
Koroshi no Rakuin (1967)
Alternatieve titels: Branded to Kill | 殺しの烙印
Japan
Misdaad / Actie
98 minuten
geregisseerd door Seijun Suzuki
met Jo Shishido, Mariko Ogawa en Annu Mari
De onzekere killer Hanada, derde op de yakuza-ranglijst, wil zich na een verprutste klus revancheren op 'Het Spook': de gevreesde 'Nummer Een' die zich zó op de achtergrond houdt dat sommige collega's betwijfelen of hij echt bestaat.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=oou1UmrDlyg
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Da's wat ik bij Pistol Opera neerpende, en wat ik van deze (behalve dan de kleuren uiteraard) verwachtte. Jammer genoeg een zeer koude douche.
Valt op alle punten in het niets bij de sequel, en is dus verder ook niet boeiend. Paar leuke ideetjes (de vlinderdame) en shots, maar veel te weinig om 90 minuten te kunnen boeien. Waarschijnlijk teveel verwacht, maar vond dit saai. 1.5*
En diegenen die het daar (weer eens) niet mee eens zijn, ga Pistol Opera kijken.
PS: wat een gezicht heeft die man ook. Ziet eruit zoals ik me voel als ik van de tandarts kom


Er is een zeer simpele verhaallijn, waardoor je je optimaal kunt focussen op de shots, die bijna zonder uitzondering raak zijn. Werkelijk fenomenaal. Suzuki verliest echter de verhaallijn niet uit het oog, zodat de film niet alleen een verzameling plaatjes is. Maar het blijft wel erg oppervlakkig door deze aanpak, zodat een meesterwerk uitgesloten is, maar deze film zou je eigenlijk in een hagelnieuwe kopie op een groot doek moeten zien. De DVD transfer was ook al fraai.
Het is duidelijk dat vele regisseurs van deze beeldtaal gebruik hebben gemaakt. Trouwens: bij de DVD staat ten onrechte op de hoes vermeld dat het om een 16:9 beeldratio zou gaan. Gelukkig is-ie gewoon 1:2.35 (scope) formaat.
maar het was toch een van de betere aziatische film
Branded To Kill (Koroshi No Rakuin) is op het eerste gezicht een standaard misdaadfilm, maar schijn bedriegt. Want onder dit misdaadmasker gaat een experimentele film schuil, hevig beïnvloed door Jean-Luc Godard, waarbij stijlmiddelen worden gebruikt (zoals het gebruik van beelden over beelden en scenes geschoten in negatief) die zo door de Franse meester zouden kunnen worden bedacht. Het is zich dan ook niet vreemd dat de filmmaatschappij (Nikkatsu) die regiseur Seijun Suzuki inhuurde hem hierna nooit meer wilde gebruiken, en hem op staande voet ontsloeg.
Nu, jaren later, wordt Branded To Kill gezien als een meesterwerk, en een grote invloed op veel westerse regiseurs. Persoonlijk vindt ik het niet het meesterwerk wat door velen zo wordt geroemt, maar het is zeker een te gekke film. Echt zo’n lekkere geschifte, moeilijk te volgen film die niets en niemand serieus neemt, en gewoon zijn eigen weg inslaat. Prachtige zwart-wit beelden, een “hippe” jazz soundtrack en nog coolere gangsters. Echt een aanrader!
PS: wat een gezicht heeft die man ook. Ziet eruit zoals ik me voel als ik van de tandarts kom

Ik hoorde vandaag van een specialiste dat zijn kaken speciaal zo gemaakt werden voor de film; ze wist niet wat de achterliggende reden precies was, maar het zou wel zo zijn dat de acteur in het echt niet zo'n bolle wangen had

Een mooie hippe misdaadfilm, waar iemand als Tarantino zeker goed naar gekeken heeft. Het verhaal is inderdaad eenvoudig, maar wegens de 'coolheid' van het onderwerp (huurmoordenaars en yakuza) en de aanpak van de regisseur blijf je de hele tijd geboeid kijken. Hoogtepunten waren o.a. de moord vanuit het reclamepaneel met de zippo, de 'vlindervrouw' met de vlinders aan de muren van haar woning, de shoot-out aan de haven en alle scènes met number one. Allemaal erg knap in beeld gebracht en voldoende apart om opvallend te zijn voor een film uit 1967.
3,5*
Ik had wèl moeite de film uit te kijken. Een beetje saai!
Verder waren bepaalde actiescenes ook wel goed te doen. Verhaaltje is gewoon simpel maar het gaat bij dit soort films natuurlijk alleen maar om de stijl.


3,5*
Minder balancerend tussen camp en kitsch dan Tokyo Drifter, minder theatraal en een stortvloed aan invloeden en indrukken dan Pistol Opera, maar net zo'n vreemde variant op een gangsterfilm. Dromerig, soms bijna poëtisch. Heel erg gestyleerd. Zwaar beinvloed door new wave (en daarmee ook behoorlijk een kind van zijn tijd). Wederom een mager en zeer simpel plotje dat alleen als kapstok dient voor wat Suzuki ons aan shots, sfeertjes en ideetjes wil voorschotelen.
Hoewel de titelsong het niet haalt bij die van Tokyo Drifter zit de film vol sfeervolle jazzmuziek.
Erg fijn, meer Suzuki graag.
4.0*
En eindelijk de scene gezien waar Jarmush voor Ghostdog zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, maar die scene in Ghostdog vind ik toch mooier.
Aan de eerste 20 minuten valt geen touw vast te knopen,maar daarna krijgen we een Godard- achtige(maar dan grappig)over the top Yakuzapastiche voorgeschoteld die met de minuut absurder en grotesker wordt.
Het moge duidelijk zijn dat deze coole film Tarantino,Woo,Kitano,Jarmusch en Michael Mann,to name a few,heeft geinspireerd(ze citeren deze film soms letterlijk).
Verder natuurlijk kudoi voor de verschillende manieren die Suzuki steeds weer weet te verzinnen om het vrouwelijk geslachtsdeel net niet expliciet in beeld te brengen.

3,5*
Ik hoorde vandaag van een specialiste dat zijn kaken speciaal zo gemaakt werden voor de film; ze wist niet wat de achterliggende reden precies was, maar het zou wel zo zijn dat de acteur in het echt niet zo'n bolle wangen had

Hahaha dit viel me ook al op, in Nikutai no Mon had Shishido inderdaad een veel minder bolle kop... Waarschijnlijk zal alleen Suzuki zelf die achterliggende reden precies weten.

En eindelijk de scene gezien waar Jarmush voor Ghostdog zijn inspiratie vandaan heeft gehaald, maar die scene in Ghostdog vind ik toch mooier.
Wist niet dat Jarmusch geïnspireerd was geraakt voor het maken van Ghost Dog na het zien van deze film, maar hij heeft een scene inderdaad zelfs letterlijk gekopieerd, grappig om te zien.
Zal maar niet nog een keer noemen wie voor de rest allemaal geïnspireerd is geraakt door deze film, zoals ongeveer iedereen hier doet. Maar dat het zo is, mag duidelijk zijn.
Erg genoten van deze film. Erg innovatief en soms ronduit hilarisch. 4*
Inmiddels m'n 3e Suzuki (eigenlijk 4e, maar Pistol Opera heb om een reden die ik zelf vergeten ben vroegtijdig stop gezet) , de volgende op de lijst wordt Youth of the Beast. Eens zien hoe de kop van Jo Shishido er in die film uitziet haha. Heb er zin!
kore ha nanba wan no yarikata...
Hahaha dit viel me ook al op, in Nikutai no Mon had Shishido inderdaad een veel minder bolle kop... Waarschijnlijk zal alleen Suzuki zelf die achterliggende reden precies weten.

Hij heeft toch altijd van die bolle wangetjes vanwege plastische chirurgie, of zouden ze in deze film nog extra zijn opgeblazen? In ieder geval geeft het wel een redelijk belachelijk effect

Zo, dat was hem dan. De vierde Suzuki die ik in twee weken heb gezien en meteen ook degene waar ik de minste verwachtingen bij had. Oké, het was terug met hamster Shishido maar ik vreesde ervoor dat een zwartwit Suzuki me niet zo ging bekoren als zijn kleurenfilms, althans toch afgaande op het begin van Tokyo Drifter. Ach, wie weet wist de Japanner me weer te betoveren maar daar komt deze keer niet veel van in huis.
Al klink ik nu wel erg negatief en dat is ook niet mijn bedoeling. Branded to Kill is op zich wel een interessante film maar het verhaal heeft niet veel om handen en ik heb het gevoel dat er een hele hoop symboliek aan mij is voorbijgegaan. Zo was ik niet echt mee met de bedoeling van de vlinders bij Misako en dat is toch jammer. Wat rest is een bij vlagen mooi in beeld gebrachte film (die aanslag vanuit het reclamebord!) van een aantal huurmoordenaars die elkaar naar het leven staan. Zoals gewoonlijk is de climax het interessantste bij de films van Suzuki maar zelfs die voelt nogal geforceerd aan. Suzuki laat het de hele tijd uitschijnen dat nummer 1 één of ander mysterieus genie is en weet dat aspect nog altijd goed uit te werken wanneer we hem dan eindelijk te zien krijgen maar de uiteindelijke confrontatie is nogal snel voorbij en de dood van Misako heb je gemist als je even met je ogen hebt geknipperd.
Wat er hier in godsnaam is gebeurd met de wangen van Shishido is me een raadsel. Zijn rollen in Youth of the Beast en Gate of Flesh hadden hem al de bijnaam van hamster opgeleverd maar jongens toch, het lijkt alsof hij hier rechtstreeks van de tandarts is gekomen. Hij speelt deze keer opnieuw een gangster en doet dat toch weer erg degelijk. Geen idee of hij voor de rest nog in films van Suzuki heeft gespeeld maar die hebben sowieso mijn voorkeur dan. Heerlijke acteur! Visueel is dit zonder twijfel de minste film die ik van de Japanse regisseur heb gezien. Waar ik voor vreesde is dan ook uitgekomen, namelijk dat hij me met zwartwit een stuk minder kon bekoren dan met kleur. Zoals gezegd een aantal shots maar daar stopt het jammer genoeg bij. Wel weer een heerlijke soundtrack. Een combinatie van zijn soundtrack uit Tokyo Drifter (zeker de gelijknamige titeltrack lijk je een aantal keer te horen) en de jazzy soundtrack uit The Youth of the Beast.
Misschien heb ik gewoon teveel films van Suzuki in een korte periode gezien maar Branded to Kill kon me toch niet over de gehele lijn bekoren. Het is dankzij een handvol mooi geschoten scènes en een degelijke Jô Shishido dat er nog een redelijke score uit voortvloeit maar ik had op meer gehoopt.
3*
28 juli uit.
3.5*