Prince of the City (1981)

Drama / Misdaad

geregisseerd door Sidney Lumet
met Treat Williams, Jerry Orbach en Richard Foronjy

Politie-officier Ciello werkt als informant in zijn eigen narcoticabrigade, zet zijn oren goed open en beseft langzaam maar zeker dat hij voor zijn onderzoek een zeer hoge prijs moet betalen.

Goed vakwerk. Treat Williams speelt een mooie rol, en Jerry Orbach (mijn favoriete hondekop, van Law+Order) is altijd goed.

Goed onderhoudende politiethriller.
Het verhaal is niet bijster origineel maar het uitstekende acteerwerk en een boeiende verhaallijn compenseren dit ruim.
De moeite waard.

avatar van BenicioDelToro
Uitstekende film dit! Een van de verborgen juweeltjes van Lumet! Ik wist niet Treat Williams zo goed kon acteren.

avatar van NarcissusBladsp.
A true 'Law and order' story en wat voor één, 'Goodfellas' zijn hier 'Goodcops'...sfeervol en stijlvol opgenomen. Huiveringwekkend om te zien hoe iemand gevangen raakt in zijn werk; klem tussen loyaliteit en waarheid. Sommige slechterikken blijken een groot hart te bezitten en moralistische wetstoepassers blijken gewetenloze carriere klootzakken. 'The same old story.'.....maar prachtig vertelt en verfilmt!

Treat Williams speelt de rol van zijn leven......maar de rest weet ook van wanten. Mooi die scéne met Jerry Orbach die woedend de hoofd-aanklager de waarheid vertelt.....

Vette 4,5*

avatar van mikey
Schokkend hoe weinig mensen deze prachtige dramafilm hebben gezien. tsk.

avatar van Poisonthewell
Degelijke politiefilm. Erg lang, maar verveeld niet. Grootste minpunt is wellicht Treat Williams - hij doet zn best, maar is echt geen goede acteur.

avatar van akira124
pffff Treat Williams was niet te pruimen. Door zijn overdreven acteerwerk kost dit de film punten. Een 2.5* voor de rest van de cast.

avatar van badfans69
Ik vindt het eerder een goed onderhoundende politie drama,
Heel toevallig de DVD besteld de week voordat hij overleed.

3,5* vind ik iets teveel, het verhaal gaat te traag naar zijn eind

Waku schreef:
Goed onderhoudende politiethriller.
De moeite waard.

AC1
Prince Of The City, Lumet's meest onbekende film maar misschien wel z'n beste, reduceert Serpico (een beroemde film van Lumet) tot een oppervlakkige eerste poging. In Serpico ging Lumet nog met bokshandschoenen te werk, in deze film krijgen het een diepgaand, microscopisch onderzoek voorgeschoteld over hetzelfde thema. Het resultaat is meer dan de moeite waard.

avatar van erik1677
Al jaren heb ik hem op vhs, en om de zoveel tijd trek ik hem weer uit de kast en hij blijft nog steeds de volle 167 min boeien.
gave actie, spanning en drama gaan hier goed hand in hand.
Blijft wel een favoriet filmpje van me, al hoewel met 167 min kun je bijna niet meer van een filmpje spreken ,maar een waar epos.
En dat is deze film volgens mijn mening, een klasieker.

erik1677 schreef:

Bijzonder is dat de film echt de tijd neemt vooraleer het hoofdpersonage iedereen, zelfs zijn beste vrienden, zal moeten 'opgeven'. We zien een langzaam en subtiel proces van hoe een gedeeltelijke 'klikspaan' wordt klem gezet zodat hij op het einde van de rit toch alle medewerking zal verlenen, desondanks de voorwaarden die hij hieraan had gekoppeld. Tegenwoordig zou dit op 5 minuten geklaard zijn.

avatar van erik1677
Dat klopt AC1,persoonlijk vind ik ook dat deze film ook lekker de tijd neemt,en het stoort nergens eigenlijk.
Komt bij dat ik sommige films van vandaag de dag ook wel te gehaast vind, maar dat zal dan wel weer persoonlijke smaak zijn.
Dit blijft een heerlijke film

avatar van Uzza_Sparta
Bij herziening blijft het een uitstekende film dat gebaseerd is op een waargebeurd verhaal, al vond ik Treat Williams in de hoofdrol niet de beste acteur (de originele plan was dat Brian de Palma de film zou maken met De Niro in de hoofdrol)

AC1 schreef:

Ben wel mee eens dat deze film veel meer diepgang heeft, maar Serpico blijft een van mijn favoriete films allertijden.

Beide films spelen af in de begin jaren 70, hebben een beetje dezelfde thema (corruptie binnen de politie in New York) en in het echt waren Frank Serpico (gespeeld door Pacino in Lumet's film Serpico) en Robert Lueci (Daniel Ciello in deze film) voor een tijdje zelfs collegas bij de afdeling Narcotics (SIU)
Het grote verschil was dat Serpico nooit corrupt was geweest, terwijl Lueci/Ciello (Treat Williams) dat wel was, kreeg zelf schuldgevoelens voordat hij betrapt werd, en ging vervolgens als vrijwilliger na de District Attorney, om dan met een wiretap bewijs te verzamelen tegen andere politieagenten, advocaten, en criminelen, maar met de afspraak dat hij nooit bewijs zou verzamelen over zijn eigen collegas (direct partners)

wat hier dan volgt is eigenlijk voor Lueci/Ciello een zware tocht. Als deze film een andere titel zou krijgen dan was het "The Redemption of a Crooked Cop"

Tijdens de film komen we ook in aanraking met de echte French Connection zaak (ook van de begin jaren 70) en dit werd later de Friedkin film The French Connection (met Gene Hackman en Roy Scheider als de 2 cops)

Deze film was gebaseerd op een boek van Robert Daley (die ook Year of The Dragon, later een film met Mickey Rourke) had geschreven.

Prince of the City is een boeiende film, en een aanrader

avatar van mikey
Uzza_Sparta schreef:
Echt? Gelukkg is dat niet gebeurd.

Ik vond Williams echt heel goed. De perfecte slachtoffer en die constante paniek. Ik vond zijn spel bijzonder effectief.

AC1
Treat Williams is terecht geprezen geweest voor zijn rol. Ik kan mij inbeelden dat sommige hem niet sympathiek en aaibaar genoeg vinden (kijk dan maar naar Serpico, jongens) maar dat zou ik persoonlijk ook niet willen.

Of Hair. .

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Hopeloze hoofdrolspeler.

Aardige misdaadfilm van Lumet die deels om zeep wordt geholpen door het soms hopeloze geschmier van hoofdrolspeler Treat Williams. De regisseur heeft eveneens betere films gemaakt. Toch ligt er voor een ieder die de minpunten kan negeren een aardig onderhoudende misdaadfilm in het verschiet, waarbij de lange speelduur best vlot voorbij trekt.

Redelijk.

Vond dit niet zo'n goed geslaagde film.
Ken betere films van Sidney Lumet die vlotter wegkijken dan deze langdradige film.
Veel gepraat en bitter weinig actie.

AC1
Vreemd om een (psychologische) dramafilm af te straffen omdat het geen actie bevat. Weinig films gaan zo diep in op thema's zoals corruptie of loyaliteit en Lumet doet het zonder te moraliseren. Prince Of The City is best wel een zware film en volgens mij zijn veel mensen hier gewoon niet op voorbereid.

avatar van Insignificance
Een hele kluif. Enerzijds een typische dossierfilm, anderzijds een kijkje onder de pet van een agent die wenst af te rekenen met dubieuze politiepraktijken waar hij actief aan deelneemt. Een wirwar aan vuile zaakjes en al dan niet duistere figuren met elk zo hun eigen agenda. Het is af en toe wat taai en stroef.

Zeker de eerste helft is hier en daar zwoegen. Bepaald geen geweldige hoofdrolspeler, maar Lumet valt daar ook het een en ander aan te wrijven. Hij laat hem een aantal keren spartelen met fors aangezette scènes. Je kan je afvragen hoe zo'n wispelturige cop zich überhaupt staande heeft gehouden in zijn vak.

Film komt beter uit de verf in het tweede deel, wanneer de duimschroeven worden aangedraaid, Ciello de gevolgen van zijn bekentenissen dichterbij ziet komen en Lumet meer en meer op hem inzoomt. Als het er echt op aankomt, valt Williams nog altijd door het mandje, maar het staat allemaal wat steviger.

Ook vanwege het ambivalente karakter van het thema en de personages. Serpico is in mijn herinnering bijvoorbeeld veel meer zwart wit dan deze prinsen. Zo bekeken een interessant portret van New York's Finest en zijn klokkenluider, maar met net iets teveel minnen om van een biologerende film te spreken.

avatar van Biosguru
Ik ben bang dat Treat Williams de splijtzwam van deze film is en zal blijven. Hij deed mij continue denken aan Jim Carrey, niet alleen omdat ie er uiterlijk op lijkt, maar de acteerstijl is ongeveer hetzelfde. Not my cup of tea.

De lengte van de film is daarentegen eigenlijk geen moment een probleem. Het verhaal is eigenlijk ook prima in orde. Alles dus Treat

avatar van Filmkriebel
Interessante, doch ook achterhaalde en langdradige film over een New Yorkse flik die undercover meewerkt aan een grootschalige anti-corruptieoperatie. Williams in de rol van zijn leven, als agent die het goed bedoelt maar met heel wat gewetensbezwaren heeft af te rekenen. De eerste helft was bijzonder traag maar wanneer hij beseft dat hij zelf in het vizier komt en wanneer zijn identiteit in de pers uitlekt , wordt de film iets benauwder. Het is hoe dan ook een praatfilm die veel te lang uitdraait en dat maakt het tot een kijkbeurt waarbij ik even moest doorzetten. Dit had niet zo lang gehoeven maar Lumet legt wel de goede accenten wanneer hij aangeeft dat er geen winnaars zijn in dit "spel".

Lumet weet de sfeer van begin jaren 80 New York prachtig weer te geven. Deels door de setting en deels door de rauwe personages. Knap hoe er een genuanceerd beeld van corrupte agenten wordt neergezet, iets dat je niet vaak ziet. De cast is sterk, inclusief Williams, waarbij je de twijfel en angst in zijn ogen ziet. De lange speelduur is geen probleem en de film verveelt geen moment.

avatar van de grunt
Wie pakt deze op? Deze moet op Blu-ray verschijnen!

Lijkt me wel iets voor Powerhouse Films

avatar van Grindhouse62
Heb deze zeer goede film voor het eerst, maar ook voor het laatst gezien in 1981, toen hij uitkwam.Ik heb hem gelukkig in mijn collectie, dus ga ik deze toevoegen aan mijn nog en/weer te zien lijstje. Goeie rol van Treat Williams.