Spartacus (1960)

Drama / Historisch
184 minuten / 198 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Kirk Douglas, Laurence Olivier en Jean Simmons

76 voor Christus. Spartacus wordt als slaaf verkocht aan Lentulus Batiatus. Hij is de rijke eigenaar van een school voor gladiatoren in Capua. Volgens de traditie krijgt Spartacus een gezellin toegewezen. Het gaat om Virinia. Dit meisje komt uit Brittannië. Op weg naar Rome wil generaal Marcus Licinius Crassus zijn reisgezellen verstrooien met een gevecht tussen gladiatoren. Spartacus wordt 'gekozen' en krijgt de Afrikaanse reus Draba als tegenstander. Maar Draba raakt plotseling buiten zichzelf en stormt plotseling op de toeschouwers af. Crassus moet hem doden. Enige tijd later ziet Spartacus de kans om een gladiatorenrevolte op te zetten. Hij vormt nu een regelrechte bedreiging voor de Romeinse overheid.

avatar van Iron Maiden
Lakte schreef:
1 van de weinige Stanley Kubrick films die ik nog moest zien. Leek wel of Kubrick deze film verplicht moest maken, ik vind niet dat deze film eigenaardige en heftige herkenningspunten heeft van een echte Kubrick film die de rest van zijn films wel heeft.!

Wat ik gelezen heb is dat Kubrik eigenlijk een langere versie voor ogen had, maar in de montagekamer veel gesneuveld is dankzij de macht van de hoge studio bazen.

avatar van Lakte
Iron Maiden schreef:

Ja ik las het toevallig net op Wikipedia. Staat op dat Kubrick zelfs helemaal niet bij de montage mocht zijn. Zonde!

avatar van Lovelyboy
Net de volle drie uur er door gedraaid en niet een moment verveelt, hoewel ik het ergste vreesde omdat
Ben Hur me niet echt bevallen was.

Maar het oog werd de volle drie uren gestreeld door mooie landschappen, de harde maar sympathieke bakkes van Douglas die mij als personage meer doet dan Ben Hur, hier en daar een paar momenten die ik verdacht veel op Gladiator vond lijken, een prima verhaal qua opstand, mooi in beeld gebrachte gladiatorenopleiding, Spartacus als leider, de strijd met Crassus en een pakkend einde.

Wat me vooral opvalt is geen overdaad aan gezwam, maar behoorlijk recht toe recht aan. Zo heeft men niet een overdreven idyllische of heilige moraal achter hun opstand zoals de senaat om ver werpen of iedere slaaf bevrijden, maar simpel zelfbehoud, vluchten en het land uit. Als ik Wiki er op na sla worden de feiten niet helemaal gevolgd maar ach...dat doet er in dit geval niet zo zeer toe. De muziek op het einde is mooi en dreigende en het einde met het duel en de kruisiging is ook heel aardig bedacht. Behalve de prima rollen van Olivier en Douglas valt Ustinov erg op als komische noot, de daar nog toekomstige Poirot is wel in hem te herkennen. Verder valt de eindslag op die voor die tijd toch heel behoorlijk in beeld gebracht wordt met brandende figuranten en afgehakte armen.

Over de regisseur is inmiddels al veel gespeculeerd, het mag inmiddels bekend zijn dat Kubrick op het laatste moment de leiding overnam maar verder niets qua script en montage mocht aanpassen. Vandaar geen echt Kubrick touch. Desalniettemin is wat mij betreft Spartacus een klassieker die heel goed te verteren valt en meer dan een prima waardering verdient.

avatar van Shadowed
Leuke Kubrick.

Zelf beschouwde hij het als 1 van zijn mindere films, maar uiteindelijk is het best een heel erg geslaagd epos. Het meest verrassende eraan is dat een film uit 1960 geen enkel moment heeft verveeld. Kubrick laat weer zien waarom hij 1 van mijn top 10-regisseurs is.

Als eerste is deze film lekker groots opgezet. Het voelt aan als een 100 miljoen budget, maar uiteindelijk was het slechts maar 12. Vroeger kregen ze dus blijkbaar veel meer voor elkaar voor een kleiner budget. Hier pakt dat groots en vermakelijk uit.

Qua verhaal is het niet al te spectaculair. De achtergrond is wel wat interessanter, de gehele locaties zijn bijvoorbeeld gewoon erg mooi. Maar uiteindelijk is het niet veel meer voor mij dan een "opstand van de slaven" verhaal. Een rise en fall.

De film verloopt echter niet geheel foutloos. Kubrick maakt een aantal opvallend rare keuzes. 1 daarvan is Douglas en een aantal andere slaven staartjes geven. Dat ziet er echt volkomen belachelijk uit. Te duidelijk een nep versiersel.

De romantiek zelf is echter ook weinig spetterend. Er heerst absoluut geen chemie tussen Douglas en Simmons. De romantiek is voor de rest ook gewoon saai. Je wacht dan vooral weer op de groots opgezette scenes die snel daarna zullen volgen.

Alhoewel het nooit echt spannend is blijft het altijd boeien. De locaties zijn mooi, het camerawerk is soms knap en in het algemeen is het gewoon een vermakelijk en zeer episch gebeuren. Dit soort films zie je tegenwoordig wat minder, maar vroeger konden ze er dus ook best wel wat van.

Kubrick is voor mij gewoon een bovengemiddeld goed regisseur. Niet elk project vond ik geweldig, maar een onvoldoende heeft hij in ieder geval bij mij nog nooit behaald.

avatar van Brix
Naar verluidt de enige Kubrick film waarover hij niet de algehele artistieke controle had.
Hij nam er later ook enige afstand van.

De opnames liepen niet van een leien dakje, o.a. door onenigheid tussen Kubrick en de camera ploeg.
Kubrick wilde liefst zoveel mogelijk scènes in de studio opnemen, hij hield niet van natuuropnamen.

De indrukwekkende openingsscène in de steengroeve werd niet door hem maar door Anthony Mann geregisseerd, die om onduidelijke redenen een week na het begin van het filmen ontslagen werd.

avatar van Shadowed
Brix schreef:

Op IMDb trivia staat dat hij en Kirk Douglas het niet goed met elkaar konden vinden. Douglas wilde dat Kubrick ging regisseren.

avatar van Brix
Shadowed

Douglas scheef later in zijn autobiografie hierover dat hij de indruk had dat Mann terugschrok voor de "epische afmetingen" van de productie.
Maar die kon later wel "El Cid" aan, ook zo'n grote productie.