Den Skyldige (2018)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Gustav Möller
met Jakob Cedergren, en de stemmen van Jessica Dinnage en Omar Shargawi

In afwachting van een rechtszaak omtrent zijn handelen bij een incident, is politie-agent Asger uit zijn functie ontheven en gedwongen om te werken bij de alarmcentrale. Hij beantwoordt een noodoproep van een verwarde vrouw die vermoedelijk slachtoffer is van een ontvoering. Met de telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw op te sporen.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en was toch wel aangenaam verrast door deze film. Ondanks dat dit een korte film was en hij zich op één plaats afspeelde, was deze toch erg spannend. De minimale cast deed het ook prima.
Deze onbekende film is toch wel het bekijken waard.

avatar van Left4Dead
Duidelijk niet mijn ding, zo op één plek zittend hulp bieden.
Op zich doet men het wel goed qua acteren en in beeld brengen maar ik heb er gewoon niets mee dat alles in alleen maar zo'n kleine ruimte afspeelt. Vond het op een gegeven moment gewoon saai aandoen.

avatar van martijn011
Knappe film, uitstekend vermaak, ondanks dat deze film zich op één locatie afspeelt en we constant naar het gezicht van Jakob Cedergren zitten te kijken die eigenlijk alleen maar aan het bellen is.

Ondanks dat het verhaal uitermate simpel is, zit het gewoon erg goed in mekaar en word je als kijker gedurende het kijken ook nog eens verrast.
Cedergren levert een wereldprestatie, hij komt overtuigend over en hij draagt de film met verve. Ongelooflijk dat voor een kleine 6 ton zo'n film wordt geproduceerd, maar meteen een bevestiging dat een enorm budget geen garantie is voor succes en vice versa.
Ruim voldoende, aanrader!

avatar van assowise
Prachtig. Na 40 minuten pas beseffen dat de film waarschijnlijk niet ergens anders heengaat. Dat Jacob Cedergren je zo vastgrijpt dat je blijft kijken. Ook heel fijn geacteerd door degene met wie hij aan de telefoon hangt, Iben (de ontvoerde vrouw), zijn partner bij de politie, de ontvoerder of zijn dochtertje. Allemaal weten ze alleen in de stem genoeg te leggen dat je af en toe twijfelt of dit nog wel een film is.

Spannend, ontroerend, schitterend

avatar van El ralpho
De kracht van de verbeelding

Uniek filmpje. Dit zit hem niet zozeer in het verhaal (tijdens een dienst op de alarmcentrale ontvangt een politieagent een verontrustend telefoontje), maar meer om de uitwerking die hoge ogen gooit. De opzet klinkt saai en voorspelbaar, maar is het niet.

Eigenlijk kun je Den Skyldige zien als een combinatie van Cinema en het horen van een luisterboek, omdat je verbeelding veel van het werk dient te doen om een beeld bij de personages te krijgen. Naast politieagent Asger die op de poster staat, komt namelijk geen van de relevante personages in beeld en speelt alles zich af over de telefoon. Wel moet ik zeggen dat op een bepaald punt de verassing er wel een beetje af is, en dat de aanleiding waarom Asger de telefoondienst moest draaien een beetje als een slap excuus voelde om hem in deze setting te plaatsen. Toch vond ik dit over de gehele linie een sterke Deense thriller waarvan ik verwacht dat liefhebbers van het eveneens deels Deense Broen hier ook van zullen gaan genieten. Dit komt niet alleen door de taal, maar komt ook omdat ik de sfeer - met een hoog realisme gehalte- wel vergelijkbaar vond.

avatar van Boneka
schumacher schreef:
Saai ze, geef mij maar phone booth.
Ik begrijp wel ze dat er mensen zijn dit dit leuk vinden, ieder zijn ding en mening maar het was minder mijn ding.
Ook niet zo geloofwaardig, als zoiets gebeurt gaade irl zoiets niet te zien krijgen ze, dan luisteren er meerdere mee, uw meerdere komt zich moeien enz...

Die duurde drie kwartier en dat hadden ze hier ook moeten doen.

avatar van Boneka
Phone booth duurde 3 kwartier op een locatie en dat had hier zeker ook gekund. De film heeft zo zijn sterke kanten maar deelt die ook met minpunten. Zo is er maar weinig interactie met zijn collega's zeker bij zo'n ontvoering. Ook wil hij veel te veel alleen doen. Het achterkamertje vond ik volstrekt belachelijk en komt niet professioneel over. Ook de irritante telefoontjes vond ik maar raar. " Ik zeg toch etc" Ook het eind om zijn eigen zaak te betrekken bij deze ontvoering komt volstrekt ongeloofwaardig over

Toch van mij een krappe voldoende omdat mede door het goede doorvragen een interessante rollenspel plaatsvindt met een opvallende uitkomst