

Genre: Film noir / Misdaad
Speelduur: 112 minuten
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: John Huston
Met onder meer: Sterling Hayden, Louis Calhern en Jean Hagen
IMDb beoordeling:
7,8 (28.935)
Gesproken taal: Engels
On Demand:
Bekijk via Google Play
Bekijk via iTunes
Niet beschikbaar op Netflix
Niet beschikbaar op Pathé Thuis
Niet beschikbaar op Videoland
Niet beschikbaar op Amazon Prime
Niet beschikbaar op Disney+
Niet beschikbaar op meJane
Plot The Asphalt Jungle
"The City Under the City"
De onlangs op borgtocht vrijgelaten topcrimineel Erwin ‘Doc’ Riedenschneider verzamelt, gefinancierd door de corrupte advocaat Alonzo D. Emmerich, een aantal boeven voor een zorgvuldig geplande grote juweelroof in Cincinnati. In Doc’s bende zitten de aan lager wal geraakte onverschrokken crimimeel Dix Handley, de café-eigenaar en gokker Gus Minissi, de professionele safekraker Louis Ciavelli en de bookmaker Cobby, die als koerier fungeert tussen Emmerich en Doc.
Externe links
Acteurs en actrices
Dix Handley
Alonzo D. Emmerich
Doll Conovan
Gus Minissi
Doc Erwin Riedenschneider
Police Commissioner Hardy
Cobby
Lt. Ditrich
Louis Ciavelli
Maria Ciavelli
Video's en trailers
Reviews & comments

John Milton
-
- 20541 berichten
- 11234 stemmen
The Asphalt Jungle lijkt inderdaad wel een blauwdruk voor de heistfilm, al is het opvallend hoe rustig Huston het verhaal ontvouwt en eerst de karakters en de onderlinge relaties wat ontwikkelt. Wie de film opzet voor spanning en sensatie, zal zich tijdens de eerste drie kwartier wellicht wat achter de oren krabben, en ook daarna schijnt dat soort actie nauwelijks Hustons beoogde effect. De kraak zelf is natuurlijk interessant om te zien, maar het gaat hier meer om de gevolgen. De production code was nog in full swing, dus de filmhistorisch geïnformeerde kijker weet wat dat betekent. You can't get away with nothin'.
Hayden blijft voor mij een (nog niet helemaal) acquired taste, maar hij is hier behoorlijk goed op zijn plaats, en ook de andere karakters zijn prima gecast. Van de vier Oscarnominaties werd er overigens niet eentje verzilverd, maar een klassiekerstatus verwierf The Asphalt Jungle wel. Een jonge Monroe in een klein rolletje is mooi meegenomen. Degelijke zwart-wit cinematografie van Harold Rosson en een minimale score van Miklós Rózsa.
4*

Roger Thornhill
-
- 5456 berichten
- 2137 stemmen
Goede recensie, John Milton. Wat ik wou vragen: er was een tijdje geleden ergens op MovieMeter een bericht over de Blu-ray-release van deze film, heb jij hem toevallig ook in dat formaat gezien?

John Milton
-
- 20541 berichten
- 11234 stemmen
Ja en nee...
Ik heb wel de Criterion Blu-ray remaster gezien, maar niet afgespeeld vanaf het schijfje, aangezien ik geen regiovrije Blu-ray speler bezit en niet meer zo van schijfjes houd. Maakt voor het formaat verder weinig uit. Mooie transfer hoor!

de grunt
-
- 4274 berichten
- 1569 stemmen
Ik heb wel de Criterion Blu-ray remaster gezien, maar niet afgespeeld vanaf het schijfje
Foei

John Milton
-
- 20541 berichten
- 11234 stemmen
Zou je denken he, aangezien John Milton. Maar ik heb braaf de afgelopen drie maanden legaal mijn Criterionnetjes via FilmStruck kunnen kijken. Keurig voor betaald, en ruim ook, gezien het beperkt gebruiken ervan

otherfool
-
- 18445 berichten
- 3392 stemmen
Kon mij stukken beter smaken dan Franse broertje Rififi . Met name de karakters in Asphalt Jungle zijn heerlijk: de simpele hooligan Dix, zijn labiele vriendinnetje Doll, de altijd kalme Doc, de onbetrouwbare Emmerich en, mijn favoriet, de sleazy en nerveuze Cobby. De heist zelf heeft niet bijster veel om het lijf, maar de verhoudingen inclusief de nodige intriges en double crosses worden uitmuntend uitgespeeld. Het einde, waarin de idylle en onschuld van het platteland nog maar eens wordt afgezet tegen de jungle van de grote stad, is even theatraal als sterk.

mjk87 (moderator films)
-
- 12915 berichten
- 3765 stemmen
Typisch Huston. Het kijkt wel weg, script is prima, met veel oog gemaakt (over elk shot lijkt nagedacht en vele zijn er bijzonder goed uit) maar het is ook echt en duf geheel. Zielloos geacteerd, een beetje verouderd en de film weet zo nergens mijn aandacht erbij te houden. 2,5*.

Woland
-
- 3960 berichten
- 3291 stemmen
The Asphalt Jungle bleek een klassieke heist movie. Nergens heel verrassend, zeker niet gezien het feit dat het gemaakt is tijdens de Hays code, waardoor de uiteindelijke ontknoping toch redelijk verklapt wordt en waardoor het laatste half uur het toch een beetje het afwachten van het onvermijdelijke is. Maar desondanks is dit verder een solide misdaadfilmpje over een juweliersroof die in eerste instantie lukt, maar waar in de nasleep iedereen uiteraard gepakt wordt of sterft. Er wordt de tijd genomen om de deelnemers, hun achtergronden en hun onderlinge relaties wat uit te diepen, en dito voor de nasleep - de overval zelf is maar een relatief kort deel van de film. En dat werkt best goed, het geeft sowieso iets meer voeling met de personages, die ook gewoon goed neergezet worden door een capabele cast. Met een prachtige jonge Marilyn Monroe in een bijrolletje. Maar het is gewoon heel jammer dat zeker de tweede helft van de film zo voorspelbaar geworden is. Wederom een film die een beetje verpest wordt door die vermaledijde Hays code.

Film Pegasus (moderator films)
-
- 30215 berichten
- 5132 stemmen
De eerste grote film met Marilyn Monroe, die voordien eerder figuratie deed of in kleine films meespeelde. Meteen heb je haar als kijker gezien natuurlijk. Maar het zegt ook wat over de rest van de film als het bekend staat als 'die film met Marilyn Monroe'. Latere affiches werden aangepast met Monroe eerder centraal. Valse reclame, want ze speelt gewoon een kleine bijrol, maar het was wel een grote ster.
The Asphalt Jungle is een heistfilm, het begin van een nieuw subgenre. Er valt nog wat te leren. Voor mij is vooral de film Rififi uit 1955 een veel beter voorbeeld van het genre dat de spanning mooi weet op te bouwen. De meeste latere heistfilms focussen dan weer op een sterrencast of een opdracht die op het eerst onmogelijk lijkt te zijn met een twist bij de ontsnapping. The Asphalt Jungle is daarin toch anders dan de opvolgers. Meer aandacht voor de naloop en het feit dat de uitvoering van zo'n plan altijd mooi is op papier, maar dat er altijd wel iets kan mislopen. Opvallend voor Hollywood dat op het einde de hele bende dood is (eentje zelfs zelfmoord) en de rest in de cel. .
Het verhaal is best wel goed gedaan en omdat het soms wat van de Hollywood normen afwijkt, wil je weten hoe het verder afloopt. Maar de vaart geraakt er niet echt in en er is niet bepaald aandacht voor echte spanning. Het kabbelt met momenten wat voort en dan is zo'n bijrol van Monroe natuurlijk een opvallend item. Goed gemaakt en knap dat het een nieuwe genre heeft ingeleid. Maar toch wat verouderd en te weinig sfeer.

TMP
-
- 1766 berichten
- 1603 stemmen
Een film die eigenlijk op elk vlak als degelijk kan worden omschreven. Een degelijk plot, nergens echt meeslepend maar onderhoudend genoeg. Degelijk acteerwerk ook van de cast, met een vroege (bij)rol voor Marilyn Monroe. De heist is behoorlijk in beeld gebracht, maar niet erg spectaculair. De film kijkt aardig weg, maar zal mij verder niet lang bijblijven.

Bobbejaantje
-
- 1583 berichten
- 1700 stemmen
Een heistfilm waarin de focus wat mij betreft niet zozeer op de heist ligt maar wel op psychologische kadering van de personages. In het misdaadgenre had je in die tijd de bekende hard boiled school (Hammett, Chandler) maar deze film is gebaseerd op een novelle van W.R. Burnett die zich bekent tot een meer naturalistische benadering van misdaad. En dat komt ook duidelijk tot uiting in deze en andere films gebaseerd op werk van Burnett (High Sierra, Little Ceasar). De criminelen in Asphalt Jungle tonen in de loop van de film onder hun grove façade hun menselijke kwetsbaarheid, dromen, frustraties en trauma’s. Zo komt bijvoorbeeld hoofdrol ‘hooligan’ Sterling Hayden over als een bruut maar leer je uit de film dat er in hem in feite een gekwetst jongetje schuilt, tot en met de roerende finale. Meesterbrein Sam Jaffe, een man met al wat jaren op de teller, laat zich dan weer innemen door een nostalgisch verlangen naar verloren gegane jeugdigheid, wat zelfs zal leiden tot zijn voortijdige arrestatie. En zo valt er over elk bendelid wel wat te zeggen. Na de heist ontplooit de film zich als een reeks miniatuur vignetten van elke crimineel. Eén van de uitschieters hier is ongetwijfeld nog de inbreng van Marilyn Monroe (in een bijrol). Ik begrijp John Huston perfect wanneer hij aangaf dat Monroe een actrice is die een ‘entrance’ kan maken wanneer ze de kamer verlaat.
Wat nog meer bijdraagt aan het naturalistische en zeker ook het existentiële aspect van de film is het ontbreken van een soundtrack. Miklos Rozsa wordt dan wel aangekondigd in de begincredits maar zijn bijdrage blijft beperkt tot begin en eind van de film als ik het goed gehoord heb. Dat draagt bij aan een klinische soms documentaire benadering van de heist en wat daarop volgt. Maar dan visueel badend in een prachtige clair-obscur belichting!
Meesterlijk werk.

pjmj
-
- 269 berichten
- 265 stemmen
Net als in "The Killing" kreeg Sterling Hayden het ook hier weer voor elkaar om alleen al met zijn blik heel veel te zeggen. Prachtig!!!

SpecialAgentDaleCooper
-
- 14 berichten
- 13 stemmen
Prima film noir.
The Asphalt Jungle wordt nergens heel spannend en ondanks een voorspelbaar einde is het hele verhaal wel leuk om te volgen. Wat er allemaal mis gaat na de overval keek net wat lekkerder weg dan de voorbereiding ervan. Ik kan niet anders dan deze film gewoon een ruim voldoende geven al was het allemaal niet heel memorabel, buiten dat de legendarische Marilyn Monroe er een rolletje in speelt. De film deed me ook sterk denken aan The Killing van Stanley Kubrick, een net wat spannendere heist film, ook met Sterling Hayden in de hoofdrol.

starbright boy (moderator films)
-
- 21106 berichten
- 4289 stemmen
Hustons zevende lange speelfilm was een experiment van MGM. De studio deed het op dat moment niet zo goed. De wat sjieke overdadige stijl van MGM was enigszins uit de mode en er waren mensen actief die meer hedendaagse films wilde maken. Huston was net weg bij Warner en werd gekoppeld aan deze film.
The Asphalt Jungle was een van de vroegste heistfilms en ook een vroeg voorbeeld van een film die lange tijd bij de boeven volgt, dusdanig lang dat je ze sympathie voor ze hebt. En de film neemt daar veel tijd voor en schetst de verhouding tussen de boeven en suggereert zelfs de zwakke plekjes. Uiteindelijk stort alles natuurlijk in elkaar door verraad, wantrouwen en domme pech. De rijke karakterisering is wat deze film maakt.
Huston is een bijzondere filmmaker die 45 jaar relevante films bleef maken. De laatste letterlijk in een rolstoel en aan de beademing. Nog voor de premiere stierf hij. Heb nog zat van hem liggen en ga dat het komende jaar bekijken denk ik.
Ook een van de eerste films van Marilyn Monroe in een kleine rol. De tweede keer dat ik haar voor dat ze echt groot was zie deze maand.
Het laatste nieuws

'Bureau Rotterdam' met Ewout Genemans volgde politie tijdens schietpartij, Dick Maas en Stefan de Walle over 'Flodder'-toekomst: 'Is al een script' | MovieMeter Recap

Netflix deelt eerste volwaardige trailer van WOII-serie 'All the Light we Cannot See' van 'Peaky Blinders'-maker Steven Knight

Idris Elba al meer dan een jaar in therapie vanwege 'workaholic'-levensstijl: "Heb een aantal ongezonde gewoontes"

De tien best beoordeelde films van de jarige Clive Owen (59)
Bekijk ook

Du Rififi chez les Hommes
Misdaad / Film noir, 1955
120 reacties

Ordet
Drama, 1955
77 reacties

Ace in the Hole
Drama / Film noir, 1951
92 reacties

The Best Years of Our Lives
Drama / Oorlog, 1946
59 reacties

Madame X
Drama, 1966
7 reacties

White Heat
Film noir / Misdaad, 1949
132 reacties
Gerelateerde tags
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API

© 2023 MovieMeter B.V.