Hana to Doto (1964)

Japan
Misdaad

geregisseerd door Seijun Suzuki
met Tamio Kawaji, Akira Kobayashi en Naoko Kubo

In het geïndustrialiseerde Japan aan het begin van de 20ste eeuw vlucht Kikuju, lid van de yakuza, naar Tokio met de toekomstige bruid van zijn baas. Maar wanneer Kikuju zich eenmaal heeft gevestigd en een baan krijgt bij een corrupte aannemer, blijkt dat er een huurmoordenaar op uit is gestuurd om hem te vermoorden.

avatar van stephan73
Mijn 600ste toevoeging, en een die binnenkort in Engeland op DVD verschijnt.. Ben erg nieuwsgierig!!

avatar van Onslaught
Bedankt stephan73. Ik ben erg blij met toevoegingen met films uit Azie. Ga vooral zo door

Ojah. Ik ben ook erg benieuwd naar deze Yakuza film.

avatar van stephan73
Een erg goede Suzuki, maar nog lang niet de Suzuki die ik ken van Tokyo Drifter. Film begint nogal rommelig, maar naar het einde toe wordt hij steeds beter en consequenter. De laatste scene, met een prachtige in een studio geschoten sneeuwscene is beeldschoon.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een tamelijk, zeg maar volledig, overrompelende film van Suzuki. Zonder te overdrijven zijn beste film van de Jaren 60. Vooral scene 7 op de Yume DVD is briljant. Prachtig ritme en veel dynamiek. Helemaal top!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Begint vrij rommelig, Suzuki heeft daar het plot echt in de weg zitten, maar wordt steeds beter en beter. De tweede helft is bij vlagen echt geweldig.. Volgens het stukje bij de DVD worden hier de zaadjes gezaaid van Branded To Kill en Tokyo Drifter en dat is niet helemaal onwaar. want deze film vertelt nog duidelijk veel meer een verhaal, maar maakt in zoveel scenes kunst van de pulproman waarop de film gebaseerd is, dat de film niet voor die latere films onderdoet. De laatste tien minuten zijn bijvoorbeeld echt schitterend.

avatar van Querelle
Misschien beste en stijlvaste film van Suzuki die ik tot nu toe gezien heb.
De manier waarop Suzuki met de narratie omspringt was me al in andere films opgevallen. Bevreemdende cuts en overgangen die in plaats van je uit het verhaal te halen je elke keer laat meeslepen in de scenes die gedurende de film, steeds mooier en opvallender worden. De man met het litteken en de cape vind ik echt een attractie. Zeer Stijlvol!