The Searchers (1956)

Alternatieve titel: De Woestijnhavik

Western / Drama

geregisseerd door John Ford
met John Wayne, Jeffrey Hunter en Vera Miles

Ethan Edwards (Wayne) is een ex-soldaat. Zijn familie wordt door de Comanches afgeslacht en zijn nicht door hen ontvoerd. Vastbesloten om haar te bevrijden, laat hij zich tijdens zijn zoektocht door geen enkele ontbering afleiden. Ethan vindt echter iets onverwachts: zijn eigen menselijkheid.

Lord Flashheart schreef:
John Wayne...

Hoe kom je daar zo bij?
Is dat een uitspraak van Wayne zelf?
Dat zou wel erg vreemd zijn, want vele grote namen zijn hem voorgegaan in dat genre.
Overigens ook een aantal waaraan hij zei dat ze een voorbeeld voor hem waren.
(overigens ben ik geen Wayne fan )

avatar van trebremmit
Zo realistisch zijn de westerns met Eastwood nou ook weer niet.

Ik vind het trouwens helemaal geen vrolijke film.

Dit is een nog een mooi filmpje over The Searchers en John Ford.
'The Searchers' (1956) | Video Essay - YouTube

trebremmit schreef:

Ik vind het trouwens helemaal geen vrolijke film.

Inderdaad, verre van dat zelf, drama voert de boventoon.

avatar van W.V.
Lord Flashheart schreef:
John Wayne...

Eigenlijk had ik nog nooit (bewust) een film van deze man opgezet; de acteur die zichzelf beschouwde als de godfather van het genre. En ik begrijp nu ook waarom. Als kind vond ik dit soort indianen vs. cowboy verhaaltjes nog heel spannend, maar als volwassene maakt het op mij de indruk van een simpel jongensavontuurtje. Niet slecht of zo, maar zeker niet het briljante dat sommige mensen er in zien.

Op alle vlakken doet het voor mij onder ten opzichte van de bekende Spaghetti Westerns en films als High Noon of High Plains Drifter. Die films weten een bepaalde dreigende sfeer op te roepen en geven diepgang mee aan hun personages. Hier is alles - soms letterlijk - van bordkarton. Kleurrijk en vrolijk, dat wel, maar niet hetgeen ik zoek in een western. Deed me in sommige opzichten denken aan The African Queen: ook een wat gedateerde avonturenfilm vol misplaatste humor.

Ironisch genoeg had John Wayne een hekel aan bovengenoemde westerns en noemde ze "on-Amerikaans". Het zijn inderdaad twee diametraal verschillende invalshoeken van het wilde westen: de geromantiseerde versie van John Wayne versus de rauwe, dreigende versies van Clint Eastwood en consorten.

Ikzelf denk toch dat die laatsten een stuk realistischer waren. In ieder geval zijn ze veel interessanter en bieden ze vandaag de dag nog stof tot discussie, terwijl de meeste geromantiseerde westerns inmiddels liggen te verstoffen op antiekmarkten. 3***

Ik wil toch even reageren op een paar van je stellingen, meestal doe ik dat niet omdat een ieder recht heeft op een eigen mening mits je in mijn ogen geen onzin verkoopt.

Je geeft aan dat jij Searchers een geromantiseerde film vind, dat is dus in mijn ogen niet zo, het geeft een keihard beeld van het wilde westen kort na de burgeroorlog, waarin pioniers constant in gevaar verkeerden en indianen terecht moesten vrezen om hun bestaan en zich daar tegen weerden. Deze film is, vergeleken met westerns die veelvuldig in die periode werden gemaakt, behoorlijk rauw en er worden onderwerpen aangesneden welke toentertijd heel gevoelig lagen.
Denk alleen maar aan de scene waarin Wayne een dode indiaan om een bepaalde reden verminkt, of waarin hij zonder moeite een aantal outlaws, die weliswaar een overval in gedachten hadden, in de rug schiet, of het scalperen van Scar als ultieme wraak. Je geeft ook aan dat Wayne geen diepgang aan de rol geeft, dat is dus totale onzin, als er ooit een rol is geweest waarin hij dat wel degelijk deed, dan is het de rol van Ethan Edwards, haal de scene waarin hij en Marty een fort bezoeken die een aantal blanke meisjes welke gered zijn hebben meegenomen om te kijken of Debbie er bij is, in je geheugen en dan vooral het moment waarop hij zich omdraait of de buffeljacht waarin hij maar blijft doorschieten, alleen omdat de indianen van dat voedsel afhankelijk zijn en wat denk je van het racisme welke hij aan de dag legt ten opzichte van alles wat maar een rood kleurtje heeft. Na de film blijf je zelfs met een aantal vragen zitten, wat zijn werkelijk de gevoelens voor zijn schoonzus, werd Ethan gezocht na de oorlog en waarom was hij zo racistisch?
Ook ligt in zijn spel opgesloten dat hij beseft dat de tijden van de harde mannen in het wilde westen voorbij zijn, aan het einde van de film wordt dat prachtig in beeld gebracht.
Je hebt gelijk wat betreft de soms kartonnen studio settings, maar nergens lees ik van je dat dit afgewisseld wordt met schitterende opnames van monument valley.

Dat je films al High Noon en High plains drifter beter vind dan Searchers, daar heb ik geen probleem mee ligt er aan waar je voorkeur naar uitgaat, maar noem Searchers geen geromantiseerde film want dan sla je de plank in mijn ogen mis.

avatar van Lord Flashheart
Brix schreef:
Hoe kom je daar zo bij?
Is dat een uitspraak van Wayne zelf?
Overigens ook een aantal waaraan hij zei dat ze een voorbeeld voor hem waren.
(overigens ben ik geen Wayne fan )
Geen letterlijke uitspraak van hem, maar als je kijkt naar zijn carrière kun je hem wel zo beschouwen. Hij heeft maar liefst in 83 westerns gespeeld. Natuurlijk was hij niet de eerste, zoals The Godfather ook niet de eerste misdaadfilm was. Maar net als die film voor het misdaadgenre heeft Wayne een soort standaard voor het westerngenre gezet, zo'n 30 jaar lang. En hij heeft wel degelijk uitspraken gedaan over de westerns van anderen, daarmee implicerend dat zijn werk beter was. En voor de duidelijkheid: het gaat hier niet om voorgangers van Wayne, maar om tijdgenoten. Films als High Noon en High Plains Drifter vond hij niks. Ook Spaghetti westerns bevielen hem niet. Allemaal on-Amerikaans; zo gedroegen cowboys zich volgens hem niet.

@[quote]Lord Flashheart schreef:
Ook Spaghetti westerns bevielen hem niet. Allemaal on-Amerikaans; zo gedroegen cowboys zich volgens hem niet.[/quote[user]

Met Wayne's uitspraken heb ik weinig (er zijn betere Amerikaanse westerns gemaakt dan veel van de zijne door tijdgenoten)
Maar met die laatste uitspraak had hij m.i. dan wel in zekere zin gelijk.
De spaghettiwesterns zijn inderdaad "on-Amerikaans", en volgden de zgn. "Code of the West" niet.
Ik heb het nu, net als Wayne waarschijnlijk, over de (ongeschreven? ) regels van de western, en niet over de werkelijke historie van het oude Amerikaanse Westen.

"Cowboys" zie je overigens niet of nauwelijks in de spaghettiwesterns (ook geen koeien trouwens)
De vergelijking van "cowboys", zoals we die kennen van de Amerikaanse western, met de uitsluitend op eigen financieel voordeel beluste hoofdpersonages zonder scrupules, die we in de spaghettiwesterns doorgaand zien loopt wel mank.

Overigens werd Wayne decennia lang als western-ster in populariteit, wereldwijd ver overschaduwd door acteurs als Roy Rogers, Gene Autry etc.

avatar van Lord Flashheart
W.V. schreef:
heel verhaal.
Mijn probleem ligt niet zozeer bij het plot zelf, als meer bij de algehele sfeer die wordt opgeroepen. Sommige gebeurtenissen zijn inderdaad ernstig, maar de muziek, de zuurstokkleuren, het melodramatische acteerwerk en sommige vervelende comic reliefs verpesten het voor mij. Het is allemaal zo geromantiseerd. Ik voel niet de dreiging/ernst van de gebeurtenissen, zoals ik die wel in de westerns ervaar die ik eerder heb genoemd. Dat noem ik een gebrek aan realisme, maar misschien is het meer een kwestie van smaak.