• 8.348.868 stemmen

Genre: Western / Oorlog

Geregisseerd door: John Wayne

Met onder meer: John Wayne, Richard Widmark en Laurence Harvey

Plot The Alamo

"The Mission That Became a Fortress! The Fortress That Became a Shrine!"

1836. De rebellen in Texas ijveren voor een afscheiding van Mexico en willen een eigen republiek. De Mexicaanse generaal Santa Anna laat dit niet zomaar gebeuren en trekt met zijn troepen ten strijde tegen de opstandelingen. De Amerikaanse generaal Sam Houston is helemaal niet klaar voor de strijd, want hij heeft zelfs nog geen leger samengesteld. Hij vat daarom het plan op het Mexicaanse leger zolang mogelijk vast te houden in San Antonio. Houston kan rekenen op de hulp van James Bowie en William Travis om het de Mexicanen zo moeilijk mogelijk te maken...

imageimageimageimageimage

Col. Davy Crockett

Col. William Travis

Capt. James Butler Bonham

Mrs. Sue Dickinson

Capt. Almeron Dickinson

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Ik vind dit een van de beste westerns ooit gemaakt en ik hield wel van die rauwe John Wayne films.

Vooral het laatste halfuur met de val van The Alamo blijft in mijn geheugen gegrift. 5 sterren

avatar van W.V.

W.V.

Als fan van de acteur John Wayne, ja ik weet dat hij een overtuigde rechtse sob was, maar in hem heb ik altijd een van de ultieme film cowboys gezien en doe dat nog steeds, moet je deze film gewoon gezien hebben, mede omdat hij ook de regisseur was. Zijn regie debuut had ook slechter gekund want het was zeker in die tijd een groot risico als een acteur op de regisseur stoel ging zitten. Moet gezegd worden, het is geen klassieker geworden, maar wel een film die je om de zoveel tijd weer gaat zien, mede door de muziek van Tiomkin, iedereen zal bij de laatste scene roepen dit is Americana, maar wees eerlijk, de muziek in combinatie met die scene ontroerd altijd weer.

Laat iedereen denken wat zij/hij wil over deze film, ik blijf deze film zeker 1 keer per jaar weer in de dvd speler stoppen.

scorsese

Redelijke film over een kleine groep soldaten in Texas die het opnemen tegen het grote leger van Mexico. De drie leiders van de drie verschillende manschappen die samen moeten werken levert wel een aantal aardige scenes op. Maar de film duurt echt veel te lang en de actie is voornamelijk bewaard voor de groots opgezette finale die er zeker wel goed uit ziet. Een kleine 3.0 sterren voor dit regiedebuut van John Wayne.

Tarkus

Mooie western dit regiedebuut van John Wayne.

Maar ik vond hem wel wat lang, het had beter geweest dat hij een half uur korter was geweest.

Ik vond de versie uit 2004 stukken beter dan deze film.

Maar hij is wel eens leuk om te bekijken, net als alle westerns met John Wayne trouwens.

avatar van Pecore

Pecore

Lang en saai. Het ligt er zo dik bovenop allemaal, de nuance is ver te zoeken. Dat gaat op den duur echt irriteren. Flauwe humor ook.

avatar van Grindhouse62

Grindhouse62

• 2014 berichten

Theunissen schreef:

50 jaar oud maar nog altijd een mooie en zeer kleurrijke film. Het is een lange zit deze film maar hij is het zeker waard. Het verhaal is goed en zeker ook de acteurs. De beelden zijn vaak prachtig en het einde is mooi maar wel typisch jaren 60 Amerikaans.

ik heb persoonlijk geen probleem met de speelduur en heb de afgelopen jaren dus ook geregeld deze film gekeken. Van mij een 3.0

avatar van Noodless

Noodless

Een film waar je tijd moet voor maken, want de speelduur zorgt toch voor een lange zit en wisselende gevoelens. Zo is de opbouw naar de strijd toch vrij lang met weinig ophefmakende scènes en veel dialogen. De strijd zelf, waar ook een behoorlijk lang tijdsbestek in wordt gestoken, wordt prima weergegeven en geeft toch wel voldoening. Het camerawerk is hierbij uitstekend. Ook een pluspunt zijn de kleurrijke beelden. Kortom : de fotografie en het camerawerk zorgen hier toch wel voor een duidelijke meerwaarde. Helaas weet de film mij niet zo te boeien en dat maakt gezien zijn speelduur dat de film wat saai kan overkomen. Een film die je eens gezien moet hebben, maar een tweede kijkbeurt zal er voor mij niet meer in zitten. 6/10