Locke (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Knight
met Tom Hardy, en de stemmen van Ruth Wilson en Olivia Colman

Ivan Locke maakt een lange, nachtelijke rit om de vrouw die op het punt staat te bevallen van Ivans buitenechtelijke kind te helpen. Zijn vrouw en zijn zoon weten van niks en Ivans collega's moeten nu een enorme klus zonder hem proberen te starten. Tijdens zijn autorit heeft het hij dan ook heel wat uit te leggen aan alle betrokkenen.

avatar van mrklm
Tom Hardy levert ontegenzeggelijk een knappe, beheerste vertolking af als een man 'die wil doen wat juist is' en z'n eigen emoties zoveel mogelijk opzij zet tijdens een nachtelijke autorit in een poging zijn huwelijk en zijn baan - alsmede een belangrijke klus hij opeens aan anderen over laat - te redden. Door het verhaal volledig te filmen vanuit het perspectief van de hoofdpersoon legt scenarist/regisseur Steven Knight zichzelf een flinke beperking op. Hij weet de film visueel interessant te houden en de stemvertolkingen - de film is een aaneenschakeling van telefoongesprekken - zijn uitstekend. Desondanks is de film dramatisch vlak en leent het concept zich veel beter voor een korter format.

avatar van macrobody
Super slaapverwekkend. Wat was hier nou zou leuk aan? Ik rijd vaak met mijn werkgever naar het vliegveld. Dat duurt ook zo'n anderhalf tot twee uur en dan gaat het er precies zo aan toe. Het werkgedeelte dan, niet het relatie gedeelte. Ik zal volgende keer een camera op het dashboard zetten voor de mensen die dit soort films leuk vinden...

avatar van cantforgetyou
macrobody schreef:

Ja, vreselijke film, hé? Had je bij mij ook erbij gezet. Ben het dus ook met jou eens.

avatar van macrobody
cantforgetyou schreef:

Ik was het zeker met je eens, ik ben ook wel in voor wat anders maar soms slaat het wel aan zoals Searching (2018) - MovieMeter.nl maar soms niet zoals in Hardcore Henry (2015) - MovieMeter.nl wat ik een super originele film vond maar gewoon niet kon uitkijken omdat ik letterlijk kotsmisselijk werd. Maar dan ben ik ook geen fan van het meekijken op twitch of zo naar anders spelers die een spel spelen. Bij deze film kijk je gewoon passief mee zonder dat het ook maar ergens spannend wordt.

avatar van Donnie Vallermee
Verschrikkelijke ‘film’ ...
Wat zou het budget zijn? €100,- ?

Belachelijk saai......

avatar van Fisico
Locke is een ongewone film die niet iedereen zal aanspreken. Het uitgangspunt enkel te filmen vanuit een auto waarbij niets meer gebeurt dan wat heen en weer getelefoneer is nu niet bepaald op het eerste gezicht een geweldig spannend verhaal. Daar je bij bvb Den Skyldige (2018) te maken krijgt met een misdrijf en de gevolgen die daaruit voortvloeien, heb je in deze Locke weinig houvast.

Het plot is beperkt en raakt de kijker nauwelijks. De ontwikkeling van de film heeft weinig om het lijf en ik stelde me steeds weer de vraag waarom in godsnaam Ivan deze stappen zette om van zijn hele leven op enkele tellen een puinhoop te maken. En waarom nog op dat moment en allemaal tegelijkertijd? Dat de vriendin die moment moest bevallen, kon hij niet voorspellen, maar als hij toch zo'n moraalridder is, dan kon hij zijn echtelijk gezin wel al eerder op de hoogte hebben gebracht. Die betondeal sluipt er wat tussen en vond ik vrij ongeloofwaardig. Alsof zo'n megadeal half op apegapen ligt enkele uren voor de deadline en hij de enige is die het zogezegd kan oplossen.

Het filmen zelf stoorde me niet, was zelfs sterk want Hardy deed het uitstekend. Mimiek, intonatie en stem zaten prima. Technisch ook mooi gedaan met een mooi sfeergevoel van de nachtelijk verlichte autosnelwegen. Enkel dat ingebeelde gesprek vond ik wat onnodig, voor de rest wel prima conversaties. Voldoende, maar er zat meer in.

avatar van GoodOldJack
En mijn tweede vijf sterren in 2019 zijn gegeven. Indrukwekkende film me Hardy als sublieme exponent. Zeer intens en fantasisch op zeer veel vlakken, poëzie in zielloze autostrades.

Wonderlijk en perfect einde ook.

Leuk idee van een man, die vanuit zijn auto, tijdens zijn rit, de regie voert. Maar dan heb ik betere films gezien op dat gebied, zoals Den Skyldige. Dat komt ook, omdat Tom Hardy maar een beperkt talent voor uitdrukkingen laat zien.

avatar van Lovelyboy
Are you wearing a fucking red nose?

Boeiende en wat mij betreft ondergewaardeerde film over karakter Ivan die besluit een morele keuze te maken. Niet alleen zet hij bewust alles op het spel, tevens probeert hij al rijdend en bellend als een goochelaar alle balletjes in de lucht te houden. Hij stuurt zijn werk aan, regelt problemen, stelt de zwangere dame gerust, probeert zijn thuissituatie te lijmen en rekent ondertussen nog af met de reputatie die zijn achternaam meedraagt. Hoezo er gebeurt niets...?

Nu had ik de film al eens gezien en dus wist ik de reden, waarom hij zo resoluut alles laat vallen, en waar de film eigenlijk om draait; een bewuste en moreel correcte keus. Daarnaast is het gebaar een afrekening met de schaduw van zijn vader die verplichtingen ook niet zo nauw nam. En ik moet zeggen dat ik ontzettend veel sympathie voor de man krijg en alles wat hij over zich zelf afroept, terecht of niet terecht. Hoe gemakkelijk had hij kunnen doen alsof het niet gebeurt was...? Gebonden aan zijn stoel, stuur en slechts de telefoon, moet hij ieders paniek en problematiek aanhoren terwijl zijn wereld het meest instort. Opvallend dat iedereen aan de lijn op het hysterische af is terwijl Locke ogenschijnlijk rustig blijft, een heerlijke tegenstrijdigheid in die zin. Goed, natuurlijk vertoont de rust en kalmte van Locke de nodige scheurtje na verloop van tijd en het koninkrijk stort steeds verder met desastreuze gevolgen. De gesprekken zijn op het botte af eerlijk, oprecht, emotioneel of ronduit grappig. Het eerste gesprek met 'Bastard - Gareth' spant de kroon, ronduit kostelijk, hoewel een paar dialogen met Donal ook prachtig zijn.

De film weet bij mij op bepaalde momenten een zekere emotie op te roepen en ondanks dat hij een zware prijs betaalt lijkt hij zijn gevoel te volgen en te volharden in wat goed lijkt. Verder valt de film op qua toon die zo nu en dan best wel even grappig is maar verder vooral balanceert op diepere emoties en de angst voor consequenties. Hardy is uitmuntend zowel in zijn rust als de sporadische woede, de afrekening met zijn vader speelt hij ook prima. Nu kan ik me van de vorige keer herinneren dat het einde me tegenviel en dat ik vooral de vraag had of hij dit qua thuissituatie zo maar zo liet gaan, nu zie en besef ik nog veel beter het idee van een man die zijn gevoel volgt en daar tevreden me is, no matter what. Mooie film, boeiend en intrigerend. Niets mis mee.

avatar van BlueJudaskiss
Lovelyboy Uitstekend verwoord, niets aan toe te voegen!