Den Skyldige (2018)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Gustav Möller
met Jakob Cedergren, Jessica Dinnage en Omar Shargawi

In afwachting van een rechtszaak omtrent zijn handelen bij een incident, is politie-agent Asger uit zijn functie ontheven en gedwongen om te werken bij de alarmcentrale. Hij beantwoordt een noodoproep van een verwarde vrouw die vermoedelijk slachtoffer is van een ontvoering. Met de telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw op te sporen.

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Altijd fijn als je met geen enkele voorkennis een bioscoopzaal in gaat en dan zeer positief wordt verrast. Ik had geen flauw idee wat Den Skyldige was en dat is bij een film als dit altijd maar beter ook. De film was er gelukkig ook eentje die je vrij snel bij de kladden grijpt, de film is intrigerend van begin tot eind. Het blijft altijd noemenswaardig als men zoiets spannends kan neerzetten in slechts één ruimte en met maar één acteur zichtbaar, de rest zijn enkel stemmen. Niet voor niets zag ik de term 'moderne Hitchcock' voorbij komen als het over deze film gaat. Meneer Cedergren speelt een overtuigende rol en zijn personage is ook heel fijn driedimensionaal; geen typische held of goedzak en in alles erg geloofwaardig. Sowieso blijft de film naast minimalistisch ook in uitvoering subtiel, met een voortreffelijke timing. Een zeer vakkundige en aangename film, dit.

4,5 sterren.

avatar van Roel_
Ik vind het knap dat de makers van deze film, die puur vanuit telefoontjes in de 112 meldkamer, zo'n boeiend verhaal weten neer te zetten. Je wordt van begin tot einde in het parallelle verhaal meegezogen...

...en die twist op het einde, man die had ik niet zien aankomen.

avatar van mjk87
Tegenvaller. De film deed me denken aan Taking the Pelham 123, ook daar zat iemand op de centrale die vanwege redenen in zijn job als straf dit moest doen. En ik vraag me af of het nu zo moeilijk is iemand zijn werk te laten doen zonder gelijk dit soort onzin en een heel trauma erbij. Waarschijnlijk speelt mee dat alles op 1 -saaie- locatie speelt en dar na een minuut of 45 de rek er ook wel uit is en de hoofdpersoon dan maar dingen buiten het boekje gaat doen om de plot vooruit te helpen. Had dan de film nog korter gehouden met pure focus op het centrale verhaal dat sterk genoeg moet zijn, want op momenten is het spannend en is het een meerwaarde dat je enkel het een en ander per telefoon meekrijgt. Ik kijk sowieso graag naar mensen aan het werk en als ze dat goed doen is dat helemaal fijn om naar te kijken, en de beste man doet het goed aan de telefoon als hij zich op zijn taak focust. Maar al die onzin eromheen stoort en irriteert gewoon, het is onnodig en haalt je uit het centrale verhaal. Verder vond ik het ook niet echt geloofwaardig. Sowieso leek die hele centrale een amateuristisch geheel. Als iemand zo'n telefoontje krijgt gaan er toch wel meer mensen mee bezig? Worden andere telefoontjes door anderen afgevangen? Komt er een supervisor bij? 2,5*.

avatar van knusse stoel
Dit is nu een sterk voorbeeld van een film die het niet van filmlocaties hoeft te hebben maar puur, maar dan ook puur van het verhaal. Het verhaal is dusdanig sterk dat je het op een bepaald moment gewoon voor je ziet. Aan de hand van het gesprek, de geluiden, fantaseer jezelf de omgeving en de mensen die daarin zijn in jouw geest. Het lijkt wel een beetje op een goed boek lezen. Jammer dat sommigen de film niet zo geweldig vonden als anderen hier op de site. Het lijkt op; "you love it or you hate it"!
Gisteren hebben we de film eerst voor de helft gezien want hier was dat ook het geval, vriendin haakte af na ongeveer de helft, zodat ik vandaag de andere helft kon zien. Ze houdt trouwens wel van boeken lezen.
Van mij een 8!

avatar van frolunda
Prima thriller van,volgens mij debuterend regisseur Gustav Möller die hier het minder is meer principe hanteert en daarmee een uitstekend resultaat boekt.
Het scenario is misschien niet al te origineel maar wel goed uitgewerkt en ook met de spanningsopbouw is niks mis,sterker nog het is denk ik het krachtigste punt van de rolprent.Den Skyldige bevat wel wat kleine onwaarschijnlijkheden en ook zijn de beslissingen van de hoofdpersonen soms wat onlogisch maar over het algemeen komt het allemaal redelijk realistisch over.
Over het één locatie verhaal is ook al een hoop gezegd maar ik vind dat het de film erg goed doet omdat de gebeurtenissen-niet-in-beeld zo veel intenser overkomen.
De sterke prestatie van hoofdrolspeler Jakob Cedergren draagt natuurlijk ook bij aan het succes van deze Deense thriller mede omdat zijn karakter goed is uitgewerkt en daarom geloofwaardig overkomt.
Dikke vier sterren voor Den Skyldige,ik heb er van genoten.

avatar van Leo1954
Had me op deze film reuze verheugd. Geen slechte film ook hoor, benauwend en dat was het ook wel. Maar vermoedelijk vergeet ik het zo weer. Heb ik vaak bij Deense films.

avatar van Thomas83
Een echte thriller, maar zoveel meer dan dat alleen. Wat begint als een spannende film wordt toch al gauw ook een verkillend sociaal drama met een geloofwaardige twist op het einde en een centrale rol voor de ethische keuzes van de goed gespeelde operator van de alarmcentrale. Het is ook extra spannend dat je als kijker niets te zien krijgt en je eigen verbeelding alles in moet laten kleuren. Gelukkig is de kwaliteit van de acteurs en geluidseffecten ook goed genoeg om het interessant te houden. 3.5*.

avatar van schumacher
Saai ze, geef mij maar phone booth.
Ik begrijp wel ze dat er mensen zijn dit dit leuk vinden, ieder zijn ding en mening maar het was minder mijn ding.
Ook niet zo geloofwaardig, als zoiets gebeurt gaade irl zoiets niet te zien krijgen ze, dan luisteren er meerdere mee, uw meerdere komt zich moeien enz...

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Film-firmament.

Den Skyldige is een positieve verrassing uit het hoge noorden. Dat ze in Scandinavië kwaliteitsfilms en series maken weten we al decennia lang, en is behalve jaloersmakend vooral erg fijn. Niet dat alles uit de ons bovenliggende landen automatisch goed is, maar er valt veel moois te ontdekken. En gelukkig weet dat moois zijn weg tegenwoordig goed te vinden naar de Nederlandse markt. Zo ook deze misdaad-thriller van regisseur Gustav Möller - een nieuwe ster aan het Deense film-firmament - die hier samen met 'oudgediende' Jakob Cedergren een puike prent aflevert.

Het venijn zit hem vaak in de staart en ook hier wordt je op overtuigende wijze meegenomen naar de spannende ontknoping. De 85 minuten ernaartoe verlopen vlotjes en de opbouw is uitstekend. Door met wat bijzaken te strooien wordt je op vakkundige wijze afgeleid van het hoofdverhaal, dat alsmaar meer bloedstollend wordt. De straatagent, die verplicht bij de alarmcentrale moet werken, verliest wellicht iets te snel zijn hoofd, maar herpakt zich en ook dat doet realistisch aan. Den Skyldige is tevens hét bewijs dat een sterke film maken niets van doen heeft met een ruim budget. Gaat dat zien.

****

Met dank aan September Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van david bohm
Sterk. Met minimale middelen wordt de spanning langzaam opgevoerd. Het acteerwerk van de heer Cedergren en ook dat van de stemacteurs is uitstekend te noemen.
Absolute aanrader.

Meeslepend realtime drama met een politieagent, die in een alarmcentrale op afstand “getuige” is van een kidnapping. Knap opgebouwde thriller zonder allerlei toeters en bellen, die mede door de twists in het verhaal alsmaar spannender wordt. De langgerekte stiltes zijn af en toe zenuwslopend.

De ervaring leert dat je het maken van spannende thrillers met een gerust hart kunt overlaten aan de Denen. Deze film, met een tour-de-force van Jakob Cedergren, bewijst dat nog maar eens.

avatar van mixmaster
Indrukwekkende film die zich op 1 locatie afspeelt.
Het acteerwerk van Jakob Cedergren is uitstekend en zorgt er voor dat je volledig met hem meeleeft.
Knap gedaan !!!

avatar van karilem
Ja.. zo te lezen misschien wel een goede film maar persoonlijk heb ik me gewoon verveld..

avatar van Warning
Sterk. Met minimale middelen wordt de spanning langzaam opgevoerd tot het einde, soms zo langzaam dat je je verveeld.. Prima twists.

avatar van arno74
Films die zich op een locatie afspelen en met nauwelijks meer dan één acteur, zoals All Is Lost (2013) of Buried (2010), spreken me niet zo aan. Bij deze film is dat anders, wat we op het scherm zien speelt zich af in een 112-alarmcentrale, maar de echte film speelt zich vervolgens in je hoofd af. We horen de telefoongesprekken, de geluiden aan de andere kant van de telefoon, en moeten onze verbeelding aanspreken om te zien wat er gebeurt. Daardoor heb je nauwelijks in de gaten dat je steeds maar naar één plek zit te kijken, maar belangrijker nog, wat zich aan de andere kant van de telefoon afspeelt zie je in feite alleen in je eigen hoofd, waardoor elke kijker zich de gebeurtenissen anders inbeeldt. Dit wordt versterkt doordat er contact wordt opgenomen met steeds verschillende personen die elk hun visie op de zaak geven. De kijkwijzer zegt dat de film geschikt is voor alle leeftijden, maar dat is volstrekt ten onrechte, er komt veel geweld in voor alleen speelt dat zich aan de andere kant van de telefoon af.

Den Skyldige is een psychologische thriller, een spannende en geslaagde kat en muisspel over de telefoon. Het sleept je als kijker mee in de onmacht die ervaren wordt door de agent, een man die normaal op straat patrouilliert maar zich 'gedegradeerd' voelt tot telefonist, met de telefoon als enige wapen die tot zijn beschikking staat.

Het heeft veel raakvlakken met The Call (2013) al is Den Skyldige meer doordacht, geloofwaardig en veel beter uitgewerkt. 4*.

avatar van joolstein
Asger Holm zit noodgedwongen in de meldkamer van de alarmcentrale. Niet anders dan een man met een headset aan een bureau en een rij inkomende gesprekken. En toch boeit het! Zelfs ondanks ik weet dat het gebeuren in de meldkamer totaal niet kan of klopt. En maar goed ook! De film is vooral zo spannend door het goede samenspel tussen wat je ziet en wat je hoort. Tenminste tot aan de 'onverwachte' wending. Daarna werd mij allemaal iets te gortig. Een prima effectieve thriller die een beroep doet op ons inbeeldingsvermogen. En telkens als die telefoon opnieuw rinkelt wil je vooral dat die zo snel mogelijk wordt opgenomen!

avatar van Movie-Addicted
Klein meesterwerkje toch wel! Spannend neergezet met een goede twist. Hoofdpersonage speelt overigens heel sterk. De kalmte, de woede, de hopeloosheid het zuchten noem maar op. Zeer realistisch!

Ik zat er in iedergeval helemaal in.

Dikke vette 4*

Een één-locatie-film zonder weerga. Geen gewoon kijkje hoe het in zo'n alarmcentrale aan toe gaat maar een verhaal met een trillende, beangstigende en naar de keel grijpende spanning met bovendien een verrassende en onthutsende ommekeer.
Jakob Cedergren acteert overtuigend en weet met veel gevoel de impact van de opeenvolging van nare gebeurtenissen op zijn gemoed weer te geven.
Een thriller zonder daadwerkelijke actie. Er zijn er nog maar deze lijkt mij toch uitzonderlijk goed geslaagd.

avatar van Rodger
tsja,..
In het begin wordt je meegesleurd met de film, maar op het einde vond ik het steeds minder worden..
Je blijft deze wel afkijken, hoe het gaat aflopen.
3.0 ***

avatar van Master Blaster
Spannend en duurt gelukkig niet te lang

Hoewel de film zich voornamelijk in één ruimte afspeelt, vond ik dat deze film heel goed de spanning tot het laatst vast wist te houden. Knap geacteerd en mooie regie. Ik leefde intens mee met de hoofdrolspeler.

Goeie film waarin een politie-agent een tijdje als centralist komt te werken op de alarmcentrale. Een wel heel simpele opzet (de film speelt zich af op één locatie met eigenlijk ook maar één acteur in beeld). Het had bijna een hoorspel kunnen zijn (afgezien van de acteur). Toch blijft de film onderhoudend, aangezien je als kijker zelf de hele tijd een beeld probeert te vormen wat er zich aan de andere kant van de lijn afspeelt. Niet overal even geloofwaardig, en daarom net geen 4.0 sterren.

avatar van james_cameron
Knap gedaan dit. Eén locatie, één hoofdrolspeler: agent Asger (Jacob Cedergren) moet de telefonische hulplijn op het politiebureau bemannen, waar hij te maken krijgt met een bizarre ontvoeringszaak. Je zit ademloos naar een man te kijken die de hele speelduur aan de telefoon zit. De spanning wordt kunstig opgebouwd en de continu verrassende plot ontvouwt zich op natuurlijke en (redelijk) geloofwaardige wijze. En ja hoor, daar dient de amerikaanse remake zich al aan...

avatar van _Vinck_
Prachtige film deze: met een minimum aan middelen wordt hier een puike film in elkaar geknutseld waar ik van begin tot einde geboeid naar heb zitten kijken. Top geacteerd door Cedergren ook!

avatar van fritsy
Klinkt als The Call (2013) met halle berry.

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik hou er wel van wanneer dingen aan de verbeelding worden overgelaten, maar je kunt ook overdrijven natuurlijk. Daarnaast is het verhaaltje ook nog eens heel ongeloofwaardig. Een medewerker van de hulpcentrale die zo'n gecompliceerde en levensbedreigende noodoproep in zijn eentje moet klaren? Daar zou in werkelijkheid een heel team mee aan de slag gaan. Had overigens ook vrij snel door, en dat is niet om op te scheppen of zo, hoe ongeveer de vork in de steel zat. Een ontvoerder die zijn slachtoffer zowat een kwartier lang naar huis laat bellen om de kinderen gedag te zeggen. 'Alles gaat goed met mama, hoor...' Ja, dag. Aangekomen bij het moment met de baby had ik echt zoiets van: dit is te geforceerd bedacht, zo van: we hoeven toch niets te laten zien dus we kunnen net zo goed iets heel heftigs verzinnen. Louter bedoeld om het publiek te shockeren en nog iets van spanning mee te geven aan het saaiïge plot.

Mij deed het helemaal niks.

Wel origineel gevonden deze film.
Eén hoofdrolspeler die op dezelfde locatie, een desk in een politiealarmcentrale, blijft.
Maar omdat het zich altijd op dezelfde plaats blijft afspelen is het soms wat langdradig.
De film is wel kort, ongeveer 75 minuten en daarom is het toch nog net te doen.

avatar van Filmkriebel
Best knap. Een one location film kan snel saai worden maar Den Skyldige toont hoe je het wel goed doet. Een eenvoudig concept over een politieman op de alarmcentrale die een oproep krijgt van een vrouw die ontvoerd blijkt te zijn. De personages worden daarna geschetst, de dialogen onthullen de verhaallijn en je moet zelf je verbeelding laten werken om je de situatie voor ogen te halen. Verder is er een verbazende interactie met de kijker, omdat je geprikkeld wordt om zelf bepaalde situaties mee in te schatten. Dat de politieman zelf mentaal niet stabiel is pepert dit alles nog verder. Het einde vond ik ook wel goed, hoe de flik zijn zonde moet toegeven om iemand anders te redden . Dikke 3,5*

Saaie film.

avatar van IH88
Den Skyldige

Uitstekende film. Onze Deense vrienden hebben een patent op donkere en naargeestige politiethrillers, en Den Skyldige is ook weer een pareltje. Het plot zit simpel in elkaar en alles is op één locatie gefilmd, maar de uitvoering is perfect. Dat komt ook door het acteren van Cedergren, en zelfs tijdens de stille momenten zit je soms met zweethanden op het volgende telefoontje te wachten. De twist tegen het einde van de film kwam voor mij onverwacht, en het is knap hoe geloofwaardig en spannend regisseur Gustav Möller het 88 minuten lang weet te houden.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en was toch wel aangenaam verrast door deze film. Ondanks dat dit een korte film was en hij zich op één plaats afspeelde, was deze toch erg spannend. De minimale cast deed het ook prima.
Deze onbekende film is toch wel het bekijken waard.