Au Poste! (2018)

Alternatieve titels: Keep an Eye Out | At the Office!

Frankrijk

geregisseerd door Quentin Dupieux
met Benoît Poelvoorde, Grégoire Ludig en Anaïs Demoustier

Het verhaal speelt zich af in een tijdsspanne van een nacht op een politiebureau. Wanneer een moord plaatsvindt, pogen de agenten er alles aan te doen om de dader te vinden. De focus komt op een extravagante agent te liggen die een verdachte verhoort, een man die ten onrechte wordt beschuldigd.

Teaser

Is er al iets bekend over een releasedatum op dvd/blu-ray van deze film?

avatar van lars-pixar
Daar ben ik ook wel benieuwd naar, of deze film een Nederlandse dvd/blu-ray release krijgt.

avatar van leatherhead
Geen onaardig tussendoortje van Dupieux, maar toch allemaal wat beneden zijn doen. De typische kenmerken zijn grotendeels wel aanwezig, maar in alles voelt de film aan als een soort verwaterde versie van zijn betere werk. Net wat minder absurd en droog, personages die lang niet zo maf en kleurrijk zijn en ook de door elkaar lopende realiteiten zijn minder leuk dan het op papier klinkt. Neem nou bijvoorbeeld die 'twist' op het einde. Gemeten naar doorsnee komedie maatstaven is zoiets best leuk, maar komende van iemand als Dupieux voelt het wat te verwacht en makkelijk aan.

Verder wel een leuke rol van Poelvoorde, enkele lichtelijk absurde toetsen die het geheel wat kleur geven en een passend korte speelduur. Vervelend is het nergens, maar hopelijk kan Dupieux met zijn volgende weer wat scherper uit de hoek komen. 2,5*.

Erg tof.

Eigenlijk wat links laten liggen omdat ik dacht dat ik een tussendoortje zou zijn voor Dupieux, maar ik had wel beter kunnen weten. Dupieux en Poelvoorde die samenwerken, dat kan alleen maar vuurwerk opleveren. En dat doet het gelukkig ook.

Niet dat dit één van Dupieux's meest opvallende films is. Het is bewust erg klein gehouden, veel meer dan een verhoor op een politiebureau is het niet. Maar Poelvoorde's personage is werkelijk geniaal en Ludig (die ik hiervoor niet kende) doet het zeker zo goed. Beiden zorgen ze ervoor dat er eigenlijk continue wel wat te lachen valt.

Verder ook lekker kort, een ietwat verwachte twist op het einde maar wel leuk uitgevoerd en een paar memorabele scenes. Dupieux is stilaan een echte favoriet aan het worden, niet omdat hij magistrale films maakt, wel omdat ze erg stijlvast en altijd op niveau zijn. Deze misstaat helemaal niet tussen z'n andere films.

4.0* en een uitgebreide review

dimi303 + lars-pixar

Ik weet helaas nog niks over een dvd-release, maar hij komt vanavond om 22:50 uur op TV5MONDE!