Locke (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Knight
met Tom Hardy, en de stemmen van Ruth Wilson en Olivia Colman

Ivan Locke maakt een lange, nachtelijke rit om de vrouw die op het punt staat te bevallen van Ivans buitenechtelijke kind te helpen. Zijn vrouw en zijn zoon weten van niks en Ivans collega's moeten nu een enorme klus zonder hem proberen te starten. Tijdens zijn autorit heeft het hij dan ook heel wat uit te leggen aan alle betrokkenen.

avatar van mrklm
Tom Hardy levert ontegenzeggelijk een knappe, beheerste vertolking af als een man 'die wil doen wat juist is' en z'n eigen emoties zoveel mogelijk opzij zet tijdens een nachtelijke autorit in een poging zijn huwelijk en zijn baan - alsmede een belangrijke klus hij opeens aan anderen over laat - te redden. Door het verhaal volledig te filmen vanuit het perspectief van de hoofdpersoon legt scenarist/regisseur Steven Knight zichzelf een flinke beperking op. Hij weet de film visueel interessant te houden en de stemvertolkingen - de film is een aaneenschakeling van telefoongesprekken - zijn uitstekend. Desondanks is de film dramatisch vlak en leent het concept zich veel beter voor een korter format.

avatar van macrobody
Super slaapverwekkend. Wat was hier nou zou leuk aan? Ik rijd vaak met mijn werkgever naar het vliegveld. Dat duurt ook zo'n anderhalf tot twee uur en dan gaat het er precies zo aan toe. Het werkgedeelte dan, niet het relatie gedeelte. Ik zal volgende keer een camera op het dashboard zetten voor de mensen die dit soort films leuk vinden...

avatar van cantforgetyou
macrobody schreef:

Ja, vreselijke film, hé? Had je bij mij ook erbij gezet. Ben het dus ook met jou eens.

avatar van macrobody
cantforgetyou schreef:

Ik was het zeker met je eens, ik ben ook wel in voor wat anders maar soms slaat het wel aan zoals Searching (2018) - MovieMeter.nl maar soms niet zoals in Hardcore Henry (2015) - MovieMeter.nl wat ik een super originele film vond maar gewoon niet kon uitkijken omdat ik letterlijk kotsmisselijk werd. Maar dan ben ik ook geen fan van het meekijken op twitch of zo naar anders spelers die een spel spelen. Bij deze film kijk je gewoon passief mee zonder dat het ook maar ergens spannend wordt.