L'Ennemi Intime (2007)

Frankrijk / Marokko
Oorlog / Drama

geregisseerd door Florent-Emilio Siri
met Benoît Magimel, Albert Dupontel en Aurélien Recoing

Algerije, Juni 1959. Terrien is een idealistische luitenant die het bevel krijgt over één van de Franse eenheden die er in een oorlog verwikkeld zijn. Hij ontmoet er Dougnac, een gedesillusioneerde soldaat. De twee mannen komen ondanks hun verschillende karakters nader tot elkaar als gevolg van de gruwel waar ze in verzeild zijn geraakt.

Toch wel indrukwekkende film over een 'vergeten' oorlog.
De Fransen zullen het niet graag horen maar ook zij komen er niet al te 'proper' vanaf in deze oorlog.
Folteringen, massamoorden en het gebruik van napalm waren blijkbaar schering en inslag.
Prima film dus wel.

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV > ARD > 01:25 uur

avatar van 93.9
Op zich weinig aan te merken. Film is eerlijk gemaakt. Geen negatieve elementen die vaak in Amerikaanse oorlogsfilms zitten, zoals net te stoer die helocopter opstarten. Toch deed de film mij vrij weinig.

avatar van Lovelyboy
Aardig onheilspellend sfeertje en mooie benadering in die zin tussen de reeds doorgeslagen sergeant en de luitenant die probeert aan normen en waarden vast te houden in een vieze oorlog. Uiteraard blijkt dit niet te doen en draait de luitenant ook volledig door.

Geen overdreven budget of veel toeters en bellen en helemaal gen giga oorlogs scene's maar de gebruikelijke beelden van de bestrijding van een guerrilla oorlog als Afghanistan en Vietnam. De nadruk ligt ook veel meer op de onderliggende spanningen, wie is voor wie, wie loopt er over, en hoe ver ga je of laat je je gaan. de martelscene's met de dynamo in de kuip met water en hoe de luitenant daar uiteindelijk aan mee doet geven de film nog even een extra randje scherp en zwart randje.