Genre: Western / Drama
Speelduur: 119 minuten
Alternatieve titel: De Woestijnhavik
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Ford
Met onder meer: John Wayne, Jeffrey Hunter en Vera Miles
IMDb beoordeling: 7,8 (95.890)
Gesproken taal: Spaans en Engels
On Demand:
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Pathé Thuis
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot The Searchers
"He had to find her... he had to find her..."
Ethan Edwards (Wayne) is een ex-soldaat. Zijn familie wordt door de Comanches afgeslacht en zijn nicht door hen ontvoerd. Vastbesloten om haar te bevrijden, laat hij zich tijdens zijn zoektocht door geen enkele ontbering afleiden. Ethan vindt echter iets onverwachts: zijn eigen menselijkheid.
Externe links
Acteurs en actrices
Ethan Edwards
Martin Pawley
Laurie Jorgensen
Deborah "Debbie" Edwards (older)
Rev. Capt. Samuel Johnston Clayton
Lars Jorgensen
Mrs. Jorgensen
Chief Cicatrice (Scar)
Charlie McCorry
Brad Jorgensen
Reviews & comments
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1107 stemmen
Ford had natuurlijk STIEKEM voorbeelden....
Door zo, eigenlijk heel wantrouwend over anderen, te redeneren kun je alles op een eenzelvige wijze in het eigen straatje schoon houden. Het eigen belevingswereldje blijft zo wel erg eenkennig en beperkt tot een klein huisje op de prairie.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Nieuwsgierigheid heeft mijn voorkeur boven stelligheid. Vandaar mijn behoefte aan wat relativerende opmerkingen
Zonder stelligheid geen speculatieve theoriëtjes die nieuwsgierigheid kunnen opwekken. De magnifieke "deurshot" in deze film hier....deed me direct aan dezelfde filmhistorische deur in de "Wizard" denken. (ik wil hier niet al teveel over zeggen omdat ik, voor degene die de "Wizard of Oz" (1939) nog niet gezien hebben, het speciale effect prijsgeef: die simpel maar zeer origneel is) Deze film zit in Amerikaanse collectieve bewustzijn genageld: zeker door het liedje van Judy Garland die door WO2 exra lading krijgt.
De introductie van "Monument Valley" met Wayne heeft in elk geval dezelfde effect bij mij!
en over stiekem gesproken....ironie is mij ook niet vreemd: zo serieus neem ik mijzelf ook niet. Wat dat betreft is "Oz" mijn grote voorbeeld. Wie mijn speculatieve
stelling kan weerleggen....is juist welkom....het vergroot ook mijn nieuwsgierigheid maar op een (ironische) omgekeerde manier!
Wie gelijksoortige "open deurshots" uit vroegere films kent is van harte welkom!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Het fenomenale "open raamshot" uit Renoir's Partie de campagne (1936) bijvoorbeeld. Eenzelfde effect en al een aantal jaartjes eerder gemaakt...
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Flauwe opmerking: een raam is geen deur. Maar je maakt me wel nieuwsgierig!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Hoezo flauw? Dat het in Renoir's film om een raam gaat doet niks af aan het feit dat het om een zelfde soort introductie tot een nieuwe wereld gaat (net als in Oz).
Kijken en je zult het met me eens zijn.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Je hebt helemaal gelijk! Daarom zei ik flauw.....het sloeg op mezelf....
Trouwens 1939 was een historisch filmjaar met vele
bijzondere films: met ook de Western klassieker "Stagecoach" van Ford dus......
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1107 stemmen
en over stiekem gesproken....ironie is mij ook niet vreemd: zo serieus neem ik mijzelf ook niet.
Die ironie of zelfrelativering kan ik soms moeilijk in je teksten ontdekken. Zeker niet als erop een dwingende speculatieve manier zaken ingevuld gaan worden voor of over een ander zonder die ander daar echt, met ook wat afstand, in te laten kennen.
De overeenkomst tussen de ene open deur en de andere open deur zal best heel sterk aanwezig zijn. Een bal is rond, niet alles wat rond is, is ook een bal.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Maar je hebt de "Wizard" gezien: Ford moet ook die shot als filmer gewaardeerd hebben!
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Ik kan me er best iets bij voorstellen, al blijft het wel bij speculeren. Ik vind de 'gelijkende' shots uit alledrie genoemde films trouwens prachtig.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Waarom alles aan een filmhistoricus overlaten: collectief kritisch "searchen" kan leuke dingen opleveren! Zoals jij hebt aangetoond! Maar de speculatieve bal kan natuurlijk de verkeerde kant op stuiteren.....so what!
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Speculeren is wel leuk, natuurlijk. Maar ik heb laatst het een en ander over Ford gelezen en hij is eigenlijk wel de laatste regisseur waarvan ik verwacht dat hij verwijzingen maakt naar andere films. Dat was gewoon zijn stijl niet. Hij gaf ook zelden of nooit complementen aan andere regisseurs en zo.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Ondanks zijn eigenaardigheden kan hij geen filmer zijn die alles zelf uitgevonden heeft. Hij vond de invloeden die hij als vakman ondervond waarschijnlijk vanzelfsprekend. Ik vind het wel een egocentrisch trekje....maar dat typeert vele goeie kunstenaars. Ford en "spoilers" een interessante associatie....hij was volgens Bogdanovich in "The Searchers"
een heel economische filmer! Zuinig dus!
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1107 stemmen
Maar de speculatieve bal kan natuurlijk de verkeerde kant op stuiteren.....so what!
Bij de film 12 Angry Men heb ik geprobeerd op deze quote een reactie te formuleren.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Ik begrijp je moralistische punt...mijn "So what" is iets te onverschillig vrijblijvend..... maar ga nu eens het speelveld van "The Wizard" eens betreden....hier veranderen de stukken van gedaante, behalve Dorothy....misschien begrijp je dan mijn punt! Wat vind je van de "Wizard of Oz" eigenlijk?
Ethan's emotionele verandering op bijna het eind met de "Indiaanse" blijft frappant! Een typisch Hollywood wending.....?
ps: Wie stellig iets over o.a. een film beweert en/of redeneert bouwt om zich heen "stellingen" op ...(betrekt een stelling)... Als men die probeert te verdedigen groeit de "taalmuur". Maar om je blikveld niet door "hoge muren" te laten verblinden moet je er op het juiste moment (als een ander meer gelijk heeft b.v.) doorheen breken! Maar een "muur" kan ook, intuïtief, een schaduw van een andere werkelijkheid weerspiegelen. Ach laat ik niet te veel woorden op elkaar stapelen....ik hoop, heel plat, een "yellow brickroad" aan te leggen...waarmee ik voor elke mooie film de weg leg ....of als het moet de weg opbreek.
En voor "The Searchers" heeft men letterlijk ( ) een weg moeten aanleggen om "Monument Valley" onvergetelijk aan ons te tonen!
BASWAS
-
- 985 berichten
- 1107 stemmen
“Wizard of Oz” heb ik nog niet gezien. Gaat misschien wel of niet gebeuren?
De songtekst onder de begintitels van The Searchers is:
What makes a man to wander?
What makes a man to roam?
What makes a man leave bed and board
And turn his back on home?
Ride away, ride away, ride away.
Heb van de week o.a. Fort Apache van John Ford bekeken. Zo heb ik nog een heel rijtje films om te willen bekijken. Zal de "Wizard of Oz"erbij zetten.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Maar op 17 januari heb je "The Wizard of Oz" met 3* gewaardeerd....iets te snel weggereden(eerd) BASWAS?
In elk geval is mijn interesse in John Ford gewekt!
waidman
-
- 2466 berichten
- 273 stemmen
Het meisje komt ook wel thuis, ja, maar hijzelf kan geen rust vinden. Thuiskomen is geen moraal in dit verhaal, wegblijven van huis wel. Dat laatste shot uit de film is juist zo bekend doordat iedereen het huis binnenloopt behalve Wayne, die niet gemaakt is voor een rustig leven in de beschaafde wereld.
Hier heb je het over het openingsshot, maar de meest belangrijke is het eindshot daar waar Ethan buiten blijft staan, dit shot symboliseert tevens het einde van het Wilde Westen zoals een figuur als Ethan het heeft gekend, de ruige grens pioniers moeten plaats maken voor de meer beschaafde "setllers", dit wordt gedurende de hele film duidelijk, denk maar aan de uitspraken van Mrs Jorgenson, of de dood van Futterman, voor die tijd zou niemand zich druk maken om de dood van een dergelijk randfiguur, nu wordt Ethan er om gezocht door de Texas Rangers.
In een amerikaans filmmagazine heb ik ooit gelezen dat juist die laatste shot door Wayne zelf werd bedacht, in dat shot grijpt hij naar zijn elleboog, op dat moment stonden achter de camera Olivia Carey en Harry Carrey jr, de vrouw en zoon van Harry Carrey, dat grijpen van de elleboog zou een gebruikelijke houding zijn geweest van Carrey die een goede vriend was van Wayne, dit was dus een eerbetoon aan zijn vriend.
Je kunt inderdaad een aantal scenes vergelijken met andere films, of dat de bedoeling van Ford was weten we niet, wel kun je in veel andere films elementen van The Searchers terugvinden.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
Jouw verhaal Waidman wordt bevestigd door de extra dvd met documentaires van mijn dubbel dvd versie van de "The Searchers". Mooi eerbetoon trouwens...
Mijn (speculatieve) punt is behalve de introductie-shot van "Monument Valley" is de onverwachte emotinele wending die Ethan maakt terwijl hij de Indaans geworden meisje optilt.... "Let's go home Debbby". Er is feitelijk geen (t)huis meer....voor allebei niet! Haar vermoorden zou in de geest van Ethan en haar moeder (waar hij een speciale binding mee had) zijn.....maar dat was commercieël natuurlijk niet te verkopen. Ik beweer alleen dat hij zo'n succes film als "The Wizard of Oz", misschien in zijn achterhoofd had.....maar het fijne van wat John Ford in zijn gedachten had komen we nooit meer achter! Maar misschien duiken er nog ergens aantekeningen op....
Ik heb net even weer door de film "gesurfd": de beelden
zijn verslavend mooi!
starbright boy (moderator films)
-
- 21290 berichten
- 4461 stemmen
Beviel me veel beter dan Stagecoach (de enige Ford die ik eerder zag), maar mijn film is het toch nog net niet. Maar wel een film die ik nog weleens ga herzien.
De moraal is in ieder geval stukken onduidelijker. Ethan is verre van een good-guy en hij èn Scar dragen een verleden met zich mee dat ze beinvloed in alles wat ze doen. Hoewel Ethan aan het einde wat heeft overwonnen geloof ik niet dat alles van hem af valt, hij zet maar een kleine stap in het overwinnen van zijn persoonlijke demonen.
Interessante film., dat zeker.
3.5*
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
"The Biggest, Roughest, Toughest ...and Most Beautiful Picture Ever Made!"
zo luidt de tagline van "The Searchers" en dat is niets te veel gezegd.
Zonet voor de derde keer heb gezien in minder dan een jaar, de eerste kijkbeurt was het 4 sterren, die daarna 4,5 en nu een dikke 5 sterren en een top-10 notering.
Zonder twijfel visueel de mooiste western ooit en met alles wat een western moet hebben: geweldige acteurs (Wayne is natuurlijk onovertroffen maar ook Jeffrey Hunter verdient wat meer aandacht voor zijn rol in deze film.
De muziek ( 'A man will search his heart and soul") is wondermooi, het verhaal ijzersterk en zeer gelaagd en het slot is gewoon perfect, de enige manier dat deze film mocht en kon eindigen.
5 sterren dus en ik ga van de gelegenheid eens gebruik maken om m'n top tien aan te passen.
Brix
-
- 19256 berichten
- 4676 stemmen
Hé hé...eindelijk een positief commentaar van (waarschijnlijk) een liefhebber van westerns (J.S.)
Deze film heeft heel wat meer te bieden dan dat shot met die deur.
Ik ben zelf géén John Wayne fan.
Maar de meeste westerns die hij na zijn 'cheapie'periode maakte zijn gewoon goed, en zouden dat ook met een andere bekwame acteur in de hoofdrol gebleven zijn.(Randolph Scott of Joel McCrea bijvoorbeeld)
Over The Searchers bestaat geen twijfel.
Het is een western klassieker- en topper.
J.S.
-
- 11754 berichten
- 3060 stemmen
Helemaal eens met Brix, hoewel ik wél een John Wayne fan ben natuurlijk .
Poisonthewell
-
- 4939 berichten
- 12512 stemmen
Ik begin nou toch wel wat bij te draaien wat betreft The Searchers. Toen ik m voor het eerst zag was ik 18, naief, en nog niet de filmliefhebber die ik vandaag de dag ben. Niet zo gek dat ik de film at face value nam, niet verder keek dan het oppervlak, en er dus ook niks van moest hebben, toch?
Maar hoewel ik nog steeds niet met zekerheid kan zeggen dat Ford en Wayne precies wisten waar ze mee bezig waren, moet ik toch toegeven dat The Searchers er door een wat volwassener, kritischer bril een stuk anders uitzien. De film neemt een empathisch standpunt in tegenover het personage van Wayne; er wordt niet omheen gedraaid dat hij een lompe, racistische klootzak is, maar voor zijn passie en doorzettingsvermogen lijkt Ford enorm respect te hebben. Dat maakt de film toch wel fascinerend als karakterstudie op dezelfde manier zoals Schaffner's Patton dat was.
De film blijft problematisch, maar onder dezelfde categorie als The Birth of a Nation kan ik m toch niet meer plaatsen; Griffith's racisme was ingebakken en onbeschaamd, terwijl Ford hier toch vrijwillig de kwestie onder de loep neemt. Overigens moet ik nog steeds wel toevoegen dat ik de reputatie van de film wat overdreven vind, want zelfs op zn best is The Searchers niet meer dan gematigd interessant. Maar goed, misschien denk ik daar over een paar jaar weer wel anders over
Verhoogd van 2 naar 3*
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
- Wat teleurstellende HD-DVD release: http://tinyurl.com/hgkdf
"The sharpness becomes an added bonus..."
Apster
-
- 1468 berichten
- 6920 stemmen
2e keer gekeken, en begrijp nu meer over de inhoud van de film. Wayne speelt een karakter dat niet altijd even sympathiek is. Dat komt met name door zijn ervaringen als soldaat, waardoor hij een afgunst heeft gecrëeerd voor indianen (zie die blik wanneer hij een door indianen ontvoerd, verwilderd meisje ziet). Daarintegen heeft hij ook zijn goede kanten, hij geeft om zijn familie en geeft niet op met het zoeken naar zijn nichtje.
De film is in geen enkel opzicht rascisctisch, dat is enkel het karakter van Wayne. Hunter is het die tegenwicht geeft en hem wijst op zijn fouten en handelen.
Visueel is The Searchers werkelijk fenomenaal, Ford wist als geen ander hoe hij het landschap van Monument Valley in beeld kon brengen. Het begin, met de deur is een van de mooiste openingen ooit.
4,5*
Olaf K.
-
- 1132 berichten
- 513 stemmen
Grootse western, in alle opzichten. De panorama’s zijn adembenemend (dit moet natuurlijk eigenlijk in een bioscoop) en het verhaal doet ertoe. Wayne is een interessante – want discutabele – held: nobele inborst, maar een racist. Uiteindelijk is er maar weinig dat hem van de door hem verfoeide indianen onderscheidt. Met name het eerste uur heeft erg veel vaart. In het tweede uur permitteert Ford zich wat meer rust, worden de karakters wat ronder en is er tijd voor wat frivoliteiten. Het was lang geleden dat ik zo’n klassieke western had gezien (inclusief klassieke indianen met klassieke veren op hun hoofd) en ik was vergeten hoe enerverend die kunnen zijn. Alleen vind ik Wayne als acteur op den duur erg vermoeiend.
niethie
-
- 7308 berichten
- 6524 stemmen
Hier is tie dan een van mijn favoriete westerns, gek genoeg na al deze slechte recensies al gelezen te hebben toen ik nog geen lid was, heb ik altijd respect voor deze film gehouden. De film is ondanks het hoge cijfer wat ik er voor geef dan ook zeker niet perfect, ook het overacting van de bijrolspelers viel mij op, maar de hoofdrolspelers spelen echt geweldig, wayne die een hoop dieptegang aan zijn personage geeft, bewijst dat hij meer kan dan alleen de actieheld spelen, de beschuldgingen dat hij altijd een racist uithangt in zijn films ben ik het dan ook absoluut niet mee eens. Maar even verder over de film. Het verhaal in de film is een stuk beter uitgediept dan in een hoop andere westerns uit die tijd bv de scenes waar wayne voor het eerst te zien is en in de verte komt aanrijden op zijn paard, je ziet al gelijk aan zijn blik dat er iets aan de hand is met hem maar wat??. Of de scenes waar hij erachter komt dat zijn familie is vermoord, of het andere ontvoerde meisje dood heeft gevonden, en de scene waar hij debbie voor het eerst sinds jaren weer ziet, hij heeft duidenlijk een haat tegen indianen dan verdenk ik hem er ook niet van een racist te zijn want waarschijnlijk hebben de chief en wayne een verleden, dit wordt echter nooit duidelijk, maar het houd de film wel erg interessant. Ook de andere hoofdrollen worden perfect neergezet, hunter die we voor het eerst zien als jong groentje, maar na jaren met wayne geleeft te hebben ook verandert is in een volwassen
persoon die er alles aan doet om zijn zusje te vinden. Ook wood zet een erg goede rol neer. Voor de rest is de film prachtig gefilmd, de scenes in monument valley waren een lust voor ogen, maar ook de rest van de film ziet er prachtig uit en voor zijn tijd erg mooi gefilmd. Kortom een film vol dieptegang, een mooi en interesaant verhaal, goed en mooi gefilmde scenes, en erg goed acteerwerk, en ook erg vakkundig gemaakt door ford.
4,5 sterren
NIGHTWOLF_ONE
-
- 186 berichten
- 990 stemmen
Heb deze film vorig jaar gezien ofzo maar is werkelijk niets van blijven hangen. Ik verlaag met een hele ster.
NarcissusBladsp.
-
- 1630 berichten
- 600 stemmen
En dat er niets is blijven hangen ligt alleen maar aan de film? Mijn ervaring is dat het meestal ligt aan je eigen preoccupaties.....lijkt me eerder tijd voor een hernieuwde kijkbeurt! Misschien vallen dan je dingen op die je eerder niet opvielen.........
In deze film speelt John Wayne opvallend geaggiteerd en dat alleen al maakt voor mij deze film onvergetelijk. En dan heb ik het nog niet eens over het landschap! Na een jaar staan die beelden nog steeds helder voor ogen!
Nu te koop
Special Edition • Dvd
€ 33,80
KopenImport • Dvd
€ 9,49
KopenBlu-ray • Franse Versie • Import
€ 39,56
KopenHet laatste nieuws
'La La Land' van met Ryan Gosling en Emma Stone vrijdagavond te zien op televisie
Thriller 'Blood for Dust' met Kit Harrington wordt met 'Breaking Bad' vergeleken: dit is de rauwe nieuwe trailer
'A Gentleman in Moscow' met Ewan McGregor als Russische gevangene binnenkort op SkyShowtime
Ongeziene WOII-film 'The Photographer of Mauthausen' op Netflix wordt een must-see genoemd: 'Hakt er flink in'
Bekijk ook
C'era una Volta il West
Western, 1968
2.765 reacties
Tôkyô Boshoku
Drama, 1957
17 reacties
Du Rififi chez les Hommes
Misdaad / Film noir, 1955
120 reacties
Imitation of Life
Drama, 1959
38 reacties
The Grapes of Wrath
Drama, 1940
100 reacties
Sunrise: A Song of Two Humans
Romantiek / Drama, 1927
208 reacties
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.