Amen. (2002)

Frankrijk / Duitsland / Roemenië
Drama / Oorlog

geregisseerd door Costa-Gavras
met Ulrich Tukur, Mathieu Kassovitz en Ulrich Mühe

WO II, Duitsland. SS-luitenant Kurt Gerstein werkte mee aan de ontwikkeling van het gas Zyklon B. Wanneer hij ontdekt waar men het gas voor wil gebruiken, is hij diep geschokt. Hij probeert diverse instanties te waarschuwen en weet zo de aandacht van de jonge jezuïet Riccardo Fontana te trekken. Samen proberen ze paus Pius XII te overtuigen om de holocaust publiekelijk af te keuren.

avatar van nightbreed
Goede film die de Duitsers ten tijde van de oorlog een menselijk gezicht geeft. Ongeveer zoals 'Der Untergang' Hitler een menselijk gezicht gaf. Ook stelt de film mooi de dubieuze rol van het Vaticaan ten tijde van de oorlog aan de kaak. De film is wat minder rauw dan 'Der Untergang' maar is net zo realistisch. Er wordt eens niet gekozen voor schokeffecten, zoals gebruikelijk is, maar dus voor het 'gewone' leven van de Duitsers in de oorlog, en dan met name Gerstein die het uitroeien van de Joden openbaar probeert te maken.

Bart Simpson
Deze dvd heb ik vroeger in bezit gehad, om de een of andere reden geruild, later nergens meer teruggezien. Wie weet waar deze film, op dvd, nog te koop is?

4.0* voor de film iig.

avatar van Justinw
wat is dat voor een gezeik met dat hakenkruis, het is gewoon een symbool van een Verschrikkelijk regime, De hamer en sikkel van de russen klagen we toch ook niet over. Terwijl hun ook miljoenen mensen hebben vermoord.

avatar van Lexcoaster
De titel 'Amen' en een christelijk kruis wat overgaat in een hakenkruis... De PR mensen weten hoe je interesse voor een film creëert.

Pff. best wel een lange film waarin aangetoond wordt dat de rol van het Vaticaan dubieus te noemen is. De invloed vanuit Rome werd misschien wel overschat. Nazi's waren niet voor rede vatbaar en stonden onder invloed van niemand.
Het irritante van deze film is dat alles weer Engelstalig is. Duitsers, Italianen alles en iedereen sprak Engels in deze film, waardoor het realisme toch ver te zoeken is. Zelfs Duitse acteurs spreken Engels.. Enne verder is de hoofdrol (Ulrich Tukur) voor een matig neergezette `goede` nazi, die zich het lot van de Joden zich aantrekt en nergens een poot aan de grond krijgt. NB. veel rijdende wagons gezien, dat ook.

avatar van dutchtuga
Het kleine broertje van Schindler's List. Amen. belicht gebeurtenissen uit WO 2 die bij weinigen bekend is en alleen al daarom het bekijken waard is. Jammer echter van de Engelse klankenband, de tv-film look en het fragmentarische script.

avatar van 606
Krachtige WO2 film met een goed verhaal dat op waarheid bewust.
Mooi gefilmd en de acteurs zijn ook goed in hun rol.
De film heeft aantal emotionele stukken vooral het eerste stuk is er zo een.

4 sterren

avatar van kurWA
willemfilm schreef:

I houd van oorlog films maar inderdaad er is niets irritanter dan in geschiedenis films iedereen laten engels spreken ( van albinos tot eskimos aan toe)

avatar van boemboem27
Geen slechte film maar confronterend.
Niet de beelden maar de in feite de rol, de dubieuze verhalen/medeschuldig van het Vaticaan
iets wat mij behoorlijk choqueerde
Wist niet dat dit zoveel met elkaar te maken had.
Wat mij bij de film irriteerde is weer de Duitsers die geen Duits spraken.
wat vaker voorkomt bij oorlogsfilm over WO2
kost toch een extra puntje.

avatar van witboek
Historisch gezien is deze film wel belangrijk om te weten welke gruwelijkheden er plaats hielden tijdens de grote afschuwelijk oorlog van 1945.

Het Engels stoorde mij toch een beetje.

avatar van Leo1954
Goede Frans/Duits/Roemeense film over Kurt Gerstein. Bizar dat juist hij als chef meewerkte met het maken van het beruchte Zyklon-B. Natuurlijk is het weer een film over een goede Duitser, maar wel wat met minder effectbejag gebracht als Schindler's List, waar de film wel raakvlakken mee heeft. Zijn leven werd goed weergegeven, een beetje abrupt afgelopen. De vraag of hij nu zelfmoord pleegde (wat me gezien zijn houding niet zo aannemelijk lijkt) of vermoord is door zijn mede SS'rs is slechts een mededeling. De emotionele ongeïnteresseerdheid van de geallieerde vond ik wel mooi getroffen.
Het gedoe met die Fontana vond ik veel minder interessant, de Katholieke kerk kwam er slechts vanaf met wat onverschilligheid. Dat was in werkelijkheid wel anders. De hulp van de Kardinaal aan de vluchtende SS'r op het eind was dan wel weer sterk.
Schrikbarend is het feit dat het Vaticaan geen toestemming heeft gegeven om deze film in hun gebouwen te laten opnemen. Bijna 60 jaar later.

Kwaliteit van de film ontstijgt het tv-film niveau slechts zo nu en dan, het acteren was vaak erg slecht. Maar dat vind ik bij dit soort films toch een bijzaak. Het is meer de zeggenschap die voor mij belangrijk is en dat was over het leven van Gerstein en zijn wanhopige manier om de verschrikkingen wereldwijd bekend te maken erg goed.

Mooie veelzeggende filmposter overigens.

Redelijke film waarin een SS-luitenant de paus probeert te overtuigen wat er in de concentratiekampen gebeurd. Een verhaal verteld vanuit het Duitse perspectief tijdens de tweede wereldoorlog. Realistisch in beeld gebracht, mede door goed gebruik van locaties. Wel jammer dat ook de Duitse castleden gewoon Engels praten. Echt aangrijpend wordt het niet, maar interessant is het wel.

avatar van RuudC
Een sympathieke poging tot het maken van een holocaustfilm. De holocaust zelf komt dan wel nauwelijks direct in beeld, maar het verhaal is redelijk interessant. Ga Amen vooral niet kijken als je graag geschokt wilt worden door beelden met vergassingen en dergelijke. Ook niet als je er niet tegen kan wanneer Duitsers Engels spreken. Amen is een praatfilm. Er is weinig spanning en visueel niet erg sterk.

Toch begint Amen intrigerend. Je volgt Kurt Gerstein die aanvankelijk denkt ontsmettingsmiddelen en methodes te verspreiden in het Derde Rijk. Het is best interessant om te zien hoe hij ontdekt dat zijn werk voor heel wat anders gebruikt wordt dan de bedoeling is en hoe hij hiermee worstelt. Daarna is het eigenlijk wel afgelopen en krijg je een nasleep van maar liefst tachtig minuten waarin eigenlijk weinig noemenswaardige dingen gebeuren. Het christelijke karakter ging mij een beetje storen. Evenals het gebrek aan een duidelijke richting. De poster suggereert dat de Katholieke Kerk een paar rake klappen krijgt, maar dat blijft uit. De positie van Paus Pius XII krijgt weinig aandacht. Niet dat ik hier heroïsche daden verwachtte, want ik weet dat Het Vaticaan zich afzijdig hield. Amen is teveel een beschouwing. Het einde wordt erg afgeraffeld. Alsof de makers zich beseften dat de film al bijna twee uur duurde. Ineens heeft Gerstein zich overgegeven en het volgende moment is hij dood. Toch vrij slordig. Laat Amen gerust liggen, tenzij je graag films over dit onderwerp ziet. Het is geen hoogvlieger en eigenlijk heeft het nooit echt die potentie gehad.

De film is gebaseerd op het rapport dat Kurt Gerstein schreef maar zal wel voor een stuk fictie zijn.
Wie Costa-Gavras zegt, denkt aan kwalitiet, maar ook aan politiek. Niet al zijn films zijn zo maar gemakkelijk toegankelijk. Denk aan "L'Aveu", maar deze hier is klaar en duidelijk in verhaal gebracht.
De film heeft me echt geboeid. Hij toont aan dat de Kerk niets gedaan heeft om de holocaust te stoppen, mede door het feit dat de Paus zich goed vond in het feit dat Hitler ook de communisten te lijf ging..
Acteurs zijn goed in dit zoveelste oorlogsdrama.

avatar van 93.9
Duitsers die Engels spreken is bijna niet te verteren.. Maak dan de film niet.
Film heeft volledig hierdoor iets karikatuurs. De personages lijken van plastic. Verhaal is aangrijpend, maar Duitsers Engels laten praten voor de internationale markt is zo'n minachtig voor de kijker, dat het verboden zou moeten worden. Dit overstijgt nog niet amateurtoneel. Hoe kun je serieus een rol van Duitse SSer vertolken als je amper de taal spreekt...

avatar van Kondoro0614
Amen.

Amen. is een tweede wereldoorlog film die gebaseerd is op het verhaal van een luitenant die het vergassen van de gevangen tegen wil gaan. Ondanks dat deze hele film op de waarheid is gebaseerd kon hij mijn aandacht op 9: 10 punten niet vast houden. Als je deze graag voor actie wilt zien zit je bij de verkeerde film, het is een, in 1 lange lijn, praat film. Naar mijn mening, wel een film met een goed verhaal en het concept was ook vernieuwend. Net aan bij mij helaas... Wat ook erg jammer is, en veel punten uit mijn kant heeft gekost, is het feit dat tegenwoordig de Duitsers blijkbaar ook Engels praten. NEEE!!!! Laat die ss-ers dan ook eens Duits praten i.p.v. Engels. BAH!

Ook al is dit verhaal gebaseerd op werkelijke gebeurtenissen, de gruweldaden van de nazi's zijn genoegzaam bekend. In dit subtiele, gedegen en indringende oorlogsdrama legde de regisseur het accent op het politieke en informatieve aspect en liet de daders in hun ware gedaante zien. Weinigen hadden de moed iets tegen de massaslachting te ondernemen. De politieke wereldleiders toonden een gebrek aan moraliteit en reageerde niet door desinteresse. En opnieuw stond de religieus hypocriete katholieke kerk in z'n hemd (de paus en zijn kardinalen waren meer gecharmeerd van Hitler dan van de communisten en de joden hadden immers de dood van christus op hun geweten; eerder liet men wel z'n stem horen na het vergassen van mensen met een beperking).

Redelijk goede film over de Holocaust.
Of het allemaal waar gebeurd is wat hier wordt verteld heb ik zo mijn twijfels, er zal wel veel geïmproviseerd zijn om het allemaal in een film te kunnen gieten.
Maar toch zit er wel veel waarheid in deze film, zoals de reactie van de kerk ten opzichte van de uitroeiing van de Joden.
Op het einde van de film zie je wel dat de kerk nazi's helpt ontsnappen, een 'dokter' komt aan de kardinaal vragen waar hij moet zijn, het antwoord dat hij krijgt is dat men hem naar Argentinië zal sturen, je hoeft niet lang na te denken wie die 'dokter' was ....
Minpunt aan de ganse film, hij is volledig in het Engels, en dat met een overwegend Duitse cast, toch raar dat men ze dan niet hun moedertaal laat spreken.. zou alleszins de film ten goede zijn gekomen.
Maar wie interesse heeft in dit stuk geschiedenis kan ik de film wel aanraden, maar er zijn er betere over dit onderwerp !!

avatar van Mr. Clean
Zeer goeie film en de moeite waard om in je collectie te hebben.

avatar van knusse stoel
Prima film over een zeer zwart deel uit de Europese geschiedenis, hier mag wat mij betreft wel aandacht voor blijven bestaan. Ook zie je in de film terug dat mensen die het goed bedoelden, in hun leven kunnen worden geconfronteerd met de negatieve belangen van anderen. Het motto: "Christelijk" en "Vaderlandsliefde" spelen een grote rol om eigen slechtheden onder het tapijt te moffelen. Jammer dat deze twee zo misbruikt kunnen worden zonder dat men het in de gaten heeft!
Wel positief was dat in het einde van de oorlog de kloosters open gingen voor de vervolgden door de z.g. Ariërs.
Betreffende de film vonden wij het jammer dat Duits en Italiaans mondjesmaat werden gebruikt. Voor de rest een .
7/10

avatar van Pazmaster
Het zal wel aan mij liggen maar ik vond het een oersaaie film met een slaapverwekkend verhaal. Hoe is het mogelijk dat een zwaarbeladen onderwerp als dit toch zo gebracht wordt dat ik zeer veel moeite had om de aandacht vast te houden en af en toe bijna in slaap viel? Het ligt in ieder geval niet aan het acteerwerk want er wordt goed gespeeld. Ook qua aankleding en decors zit het wel snor. Op één of andere manier boeiden de dialogen me totaal niet en ik kreeg ook geen binding met de karakters. Ook duurde de film me veel te lang. Het is voor 99% een praatfilm met zeer weinig tot geen spanning. Pas aan het einde wordt het een klein beetje interessant, helaas kan dat de film voor mij niet meer redden. Een zeer trage film die ik met pijn en moeite af heb gekeken. Geen voldoende van mij

avatar van clubsport
Matige film over dit toch wel intrigerende onderwerp , helaas iedereen die engels spreekt is al een
miskleun en verder komt het allemaal ook nogal b film niveau over .