Locke (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Knight
met Tom Hardy, en de stemmen van Ruth Wilson en Olivia Colman

Ivan Locke maakt een lange, nachtelijke rit om de vrouw die op het punt staat te bevallen van Ivans buitenechtelijke kind te helpen. Zijn vrouw en zijn zoon weten van niks en Ivans collega's moeten nu een enorme klus zonder hem proberen te starten. Tijdens zijn autorit heeft het hij dan ook heel wat uit te leggen aan alle betrokkenen.

avatar van de grunt
Wat ben je nijdig op de vrijdagavond Milton.

avatar van John Milton
Haha. nee hoor

Ik zit hier heerlijk in pais en vree met een Brand IPA'tje en mijn fijne headphones naar heerlijke muziek te luisteren.
Doesn't get much more Zen than that.

Kritisch, niet nijdig. Dan moet er echt wel wat gebeuren bij mij. Ik heb gewoon een voorkeur voor onderbouwing en efficiëntie

avatar van de grunt
John Milton schreef:
Brand IPA'tje en heerlijke muziek

Heerlijke ingrediënten voor een goede avond. Nog goed bier ook! Jammer dat je in Woerden resideert anders had ik even de fiets gepakt.

avatar van HarmJanStegenga
Insgelijks! Een fijne IPA is nooit verkeerd. Zeker niet met een goed muziekje erbij.

avatar van SmackItUp
John Milton schreef:
'wat een kutfilm' zonder uitleg (of sitebreed bekende smaak) zet niet echt zoden aan de dijk, inderdaad. Tenzij je uitlegt waarom, is het echt volslagen onnuttig Atheistus,

Omdat bellen tijdens het rijden gevaarlijk is natuurlijk.

avatar van John Milton
Ja dat zal het geweest zijn

avatar van SmackItUp
"The traffic is okay.."

Toch maar eens aan dit stukje film gewaagd. Het eerste wat ik me afvroeg was, waarom praat Hardy zo raar? Dat ging me op den duur wel een beetje vervelen. Toch bewijst deze held maar weer dat hij van alle markten thuis is. Het verhaal is leuk, en het is heftig om te zien hoe het leven van Locke langzaamaan uit elkaar valt.

avatar van JTV-kijker
Topfilm! Ik heb hier echt van genoten. Echt een film die meer dan de moeite waard is om eens te kijken. De minimalistische muziek op de achtergrond is ook prachtig. De opbouw is goed gedaan en de speelduur is niet te lang zodat het verhaal niet te langdradig wordt. Wel een bizar accent van Tom Hardy, Welsh, Iers of iets anders?

Niks aan. Na 25 minuten heel snel doorgespoeld...naar het einde toe. Teleurstellend na die hoge waarderingen hier.

avatar van JTV-kijker
frans123 schreef:

Goed bezig frans...

JTV-kijker schreef:

Goed bezig frans...

Ja he?? Flutfilm.

avatar van sinterklaas
Opnieuw een bewijs dat een film, die zich op één locatie afspeelt, erg goed kan zijn.

Bij het opzetten van dit soort films weet je al meteen dat de samenloop alles behalve prettig zal zijn, en inderdaad. De film begint bij Locke die net klaar is met werken, in zijn auto stapt en de rit naar huis.... nee niet naar huis, ondergaat. Vervolgens is deze film een samenhang aan telefoontjes die steeds benauwender en killer worden. Na een fatale fout in het verleden kan Locke niet meer terug en moet hij zijn hele leven opzij zetten om de fout recht te zetten. Hierbij spelen enkele jeugdtrauma's ook een rol.... ja heel triest allemaal, maar de uitwerking is toch wel een onderhuidse klap in het gezicht. Het mooie hiervan is dat je als kijker zelf mag invullen of de film een happy end heeft of niet of dat Locke nog enigszins een moreel besef heeft of niet.

Locke wordt hier erg realistisch neergezet door Tom Hardy en ook Hummingbird regisseur Steven Knight wist hier een onheilspellende script te verwerken. Ook de donkere sfeer en de vele shots van het leven op de snelweg weet je hier het gevoel mee te geven alsof je naast hem in de auto zit.

Sterk filmpje. Niet wereldschokkend, maar je zou het zelf niet willen meemaken.

Bijzondere film maar matig boeiend.

Geen verkeerde film. Ondanks dat alles zich afspeelt in de auto blijft de film boeien. Het accent van de hoofdpersoon is m.i. Welsh.

avatar van K. Montana
Goed verhaal... maar dit einde kom op, wat een teleurstelling. Volgens mij dachten ze: 'nu wordt het lastig, we stoppen ermee'

Het zou zo maar een genre genoemd mogen worden: de minimalistische film. Net als in Phone Booth (met een geweldige rol van Colin Farell), maar zeker niet uit hetzelfde wrakhout gesneden als Buried, staat Locke als een huis, en het fundament achtergelaten door Tom Hardy zal de tand des tijds zeker doorstaan.

Locke is een film ontdaan van alle franje, al is die BMW uitgerust met veel luxe, en ontbloot op magistrale wijze de zielenroerselen van een man, die door "Harmonica" uit Once Upon A Time In The West "an ancient race" genoemd wordt. Ivan Locke's leven wankelt in al zijn voegen terwijl hij op weg is om "het goede" te doen.

Fascinerend van begin tot eind. Uit het leven gegrepen. Briljant in zijn eenvoud, vooral omdat er niets aan geloofwaardigheid verloren gaat.

Hoe mooi kan film zijn, zelfs maar met één acteur en met een heel beperkte locatie.
En boeiend bovendien, met ernst, een lach en ook emotie (de zonen en het doelpunt), maw echt.
Staaltje knap filmwerk van Steven Knight, meer bekend als "writer" dan als "director" en absoluut schitterend acteerwerk van Tom Hardy. Ook de telefoonstemmen komen knap en natuurlijk over, bijna alsof de personages echt zichtbaar waren.

avatar van ILDIB
Boeit aardig maar wekt ook irritatie.

avatar van Bottleneck
Redelijk goede film die de troef van één locatie goed uitspeelt en de aandacht weet vast te houden. Vind het wel erg vergezocht dat iemand z'n gezin, huis en baan, eigenlijk alles dus, op het spel zet om bij de bevalling van een volslagen onbekende vrouw te zijn.

Te geromantiseerd. Begrijp dat het met z'n nalatige vader te maken heeft maar dan nog, en helaas is de manier waarop die relatie verbeeld wordt dan ook nog eens vrij knullig. Desondanks aardig om eens gezien te hebben.

avatar van cantforgetyou
Dit meen je niet. Wat een vreselijke film. Ik sta echt wel open voor 'anders' en 'out of the box' denken en kijken. Maar dit is echt walgelijk. Tom Hardy ziet er wel goed uit, maar constant in een donkere auto. Dat is echt niet te trekken. Wat een prullaria.

avatar van tbouwh
Het zal zo'n beetje de meest eenvoudige premisse ooit zijn: Tom Hardy zit vijfentachtig minuten lang in een auto. Hij belt en wordt gebeld. En tóch levert dat een voldoende op. In de eenvoud van Locke zit kracht, met name door de prachtige cinematografie (de nachtelijke belichting van de snelwegen) en het sterke acteerwerk van Hardy (mimiek, intonatie, emotie). Het script had wat mij betreft wel beter gekund, niet alle dialogen waren even sterk en de vervlochten verhaallijnen wisten me nergens echt te raken. Gelukkig heeft Knight besloten de film kort te houden, waardoor Locke precies op het juiste moment zijn laatste afslag neemt.

avatar van stefan dias
Wat een sof. Een hoorspel in de cinema.
Nee, ik stoorde me niet aan het alleen maar in de auto zitten, maar écht boeiend was het nu ook weer niet.

Ik had de set-up gelezen en was razend benieuwd wat voor dilemma iemand in dit soort wurgende situatie kan brengen. Het probleem was teleurstellend banaal. Het drama is eigenlijk al geschied wanneer hij in de auto stapt. Zijn beslissing is genomen en het beton dient om wat extra spanning op te bouwen. Blijkbaar heeft hij het breken van de vliezen al vernomen vóór hij de auto in stapt. Toch wacht hij tot hij in de auto zit om alles in gereedheid te brengen voor het beton. De problemen die opduiken zijn niet geloofwaardig, de oplossingen nog minder en de voor de hand liggende problemen (mensen die hun telefoon gewoon niet opnemen om wat voor reden dan ook) vallen gewoon niet voor.

Verder is het drama wat slap. Vooral het spel van de kinderen was niet echt overtuigend en ook de mindere goden aan de andere kant van de telefoon waren niet altijd even sterk. Je kan je blind staren op de krachttoer die de regisseur hier wil uithalen, maar dan moet je tegelijkertijd blind blijven voor het magere plot, de geforceerde enscenering en de niet echt overtuigende vertolkingen.

Sometimes a man's gotta do what a man's gotta do, maar… werkelijk?
Deze betonboer die zo in constructies gelooft, haalt in één klap alles wat hij de voorgaande decennia heeft opgebouwd onderuit? Oké, hij gelooft dat hij alles kan fixen, en misschien lukt hem dat ook wel. Job zal hij ook wel terug vinden, dus dat leek me ook niet écht een probleem… maar wat zou het? Het kon me dan ook niet echt veel schelen als hij vastberaden uit beeld reed.

Ik raad 'm niemand aan en ga hem ook nooit meer weerzien.

avatar van john mcclane 2
Paul verhoeven zei ooit: de definitie van cinema is samen te vatten in een woord.
Beweging.
Tja de auto bewoog wel en het verhaal ook.
Maar je moet wel erg intens zijn om het toch als een vermakelijke film te maken .
zelf ben ik jaren geleden behoorlijk onder de indruk de bioscoop verlaten bij Phone Booth (2002) voorbeeld dat het wel kan.
Misschien in de herkansing een voldoende. Nu niet .

avatar van Boenga
john mcclane 2 schreef:
Beweging.

Buried (2010): nog een pak minder beweging dan in Locke of Phone Booth...

avatar van john mcclane 2
Boenga schreef:

Buried (2010): nog een pak minder beweging dan in Locke of Phone Booth...

Ja dat was wel erg knap gedaan,,wat een ijzersterke film was dat zeg .

avatar van Arri
Herzien, 0.5 erbij. Wat een klein pareltje dit. Was sinds de vorige keer dat ik 'm zag goed blijven hangen.

avatar van DiamondsRealDeal
Eerste bel-genre film voor mij.

avatar van IH88
“You make one mistake, Donal, one little fucking mistake, and the whole world comes crashing down around you.”

Als ik Locke in één woord zou moeten omschrijven dan is het hypnotiserend. De nachtelijke snelwegen, de cinematografie, alleen de binnenkant van een auto als decor, de stem van Tom Hardy. Regisseur Steven Knight levert een sterk staaltje vakmanschap af en weet de gehele speelduur de aandacht van de kijker vast te houden. Je wordt langzaam de film ingezogen, om je vervolgens niet meer los te laten. Tom Hardy speelt Ivan Locke magistraal. Een ploegbaas bij een bouwonderneming, die in een nachtelijke autorit veel telefoontjes moet plegen en zijn leven door zijn vingers ziet glippen. Hoe interessant kan dat zijn?

Wel, heel interessant dus. Dikke pluim ook voor de acteurs die alleen met hun stem emoties moeten overbrengen. Ruth Wilson, Olivia Colman, Ben Daniels, Tom Holland etc. Allemaal doen ze het geweldig. Speciale vermelding voor Andrew Scott als Donal, een collega van Locke. Geweldig hoe hij met alleen zijn stem van Donal een personage maakt waarom je veel kan lachen. Een minpunt zijn de gesprekken die Locke met zijn ingebeelde vader voert. Het levert een motivatie op voor Locke om het goede te doen, maar het had best achterwege kunnen blijven. Een hele kleine smet op een onverwachte parel van een film.

avatar van BlueJudaskiss
Aanvankelijk gaan kijken als tijdvulling tijdens een chagrijnige bui en uiteindelijk tegen het scherm aan gekluisterd gezeten. Enorm spannend, waarbij ik met alle stemmen een mooi beeld kon vormen van de locaties waar het zich afspeelde - de bouwplaats, het huis van Locke - zonder de nodige afleiding. Prachtige, minimalistische muziek ook.

Misschien net wat te veel eer, maar toch een 4,5*, ook vanwege het verrassingseffect.

avatar van bjerik76
het thriller element kon ik nergens bespeuren op de snelweg.
Ook werd er wel extreem veel heen en weer gebeld ( nonstop) gedurende de film.

Toch was de film wel zo gemaakt dat je blijft kijken, en luistert naar al die gesprekken.
De film heef twel een beetje E.O gehalte ( vooral die man die wel heel erg meegaand/eerlijk en plichtsgetrouw is.
Zelfs als ie per direct ontslagen word blijft ie eerlijk volop bezig en zich inzetten.
Verder verwachte ik nog wel een wending of plot in het verhaal, maar dit kwam echter niet.

Geen idee hoe laat/vroeg in de nacht zich alles afspeelt, maar ik vond het nog verdomde druk op de weg ..
Het eind had wel iets, maar begrijp dat mensen meer willen weten.

avatar van mrklm
Tom Hardy levert ontegenzeggelijk een knappe, beheerste vertolking af als een man 'die wil doen wat juist is' en z'n eigen emoties zoveel mogelijk opzij zet tijdens een nachtelijke autorit in een poging zijn huwelijk en zijn baan - alsmede een belangrijke klus hij opeens aan anderen over laat - te redden. Door het verhaal volledig te filmen vanuit het perspectief van de hoofdpersoon legt scenarist/regisseur Steven Knight zichzelf een flinke beperking op. Hij weet de film visueel interessant te houden en de stemvertolkingen - de film is een aaneenschakeling van telefoongesprekken - zijn uitstekend. Desondanks is de film dramatisch vlak en leent het concept zich veel beter voor een korter format.