The Asphalt Jungle (1950)

Film noir / Misdaad

geregisseerd door John Huston
met Sterling Hayden, Louis Calhern en Jean Hagen

De onlangs op borgtocht vrijgelaten topcrimineel Erwin ‘Doc’ Riedenschneider verzamelt, gefinancierd door de corrupte advocaat Alonzo D. Emmerich, een aantal boeven voor een zorgvuldig geplande grote juweelroof in Cincinnati. In Doc’s bende zitten de aan lager wal geraakte onverschrokken crimimeel Dix Handley, de café-eigenaar en gokker Gus Minissi, de professionele safekraker Louis Ciavelli en de bookmaker Cobby, die als koerier fungeert tussen Emmerich en Doc.

avatar van de grunt
Blu ray review: The Asphalt Jungle

avatar van John Milton
The Asphalt Jungle lijkt inderdaad wel een blauwdruk voor de heistfilm, al is het opvallend hoe rustig Huston het verhaal ontvouwt en eerst de karakters en de onderlinge relaties wat ontwikkelt. Wie de film opzet voor spanning en sensatie, zal zich tijdens de eerste drie kwartier wellicht wat achter de oren krabben, en ook daarna schijnt dat soort actie nauwelijks Hustons beoogde effect. De kraak zelf is natuurlijk interessant om te zien, maar het gaat hier meer om de gevolgen. De production code was nog in full swing, dus de filmhistorisch geïnformeerde kijker weet wat dat betekent. You can't get away with nothin'.

Hayden blijft voor mij een (nog niet helemaal) acquired taste, maar hij is hier behoorlijk goed op zijn plaats, en ook de andere karakters zijn prima gecast. Van de vier Oscarnominaties werd er overigens niet eentje verzilverd, maar een klassiekerstatus verwierf The Asphalt Jungle wel. Een jonge Monroe in een klein rolletje is mooi meegenomen. Degelijke zwart-wit cinematografie van Harold Rosson en een minimale score van Miklós Rózsa.

avatar van Roger Thornhill
Goede recensie, John Milton. Wat ik wou vragen: er was een tijdje geleden ergens op MovieMeter een bericht over de Blu-ray-release van deze film, heb jij hem toevallig ook in dat formaat gezien?

Ja en nee...

Ik heb wel de Criterion Blu-ray remaster gezien, maar niet afgespeeld vanaf het schijfje, aangezien ik geen regiovrije Blu-ray speler bezit en niet meer zo van schijfjes houd. Maakt voor het formaat verder weinig uit. Mooie transfer hoor!

avatar van Roger Thornhill
Okee, duidelijjk, dank voor de info!

avatar van de grunt
John Milton schreef:

Foei

avatar van John Milton
Zou je denken he, aangezien John Milton. Maar ik heb braaf de afgelopen drie maanden legaal mijn Criterionnetjes via FilmStruck kunnen kijken. Keurig voor betaald, en ruim ook, gezien het beperkt gebruiken ervan

avatar van otherfool
Kon mij stukken beter smaken dan Franse broertje Rififi . Met name de karakters in Asphalt Jungle zijn heerlijk: de simpele hooligan Dix, zijn labiele vriendinnetje Doll, de altijd kalme Doc, de onbetrouwbare Emmerich en, mijn favoriet, de sleazy en nerveuze Cobby. De heist zelf heeft niet bijster veel om het lijf, maar de verhoudingen inclusief de nodige intriges en double crosses worden uitmuntend uitgespeeld. Het einde, waarin de idylle en onschuld van het platteland nog maar eens wordt afgezet tegen de jungle van de grote stad, is even theatraal als sterk.

avatar van mjk87
Typisch Huston. Het kijkt wel weg, script is prima, met veel oog gemaakt (over elk shot lijkt nagedacht en vele zijn er bijzonder goed uit) maar het is ook echt en duf geheel. Zielloos geacteerd, een beetje verouderd en de film weet zo nergens mijn aandacht erbij te houden. 2,5*.

avatar van Woland
The Asphalt Jungle bleek een klassieke heist movie. Nergens heel verrassend, zeker niet gezien het feit dat het gemaakt is tijdens de Hays code, waardoor de uiteindelijke ontknoping toch redelijk verklapt wordt en waardoor het laatste half uur het toch een beetje het afwachten van het onvermijdelijke is. Maar desondanks is dit verder een solide misdaadfilmpje over een juweliersroof die in eerste instantie lukt, maar waar in de nasleep iedereen uiteraard gepakt wordt of sterft. Er wordt de tijd genomen om de deelnemers, hun achtergronden en hun onderlinge relaties wat uit te diepen, en dito voor de nasleep - de overval zelf is maar een relatief kort deel van de film. En dat werkt best goed, het geeft sowieso iets meer voeling met de personages, die ook gewoon goed neergezet worden door een capabele cast. Met een prachtige jonge Marilyn Monroe in een bijrolletje. Maar het is gewoon heel jammer dat zeker de tweede helft van de film zo voorspelbaar geworden is. Wederom een film die een beetje verpest wordt door die vermaledijde Hays code.