Spartacus (1960)

Drama / Historisch
184 minuten / 198 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Stanley Kubrick
met Kirk Douglas, Laurence Olivier en Jean Simmons

76 voor Christus. Spartacus wordt als slaaf verkocht aan Lentulus Batiatus. Hij is de rijke eigenaar van een school voor gladiatoren in Capua. Volgens de traditie krijgt Spartacus een gezellin toegewezen. Het gaat om Virinia. Dit meisje komt uit Brittannië. Op weg naar Rome wil generaal Marcus Licinius Crassus zijn reisgezellen verstrooien met een gevecht tussen gladiatoren. Spartacus wordt 'gekozen' en krijgt de Afrikaanse reus Draba als tegenstander. Maar Draba raakt plotseling buiten zichzelf en stormt plotseling op de toeschouwers af. Crassus moet hem doden. Enige tijd later ziet Spartacus de kans om een gladiatorenrevolte op te zetten. Hij vormt nu een regelrechte bedreiging voor de Romeinse overheid.

De Gladiator uit de jaren 60. En zeker een topppertje.........brute gevechten en indrukwekkend verhaal 3 sterren.

neo (crew)
Jordy ik zou deze film maar snel een keer gaan kijken.het isd echt een meesterwerk.

die race roeleert.

welke race?

in de arena met die paarden die scene van meer dan half uur. Ik noem het een race

neo, zoals Shrek zou zeggen

"It's on my to-do list!"

Uhm dttom volgens mij haal je deze film een beetje door de war met Ben Hur daar zit namelijk die race in!!! In de gehele spartacus film zie je geen race alleen maar gladiatoren gevechten en slaven die met romeinse soldaten vechten =]

I'M SPARTACUS!!!!!!!!

no i'm spatacus

oh my bad
, Hmm kan ik me deze niet meer herrineren.hmmmm zal me stem wel weghalen dan

Als je het stukje van mij en Neo niet herkent dat heb je hem waarschijnlijk niet gezien, want da's echt typerend.

avatar van Jordy
Mooie film, indrukwekkend gefilmd (vooral de massale gevechten) en goed geacteerd. Ik vond de film wel af en toe wat traag, en sommige scenes deden wat gedateerd aan. En ik heb dankzij deze film toch wat meer respect gekregen voor Gladiator, veel slechter vond ik die film niet dan deze klassieker. Maar toch, erg goede film dit, 4 sterren.

avatar van Ramon K
Mooie, avontuurlijke spektakelfilm van Kubrick ten tijde van de Romeinen. Kirk Douglas speelt de titelrol met verve en de film verveelt geen moment. 4 sterren

avatar van lorelei
ik heb hem bij latijn gezien. Ik vond hem echt niks aan.
Nee, niet echt mijn favoriet ofzo.

gisteren de dvd gekocht voor een schamele 13 euro! hoop er dit weekend al een groot stuk van te kunnen zien, duurt namelijk redelijk lang.

avatar van narva77
Ach, hij duurt niet zo lang als 'Lawrence of Arabia'

Ik vond het een mooie film. Vooral de massale gevechten waren indrukwekkend. Hoe is het mogelijk dat men in 1960 zo een film kon maken?
Het is een aanrader! 4,5 sterren

Men kon JUIST in 1960 zulke films maken. Zou nu onbetaalbaar zijn.

avatar van BoordAppel
Onbetaalbaar? Ze hebben t 2e deel van The Lord of the Rings toch ook verfilmd. De scene in Helms Deep is ook best bruut.

avatar van Jordy
ja maar dat zijn geen duizenden acteurs, maar duizenden computer-animaties

verder zie ik trouwens ook niet in waarom deze film nu niet gemaakt zou kunnen worden

avatar van BoordAppel
Nee en dat was mijn punt, dat t nu natuurlijk wel kan, veel goedkoper en met minder moeite.

avatar van Pkunk
Ik meen ooit ergens iets gehoord te hebben over een wit autotje op de achtergrond in de grote veldslag. Hebbem zelf nooit gezien. Iemand?

avatar van narva77
Niet gezien, maar dat zou wel een grap wezen

Mik
Hoh hoh.

Wat een film!

Die Kubrickio kerel weet wel wat film maken is zeg..

Daar kunnen die animatie mensen van LOTR niet tegen op..

het feit dat kubrick dit als zn zwarte schaap ziet, zegt veel over z´n anderen films

prachtige film maar niet perfect : op het eind wordt het mij allemaal iets te melig en langdradig.
**** 4 op 5 ****

Melig?

-de meeste scènes tussen Spartacus en Varinia in het tweede deel van de film zijn vreselijk melig en stroperig Hollywoodiaans.
-telkens opnieuw datzelfde oude koppel (feestend, zwoegend, reizend, vechtend, blij, triest, dood, ...)
-Spartacus loopt tussen de zijnen de dag dat ze weten dat niet per boot kunnen oversteken en hij hoort een kindje vragen aan zijn mammie : "Mummy, when are we going home?"

De film mag dan bij tijd en wijlen oversentimenteel zijn (m.n. de scenes met Varinia), maar 'melig' kan ik het toch echt niet noemen. Of versta jij onder 'melig' wat anders dan ik ("flauw-grappig", volgens VanDale)?