Wheelman (2017)

Actie / Thriller

geregisseerd door Jeremy Rush
met Frank Grillo, Garret Dillahunt en Wendy Moniz

De bestuurder van een vluchtwagen moet racen om te overleven nadat een overval verkeerd afloopt. Met een auto bomvol geld en het leven van zijn familie dat in gevaar is, moet hij erachter komen wie hem heeft verraden. De enige persoon die hij kan vertrouwen is zijn veertienjarige dochter.

kappeuter (moderator)
Netflix Original. Te zien vanaf 20 oktober

avatar van Shinobi
Dit doet me denken aan Getaway (2013).

Redelijke film over een bestuurder van een vluchtwagen die in de problemen komt als hij een onbekend telefoontje krijgt. Deze film speelt zich bijna geheel in en om een auto af. Een vergelijking met Locke (2013) is daarom snel gemaakt. Echter is deze film meer plot- en actie gedreven en is het hoofdpersonage minder goed uitgewerkt. Hierdoor wordt de spanning niet de gehele lengte vast gehouden.

avatar van deRappe
Ach.....best nog wel een leuke film.....alleen het eind vond ik zo raar.....zal wel aan mij liggen dan.....

avatar van Master Blaster
Ik hou hier wel van

avatar van swiper
Mislukte actiefilm, de gehele film bestaat uit opnamen in het donker en vanuit hetzelfde perspectief, dan moet je als acteur heel goed je best doen ?
Plak een Gopro op je rechter raam en laat hem 70 minuten gericht op het linkerraam ,in het donker opnemen.

avatar van Alathir
Plotgedreven film die zich eigenlijk zo goed als de gehele speelduur in de auto afspeelt. De sfeer en de donkere belichting doen het een neo-noir achtige vibe krijgen al is het dat in geen geval. Om deze film goed te vinden moet je een sterke band krijgen met de hoofdpersoon en hoewel Frank Grillo goed zijn best doet wordt het niet meer dan aardig. Het script is gewoon niet sterk genoeg voor een 4* film. Verder is wel fijn in beeld gebracht en zit er wel degelijk vaart in deze film. Aan het rijgedrag mogen we natuurlijk geen voorbeeld gaan nemen

Al bij al dus zeker in orde in zijn genre, maar qua plot nog vrij simpel. Niet direct dus een film om van achterover te vallen qua genialiteit. Soundtrack klonk verder wel lekker in mijn oren. Ideale film voor na een werkdag eigenlijk dus had die misschien beter nog niet gekeken.

avatar van horizons
Best wel oké film binnen het genre. En voor een speelfilm debuut van de regisseur al helemaal goed gedaan.

Het vanuit de auto filmen had nog wat verder doorgevoerd kunnen worden, de auto wisseling is daarvan een positief beeld dat dat wel zou hebben gekund.

Grillo weet de film te dragen vanuit zijn rol en dat de rest weinig aandacht krijgt past binnen het concept. Veel meer verhaal had de film ook niet goed gedaan.

avatar van zoutzak
horizons schreef:

Ik vond hem maar weinig overtuigend. De film heeft een leuk concept, de spanning is aanwezig maar om het tot een echt succes te maken heb je toch wel een acteur nodig die het geheel naar een ander niveau tilt dan Grillo doet.

avatar van schumacher
Ik vond deze goed.
Spanning is er heel den tijd vind ik.

avatar van SPT
SPT
Ongeloofwaardig plot, met een irritante combinatie van een zorgzame vader die tegelijkertijd een egoïstische idioot is. Want waarom verkoopt hij niet gewoon zijn klassieke Porsche 911 van al snel zo'n $70,000 euro, zodat hij voldoende tijd en geld heeft om een fatsoenlijke baan te vinden, , en waarom stuurt hij zijn dochter naar een parkeergarage waar hij zelf ook naartoe gaat met een colone moordenaars in zijn voetspoor, in plaats van haar naar het dichstbijzijnde politiebureau te laten rijden?. Vragen, vragen...

Maar toch noch net een voldoende, want een uurtje hersenloze actie weet de film toch prima te bieden.

avatar van Pazmaster
Redelijk Netflix filmpje dat gelijk vanaf het begin al weet te boeien. Een redelijk simpel maar toch spannend verhaal dat ook nog wat mysteŕieus aanvoelt. Helaas komt er niet veel duidelijkheid in en dat vind ik jammer, ik had graag het naadje van de kous willen weten. Desondanks toch een vermakelijke prent met geen onaardig spel van Grillo.

avatar van mobistar
Redelijk spannende film met in de hoofdrol een (snelle) wagen, een (gestresseerde) bestuurder en een GSM. Frank Grillo houdt de film in zijn ééntje recht en de actiescènes zijn OK . Je zit als het ware de hele tijd mee te rijden/kijken op de passagiersstoel. Fasten seatbelts, popcorn bij de hand en gas geven.

avatar van Jazzthieve
swiper schreef:
Mislukte actiefilm,....

Jij denkt dat dit een actiefilm is? Tja, kan ik wel geloven dat je dit minder vind als je het als een actiefilm aanziet.
De gehele film bestaat uit opnamen in het donker, ja dat heb je nogal vaak als het verhaal zich tijdens de nacht afspeelt.

avatar van El ralpho
Think Fast. Drive Faster.

Een aardige film voor op de zondagmiddag, waarbij je je wel moet instellen dat je naar een film gaat kijken waarbij je een klein anderhalf uur lang figuurlijk alle logica compleet overboord moet gooien. Daarnaast is het plot van ondergeschikt belang en gaat het hier vooral om de hele stijl en suspense. Als je hier de focus op legt tijdens het kijken valt het best goed te doen, al had ik het zelf na een uurtje wel gezien.

De hele filmstijl die zich in en om de auto heen bevond vond ik wel te bewonderen, en er zaten hier ook een aantal hele toffe shots in. Jammer vond ik wel dat het verhaal richting het einde iets te vaak over de kop gaat en het allemaal iets te veel van het goede werd. Bij het begin was het niet erg dat er gas gegeven werd, maar op een gegeven moment wordt het ook tijd om af te schakelen.

avatar van umbra
Bluh, wat een teleurstelling, saaie actie-thriller, kon mij op geen enkel moment echt bekoren. 3/10

Basic actiefilmpje.

Dit jaar ook al Baby Driver, deze kan je beschouwen als het straight-to-VOD alternatief. Een minder opvallend filmpje, maar omdat de zaken die Baby Driver zo opvallend maakten ook negatief waren komt deze Wheelman er wel als betere uit.

Toch moet gezegd dat ik van dit soort films wat meer begin te verwachten, zeker wanneer het op de actie aankomt. Hardcore Henry kon je dan nog als weirde buiten categorie bestempelen, maar ook The Villainess liet dit jaar al zien dat je met achtervolgingsscenes véél coolere dingen kunt doen. Het is gewoon allemaal net iets te weinig op dat punt.

Anderzijds is het wel sfeervol, wat vooral te danken is aan het feit dat de film zich redelijk stug aan z'n opzet houdt. Alles van binnenin de wagen gefilmd, vanuit het perspectief van de wheelman. Dat maakt het simpele verhaaltje net wat intrigerender en zorgt ervoor dat je de korte speelduur redelijk eenvoudig doorwalst.

't Is geen grootse film, ook geentje die een diepe indruk achterlaat, maar voor een keer net bovengemiddeld vermaak.

Aardige actie thriller die zich vrijwel afspeelt op een lokatie.... of liever gezegd in...
Namelijk in een auto.
Men neme een auto en een telefoon en je hebt een thriller van een kleine 80 minuten.
Film weet de spanning aardig vast te houden.
Verhaaltje is flinterdun maar "Wheelman" verveelt nooit gedurende speelduur.

avatar van john mcclane 2
“Control and timing “
Wheelman .
Toch wel strakke Netflix originals . Misdaad chauffeur krijgt erg veel zijn ( nummer ) bord.
En moet dat snel oplossen .wie zit waar achter en waarom .
Allemaal voor het grooste deel op een locatie . En dat is knap . Al veel vaker gedaan , en het kan behoorlijk suf uitpakken , meestal niet . En hier werkt het dus ook prima .
Aangezien het allemaal niet heel diepgaand wiskunde is werkte de korte speelduur ook in zijn voordeel .
En 4K resolutie wat een verdiend .
Niet mis .

avatar van Thomas83
Geinig pretentieloos Netfilm-filmpje. Lekker kort en simpel van opzet. Het had van mij op zich nog wel wat simpeler gemogen. Wat er allemaal op de achtergrond over de telefoon gebeurt boeit niet zo, op het gedoe met de georganiseerde misdaad na. Je vraagt je af waarom die dochter maar blijft bellen, en inderdaad ook waarom haar vader niet gewoon zijn Porsche verkoopt. En het is helemaal niet noodzakelijk dat we weten waarom die man dit werk moet doen, en waarom hij eerder in de problemen is gekomen.

Vooral door het sound design is de actie nog wel fijn. Er was duidelijk geen budget voor een goede stuntman om de rijkunsten van de chauffeur te tonen, maar men weet er nog wel wat uit te halen. Grillo is ook leuk en een belangrijke reden waarom de film goed werkt. En van zo'n atmosfeer van een stad bij nacht blijf ik altijd wel fan. Al moet ik zeggen dat de stad wel wat verlaten aanvoelt, en de politie is niet de meest waakzame. Heel de film door hoor je altijd net buiten bereik van de actie de politiesirenes loeien, en de chauffeur kan een groot deel van de film rijden in een opvallende auto die steeds meer opvallend wordt door alle kogelgaten en het bloed dat er gaandeweg op komt. Maar goed, het is gewoon een pulperig b-filmpje dat ook niet meer dan dat wil zijn. 3.0*.

avatar van Shinobi
"What's your name man?"

Wat mij betreft mag Frank Grillo vaker in dergelijke actiefilms spelen.

In 'Wheelman' volg je hem als noodgedwongen getaway driver om zijn schuld bij de maffia af te betalen. Vanzelfsprekend is het een keer wachten tot het echt verkeerd gaat. Wat volgt zijn vele helse achtervolgingen om erachter te komen wie de beste man erin heeft geluisd en uiteraard om het hen betaald te zetten.

De film kan het best beschreven worden als een combinatie tussen 'Locke' en 'The Driver', aangezien zowat 90% van de film zich in de auto afspeelt en de achtervolgingen die hiermee gepaard gaan. Als kijker blijft er op deze manier zo ook nog wat te gissen als de bestuurder op spaarzame momenten uitstapt en natuurlijk wat er allemaal buiten beeld gebeurt. Dit komt voornamelijk door de - geheimzinnige - telefoongesprekken.

Grillo komt overtuigend over als chauffeur; best knap als je bedenkt dat de camera de gehele tijd op hem is gericht. Daarbij is de nachtelijke sfeer prima, hoewel de ontwikkelingen niet al te origineel zijn. Toch blijft de film over de hele linie onderhoudend en zijn er genoeg actiescènes om je zoet te houden.

Al met al een aardige actiefilm die als tussendoortje kan fungeren, vooral vanwege de korte speelduur.

3,0 Sterren.

Vreemde is dat deze film de auto liefhebbers wel kan prikkelen door de titel, maar realistisch gezien klopt er helemaal niets van. Hij rijdt ogenschijnlijk een BMW 5 serie, maar welke? Af en toe klinkt het als een V10 terwijl deze enkel is geleverd met automaat, terwijl hij een handbak rijdt. Af en toe klinkt het als en V8 en dat past ook bij het model 5 serie. Beetje jammer voor de puristen.

avatar van Elchapo
Leuk voor een avondje vermaak,3 stars.....

avatar van IH88
Wheelman

Lekkere actiefilm. Als je Locke en Drive bij elkaar brengt krijg je Wheelman. Zonder de visuele flair, Hardy en Gosling. Niet erg, want Grillo doet het uitstekend, en films die zich geheel afspelen in een auto zorgen altijd wel voor een spannende sfeer. Zeker als het zich in zijn geheel 's nachts afspeelt. Het probleem van Wheelman is dat het verhaal niet al te veel voorstelt, en te veel personages worden geïntroduceerd zonder dat ze echt iets bijdragen aan het plot. Gewoon Grillo die vanuit zijn auto zijn zaakjes regelt en de maffia te slim af probeert te zijn. Maar hé, BMW zal vast zeer tevreden zijn met al hun product placement. Ook wat waard.

avatar van Spartaan1986
Ik miste wat twists en verrassingen, verder wel een degelijke actiefilm met een uitstekende Frank Grillo. Had wat meer verwacht, maar zeker niet slecht.

avatar van Toontje G
Het zal wel aan mij liggen maar ik vond er helemaal niks aan.

avatar van hoffhaan
Aardige misdaad actie op Netflix. Keek lekker weg. 3.5