Faccia a Faccia (1967)

Italië / Spanje
Western

geregisseerd door Sergio Sollima
met Gian Maria Volonté, Tomas Milian en William Berger

Professor Brad Fletcher (Gian Maria Volonté) is ziek en trekt naar warmer oorden. Hij komt de bandiet Beauregard (Tomas Milian) tegen en ontdekt de boef in zichzelf. Wanneer Fletcher meer en meer zijn krachten terug krijgt komt zijn relatie met Beauregard onder druk te staan. Ondertussen worden ze op de huid gezeten door Siringo, een privédetective.

FisherKing
Amazon.DE

Uit op DVD in Duitsland, met Engelse subs, De Sollima-box

En ik maar voor heel veel geld uit Japan bestellen....

En een van de films in die Box (The Big Gundown) heb ik niet....

Ben na Violent City toch wel benieuwd. Maar even noteren...

Sterke muziek van Morriconne; lekker opzwepend. Vond de film overgens op redelijk wat momenten on-westerns aan doen:maar enkele shoot-outs (en dus ook niet, zoals de meeste films eentje op het einde), niet echt good of bad guys en de rots-achtige omgeving deed ook iets aparts met de film, in positieve zin), omdat er vooral wordt toegespitst op de relatie tussen de professor en de bandiet en de karakter verandering die zij doormaken.
Niet overall even boeiend, maar net als Violent City de moeite waard. Meer Sollima's zijn op komst...

Vond 'm toch vrij matig. De muziek was uiteraard schitterend van Morricone maar de regie vond ik erg stijfjes en ik denk ook dat de rol van Brad Fletcher niet echt een rol was voor Gian Maria Volonte.
Maar misschien ben ik 'm zo erg gewend als de 'schurk' uit
A Fistful of Dollars en For a Few Dollars More.

Herzien, maar in het Italiaans (zoals het bij deze film eigenlijk hoort). Intelligente film. Wellicht ga ik ooit nog naar de vier sterren.

Ik vind hem vermakelijk de muziek ook en inderdaad, Gian Maria Volonte ken ik ook van a fistful en for a few dollars more en dat ik even moest wennen maar hij word toch weer een beetje de "bad guy".

avatar van stephan73
Komt op Blu-Ray. Geen idee nog wie hem gaat uitbrengen.

avatar van stephan73
Het blijkt Eureka te zijn, dus kwalitatief zal deze titel spectaculair worden!

Originele spaghetti,zonder afgezaagde vengeance thematiek.Het draait vooral om de psychologie vd personages,met name die van Volonté.Hij begint als een burgerlijk onderwijzertje uit het noorden zonder echte levenservaring en gaat naar Texas om in de ijle droogte minder gekweld te worden door zijn TBC.Als hij natuurmens Milian ontmoet,wordt hij ahw terug het leven in gesleept.Het dreigt vervolgens even een buddy movie te worden,maar alles wat daarna gebeurt zet de verwachtingen van de kijker op zijn kop.Zoals iemand al zei:no good guys,no bad guys.
De focus ligt wat minder op de shoot outs,al zijn die gelukkig wel aanwezig,waaronder iets dat wel een persiflage op Leone lijkt.De film doet meer aan Peckinpah denken:de thematiek van eer en verraad die wordt vervangen door de waarden vd moderniteit(geld en realpolitik).Nog gekker:de gang van Milian heet verhip the wild bunch,en de bankovervalsequentie was duidelijk een grote inspiratie voor het begin van TWB.
Het slot dwingt je om per 5 seconden je verwachtingen bij te stellen,zeer goed.
De soundtrack van Ennio is ok,maar niet behorende tot zijn beste.Milian,Volonté en Berger zijn zeer goed.

avatar van Jonesy
De dvd had ietwat vertraging en een blu ray release is in zijn geheel geschrapt maar als het goed is komt hij deze week dan toch echt binnen. Heb er onwijs veel zin in en de verwachtingen zijn hoog.

avatar van Jonesy
Absoluut meesterwerk van Sollima. Prachtig verhaal over 2 tegenpolen die tegen wil en dank samenwerking en hier een bijzondere band aan over houden. het geheel wordt soms bijna filosofisch gebracht. Ook hoe die professor zich ontwikkeld in de film is heel erg mooi in beeld gebracht en neem hierbij het geweldige verhaal over "the wild bunch" en je komt op een absolute klassieker uit.

Ben het eens met "pippo" en kan erbij zeggen dat deze Wild Bunch veel leuker is om naar te kijken dan die andere.

avatar van Mochizuki Rokuro
Jonesy schreef:

Dat tweede zeker, maar dat eerste vond ik toch wel erg zwak uitgewerkt - ik wil het niet ongeloofwaardig noemen, maar de ontwikkeling was naast onlogisch, ook erg schematisch en te vlug uitgewerkt. Maar los daarvan leverde het wel een mooie spanningsboog op.

Neemt niet weg dat de film inderdaad een politiek-filosofische inslag heeft, die je niet vaak terugziet in dit werk, tenminste niet op dit niveau. Nog meer (abstracte) lyriek had de film trouwens goed gedaan (zoals bijvoorbeeld in de Antonio das Mortes films van Glauber Rocha). Zeer fraai gebruik van de locaties, zoals de woestijn op het einde, maar met name de rotsgebieden van de outlaws halverwege de film.

Tomas Milian heeft in de film trouwens één van de meest foute kapsels ooit, daarin is wellicht alleen Patrick Swayze in Point Break een serieuze concurrent.

Heerlijke film. Hoog tempo, veel sterke scenes, fraaie locaties. Sollima weet wel hoe hij een verhaal moet vertellen. Bij de uitleg voor een bankoverval zien we bij die uitleg meteen de daadwerkelijke bankoverval. Misschien niet vreselijk briljant, maar het houdt de vaart erin. En dat geldt eigenlijk voor de hele speelduur.

Vond de verschuiving van de karakters niet bijzonder geloofwaardig. Het ging me wat te snel allemaal. Uiteindelijk is het niet zo'n probleem, vooral ook omdat het thema an sich wel interessant is. De muziek en de acteurs maken het af. Dit is zo'n film die je elk jaar, als een oude lp, uit de kast kunt trekken en opzetten. 4 sterren. Sollima begint langzaam een favoriet te worden, een van de betere spaghettiwesterns die ik zag.

avatar van thunderball
Aha! Dan wacht ik nog even met aanschaffen. Ben de laatste weken steeds meer spaghetti westerns aan het kopen via Amazon en had al bijna gekozen voor de Duitse dvd uitgave, die er overigens wel erg mooi uit ziet.
Ik heb toch liever de blu ray, dus even tot augustus geduld hebben.

avatar van de grunt
Vroeg of laat komen ze allemaal. Ook Il Grande Silenzio. Hier is hij dan eindelijk, mooie cover:
Faccia a Faccia | 1967 | Sergio Sollima | Kino Lorber

avatar van thunderball
Kreeg eind vorige week een mailtje van amazon.com vanwege mijn bestelling voor deze blu ray dat de datum is opgeschoven naar sept/oktober. Nog even wachten dus...

avatar van de grunt
thunderball schreef:

Had ook een bericht gehad. Voor dit soort releases heb ik heel veel geduld. En als ik het zo zie krijgen we waarschijnlijk een slipcover

kappeuter (moderator)
Vrijdag 18 september te zien in EYE in het kader van Cinema Egzotik

avatar van thunderball
Vanavond echter al bij mij thuis en dan uiteraard WEL in de originele Italiaanse uncut versie!

Mooi om te zien op 35.

avatar van Prudh
Zo is dat. En Tomas Milian lijkt op Gunther

avatar van thunderball
Deze een paar maanden geleden bekeken in zowel Italiaanse als Engelse versie.

Italiaanse versie is duidelijk de beste daar meerdere scènes stukken uitgebreider en daardoor interessanter zijn dan in Engelse versie.

Uitermate intrigerende film die vraag stelt wat gebeurt er wanneer twee mensen met volkomen andere achtergrond, milieu en gedachtegang, elkaar dusdanig sterk beïnvloeden, dat ze gaande weg elkaars evenbeeld worden, maar zo danig sterk dat ze hierdoor nog steeds van elkaar blijven verschillen.

Aan het begin is de leraar een ietwat in zich zelf gekeerde en rustige man, die nog nooit met geweld in aanraking is gekomen en wanneer hij bandiet Milian ontmoet weet hij die van moord op mogelijke Pinkerton agent te weerhouden. Op het eind van de film zijn de rollen omgekeerd en is het Milian, die tot inkeer is gekomen en die de leraar tegenhoudt diezelfde man te vermoorden. De cirkel is hiermee rond.

De leraar is zichzelf volkomen te buiten gegaan aan geweld en lijkt geen geweten meer te hebben, terwijl de voormalige bandiet Milian juist zijn criminelen verleden heeft afgezworen en een tweede kans krijgt op een nieuw leven, ver weg van misdaad.

Hoewel deze film qua uiterlijk alle kenmerken van een Spaghetti western bevat, is de film feitelijk veel meer dan een simpel "cowboy" verhaaltje en heeft kijker dan ook veel meer te bieden. Reken niet op simpel wraak- of op jacht naar goudschat verhaaltje met een lang uitgerekt final duel, want dat zit er niet in, maar de film is er niet minder om. Integendeel!

De twee hoofdrolspelers zijn aan elkaar gewaagd, goede score van Morricone en intrigerend script maken dit tot een van de betere westerns uit Italië.

Een acht, ofwel vier sterren.