Tobacco Road (1941)

Komedie / Drama

geregisseerd door John Ford
met Gene Tierney, Charley Grapewin en Marjorie Rambeau

Een blanke familie leeft als een beest op het platteland in Georgia. Ze zijn zo lusteloos dat ze hun landbouwgrond niet verbouwen. Maar hun bestaan komt in gevaar wanneer een bank hun grond over wil overnemen.

avatar van Dogie_Hogan
R-2NL release op 5 sept. a.s.
(Bron: bol.com)

avatar van BASWAS
Ik kon niet veel met de humor over een stelletje heikneuters die financieel aan de grond zitten en kinderlijk opgewekt doen. Temidden van een hoop opgeblazen drukte in alle armoede staat Gene Tierney in een klein rolletje er soms mooi bij te zijn. Het was haar derde filmrol, een houten vogelverschrikster tussen de randdebielen. Misschien moet je wel een Amerikaan zijn in de jaren '40 om dit met plat opgefokt lachen te waarderen. Eigenlijk is het een goed gefilmde armetierige karikatuur met flodderig tranengedoe.

avatar van Dogie_Hogan
BASWAS schreef:
Bedankt voor de info. Ondanks zeer grote fan van Gene Tierney koop ik de DVD maar niet.

avatar van Poisonthewell
Voor Gene Tierney fans is deze inderdaad niet de moeite waard. Ze is nauwelijks in beeld en heeft geloof ik twee woordjes dialoog ('Yes, ma!'). Verder vond ik t absurde gedoe wel apart. Zoals op imdb iemand schreef: 'the Beverly Hillbillies as directed by Hollywood's greatest poet.' En Charley Grapewin maakt veel goed; hij over-Walter Brennant Walter Brennan. 3*

avatar van yeyo
Tobacco Road is zonder twijfel de meest ongewone prent die ik van John Ford zag. Nochtans ligt de thematiek van arme boeren die noodgedwongen hun land moeten verlaten volledig in de lijn van de regisseur en ook de cinematografie, warm en romantisch, is zeer eigen aan Ford. Het is dan ook eerder de voorstelling van de personages die erg van de conventie afwijkt. Op dat vlak is de film zowat de antithese van The Grapes of Wrath: het arme boerenvolkje wordt hier namelijk geenszins geromantiseerd, of zelfs maar een warm hart toegedragen. Integendeel, ze worden uitgebeeld als onbehouwen, luidruchtige ploerten die gloednieuwe auto's in de prak rijden, bieten stelen van hun schoonfamilie en bij de minste onenigheid elkaar met stenen bekogelen.

Deze subversieve satire van 'rural america' (en ook het Christendom krijgt trouwens zwaar te verduren) is eerder iets wat ik zou verwachten van de gebroeders Coen, Russ Meyer of Elia Kazan(e.g. Babydoll). Misschien beschouwde de studio John Ford in dit geval meer als 'hired hand'. Zo niet, is het redelijk gedurfde zelfspot van een man die dergelijke thematiek haast altijd mythologiseerde.

lezertje
Prettig gestoorde film over een stel Hillbillies die te lui zijn om te werken en elkaar op allerlei mogelijke manieren proberen te bestelen. Zoals Yeyo hierboven al schreef ligt de thematiek in de lijn van Fords films en je zou ‘Tobacco Road’ kunnen zien als het gestoorde broertje van het een jaar eerder gemaakte 'The grapes of wrath' (1940). Charley Grapewin schittert als de oude Jeeter Lester. En Gene Tierney speelt de ultieme verleidster.