Killer Joe (2011)

Drama / Thriller

geregisseerd door William Friedkin
met Emile Hirsch, Matthew McConaughey en Juno Temple

Wanneer de moeder van de 22-jarige drugsdealer Chris (Emile Hirsch) hem zijn voorraad drugs ontneemt, moet hij snel met $6000 voor de dag komen of het met de dood bekopen. Wanhopig als hij is gaat hij naar het woonwagenkamp waar zijn vader Ansel (Thomas Haden Church) woont om een plan voor te leggen. De moeder van Chris, die door iedereen gehaat wordt, heeft een levensverzekering die zijn schuldenlast kan oplossen en ze allemaal rijk kan maken. Het enige probleem is dat zijn moeder nog steeds springlevend is. De slechtgemanierde huurmoordenaar "Killer" Joe Cooper (Matthew McConaughey) moet de klus zien te klaren.

HALVE TAMME.
"Herzien".
HALVE TAMME. schreef:
"Gewaagd en apart".

Naar mijn mening werkt de film zich naar een hoogtepunt/moment toe en dat is het einde,een zeer geslaagd einde kan ik voor mijn eigen zeggen,waarin Matthew McConaughey en Thomas Haden Church de show steelden.

Killer Joe (2011) is voor mij een zeer aangename verassing geworden die ik een ieder kan aanraden om te kijken.
Halve * erbij.

avatar van ZZ TOP
Vreemde en saaie film.

Deze film heeft me totaal niet kunnen boeien. Dit komt vooral door de lange aanloop. Het begint pas enigzins "spannend" te worden wanneer er al 60 minuten voorbij zijn. Het einde was ook vrij apart.

Het acteerwerk is niet geweldig, behalve van Matthew McConaughey die toch weer een zeer goede rol neerzet. Gedurende de hele film blijft hij voor mij het geloofwaardigst over komen.

Al met al geen geweldige film.

avatar van Banjo
Deze film is waanzin! maar wel geweldig, intens en heftig.
Het acteren is gewoon dik in orde.. natuurlijk dat van Matthew McConaughey
Maar Emile Hirsch was echt uitstekend! (ook van de prachtige film Into the Wild)
En vreemd dat deze film zo laag staat...

4 1/2 ster!

avatar van Brabants
Zeer geslaagde donkere komedie die bol staat van absurditeit en onlogische uitgangspunten. De minachting voor de vrouw en verdorvenheid zijn hierin kernpunten waarop de film zeer overtuigend overkomt als je spreekt over het donkere karakter van deze film. Alle personages komen op hun eigen verknipte manier ruim aan bod en maken het geheel tot een uiterst vermakelijk geheel. William Friedkin bewijst hiermee(met dank aan Tracy Letts) dat een simpel verhaal, maar met goede karakterontwikkeling bijzonder sterk kan zijn. Thomas Haden Church als de stomme vader was voor mij toch wel het meest geslaagde personage binnen het geheel.

avatar van RuudC
Niet dat ik zo'n groot fan ben van William Friedkin, maar vanwege een flink aantal lovende reacties, waaronder een superenthousiast stuk in de Schokkend Nieuws, keek ik hier wel naar uit. Dit zou namelijk een keiharde film zijn, maar op dat front viel Killer Joe me heel erg tegen. Tuurlijk is de gedachte dat iemand een huurmoordenaar inschakelt om zijn moeder te vermoorden iets gruwelijks, maar door alle signalen die de film afgeeft, leek het me wel haar verdiende loon. Oftewel, weg gruwelijkheid.

Dan blijft een goed geacteerd drama over, waarvan het verhaal nauwelijks indruk maakt. De sfeer redt het ook enigszins, maar de erg gave ontknoping redt de film van een kleine onvoldoende. Daar gaan eindelijk de remmen los die eigenlijk na ongeveer tien minuten na aanvang al los hadden moeten gaan. Verder heb ik een paar keer goed kunnen lachen om Ansel. Killer Joe draait meer om deze bizarre familie dan dat er keiharde dingen voltrekken. Had de focus daar veel meer op gelegen, was dit ook best tof geweest. Al met al zijn er veel scenes geweest waarin ik me aardig heb zitten vervelen.

avatar van wibro
Zeer vermakelijke 'black comedy' die het voor mij vooral moet hebben van de uitstekende cast en het bizarre plot. Film oogde voor mij - zeker niet in de laatste plaats door de verschijning van Killer Joe - als een moderne western. Positief vond ik het ook dat de regisseur die ik hoofdzakelijk ken van "The Exorcist" naakt niet schuwde. Ik stoor mij namelijk vaak aan die preutsheid van de Hollywood films. En ja, Juno Temple - onlangs nog gezien in het zeer vermakelijke "The Brass Teapot" - mag er best wezen.

avatar van Beertje45
Het verhaal komt me wat te traag op gang, maar toch vond ik de gehele historie wel goed. Een dikke pluim voor de cast, vooral Matthew is uitstekend op dreef als de titelfiguur. Jammer van het open einde, daar ben ik absoluut geen voorstander van.

avatar van Decec
Een redelijk misdaad/drama/thriller film...
Goed verhaal...
Redelijk acteerwerk...
Bekende acteur Matthew McConaughey...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van nadrin
Fantastische rauwe film. Super goed geacteerd. Overtuigend gebracht verhaal

avatar van john mcclane 2
Goede rauwe film,ik denk dat dit ( de periode rond deze film,en Lincoln lawyer) dat de transporatie van mathew begon.of is Ontstaan met als hoogte punt rust cohle in true detective .
De afrekening met de mooiboy.
Over afrekening gesproken,wat een scene.een tarinoteske achtige sfeer.inclusief het bloed.
Dat gaf de film op een duistere manier wat extra's .
Maar de hoge score vind ik hier Iets te.zou het een drie kunnen geven.
Maar de aller laatste scene maakt dat niet mogelijk.

wat voor kut einde was dat nu

avatar van fun in acapulco
Tja, dat einde kost deze film een 0.5. Verder zeer vermakelijk.

een van de raarste films ooit gezien. wou eerder stoppen ma ergens wou ik verder kijken omdat zo akward film was

avatar van VforVictor
Aparte film maar ik bleef toch geboeid. expliciete shit ook. 3 sterren.

avatar van cantforgetyou
Voor de 2e keer gezien. Blijft een goede film. Meer psychologische thriller dan actie film. Het einde wordt erg spannend, maar houdt voor mij te abrupt op. Dat is een minpunt.

Goeie film waarin een jongeman samen met zijn vader een moord beraamd op zijn moeder voor het verzekeringsgeld. Een simpel plot, maar de hele white trash familie wordt lekker neergezet. Mede door een goeie cast waarbij Matthew McConaughey toch wel het meeste indruk maakt. De lange KFC-eindscene vormt absoluut het hoogtepunt van de film.

Dit is typisch zo'n film die je niet op de keper moet beschouwen. Je moet je niet afvragen of alle elementen naadloos op elkaar aansluiten en tezamen een harmonisch geheel vormen. Je moet het doen met een handvol scenes an sich. Bevrijd jezelf van een al te analytische blik en laat zonder te oordelen de absurditeiten op je inwerken. Een vermakelijke avond gegarandeerd, want dit is zuivere pulp.

Bovendien toont Friedkin zijn gave zijn acteurs te kunnen sturen en vorm te geven op de manier zoals hij dat graag wilt (althans ik neem gemakshalve even aan dat je dat op zijn conto kunt schrijven). Want bij de combinatie van white trash. zuidelijke staten en Matthew McConaughey verwacht je dat deze zich, a la zijn rol in Dallas Buyer Club, de vertrouwde parmantige pose van een doorsnee Texas Ranger aanmeet. Niets is minder waar, want in de eerste scenes van de film springt nu juist zijn ingetogenheid in het oog. We zien geen ongegeneerde schreeuwlelijk, maar juist iemand die weet te intrigeren door zijn goede manieren te midden van het zooitje boerenkinkels waarin hij zich omgeeft (die eerste scene tussen Killer Joe en Dottie!). Dit gegeven is natuurlijk erg bedrieglijk, want de sinistere kanten van deze flegmatieke verschijning komen al spoedig aan het oppervlak, maar ook dan vervalt McConaughey niet in het karikaturale. Ik heb Matthew nergens beter gezien, chapeau.

De rol van Thomas Haden Church mag dan misschien wel overtrokken zijn, maar hij kan het maken doordat hij argeloos een bonte partij aforismen aflevert. I'm never aware (!). De dijbenen van Friedkin moeten bont en blauw zijn en dit is in zijn geheel niet wederrechtelijk. Enige minpunt betreffende het acteursgilde is Emile Hirsch. Hij speelt verhaaltechnisch een belangrijke rol, maar is inwisselbaar voor eenieder wie. Het redelijke aantal scenes waarin we enkel zijn sores op de voet volgen, zijn dan ook middelmatig. Ik had ervoor gekozen om me meer te focussen op de gangen van de vrouw des huizes, want ook zij is uitzonderlijk boeiend.

Mijn eerste hier uitgebrachte stem en recensie: 4 sterren. Hoop ik heb het "goed" gedaan.
Vind het een pracht film vanwege al die psychopaten erin!

Goede film. Het einde mag je zelf invullen. Erg sfeervol.

avatar van Fisico
Een eenvoudig plot waarbij de naaste familie de overbodige moeder uit de weg wil ruimen via een huurmoordenaar. Jammer genoeg is de naaste familie nu niet bepaald de slimste van de klas en maken ze het alleen maar erger, vooral Chris dan. Niet dat het een kolderfilm is, neen, de opbouw en sfeer zit best ok.

Leuke casting overigens. Ansel is grappig op zijn manier als domme kloot en zijn opportunistische zoon is al niet veel beter. De hoofdvogel wordt echter afgeschoten door Joe. Met speciale dank aan Matthew McConaughey die een uitstekende rol neerzet als Killer Joe. Een vreemde kerel met psychopathische trekjes en perfect passend binnen het marginale gezin dat hem inhuurde. Het is een absurde, zelfs zieke, duistere film die de controverse niet schuwt. Die blow job bijvoorbeeld, hoe kom je erop? Maar William Friedkin is duidelijk niet aan zijn proefstuk toe (zie maar naar The exorcist uit 1973). Ook het feit hoe makkelijk de deal beklonken lijkt en hoe weinig een mensenleven waard is, komt sterk naar voor in de film. Het maakt je zelfs ongemakkelijk. It's a sick world...

Je weet waar het op neer zal komen: Wanneer zal Joe zijn geduld verliezen met deze bende onbenullen? En wat zullen we te zien krijgen? Best spannend en je kijkt er echt naar uit. Het einde ontgoochelde niet (beetje over the top, maar dat paste perfect binnen de context). Het einde is open en blijft je daarom ook bij. Mooi!

avatar van des1
Oeff... Hier zullen veel mensen niet blij mee zijn die minder geweld jegens vrouwen willen zien. Goed acteerswerk van iedereen. Gina Gershon (de vamp uit Verhoevens Showgirls) opvallend realistische rol. McConaughey op dreef. Verhaal wat erg mager, dialogen en settings voelen soms geforceerd aan, bijna als een excuus of inleiding voor het af en toe aan Tarantino doen denkende geweld.

Zag gister een stuk op TV...Te laat om hem uit te kijken...Gezocht op Netflix...Nakko. Leek mij een prima film, met een uitstekende McConaughey .Overtuigend, sterk. Als je van film houdt moet je eigenlijk niet bij Netflix zijn. Tau.........en zo

avatar van Zwolle84
frans123 schreef:

Wel op iTunes te huur voor € 3,99, heb ik uit vertrouwelijke bron vernomen.

Zwolle84 schreef:

Wel op iTunes te huur voor € 3,99, heb ik uit vertrouwelijke bron vernomen.

O dank je...Het leek mij een uitstekende film...Tnx Zwolle....PEC forever...lol

Vulgair drama over een aso-familie en hun haat-liefde verhouding met een meedogenloze huurmoordenaar. De personages hebben stuk voor stuk veel te potsierlijke karakters om van een serieuze thriller te kunnen spreken. De film kent hier en daar een paar aardige scènes, maar door de bank genomen is het geen film, waarbij ik naar het puntje van mijn stoel kruip. Matig en dan ben ik nog tamelijk gul.

Wederom een film met een open einde. Super klote. Verder rare film en dat is nog zacht uitgedrukt. Ik heb me nog nooit zó ongemakkelijk gevoeld bij het kijken van een film. Überhaupt nooit zo ongemakkelijk gevoeld trouwens. En als je me vraagt, waar ging het over? Tja echt geen idee, wat was dit nou voor script dan? Echt ging nergens over. 1 ster voor Matthew, blijft een goede acteur. En 0,5 voor het meisje.

Haha en er zijn zelfs mensen die deze film een 4,5 geven. Dat is zo'n beetje het hoogst haalbare?!?! Hoe dan?!?! Dan zul je niet veel films gezien hebben, denk ik dan, als je dit al zó goed kunt vinden. Bizar

Zeker geen slechte film. Maar er zit wel heel weinig lijn in. Het voelt aan alsof alles zo'n beetje gaandeweg bedacht is. De sfeer is grote delen van de film sterk en de acteerprestaties zijn goed. Al vind ik verschillende karakters erg onevenwichtig. Met name op Joe valt geen pijl te trekken, zonder dat je ook maar enigszins op de hoogte wordt gebracht over waarom hij doet zoals hij doet. Op het einde ontspoort de film (al dan niet opzettelijk) in iets dat lijkt alsof het Tarentiniaans probeert te zijn. Maar het komt niet in de buurt van de betere beklemmende QT scenes. Het is vooral bot en grof. Het laatste shot is eigenlijk veelzeggend. Een open einde kan betekenisvol zijn en meerwaarde hebben. Maar in dit geval is het gewoon een beetje flauw. Laat gewoon zien of ze wel of niet schiet.