onder de indruk van de fotografie en belichting, hoe die op perfecte wijze de sfeer van de film bepaalt. Een sfeer die - ondanks sporadische uitbarstingen van geweld - aan de contemplatieve kant is, weliswaar met een grimmig randje. Alsof je een snapshot meekrijgt van het mythische westen binnen een verhaallijn waarin the survival of the fittest centraal staat. Momenten zoals de dansscene en Fonda wiegend op zijn stoel blijven bij, naast de prachtige vergezichten (uiteraard eigen aan het genre). Henry Fonda is een soort breekbare galante held die het opneemt tegen geboefte, met Victor Mature als dubbelzinnig noir personage, met aan zijn zijde Linda Darnell die eveneens een verbinding vormt tussen het goede en het slechte. Cathy Downs steelt ieders hart als darling van de film, al lijkt haar symboliek - zuivere opbouwende kracht op het westfront - belangrijker dan haar eigenlijke rol in het verhaal van deze voortreffelijke film.