Pusher 3 (2005)

Denemarken
Drama / Misdaad

geregisseerd door Nicolas Winding Refn
met Zlatko Buric, Slavko Labovic en Ilyas Agac

De Servische gangster van middelbare leeftijd Milo is sinds een paar dagen clean en bezoekt voor morele steun dagelijks een praatgroep. Ondertussen is hij nog wel druk met zijn drugshandel en heeft hij zojuist een partij ecstasypillen ontvangen... helaas in plaats van de verwachte heroïne. Met zijn Albanese leverancier overlegt hij de pillen te houden tot de heroïne aankomt. Met een jonge Turkse dealer weet hij te regelen dat deze de pillen voor hem zal verkopen. Milo heeft het zelf namelijk erg druk met het maken van lekkernijen voor het verjaardagsfeest van zijn dochter, en zijn kompanen zijn helaas ziek van zijn 'overheerlijke' sarma. Eén en ander loopt echter helemaal mis, en Milo's dag wordt van kwaad tot erger.

avatar van de grunt
60 fried fish.

Chinese man: " To go or eat here " ?

En dan die gezichtsuitdrukking van Milo
Legendarisch.

avatar van Smugmarty
"Nothing's wrong with my Sarma.... idiots!"

Geweldige kijk in de keuken van de middenlaag uit het gangster regime en ook de daadwerkelijk de servische keuken van Milo.
Geen hollywood-achtige koffers vol geld, mitrailleurs of achtervolgingen door straten vol mensen. Nee, de succesvolle Deens productie laat een realistisch beeld zien van de etnisch gemêleerde misdaadcultuur. Gewoon een "rol geld" in plaats van een koffer vol en mensen die van het ene probleem naar de volgende op weg zijn in deze "dog eats dog" world.

Het minst vond ik de rol van de handlanger van Luna die werkelijk te stoer deed met zijn opdrachten geven in zijn Elvis overhemd, maar dat maakt het einde des te vermakelijker.

Top.

avatar van SturyNijmegen
Iedereen ziek door die sarma van Milo?? De humor in dit deel is stuk minder dan P1 en P 2
Dat geldt voor de hele film, verder is het einde te grof en te overdreven.
Wat de film dan wel goed maakt is de rol van Milo, vader, kok, crimineel, verslaafde
Milo laat zich verder zien als een gewoon mens, lief, aardig, maar ook als woesteling
En dan zie je hem daar bij zijn dochter, doodop, het werk gedaan en ogen op half zeven.
Een dag uit het leven van een gangster, pffffff.

avatar van HarmJanStegenga
De 3e en laatste uit de 'Pusher'-reeks. Regisseur Refn zorgt weer voor een fantastische opbouw. Waar het allemaal nogal ''normaal'' en simpel lijkend begint, wordt je als kijker (net als Milo) steeds dieper de shit in getrokken. Met de hulp van de goed ondersteunende score. Heerlijk die (duistere) synths.

De cameravoering blijft geweldig. Refn drukt je de rauwe wereld in met z'n camera. Milo is een heerlijk karakter en Zlatko Buric verdient alle lof. Geweldig gespeeld. Mooie mix weer tussen drama, humor en geweld. De laatste scene als ze in die gast gaan snijden / zagen is keihard en heeft een kleine verwerkingstijd nodig. Niet beter, maar ook niet minder dan de 1e 2 delen. Knap. Fantastische trilogie.

avatar van leatherhead
Waardige afsluiter, ook het beste deel mijns inziens. Al ligt het niveau alle drie de delen eigenlijk niet ver uit elkaar.

Toch blijven de Pusher filmpjes, in het bijzonder deze, een klein beetje dubbel. Enerzijds weet je vanaf minuut één eigenlijk al wel wat de film voor je in petto heeft, dikwijls is het allemaal best voorspelbaar. Anderzijds is het penibele sfeertje dat gaandeweg steeds verder de film in sijpelt aangrijpend genoeg om toch wel enige impressies achter te laten.

Één van de factoren die daar essentieel bij is, is vermoedelijk toch de geloofwaardigheid. Daarmee zit het doorgaans wel goed in de Pusher films; niks wordt geromantiseerd, tevens wordt het ook weer nergens zo miserabel dat het naar een soort overdreven effectbejag neigt. Nergens is het gekunsteld of onecht, Refn weet duidelijk goed waar hij mee bezig is.

Ook het acteerwerk mag er wezen. Milo was sowieso al één van de leukere figuren uit de reeks, goede keuze dus om dit deel rondom zijn wereldje te bouwen. Zodoende komen we ook meer over hem te weten: de stevige Joegoslaviër, die in de eerste twee delen menigeen nog zo makkelijk voor zijn karretje spande, blijkt ook menselijke trekjes te vertonen. Soms de uit zijn slof schietende hufter, soms het joviale vaderfiguur. Knap spel van Buric.

Stilistisch overigens wel wat minder deftig dan zijn voorganger, maar soit. De imminente, sfeervolle soundtrack zorgt ervoor dat dat snel vergeten is.

Leuke trilogie van Refn. Écht groots is het niet, consistent absoluut wel daarentegen. En da's ook wat waard. 3,5*.

Aardig, maar lang niet zo goed als de eerste 2 delen. Vond het regelmatig langdraderig worden en het einde vond ik ook niks.

avatar van Roger Thornhill
Het blijft voor mij toch moeilijk om met Milo mee te leven, ook al probeert ie zijn leven dan ook weer op de rails te krijgen, heeft ie een dochter van wie hij veel houdt en wordt ie geweldig neergezet door Zlatko Buric – uiteindelijk staat de manier waarop hij z'n geld verdient (of misschien moet ik naar aanleiding van de plot eerder zeggen probeert te verdienen) toch wel vrij radicaal tussen hem en mij in. Neemt niet weg dat dit toch een waardige afsluiter van de trilogie is, met een vrij hilarische sekwens (met nettoyeur Radovan) op het einde.

avatar van TheBunk
De Pusher-trilogie is low-budget documentaire cinema. Het is opmerkelijk hoe Refns stijl is geëvolueerd is tot wat het nu is en hoe de filmmaker zich opnieuw heeft uitgevonden op het gebied van kleurgebruik, beeldtaal en muziek, maar ook als auteur. De trilogie heeft aan kracht niks ingeboet en staat nog steeds als een huis. De drie films vormen samen een coherent geheel. Dat is knap, in een tijd waarin de pretentieuze, overgestileerde misdaadfilms je onder de invloed van Quentin Tarantino en Guy Ritchie om de oren vlogen. De focus ligt in de Pusher-films niet alleen op het rauwe gangsterbestaan, maar ook, en misschien wel nog meer, op relaties tussen vaders, zonen, partners en vrienden. Het is een driedelig humanistisch portret van mensen aan de zelfkant van de samenleving die voor elke centimeter bestaansrecht moeten vechten om te overleven.

Lees verder op Cinema Interruptus

avatar van Rickyman
Aardig misdaadfilmpje, maar niet zo sterk dan de voorgaande delen.
Milo's bijrol in het eerste deel is ook hilarischer dan hier in een hoofdrol.
Toch prima mee vermaakt.

Goede film maar ietwat saai net als deel 2.
Deel 1 was het beste.
Het einde was echter zwaar ranzig.
Avondeten smaakte niet echt.

Valt ten opzichte van deel 1 en 2 wat tegen,
maar moet je wel gezien hebben als je van de Pushers houdt.
Milo speelt trouwens wel levensecht, als je de extra's bij de Bluray bekijkt zie je
een zelfde soort type man met sigaret.
Eind is idd. lekker grof met goeie details (denk hierbij aan het gootsteen putje)
Ik ga dit deel 3 t.o.z.v. de andere 2 dan ook niet onderwaarderen

Mvg. Jan