Night Falls on Manhattan (1997)

geregisseerd door Sidney Lumet
met Andy Garcia, Richard Dreyfuss en Lena Olin

Sean Casey is een politieman van de tweede generatie die in Manhattan tot officier van justitie is opgeklommen. Hij komt volop in de belangstelling met een ophefmakende rechtszaak tegen een grote drugsdealer die beschuldigd wordt van poging tot moord op een politieman, toevallig Sean's vader. Nog voor hij van zijn overwinning kan genieten, zakt Sean diep weg in een morele crisis als blijkt dat zijn hele zaak gebaseerd was op vals bewijsmateriaal. Hij moet de schokkende waarheid onder ogen zien: het beroep dat hij vereert, wordt bezoedeld door misdaad, samenzwering en doofpot-operaties.

neo (crew)
Goeie film over een heel smerig wereldje. Goed geregisseerd en met goeie camerabewegingen. Andy Garcia en Richard Dreyfuss zijn goed op dreef

Ik vond dit ook een goede film.
Ik heb trouwens heel hard in een scheur gelegen bij een scene, wat niet echt bij de film past.
Moet je eens opletten als Andy Garcia in bed ligt met z'n vrouwtje en een ontbijt op bed wil gaan maken.
Dan brabbelt hij in het nederlands iets van:
Mwwil je eitje?
Heel maf.

best een redelijke film, alhoewel het verhaal veel lijkt op films als City Hall en Presumed Innocent.

het beste van deze film is het schitterende acteerwerk van de gehele cast, Andy Garcia en Richard Dreyfuss zijn altijd goed, en het wordt tijd dat zij eens een oscar krijgen, maar ook de bijrollen in deze film zijn uitstekend, metname van Ian Holm en Leibman.
3 sterren

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Geen hoogvlieger, deze wat latere productie van Lumet.

De castlist is eigenlijk het enige indrukwekkende van de film te noemen. Op de afdeling hoofdrollen weten Garcia en Holm prima te overtuigen, maar het is toch Dreyfuss die de show weet te stelen. Verder zitten er een aantal erg amusante bijrollen in Night Falls on Manhattan, van onder andere James Gandolfini, Colm Feore en een hier erg sterke (en behoorlijk onderschatte) Ron Leibman.

Verder stelt de film helaas bijzonder weinig voor. De film begint als een behoorlijk standaard politiefilmpje, begint later (met name tijdens de rechtszaak) steeds wat beter te worden, om vervolgens aan het einde weer flink in te zakken. Zeker tegen het einde zit er maar bar weinig fut meer in en kabbelt de film maar een beetje voort. Ook de rol van Lena Olin vond ik behoorlijk nietszeggen en nutteloos.

Een matige en ietwat rommelige film, die door het uitstekende acteerwerk van een groot deel van de acteurs en het van tijd tot tijd best amusante verhaaltje toch nog best te kijken is.

3 sterren.

avatar van Santino Corleone
Goeie film met een redelijke verhaal... Andy Garcia speelt sterk. Leuke film met een goeie cast..

Goede film met een heel sterk verhaal. Andy Garcia als vanouds goed.

Ook ik vind dit een goede film.
Het laat de waarheid zien in de smerige politie/justitie wereld.
Vind iedereen geloofwaardig spelen.

Goede rechtbank- en politiefilm, met een uitstekende Andy Garcia.
Ook de rest van de cast is heel goed, onder andere ook de betreurde James Gandolfini.
Puik scenario, zeer onderhoudend en boeiend.
De film heeft me kunnen boeien van bij het begin.

Levensloos.

Sidney Lumet heeft me nog niet kunnen overtuigen, ook met deze film slaagt hij daar niet in. Het is allemaal zo standaard en by the numbers dat de film nooit weet op te leven, zelfs al wordt er regelmatig van genre gewisseld.

Houdt ergens het midden tussen een politie- en rechtbankfilm, met wat politieke invloeden en een kleine randromance om toch nog 10 minuten boven de totale speeltijd op te kunnen doen. Corruptie, een shoot-out, een donderpreek, wat slimme advokatenpraat. Het is een aaneenschakeling van bekend materiaal.

Probleem is dat Lumet een zéér beperkte regisseur is en eigenlijk amper wat weet toe te voegen aan het getoonde. Hij leunt dan maar op het plot en de acteurs, maar die zijn ook niet al te boeiend. Vooral Iam Holm weet helemaal niet te overtuigen.

En zo zijn 110 minuten veel te lang voor dit vehikel. Echt dramatisch vervelend of saai wordt het niet, maar veel positiever kan ik er niet over zijn.