Yajû no Seishun (1963)

Japan
Misdaad / Mystery

geregisseerd door Seijun Suzuki
met Jô Shishido, Ichirô Kijima en Misako Watanabe

Joe Mizuno (Jô Shishido) is een zware jongen met een geheime agenda. Zijn gewelddadige gedrag komt onder de aandacht van een yakuza baas, die hem direct rekruteert. Al snel probeert Joe een deal te sluiten met een rivaliserende bende en start hiermee een bende oorlog. De motivatie voor zijn handelen wordt langzamerhand steeds duidelijker wanneer we er achter komen hoe dit allemaal verband houdt met de moord op een politieagent in het begin van de film...

avatar van bennie jolink
Vermakelijke film dankzij de coole stijl. Erg mooie settings, coole japanse kleine mini autos vol gangsters, en begerenswaardige telefoons. (jaja)

Zoals bij meer suzuki's duurt het even voor je in het verhaal zit omdat het plot nogal rommelig wordt opgezet en het vrij lang onduidelijk blijft waar het verhaal naartoe probeert te werken.

avatar van jacobine_rodijk
Heb de film nog niet gezien maar volgens mij hoort deze beschrijving niet bij deze film.

avatar van bennie jolink
Heb inderdaad geen Cubaanse Guerillas voorbij zien komen...

avatar van kinjutsu
Aangepast, 3 JAAR na de oorspronkelijke constatering... Had iemand niet even wat eerder de moeite kunnen nemen?

avatar van Metalfist
Eerste kennismaking met Seijun Suzuki en het smaakt naar meer!

Het is altijd handig om de programmatie van de Antwerpse Cinema Zuid in het oog te houden want die wijden vaak een bepaalde periode aan een bepaald iemand die met film heeft te maken. Dit kan van componisten zoals Nino Rota gaan maar ook tot acteurs en regisseurs. De laatste twee weken van maart zijn dan ook gewijd aan de Japanse Seijun Suzuki die wel wat naam heeft gemaakt met zijn Yakuza films. Hoog tijd dus om zijn films eens te checken.

En dit mag er inderdaad zeker zijn. Het begint allemaal nogal fragmentarisch en je hebt eigenlijk niet echt een idee waar Suzuki juist naartoe wilt met zijn film maar op den duur beginnen alle stukjes in elkaar te vallen en krijg je een heerlijke film voorgeschoteld waar één man het tegen twee Yakuza bendes tegelijkertijd opneemt. Hier en daar misschien wat gedateerd maar de film houd er zo'n waanzinnig hoog tempo op na dat het lijkt alsof het 90 minuten lang spanning is. Dat komt voornamelijk door het uitmuntende hoofdpersonage in de vorm van Joji 'Jo' Mizuno die een heerlijk bad-guy gehalte uitstraalt en de film op zich weet te dragen. Alleen zonde dat er gebruik werd gemaakt van aparte ondertiteling die op een ander scherm werd geprojecteerd. Je hebt dus het grote scherm met daarop de film en vlak aan de onderkant hangt nog een schermpje (zowat 1/6 van de lengte van het grote scherm) waarop dan de ondertiteling is geprojecteerd. Zeker in het begin heb je het gevoel dat je over het weer zit te kijken en dat is wel zonde.

Maar oh wat een cool personage is Mizuno! Voortreffelijk in beeld gebracht door Jô Shishido en ben dan ook benieuwd naar zijn andere samenwerkingen met Suzuki. Als deze van hetzelfde niveau zijn dan staat me in ieder geval nog een mooie tijd te wachten. Ben ook een tikkeltje verbaasd over de weinige aandacht die de regisseur hier op MovieMeter krijgt maar soit, een one-man show van Shishido maar het zou onterecht zijn om alleen hem te vernoemen want tussen de gangsters zit ook wel wat interessants tussen. Zeker Tamio Kawaji is als de homofiele broer van de baas een geweldig personage en let trouwens ook nog op een bijrol van Suzuki zelf als detective Hirokawa. En alsof dit alles nog niet voldoende is, kan Youth of the Beast ook nog eens rekenen op een uitmuntende jazzy soundtrack. Hier en daar soms abrupt afgekapt maar bon, dat stoort niet zo erg want Suzuki weet hier veel visuele pracht te overen.

Nu is het te hopen dat de drie andere films (Gate of Flesh, Tokyo Drifter en Branded To Kill) eenzelfde niveau halen als deze Youth of the Beast maar in ieder geval is dit een opener om U tegen te zeggen. Beetje zonde van het rommelige begin maar waarschijnlijk is dit euvel met een herziening wel verholpen.

avatar van joolstein
Een half chaotische en humoristische film over de Japanse Yakuza. In de prachtige stijl van de jaren '60 . We volgen Joji 'Jo' Mizuno een bad-guy die zich binnen weet de knokken bij de gangsters van de Yakuza. Vooral aan het begin lijkt het erg rommelige en heb je totaal geen idee waar het overgaat. Maar langzaam aan krijg je meer details waardoor er zich een vernuftig plot ontstaat. Humoristische is het vooral doordat die kleine Japannertjes in het schijnbaar nog kleinere autootjes worden gepropt. Verder zijn er de vele grappige dik aangezette typetjes. Ook zit er veel actie in de film die niet zal misstaan bij Bud spencer en terrence hill films. De regisseur Seijun Suzuki heeft veel oog voor detail (had soms ook het idee dat hij een favoriet van Tarantino moet zijn geweest) Telefoons in alle mogelijke kleuren, geluidsdichte kamer, grote koffer, man met zijn kat en zo kan ik nog wel even doorgaan met details die in de scene's voorkomen. Ondanks de rommeligheid is erbij deze film heel veel te beleven.

avatar van Basto
Lekkere harde gangsterfilm. Op zich goed te volgen, maar bij vlagen is het toch lastig alle japanners uit elkaar te halen en daardoor kost het me toch wat moeite om in het verhaal te blijven. Wellicht is dat probleem bij herziening opgelost.

Maar fijn te zien dat ze toen ook als knetterharde gangsterfilms maakten.

avatar van cinemanukerke
barstensvol geniale scenes (die travel langs de ramen van de bar waarin de lichten doven en plots een zangeres in de spotlight staat, is maar één van de vele inventieve vondsten) maar de grillige en complexe vertelling (wie verraadt welke clan ?) schept afstand. Suzuki is geen conventionele verteller, stijl is alles, prachtig esthetische vormgeving en de film ziet er fantastisch uit. Daarenboven blijken de swinging sixties (met bijhorende deuntjes) ook te bestaan in Japan. In beste B film traditie zijn er alleen maar verliezers, bijna iedereen heeft een dubbele agenda, vrouwen zijn uiteraard niet te vertrouwen en elk moment kan voor de personages fataal worden. Jammer dat alles een beetje neutraal afgewerkt wordt. Verder dan entertainment gaat het niet. Ik had graag meer scenes gezien zoals wanneer de huurmoordenaar een zwak krijgt voor een vrouw maar ze vindt de dood in zijn armen. Zijn expressie als hij naar haar kijkt. Plots wordt de gangster een mens.

Vroege Suzuki.

Je merkt hier al duidelijk dat de bekende stijlkenmerken van Suzuki komen bovendrijven, maar erg enerverende cinema vind ik het nog niet. Daarvoor is het wat te braaf een gewoon Yakuza verhaaltje, met iets teveel 60s kneuterigheid.

Heel rommelig vond ik het niet, het begin is zelfs het beste stuk wat mij betreft. Daar zijn Suzuki's stijlexperimentjes nog het meest expliciet zichtbaar. De bar met de geluidsdichte kamer was bijvoorbeeld visueel wel de moeite. En Shishido blijft uiteraard een erg aparte verschijning. Het is een beetje jammer dat de film daar niet op verder blijft bouwen, maar al snel wat terugschakelt om zich iets meer op het plot te richten.

Het is verder wel een degelijke Suzuki die ook best makkelijk uit te zitten valt, maar ik heb bij hem toch altijd het gevoel dat het allemaal nog een stuk wilder en uitdrukkelijker had gekund. Allicht omdat dat in z'n latere (en zeker zn' laatste) films wel te zien viel. Dit is een degelijk tussendoortje, maar niks meer jammer genoeg.