Spartacus (1960)

Drama / Historisch
184 minuten / 198 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Kirk Douglas, Laurence Olivier en Jean Simmons

76 voor Christus. Spartacus wordt als slaaf verkocht aan Lentulus Batiatus. Hij is de rijke eigenaar van een school voor gladiatoren in Capua. Volgens de traditie krijgt Spartacus een gezellin toegewezen. Het gaat om Virinia. Dit meisje komt uit Brittannië. Op weg naar Rome wil generaal Marcus Licinius Crassus zijn reisgezellen verstrooien met een gevecht tussen gladiatoren. Spartacus wordt 'gekozen' en krijgt de Afrikaanse reus Draba als tegenstander. Maar Draba raakt plotseling buiten zichzelf en stormt plotseling op de toeschouwers af. Crassus moet hem doden. Enige tijd later ziet Spartacus de kans om een gladiatorenrevolte op te zetten. Hij vormt nu een regelrechte bedreiging voor de Romeinse overheid.

avatar van HarmJanStegenga
Tja, 'Spartacus'. Deze film stond echt al jaren en jaren in de kast en ik heb nooit de drang gehad om 'm te zien. Geen ''echte'' Kubrick, de film die Kubrick nooit had willen maken - zijn dingen die veelal gezegd worden over deze prent. De lange speelduur hielp ook niet echt mee. Nou ben ik een groot Kubrick fan en heb ik verder alles van de man al lang en breed gezien, maar 'Spartacus'? Nee. Maar oké, heb niet voor niks zo'n mooie editie jaren geleden op de kop getikt. Afgelopen weekend maar eens de tijd voor genomen.

En ja, alles is al gezegd natuurlijk. Prima film, maar Kubrick z'n hand kon ik niet ontdekken. Het begint nog erg sterk met het verhaal en het visuele aspect. Kirk Douglas zit er goed in, maar na verloop van tijd begint één en ander toch wat te slepen en vond ik het niet bijster interessant meer. Feit blijft dat 'Spartacus' verder een solide gemaakte prent is die er goed uitziet. Verhaaltechnisch niet al te bijzonder helaas. Uiteindelijk goed om gezien te hebben natuurlijk, deze welbekende klassieker. Beter laat dan nooit.

avatar van de grunt
Fenomenale 4k restauratie van Universal. Film is opnieuw tot leven gekomen, kan niet wachten om Spartacus weer te zien.

avatar van Brix
Wow, schitterende Blu-ray..een must-have!

avatar van aspro
Brix schreef:
Wow, schitterende Blu-ray..een must-have!

Ja,brix heb de uitgave 110th anniversary collector's series
met een prachtig 36 pagina's boekje.
en op Blu-Ray is het net of de film pas is opgenomen.
ook voor mij puur genieten.

avatar van thunderball
Da's volgens mij niet de nieuwe restored versie waar Brix op doelt.
Als ik zo de verschillende foto's van scene's met elkaar vergelijk vind ik de nieuwe versie wel een wat blauwige gloed hebben. Ik weet niet of ik dat nu wel zo'n verbetering vind t.o.v. eerdere versies.

Ik hoop wel dat de korreligheid en flikkering van het beeld t.o.v. de oude dvd versies er uit is.

avatar van Brix
Ik bedoelde inderdaad de nieuwere release, maar ik kan me wel vinden in die opmerking van thunderball.
De eerdere Blu-ray versie heeft mooiere bruintinten (naar mijn smaak dan) al denk ik dat de laatste versie scherper is van beeldkwaliteit.

Uiteraard alleen beoordeeld aan hand van de foto-vergelijkingen.

avatar van de grunt
Hij is nog regiovrij ook. Hier nog een aantal screens ter vergelijking. Ik ben om.

avatar van Tha Flow
Hier ook een mooie vergelijking.

Er zitten best wat goede scenes in deze film, maar het plot is vrij simpel. Spartacus is een eendimensionaal karakter. Kirk Douglas en Jean Simmons vond ik niet opvallend goed acteren. De decors zijn overduidelijk geschilderd (vergelijk dat eens met 2001, die uit 68 stamt).

Bijv. de scenes die over 'ontberingen tijdens de reis' gaan en de scenes met zijn geliefde zijn fantasieloos en standaard.

avatar van thunderball
Twee weken geleden de nieuwe Amerikaanse "restored version "ontvangen en vanmiddag bekeken.

Wow! Dit was werkelijk een hele upgrade op mijn dvd van ruim 10 jaar geleden. Geen korreligheid en flikkering van het beeld meer en ook de van te voren nogal blauwe getinte beelden waren volledig afwezig of vielen helemaal niet op.

Aanrader en voor dat weinige geld zo'n prachtig epos mooier dan ooit bezitten maakt het zeker de aanschaf waard!

PS: Bij de extra's het recente interview met Douglas is het wel schrikken hoe oud hij nu oogt.

avatar van peacekeeper
Voor mensen met een goede tv of projectiescherm is de nieuwe blu-ray een waanzinnige verbetering, eindelijk zijn kleuren, contrast en en scherpte in balans. En alle overbodige digitale trucjes van de vorige blu-ray zijn nu ook achterwege gebleven:

Spartacus • US DVD vs. US Restored Edition Blu-ray - caps-a-holic.com

MaartenTuinstra
Een groots heroïsch spektakelstuk.

Ik heb verschillende films gezien over Spartacus, en deze was verreweg de beste. De cast speelde uitmuntend, de hoeveelheid figuranten is indrukwekkend en het einde is behoorlijk ontroerend. De bombastische muziek was mijns inziens te veel aanwezig en de film is soms helaas ingehaald door de tijd. Ook wordt de geschiedenis niet geheel waarheidsgetrouw verteld, maar het is en blijft een film. Al met al is dit een pracht van een film, en de beste film over de legendarische slaaf Spartacus.

avatar van Zuster Stein
Aardige film, maar haalt het niet bij Ben Hur. De dialogen over het wel of niet bestaan van Goden waren aardig, ook het machtsspel tussen de twee Grassussen of hoe ze ook mochten heten was aardig, evenals die malle Peter Ustinov. Muziek vond ik eerder irritant. Slechts één memorabele scene, de afloop van het gevecht op leven en dood. 2,5

avatar van Boneka
Hij kan niet wedijveren met een Ben Hur, maar is verder toch echt een klassieker. De film had ik vreemd genoeg nog nooit helemaal gezien. Vaak ergens in het midden of op het eind, maar nooit vanaf het begin. In deze film zien we dat slaven niet altijd een donker kleurtje hadden. Dat had ik mij eigenlijk nooit gerealiseerd. De film is overigens fantastisch opgeschoond. De eerste versie Digital book was nog een slechte versie, maar de laatste versie 55th anniversery restored edition is een plaatje en heel wat werk geweest. Overigens geen full 4K maar opgeschaald. HDR komt in mijn scherm niet tevoorschijn. Desondanks is deze uitgave schitterend om te zien.

De meeste acteurs zijn er natuurlijk niet meer. Opvallend dat Kirk Douglas nog leeft, maar in de extra’s is te zien dat hij wel heel erg oud is geworden. John Gavin 85 nu leeft ook nog.

Deze slavenfilm ziet er niet alleen goed uit er wordt ook goed gespeeld. De meeste acteurs kwamen overigens uit Engeland. Een goede keus voor dit soort films. Jammer alleen dat de echte gevechten wat kort in beeld kwamen. Gek genoeg komt de film een beetje over als Robin Hood. Met name als de slaven weten te ontsnappen en stelen van de rijken met name in het bos Het eind is hartverscheurend en zal mij altijd bijblijven. Spartacus is geen Ben Hur die veel omvangrijker en groter is gemaakt. Toch schuurt deze film er bij tijd en wijle tegenaan. Zeker een aanrader op blu ray met de juiste versie!!

avatar van baspls
Die spektakelfilms uit de jaren '50 en '60 vind ik nog steeds een charme hebben. Geen CGI of flitsende editing, maar gigantische sets en ontelbare figuranten op het scherm. Netjes ingepakt met een epische soundtrack en enigszins theatraal acteerwerk.

Kirk Douglas was hier eigenlijk al een beetje te oud voor zijn rol, maar goed, hij is een uitstekende Spartacus. Verder ook een uitstekende cast. Het beste (en minst theatrale) waren toch wel Peter Ustinov en Charles Laughton.

Kubrick werd regisseur van de film omdat Kirk Douglas en regisseur Anthony Mann grote ruzie kregen tijdens de productie. Kubrick had echter ook veel kritiek op de film. Hij zou gezegd hebben dat hij het script maar niets vond omdat het vol stond met morele onzin. Dat ben ik een beetje met hem eens, het had wel wat minder sentimenteel gekund, maar echt storend wordt het nergens.

Spartacus is waarschijnlijk de meest 'normale' film van Stanley Kubrick. Toch bevat de gerestaureerde versie een paar scènes die toendertijd te controversieel werden gevonden, onder andere de scène waar Crassus probeert Antonius te verlijden. Grappig feitje, omdat de geluidsbanden van de verwijderde scènes verloren waren gegaan moesten de acteurs voor de restauratie hun dialogen nasynchroniseren. Anthony Hopkins spreekt de stem van de toen al overleden Laurence Olivier in.

De schaal van Spartacus is bijzonder indrukwekkend. Het is geen Ben Hur, maar de gigantische shots van Rome, de vele grote studio-sets en de enorme veldslag aan het einde waren echt grandioos. De heerlijke bombastische soundtrack van Alex North versterkt het epische aspect van de film nog meer.

Overgangen waren vaak erg abrupt en de film kakt soms een beetje in. Toch blijft de film over de hele linie vermakelijk en weten de indrukwekkende beelden de aandacht prima vast te houden. Een gelaagde spektakelfilm over een klassieke held.

avatar van Fisico
Ik hou wel van oude historische films zoals Ben-Hur, El Cid of deze Spartacus. Telkens heerst er een speciaal sfeertje van authentieke nostalgie. Het acteerwerk is uiteraard theatraal, maar dat hoort er gewoon bij als je dergelijke oude films ziet. Het grote bombastische trompetgeschal is eigen aan dergelijke films en toon de glorie, pracht en macht aan van een Rijk.
Visueel gezien, montage, decor en setting zijn eigenlijk subliem voor die tijd. Ook het verhaal zit er goed in elkaar en blijft boeien.
Zeer goede cast, knap einde. De film vloog werkelijk voorbij. Ook de grote veldslag, als de eerste opstand of de opleiding van de gladiatoren, wordt erg goed in beeld gebracht. Een echte klassieker in zijn genre!

Stanley Kubricks klassieke epos laat zich op verschillende niveaus bekijken. Het is aan de ene kant een meeslepende historische film met machtige massa-scenes en geweldig camerawerk. Aan de andere kant verwijst de film naar de actualiteit van het jaar waarin hij werd uitgebracht. De onderzoeken van de commissie McCarthy naar vermeende communistische sympathieën in Hollywood waar steeds weer de vraag werd gesteld andere "Spartacus"-en aan te wijzen. Ook de groeiende burgerrechten-beweging die nog altijd bestaande schakels van het slavernij-verleden probeerde af te gooien kon zich identificeren met de opstand van de slaven in de film.

avatar van John Milton
Zo. Daar heb ik dus jaren voor niets tegenaan zitten te hikken.

184 minuten jaren '60 swords ands sandals, ook al is het Kubrick. Het heeft me de afgelopen 15 jaar nooit als muziek in de oren geklonken. Ik meen dat ik Spartacus zelfs nog steeds ergens op een verdwaalde VHS band heb staan uit de jaren '90. Maar nooit gekeken, tot gisteravond. Uiteraard wel in de mooie Blu-ray restauratie. Die drie uren vlogen gelukkig voorbij.

Laat ik met de deur in huis vallen en toegeven dat Spartacus voor mij geen moment als een Kubrick film voelt; ik zou eerder zeggen David Lean, of een regisseur van die orde. Geinig, want nadien kwam ik erachter dat Lean het aanbod om de film te regisseren, heeft afgewezen. Vervolgens werd Anthony Mann na de eerste week van de opnames ontslagen, waarna een dertigjarige Kubrick werd ingehuurd om de film te regisseren. Ster Kirk Douglas, die tevens de film produceerde (naar het schijnt omdat hij zielsgraag de hoofdrol in Ben-Hur had willen spelen), had zich opgeworpen om de blacklist gezette screenwriter Dalton Trumbo met naam en toenaam op de credits te krijgen. Trumbo en Kubrick waren het tijdens de productie naar verluidt vaak oneens, wat regelmatig tot conflicten zou hebben geleid. Kubrick vond dat de figuur Spartacus geen fouten of eigenaardigheden had.

Gelukkig zien we weinig van die ruzies terug op het scherm, al wordt naar huidige maatstaven de leider van de slavenopstand inderdaad wat weinig uitgediept. Wat je wel krijgt zijn prachtige panorama shots, mensenmassa's die niet uit de computer komen rollen, een grootschalige veldslag, een blik fijne acteurs (Ustinov is bijzonder vermakelijk), een beeldschone Jean Simmons en zelfs wat gore hier en daar. Ik herinner uit de extra's van LOTR dat Peter Jackson het shot waarin Lutz's arm eraf getjoept wordt, niet door de keuring kreeg met het bloed dat eruit spoot, althans niet met PG-13. Leuk om te zien dat het in Spartacus met een gelijkaardige wond wel vrolijk gutst.

Verder zijn bij de restauraties scènes toegevoegd die destijds niet te zien waren, zoals een prachtige scène waarin Laurence Olivier Tony Curtis probeert te verleiden, met een 'do you eat snails'? metafoor. Een scène waarbij later bleek waarom ik 'thanks to Anthony Hopkins' bij de aftiteling had zien staan, aangezien hij de door detritus verloren gegane dialoog van Olivier heeft gedubd voor de restauratie. Ik moet toegeven dat het me tijdens de film niet is opgevallen, respect voor Hopkins dus. Alex North's score is hier gelukkig voor hem wel behouden, en ook voor ons. Strauss en Ligeti hadden hier toch wat minder goed gepast

Spartacus is uiteindelijk ver van Kubricks beste, maar laten we eerlijk zijn: dat zegt alsnog niet zoveel. En inderdaad is zelfs met die kanttekening Spartacus bijna zeker drie uur van je leven waard, als filmliefhebber.

avatar van Illmaticly Ill
Idem met vele anderen was dit ook voor mij de laatste film van meesterregisseur Kubrick die ik nog moest zien, zo'n 4 jaar na alle andere al te hebben gezien. Geen Kubrick-film eigenlijk, maar wel gewoon een zeer vermakelijk epos om zo in 1 of 2 kijkbeurten te ondergaan en wat mij betreft bepaald niet langdradig; tijd vloog voorbij. Je gaat meeleven met het lot van de slaven met als leider de sterk spelende Kirk Douglas.

Misschien niet het hart van "Ben Hur" maar toch een meer dan degelijke "historische" spektakelfilm van Stanley Kubrick waar in feite maar weinig sleet op zit.
Sluit wel enigszins aan bij de monumentalistische films van destijds met een min of meer historische achtergrond, praalvertoon enerzijds, de diepste ellende anderzijds en natuurlijk een reusachtige set met veel figuranten, naast heel wat gekende sterren.
Film houdt het over de ganse lengte boeiend en afwisselend : het edel doel om slavernij te bannen, de gevechtsscènes, niet in overtal, maar netjes gedoseerd met deze over het gekonkel bij de Romeinse senaat en onder de de gevechtsleiders, de onvermijdelijke, minzaam voorgesteld, romantiek, de emotionele slotscène,... dit alles in een puike montage en mooie muzikale begeleiding.
Inzake acts zag ik Peter Ustinov er boven uitsteken.
Geen meesterwerk, maar een tweede (of derde ?) visie lokte toch wel meer waardering los.

avatar van mjk87
Opvallend hoe weinig deze film gedateerd aanvoelt. Af en toe ja, met een enkele studioscène en af en toe wat houterig acteerwerk, maar verder is de film verrassend fris en ziet er vooral enorm geloofwaardig en groots uit. Ook de personages zijn stuk voor stuk wel interessant met nu goede eigenschappen en hun nukken. Dan lijkt Ben Hur uit het jaar ervoor ruim 30 jaar ouder. Het eerste uur is wel het fijnste van de hele film met dat hele gedoe in de gladiatorenschool. Goed ritme, vermakelijk en geen trage scènes. Daarna gaat de film op momenten slepen, veel serieuze scènes die traag en stilstaand zijn gefilmd en het tempo vaak eruit halen. Ook het grote gevecht aan het eind is lang niet meer zo indrukwekkend en de grootsheid ervan weet Kubrick niet in beeld te krijgen. Uiteindelijk een lange film die ik nu eindelijk echt op zeker heb gezien; ik kan me niet voorstellen deze nooit gezien te hebben, maar blijkbaar was het toch zo. De wat druilerige zondag was er perfect voor, maar een tweede keer hoeft niet meer van mij. Dan heeft Kubrick veel meer te bieden. 3,0*.