The Fourth War (1990)

Drama / Oorlog

geregisseerd door John Frankenheimer
met Roy Scheider, Jürgen Prochnow en Tim Reid

Jack Knowles dient in het leger aan de Duitse grens. Hij strijdt niet alleen in de Koude Oorlog, maar voert ook zijn eigen persoonlijke oorlog met zijn Russische equivalent kolonel Valachev. Beiden zijn verbitterd en verhard door hun oorlogservaringen en als de strijd tussen de twee los barst, gaat het van kwaad naar erger.

avatar van Captain Pervert
Die mond van Roy Schneider loopt echt van zijn ene oor naar het andere, is het niet?

Beetje ongeloofwaardig verhaal.
Maar toch is de onderlinge strijd tussen Schneider en Prochnov boeiend genoeg voor een voldoende.

Van een film met Roy Scheider en Jürgen Prochnow verwacht je toch iets meer dan deze flauwe bedoeling. Het verhaal (inderdaad ongeloofwaardig) stelt weinig voor en de uitvoering is niet al te best. Ook weet het allemaal niet te boeien en ben je blij als het afgelopen is. Nee dan kijk ik toch veel liever films als "Jaws" en "Das Boot" waar Roy Scheider en Jürgen Prochnow in schitteren dan in deze matige film.

avatar van Captain Pervert
Captain Pervert schreef:

Haha, moest erg lachen om deze opmerking, bleek hij van mezelf

avatar van Filmkriebel
Wat de makers met deze film wilden vertellen is me een raadsel. Twee oorlogsveteranen aan weerszijden van de Duits-Tsjechische grens vechten een persoonlijke vendetta uit maar de hele situatie is uiterst ongeloofwaardig. Niet dat het mij verveelde maar dat was toch over de hele lijn een bizarre bedoening. Veel actie is er niet te zien en de film lijkt onhandig de kaart van het drama te willen trekken...