The Alamo (1960)

Western / Oorlog

geregisseerd door John Wayne
met John Wayne, Richard Widmark en Laurence Harvey

1836. De rebellen in Texas ijveren voor een afscheiding van Mexico en willen een eigen republiek. De Mexicaanse generaal Santa Anna laat dit niet zomaar gebeuren en trekt met zijn troepen ten strijde tegen de opstandelingen. De Amerikaanse generaal Sam Houston is helemaal niet klaar voor de strijd, want hij heeft zelfs nog geen leger samengesteld. Hij vat daarom het plan op het Mexicaanse leger zolang mogelijk vast te houden in San Antonio. Houston kan rekenen op de hulp van James Bowie en William Travis om het de Mexicanen zo moeilijk mogelijk te maken...

Een erg vermakelijke oude western (oorlog). Een echte jaren 60 western met de rol die we van John Wayne kennen.

avatar van speedy23
Dit is het officiële regiedebuut van John Wayne dat hij ook produceerde en waarin hij ook de hoofdrol speelde. Er is een remake dit jaar voorzien (2003) met Dennis Quaid in de rol van Sam Huston.
Naar ware feiten...

Linda
Het schoot me gister ineens te binnen dat dit de film is die ik vroeger zo geweldig vond (Als klein Lindaatje was ik helemaal gek van Wayne). Te lang geleden om op te stemmen dus die ga ik volgende week maar weer eens kijken.

Linda schreef:

En al gezien, vast niet zo goed als toen je hem toen zag.

james.dean
Hij is redelijk tot goed, het duurt wel even voor er wat actie tezien is. Wanye mag niet klagen want dit is toch een goed regie debut voor hem. Film had mischien wel iets korter gekunt. The Alamo is zeker een dikke 7 waard, ben nu eigenlijk ook nieuwschierig geworden na de remake van Dennis Quaid.

speedy23 schreef:
..... Er is een remake dit jaar voorzien (2003) met Dennis Quaid in de rol van Sam Huston.
Naar ware feiten...

klopt als een bus.. das ook een hele goeie.. goede muziek,
als de mexies eindeliijk aanvallen, gave scene.. lekkere special effects. Veel geschiet, kannonen etc. coole stukken als er zo 40 tegelijk neergaan door 1 kannon schot!!!! maar in ieder geval.. dit is een redelijk goeie film.. ( de eerste, niet de remake )

John Wayne maakte in 1959-1960 de film die hij altijd al had willen maken en was er ook erg trots op. De kritieken waren in die tijd niet erg positief en de publieke belangstelling was wat gematigd. desondanks toch een best aardige en onderhoudende film mede dankzij de muziek van Dimitri Tiomkin.

Er is ook een heel mooi boek veschenen over het maken van deze film "John Wayne's The Alamo" met veel foto materiaal en achtergond informatie (172 pagina's).

Mwoah.. niet slecht, maar ook niet erg super goed. Een goed verhaal, goede acteerprestaties, maar overall wist de film mij niet echt de boeien. Dan kijk ik liever naar de Sergio Leone westerns. Hier ben ik eigenlijk een beetje klaar mee.
Cijfer: 3,5*

wisten jullie dat in deze film John Wayne per ongeluk door een figurant met een speer in zijn borst is gestoken?

avatar van Barfly
Matige Wayne-show.
Het overacteren van de vele bijrollen vond ik op den duur storend worden. Wayne en Widmark zijn ook al niet erg overtuigend.
De enige die het er goed vanaf brengt is Laurence Harvey als William Travis.
Veel te lang uitgesponnen epos dat verveelt. Alleen in het laatste halve uur wordt het een film die de aandacht vasthoudt door de toenemende spanning over het aanstaande gevecht. Dat laatste gevecht mag er dan wel wezen, het is veel te weinig om de voorgaande twee uur te redden.

avatar van Brix
De geschiedenis van de slag om het Alamo fort (voormalige missiepost) is voor mij altijd fascinerend geweest (en nog steeds)

De film die Wayne er over maakte was voor mij echter een tegenvaller in meerdere opzichten.
De hoofdfactor daarbij is Wayne zelf, in de rol van de legendarische Davy Crockett.
Een absoluut foute keuze (door Wayne zélf gemaakt natuurlijk)
Hij is helemaal het juiste type niet voor deze rol.
Bovendien had hij ook moeite om het (Amerikaanse) publiek dé ultieme Davy Crockett acteur Fess Parker te doen vergeten.

Die was destijds bijna' heilig' verklaard in de USA , door zijn versie van Crockett, in de gelijknamige Disney TV serie en films.
Zelf ben ik overigens ook van mening dat hij nooit geëvenaard is.

Daarbij komt nog het feit dat de geschiedenis geweld is aangedaan met het eind van de film.
Wayne/ Crockett blaast daarbij n.l. het kruitmagazijn van het fort en zichzelf op.
In werkelijkheid overleefden Davy Crockett- en een aantal andere verdedigers van Alamo de slag, maar werden zij op bevel van generaal Santa Anna geëxecuteerd achteraf.
Alle lijken van de verdedigers werden daarna verbrand en op een onbekende plek begraven, om helden verering tegen te gaan.
De Alamo zelf was echter monument genoeg, en is dat ook heden ten dage nog.
Het door Wayne nagebouwde Alamo bestaat ook nog steeds, en wordt regelmatig nog voor filmopnamen gebruikt.

Ik heb de film al aardig wat keren gezien, ondanks de aanwezigheid van Wayne.
Er zijn goede momenten, en Richard Widmark en Harvey zijn goed gecast.
Maar dé Alamo film is het beslist niet.

aerts007
Meer dan vermakelijk,maar had voor mij wel iets minder lang mogen duren.

John Wayne regisseerde deze ambitieuze western. Bovendien speelt hij (naast o.a. Richard Widmark) een hoofdrol (als Davy Crockett) in dit redelijk boeiende, zij het wat trage en iets te prekerige, spektakelstuk.

Het dramatische einde, waarin de slag om de Alamo wordt geënsceneerd is indrukwekkend. Ondanks dat toch wat aan de lange kant, hoewel de aandacht nauwelijks verslapt.

50 jaar oud maar nog altijd een mooie en zeer kleurrijke film. Het is een lange zit deze film maar hij is het zeker waard. Het verhaal is goed en zeker ook de acteurs. De beelden zijn vaak prachtig en het einde is mooi maar wel typisch jaren 60 Amerikaans.

Mr_White
Ouderwetse western met en van John Wayne die goed te hebben is. Begin is een beetje langzaam, en sommige zaken voegen niet veel toe. Zodra de belegering van The Alamo echt op gang komt, doet de film dat ook en wordt het een stuk beter te hebben. Het eindgevecht is spectaculair maar niet altijd even goed gefilmd. Best leuk voor een keer.

avatar van ewalk
De muziek doet me altijd weer aan Jan van Veen denken(Candlelight).

avatar van 606
Er wordt aangegeven dat de versie uit 2004 komt ?

avatar van Brix
Gezien de lengte die aangegeven staat in de TV gidsen (125 minuten) zou het inderdaad de (ingekorte) versie uit 2004 kunnen zijn (125 minuten)

Mooie verfilming van een groot drama uit de Amerikaanse/ Texaanse geschiedenis. Ik heb defilm talloze malen gezien en het blijft boeien. Zeker nadat ik in de Alamo en andere betrokken lokaties was geweest en heb gezien hoe klein het was.
Zelfs 'The Duke' is minder promenent aanwezig omdat hij de historische waarde erkende en zijn rol was daarin niet groot.

avatar van simonvinkie
Jep, een uitstekend filmpje waar ik eigenlijk niet van weet wat ik hiervoor moet geven. Het hangt tussen een 3 en een 3,5 in. Dit officiele regiedebuut van John Wayne is ondanks te lange speelduur absoluut een prima film. Ik heb The Alamo is twee etappes gekeken. Iets wat ik normaal gesproken nooit doe, maar na zo'n anderhalf uur werd ik erg misselijke en vreselijk moe (wat overigens niet aan de film lag hoor). Ik vond het zonder om in de slaap te vallen terwijl de film me goed boeide. Daarom afgezet en vandaag het laatste uur afgekeken.

De lekkere lading humor was in het eerste half uur zit is fijn, want super boeiend was dat gedeelte niet. Zoals al meer mensen zeggen is het laatste half uur het beste. De strijd bij Alamo is indrukwekkend en erg goed. John Wayne acteert verder net als Richard Widmark (wat een uitstekende acteur is) goed. Alleen was ik over Laurence Harvey niet zo enthousiast. Maar verder is dit dus een prima film, die ondanks de lange speelduur erg vermakelijk is. Ik kies toch maar voor 3 sterren

avatar van madmax1
Daar Brix hier een mooi bericht van maakt kan ik alleen maar toevoegen.
Die opschepperige Wanye eist de hoofrol op,en ik ben van mening dat F.Parker hier in dit product ook de mis was ingegaan de rest van de acteurs was niks mis mee.
En op die belacherijke boks partij kan er mee leven dat hij het er toch nog redelijk mee doorkan.
Da sla dat voorstuk over,en komt er een veldslag om alamo van uitzonderlijke klasse.
Een heerlijke sound erbij en het bombastiche leger van Santa Anna barst in alle glorie los, en alleen al om dat stuk kan ik er niet omheen om dit tot een goede film te bestempelen.

avatar van Dutchfan
Deze scene werd uit de film geknipt,omdat de actrice-LeJean Eldridge-na de opname's werd doodgestoken door haar jaloerse echtgenoot.

ARD (The Alamo, donderdag 5 april, 0:50 uur)

avatar van knusse stoel
Indrukwekkend debuut van regisseur John Wayne!
Een prachtige film over een stukje geschiedenis in de burgeroorlog van de Verenigde Staten van Amerika. "Brix" heeft gelijk met zijn opmerking dat de geschiedenis niet geheel correct wordt verwerkt in deze film en hij noemd ook enige voorbeelden.
Des ondanks is het een mooie film, in sommige ogen iets te traag maar fraai afgewerkt.

De burgeroorlog:
De oorzaken lagen bij de politieke spanningen tussen de federale regering en de deelstaten, tussen Republikeinen en Democraten, de economische spanningen tussen het industriële Noorden en het agrarische Zuiden, en het bekendste voor ons waren de sociale spanningen tussen de Zuidelijke slavernij en het grootgrondbezit versus de Noordelijke kleine boeren.
En ook de religie speelde een rol mee, de spanningen tussen het katholieke Zuiden en het meer protestantse Noorden. (met dank aan Wikipedia)

avatar van madmax1
@ knusse stoel
Burgeroorlog?
Denkelijk de verkeerde film gezien .
1836 het gaat Hier om de Texaanse Onafhankelijkheidsoorlog.
Slag om de Alamo - Wikipedia - nl.wikipedia.org

avatar van Metalfist
I hope they remember. I hope Texas remembers

Ik ben helemaal niet bekend met de slag rond de Alamo. De catchphrase 'Remember the Alamo' kende ik wel, onder andere uit An American Werewolf in London maar verder dan dat ging mijn kennis dan ook niet. Het was dus hoog tijd om daar eens iets aan te doen en die kans kwam er via het regiedebuut van John Wayne. Als Wayne fan vind ik hem als acteur al geweldig en ik was dan ook benieuwd hoe hij de regie ging aanpakken. Toevallig vandaag op DVD kunnen vinden en daarstraks ineens maar eens opgezet. Het was een lange zit maar het was elke minuut waard.

Al vind ik het op zich wel jammer dat ik een ietwat verknipte versie heb gezien. De DVD release bevat blijkbaar alleen de 154 minuten durende versie (zoals hij oorspronkelijk is gereleased op zijn première in Los Angeles) maar er is dus ook een langere versie die onder andere de dood van een aantal personages verder uitwerkt en een iets andere sterfscène van Crockett heeft. Ach, in ieder geval is de DVD versie dan precies wel de versie zoals Wayne ze heeft bedoelt maar voor mij mocht het gerust allemaal nog wat langer duren. Ik ben dan ook fan van dit soort verhalen waar een kleine minderheid het tegen een heel leger opneemt. The Alamo is dan ook bijna een perfect schoolvoorbeeld hoe het narratief en visueel in beeld moet gebracht worden waardoor dit een heerlijke rit wordt. De film neemt rustig zijn tijd om tot een goed tempo te komen (het duurt ook vrij lang eer er eigenlijk schoten worden gelost) maar de climax is het perfecte hoogtepunt. Zelden zo'n heerlijk opwindend stukje cinema geweten. Op zich heb ik er dan ook geen problemen mee dat dit niet strookt met de waarheid maar kan wel perfect begrijpen waarom dit voor anderen een probleempunt zou zijn. Ik kan er ook niet tegen als ze het bronmateriaal niet respecteren (tenzij het er beter van wordt maar dat is maar zelden) maar hier ken ik het bronmateriaal niet dus geen ergernis langs mijn kant. Interessant is trouwens ook nog de korte documentaire John Wayne's 'The Alamo' die als extra op de DVD staat. Naast wat leuke weetjes haalt die ook nog een paar verschillen met de werkelijke geschiedenis aan.

Wat mij trouwens ook nog erg aansprak was het respect waarmee Wayne zijn tegenstanders in beeld bracht. Meestal barst dit films van de typische good guys (die werkelijk niets verkeerd kunnen doen) en de typische bad guys (die werkelijk niet juist kunnen doen) maar Wayne brengt ze menselijk in beeld. Zeker het moment waarop de Mexicanen de galante heren uithangen en toelaten dat de vrouwen en de kinderen mogen vertrekken is een kippenvelmoment. Dit alles gecombineerd met de heerlijke muziek van Dimitri Tiomkin natuurlijk.

Eigenlijk wou John Wayne helemaal niet de hoofdrol spelen. Hij produceerde de film al (hij was dan ook al jaren aan het rondlopen met het idee om een verfilming te maken), nam ook de regie op zich en kreeg het idee dat het allemaal wel eens vrij zwaar ging worden om al die taken uit te voeren. Hij wou dan ook Charlton Heston en Clark Gable in de film maar die weigerden allebei (Charlton was toen nog democraat en Gable wou niet werken met een debuterend regisseur) waardoor Wayne de rol van Crockett eigenlijk aan Widmark wou geven. Wayne kreeg echter alleen maar financiële steun als hij zelf de hoofdrol speelde waardoor hij dus de rol van Crockett op zich nam. Het bekende hoofddeksel past niet goed bij hem maar voor de rest is dit weer een geweldige John Wayne rol. Blijft toch één van mijn favoriete acteurs. De film steunt voornamelijk op drie personages: Crockett, Travis en Bowie. Die laatste twee worden gespeeld door Laurence Harvey en Richard Widmark en het zorgt voor spektakel. Hoewel Widmark en Wayne elkander niet zo erg tof vonden naast de set krijg je toch een zekere chemie tussen de drie mannen te zien. Ik betwijfel of dit ook zo had geweest met Gable en Heston.

John Wayne heeft bloed, zweet en tranen in de film gestoken maar het resultaat mag er zeker en vast zijn. De drie hoofdrollen worden sterk ingevuld, de bijrollen ook trouwens, maar ook op gebied van regie stelt Wayne zeker en vast niet teleur. Ik moet nog veel zien van de Duke maar ik twijfel er niet aan dat dit één van mijn favoriete rollen van hem zal zijn.

Dikke 4,5*

avatar van 606
Vandaag te zien op MGM Channel om 21.00

Zeer goede western. Aanvankelijk nogal veel gepraat en geredetwist, maar dat wordt dan achteraf ruimschoots vergoed met uitstekend gedraaide actiescènes. Merkwaardig is wel dat John Wayne, meestal in een rol van stijfhoofdige bestweter, zich deze keer eerder gedeisd houdt op dat vlak. Mogelijks slorpte het regiewerk hem te veel op. In ieder geval een goed geslaagd regiedebuut van onze John, in een film die uiteraard niet nalaat edelmoedigheid en geloof te verheerlijken, maar dat hadden we ook verwacht.

avatar van mr rumson
Aardige film over The Alamo al had hij voor mij wel wat korter gemogen .
Zeker ook omdat erin het eerste stuk van de film nou niet echt veel bijzonders gebeurde.
Maar het laatste stuk waar het leger van Santa Anna The Alamo aanvalt was indrukwekkend om te zien.
John Wayne vond ik niet echt op zijn plaats als Davy Crockett .
Al begrijp ik nu dankzij de goede review van Metalfist waarom hij die rol speelde.
Ga hem zeker in de toekomst ooit nog eens bekijken tot nu toe geef ik hem 3 sterren .

avatar van dvdcrusher
Ik vind dit een van de beste westerns ooit gemaakt en ik hield wel van die rauwe John Wayne films.
Vooral het laatste halfuur met de val van The Alamo blijft in mijn geheugen gegrift. 5 sterren

avatar van W.V.
Als fan van de acteur John Wayne, ja ik weet dat hij een overtuigde rechtse sob was, maar in hem heb ik altijd een van de ultieme film cowboys gezien en doe dat nog steeds, moet je deze film gewoon gezien hebben, mede omdat hij ook de regisseur was. Zijn regie debuut had ook slechter gekund want het was zeker in die tijd een groot risico als een acteur op de regisseur stoel ging zitten. Moet gezegd worden, het is geen klassieker geworden, maar wel een film die je om de zoveel tijd weer gaat zien, mede door de muziek van Tiomkin, iedereen zal bij de laatste scene roepen dit is Americana, maar wees eerlijk, de muziek in combinatie met die scene ontroerd altijd weer.
Laat iedereen denken wat zij/hij wil over deze film, ik blijf deze film zeker 1 keer per jaar weer in de dvd speler stoppen.

Redelijke film over een kleine groep soldaten in Texas die het opnemen tegen het grote leger van Mexico. De drie leiders van de drie verschillende manschappen die samen moeten werken levert wel een aantal aardige scenes op. Maar de film duurt echt veel te lang en de actie is voornamelijk bewaard voor de groots opgezette finale die er zeker wel goed uit ziet. Een kleine 3.0 sterren voor dit regiedebuut van John Wayne.