- Home
- Cast & crew
- Seijun Suzuki
Delen
Seijun Suzuki
Overleden op: 13-02-2017 (93)
Geboren: 24 mei 1923 in Tokio
Bekend van: Tôkyô Nagaremono, Koroshi no Rakuin en Pisutoru Opera
IMDb profiel: Seijun Suzuki
Wikipedia: Seijun Suzuki (wikicode: 11817 )
Bekend van
Volledige filmografie (52)Tôkyô Nagaremono
Koroshi no Rakuin
Pisutoru Opera
Kôfuku no Kane
als Old Man's Ghost
Yajû no Seishun
Operetta Tanuki Goten
Nikutai no Mon
Kenka Erejî
Á Köldum Klaka
als Hirata's Grandfather
Tsigoineruwaizen
Shunpu Den
'Jûsangô Taihisen' yori: Sono Gosôsha o Nerae
Ankokugai no Bijo
Kutabare Akutô-domo - Tantei Jimusho 23
Kagerô-za
Irezumi Ichidai
Hana to Doto
Rupan Sansei: Babiron No Ôgon Densetsu
Yumeji
Kantô Mushuku
Hachijikan no Kyôfu
Hishu Monogatari
Kagenaki Koe
Kutabare Gurentai
Kemono no Nemuri
Hai Tiin Yakuza
Fumihazushita Haru
Sandanju no Otoko
Mikkô Zero Rain
Tokyo Naito
Akutarô-den: Warui Hoshi no Shita Demo
Akutarô
Suppadaka no Nenrei
Kawachi Karumen
Ana no Kiba
Subete ga Kurutteru
Kapone Oi ni Naku
Tôge o Wataru Wakai Kaze
Muteppo-Daisho
Oretachi no Chi ga Yurusanai
Ankoku no Ryoken
Rabu Retâ
Minato no Kanpai: Shôri o Waga te Ni
Akuma no Machi
Samengewerkt met
Reacties
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
Seijun Suzuki een grootheid waarvan ik inmiddels (slechts) 2 films van heb gezien. Wat opvalt is dat ie steeds een beetje maffer wordt. Was branded to kill nog een wat milde semi-absurde film (voor die tijd dan) z'n andere, nieuwere film pistol opera is een heerlijk vreemd werkje. Suzuki is nou echt iemand die plezier in z'n werk stopt en dat is goed te merken. Prachtig kleurengebruik, indrukwekkende shots en grappige situaties maken dat je altijd meer wilt, of je dit ook krijgt is een andere vraag.
Wil zeker meer van hem zien maar ik denk dat de Suzuki van de laatste 10 jaar mij beter ligt dan de oude. Jammer dat ie al zo oud is en dat er dus waarschijnlijk nog maar weinig films zullen komen. Maar toch erg leuk om een regisseur te zien die is meegegroeit met de tijd en van een ietwat suffe man tot een kick-ass opa is geevolueerd.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
Beetje vreemde conclusie na 1 oude en 1 nieuwe film van de man. Suzuki is altijd hip geweest. Dat geldt net zo goed voor zijn oude werk.
Onderhond
-
- 87195 berichten
- 11945 stemmen
En toch, na 2 oude en 2 nieuwe films van de man kom ik op dezelfde conclusie uit.
Verder ben ik ook compleet gecharmeerd van Suzuki na z'n rol in Blessing Bell. Een echte knuffelopa . 't Is in ieder geval wel te hopen dat we nog een film van hem te zien krijgen, zou jammer zijn zou hij nu moeten stoppen.
Ramon K
-
- 13575 berichten
- 0 stemmen
In jouw geval vind ik dat nog niet eens zo verbazend. Die conclusie van Kiriyama is veel te voorbarig (en een herhaling van jouw woorden in een ander filmtopic). Ik heb zo'n 8 Suzuki's thuisliggen en ik vind dat er in iedere film van hem wel wat te genieten valt. Een totaal eigenzinnig regisseur. Als je Suzuki prijst om zijn moderne films (Raccoon en Opera) en zijn oude werk als troep bestempelt dan bombardeer je Suzuki eigenlijk tot een eendagsvlieg, die slechts floreerde nadat ie 75 werd. Je reinste kul natuurlijk, al is het natuurlijk cool dat ie uberhaupt nog leuke films kan maken op die leeftijd.
kiriyama
-
- 9849 berichten
- 0 stemmen
In jouw geval vind ik dat nog niet eens zo verbazend. Die conclusie van Kiriyama is veel te voorbarig (en een herhaling van jouw woorden in een ander filmtopic). Ik heb zo'n 8 Suzuki's thuisliggen en ik vind dat er in iedere film van hem wel wat te genieten valt. Een totaal eigenzinnig regisseur. Als je Suzuki prijst om zijn moderne films (Raccoon en Opera) en zijn oude werk als troep bestempelt dan bombardeer je Suzuki eigenlijk tot een eendagsvlieg, die slechts floreerde nadat ie 75 werd. Je reinste kul natuurlijk, al is het natuurlijk cool dat ie uberhaupt nog leuke films kan maken op die leeftijd.
Nou, nou je ziet het wel erg negatief, branded to kill scoort toch ook nog 3 sterren hoor. Maar als ik moet geloven dat een studio hem heeft laten gaan omdat ze bovenstaande film te absurd vonden zet ik daar toch vraagtekens bij. Daarbij vind ik de technische aspecten in opera ook veel beter, tot in de puntjes verzorgt, zelfs hoe alle characters zijn geplaatst. Iets wat ik niet terug zie in branded. Een eendagsvlieg is hij zeker niet, ik juich enkel zijn huidige aanpak toe.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik heb sinds Branded to Kill weer oog voor hem en heb nieuwere films voergeslagen. Toch spijt van en dat ga ik inhalen. Ik heb oa een goedkope versie van de drie DVD box Zigeunerweisen, Kagero-Za en Yumeji kunnen kopen. Die liggen thuis nog vurig te wachten.
Maar goed. Feit is dat een enigzins hysterische gekunstelde stijl je moet aanstaan. Wel vergelijkbaar met Mochizuki Rokuro (wie kent m niet? )
mister blonde
-
- 12449 berichten
- 4990 stemmen
Wat een regisseur. Geweldige stijl. Zijn overdreven cameragebruik, belichting, art direction en montage passen goed bij zijn films (zag er pas twee Tokio Drifter en Branded to Kill) die een combinatie zijn (die twee dus) van surrealisme, zwarte humor, geweld en erotiek.
Vorm boven inhoud, maar wat geeft het? Zijn al zijn films zo?
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Wat een regisseur. Geweldige stijl. Zijn overdreven cameragebruik, belichting, art direction en montage passen goed bij zijn films (zag er pas twee Tokio Drifter en Branded to Kill) die een combinatie zijn (die twee dus) van surrealisme, zwarte humor, geweld en erotiek.
Vorm boven inhoud, maar wat geeft het? Zijn al zijn films zo?
Nee niet allemaal. In de Jaren 60 maakt ehij verder met name wat '' gewonere" (met name) misdaadfilm in de stijl van Fukasaku Kinji in dit ijd. Maar zijn films van de jaren 70, 80 en 90 hebben sowieso allemaal een verfrissende vorm, een hoekige vertelling en veel amorele themas en protagonisten.
Fijne regisseur dus. En ook heel veel van op DVD verkrijgbaar (wel zo'n 15-20 titels). Zowel regio 1 als 2 (maar geen NL-se releases buiten de twee die jij nu hebt gezien).
Knisper
-
- 12992 berichten
- 1210 stemmen
Voor de liefhebbers, een klein retrospectief in Keulen: http://www.jki.de/veranstaltungen/filme/-2d9f29c51c.html
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Vooral van oud en onbekend(er) werk. Jij boft maar
beavis
-
- 6584 berichten
- 13788 stemmen
1 - Gate of Flesh - 4
2 - Story of a Prostitute - 4
3 - Tokyo Drifter - 4
4 - Youth of the Beast - 4
5 - Zigeunerweisen - 4
6 - Pistol Opera - 3,5
7 - Branded to Kill - 3,5
8 - The Flower and the Angry Waves - 3
9 - Princess Raccoon - 3
Cosoco
-
- 10908 berichten
- 5185 stemmen