Four Sons (1928)

geregisseerd door John Ford
met Margaret Mann, James Hall en Charles Morton

Moeder Bernle leeft in het Duitse Beieren met haar vier zoons. Franz zit in het leger, Johann werkt op het land, Andreas met de schapen en Josef op de hooiwagen. Dan krijgt Josef een aanbod om in Amerika te komen werken. Hij vertrekt juist op het moment dat de Eerste Wereldoorlog uitbreekt, maar Amerika is nog neutraal. De andere zoons vertrekken ondertussen naar het slagveld.

Ook met John Wayne

avatar van Dogie_Hogan
Remake van deze film, maar dan tegen achtergrond van WO-II onder dezelfde titel werd in 1940 gemaakt. Zal die versie zsm toevoegen.

avatar van royals
Mooie film, alleen had ik verwacht iets meer van de actuele strijd te zien.

avatar van mrklm
De eerste 65 minuten zijn behoorlijk gedateerd, maar dat komt ook doordat de melodramatische verhaallijnen uit deze uiterst succesvolle, klassieke tranentrekker sindsdien talloze keren zijn gebruikt. Margaret Mann is de dappere Mother Bernie, een alom geliefde en gerespecteerde bewoonster van het Beierse dorpje Burgendorf. Ze is apetrots op haar vier zoons, die elk hun eigen weg zijn gegaan. De oudste zoon Franz [Francis X Bushman jr] is beroepssoldaat, Johann [Charles Morton] een hardwerkende edelsmid en Andreas [George Meeker] een zachtaardige schaapsherder. Joseph [James Hall] is een avonturier die emigreert naar de Verenigde Staten. Wanneer de Eerste Wereldoorlog uitbreekt... tja, je kunt het verder wel invullen vermoed ik.
John Ford zet een wat naïef romantisch beeld van het Beierse dorpsleven neer en de komedie ligt er aanvankelijk erg dik bovenop. Het gebrek aan verrassing en het vaak wat toneelmatige, gestileerde acteerwerk betekent dat de film lang niet meer de dramatische impact heeft van 90 jaar geleden. Maar het laatste half uur, dat zich afspeelt na de oorlog, is toch meeslepend en bezorgen je ongetwijfeld toch een flinke brok in de keel en mogelijk zelfs een paar tranen in de ogen.