Bravo Two Zero (1999)

Zuid-Afrika
Actie / Oorlog

geregisseerd door Tom Clegg
met Sean Bean, Steve Nicolson en Rick Warden

Gebaseerd op een waargebeurd verhaal (van schrijver Andy McNab, ex-SAS). Een SAS team, genaamd Bravo Two Zero, bestaand uit 8 man zit achter de Iraakse linie in de Golfoorlog in januari 1991. Hun missie is om de scud raketten uit te schakelen die Saddam Hussein gebruikt tegen de vijand.

avatar van Cfour
Misschien geen top film maar het geeft wel een aardig beeld van wat er gebeurd is met die jongens. Intelligence verprutst zoals altijd bijna iedere operatie. En ja de SAS is net als Delta, KCT enz. een goede spec. eenheid. Maar de SAS maakt ook enorme fouten en die........horen we niet altijd.
De boeken van McNab zijn fijn om te lezen, lekker veel spanning en je leeft je enorm in de situatie in, bij een film is dat natuurlijk altijd anders.
3 sterren

Zeker geen aangrijpende film. Ook niet echt goed. Ik denk wel redelijk realistisch. In ieder geval gebaseerd op een waar gebeurd verhaal. Soms had het wat weg van the A-team stunts. Niet echt goed gedaan. Er wordt toch wat uit een spannend jongensboek gedachte gewaardeerd hier. Het enige moment waarbij er oog was op het leed bij het tochlijdende volk van Irak was het moment dat de Engelsen geblindoekt een soort van markt werden opgereden. Ik begrijp dat je daar geen avondvullende film van kan maken maar de heldendaden moeten niet teveel worden uitgelicht zonder de keerzijde te laten zien.

Ik vind dit een aangrijpende film...., zeker te bedenken, dat het op realiteit gebaseerd is. Je zou er maar zitten...dan ben je blij, dat je het nog na kunt vertellen!

avatar van Betamax
Prima film. komt op mij realistisch over.
Niets mis mee.

avatar van hooligup(SCF)
De SAS was de eerste Special Forces die er zijn. Ontstaan in de 2e wereldoorlog omdat er behoefte was aan speciaal opgeleide/getrainde soldaten om speciale missies uit te voeren. Daarom word SAS als beste beschouwd, ook omdat zij alle andere spec. forc. opgeleid hebben, of de opleiding hebben gemaakt voor hen. Natuurlijk is t moeilijk om toe te geven dat je als bv. SEALS minder bent dan je gelijken uit een ander land, maar ga er van uit dat SAS beter blijkt dan de rest. Ik heb al jaren intresse in spec. forc. maar SAS in t bijzonder door hun aparte aanpak en methodes.

Hooligup

ps disk, the one that got away, is een boek van ryan dat verfilmd is, just so u know

geweldige film

ben ook met het boek bezig en dit is pure werkelijkheid!

ben het met bovenstaande eens SAS word als de beste beschouwd

hulde aan deze film

lees het boek ook 's

avatar van TerryA
hooligup(SCF) schreef:
Er zullen wel weer anderen zijn die dit gaan weerspreken, maar ik blijf bij mijn standpunt dat niemand tegen SAS opkan in gelijke condities...

voor groots gedeelte klopt wel wat je zegt (met betreking tot SAS tegen over elite eenheden van andere landen) maar binnen GB is er wel verschil tussen SAS en vaak niet over gesproken SBS

SAS (Special Air Service) v SBS (Special Boat Service) ...

SAS neemt troepen vanuit Britse leger, terwijl SBS hun troepen vanuit Britse Marine en Mariniers (Royal Marines) halen. Het is dus de SBS dat beetje te vergelijken is met die amerikaanse SEALS

SAS is meer landmacht gericht, en zoals je zegt ook de eerste en eigenlijk de template over hele wereld voor elite troepen

hier (in engels taal) zie je meer hierover ...

83Utreg!
Zeer goede film, over de creme de la creme van het leger. Echt gebeurt ook, wat het indrukwekkend maakt. De onderlinge humor, de vastberadenheid, en de accuraatheid in het heetst van de strijd, zijn prachtig vastgelegd, en spreken (vooral als militair) tot de verbeelding.
Sean Bean laat eens temeer blijken een top-acteur te zijn.

avatar van Timecop
Ik denk een hele rauwe, waarheidsgetrouwe verfilming, maar daarom ook weinig spektakel. Het is maar net waar je voorkeur naar uit gaat: Hollywood of realiteit? Het was in ieder geval geen tijdverspilling om deze film te kijken.

avatar van @quikfit
Een waarheidsgetrouwe film,zonder "Rambo" actie's,een verademing in tegenstelling tot die Amerikaanse films met hun "hero's"

83Utreg!
Echt een geweldige film dit, vreemd dat hij zo onbekend is.

avatar van ewalk
Is vaker op televisie geweest. De scene met die gast die het over Michael jackson heeft is echt wazig.

avatar van totkijkdanmaar
Prima film, ziet er waarheidsgetrouw uit. Soms gebeurt er weinig, dan weer heel veel. Veel minder gelikt dan veel Hollywoodfilms in dit genre, maar wat mij betreft is dat een pluspunt.

Beste oorlog film die ooit gefilmt is. Is realistisch neergezet. En het acteer werk is super gedaan. Jammer dat deze film nooit in de bios gedraait heeft.

avatar van Jan met de pet
Redelijk goede oorlogsfilm, toch een 3,0

avatar van Stavor
Ik heb de film al een poos op mijn pc ,maar heb hem vandaag pas gekeken.
Ik heb met verbijstering zitten kijken .En ik had het idee dat ik de klappen voelde die de jongens daar gekregen hebben.

Knap stukje acteer werk van allemaal ,zeer zeker Sean Bean.

Een goeie film die heel realistisch overkomt ,en nu toch zeker in deze tijd van ellende en oorlog in het midden oosten ,........hoop ik toch dat er niet veel jongens en meiden zijn die dit mee moeten maken.

@quikfit schreef:

Het verbaast me eigenlijk dat het een waarheidsgetrouwe film betreft. Met 8 man tegen een half leger en niet geraakt worden? Ik weet wel dat er een zogeheten move and shoot manoeuvre bestaat om de tegenstander te verrassen met sublieme vuurkracht, maar dat werkt alleen als je ook obstakels hebt. Hier lagen ze gewoon open en bloot! Neem daarbij de overige gevechten (schoot de tegenstander soms met pepernoten?) en je hebt al een aardige Rambo vergelijking. Ook de special effects lieten zwaar te wensen over; een kanonskogel die een meter bij je vandaan inslaat en je loopt gewoon door de rook verder... Al met al viel het me dus behoorlijk tegen voor een waarheidsgetrouwe film, hetgeen overblijft is de realistische weergave van hun gevangenschap en de martelingen die ze moesten ondergaan Daarvoor 2.5*

avatar van knusse stoel
Nou, ze schoten inderdaad met pepernoten en marsepein , even serieus, er werd, zo leek het nu en dan, met flitsbommen gewerkt, dat zijn explosieven die laag bij de grond exploderen en dan zilverpapier los laten. Zelf bedacht.
Om eerlijk te zijn vond ik dit ook geen issue om mij druk over te maken, het is gewoon een leuke actie-oorlogsfilm die verder een aardig verhaal had en de kijker voldoende bezig houdt.

Nu even naar de film, er werd inderdaad met tanks en pantservoertuigen op hen geschoten en ze werden niet geraakt en dat uren achtereen volgens de "voice-over". Dat zal we in werkelijkheid wel iets anders aan toe gaan, alleen die ene die had pijn in de voet?
Zullen we er maar over op houden?
De film zelf heeft mij wel geboeid, alleen gekeken en voornamelijk het deel bij de arrestatie en het daarop volgend geheel sloeg er aardig in. Men heeft inderdaad nog nooit van het verdrag van Geneve gehoord in grote delen van de wereld. Althans zo doet men het voorkomen.
Voor de film een 8 als totaliteit.