Locke (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Knight
met Tom Hardy, en de stemmen van Ruth Wilson en Olivia Colman

Ivan Locke maakt een lange, nachtelijke rit om de vrouw die op het punt staat te bevallen van Ivans buitenechtelijke kind te helpen. Zijn vrouw en zijn zoon weten van niks en Ivans collega's moeten nu een enorme klus zonder hem proberen te starten. Tijdens zijn autorit heeft het hij dan ook heel wat uit te leggen aan alle betrokkenen.

avatar van jacobine_rodijk
Volgens diverse bronnen is de film zo'n tien keer - de volle 90 minuten - in één opname geschoten en is de huidige versie een compilatie van ie verscheidene takes.

Dat klopt ongeveer. Director’s statement :

It was a joy and challenge to make Locke in an entirely different way. Shot in real time, Locke breaks new ground in movie making with Hardy holding the screen alone while the camera never blinks. The night time highway is part back drop, part art installation, as a stellar cast play the people Ivan loves and hates and who witness his extraordinary journey to despair and ultimately to redemption. A man’s life transformed in a half a tank of gas. I believe the journey of Ivan Locke is deeply moving and utterly compulsive.

Cinematografisch en cameratechnisch is het innovatief in beeld gebracht en dat wist mij te boeien voor iets dat zich 90 min in een auto afspeelt. Echter, het uiteindelijk uitermate oninteressante verhaal niet. De niet dagelijkse en avondrijke perikelen van een 'brave' huisvader en zakenman in crisis op de m6 snelweg naar London. Na 55minuten heb ik even 15min geslapen om nog het einde mee te pikken. Een gemiste kans voor een bijzonder concept.

Wat een waardeloze film. Ongeveer anderhalf uur lang naar iemand in de auto kijken die tal van oninteressante telefoontje pleegt. Hij heeft wat probleempjes met zijn vrouw en op zijn werk. Nou en, wie niet? Dan hoop je dat er tegen het eind een heel spitsvondig iets komt, maar nee hoor. het einde is net zo saai als de rest. Echt waardeloze film, bah.

Een intensief, intrigerend en minimalistisch drama met een simpele telefoon en vol emoties, dat zich in de nacht in één enkele auto afspeelde en waarbij de personen aan de andere kant van de lijn zonder gezicht bleven. De kleine ruimte begrensde wel iedere vorm van creativiteit en de monologen met de gestorven vader van de hoofdpersoon waren voor mij niet nodig en werkten zelfs storend. Tom Hardy speelde vaardig en geconcentreerd.

avatar van Verhoeven
Aan de plotselinge hoeveelheid sterren vermoed ik dat Locke te downloaden valt. Dit lijkt me bij uitstek een film om op het witte doek te ervaren. Nog even geduld dus.

avatar van Naomi Watts
Ja, je ziet het vaak al aan de berichten. Dr 'vaste' downloaders zeg maar. Thuis heb ik een goede setup maar dit moet je echt in de bios ervaren.

Verhoeven schreef:
Dit lijkt me bij uitstek een film om op het witte doek te ervaren.

Naomi Watts schreef:
maar dit moet je echt in de bios ervaren.

80 minuten in een auto? Waarom moet dit perse in een bioscoop "ervaren" worden? Klinkt eerder als een ideale film om eens op Netflix mee te pakken. Wat 't ook is, overigens.

avatar van Verhoeven
Omdat het op het eerste gezicht er heel esthetisch uitziet. Met een bijna Michael Mann-achtig stijl.

Verhoeven schreef:

Klopt, maar daar 'zit' je na 5 minuten ook wel in. Resterende 90% is compleet afhankelijk van Knight's geschreven dialoog en Hardy's expressieve gezicht; wat prima te benutten valt in een doorsnee thuisbioscoop.

avatar van Chris0478
Dikke 5. Ik ben kapot.

avatar van Chris0478
Voel me niet schuldig vanwege het downloaden , zie er nog genoeg in de bios. Vanwege echter toch wel een aantal teleurstellingen, welke waarnaar ik zeer naar uitkeek. Denk ik af en toe, ik pak deze wel even thuis.

avatar van Seam
Zal eens de eerste minuten kijken en als het de moeite waard is bewaar ik hem om in de bioscoop te kijken.

avatar van missl
Naar mijn idee maakt het niet veel uit of je deze wel of niet op een groot scherm ziet. Deze film heeft geen special effects (1 van de redenen waarom ik graag een film in de bios zie) eigenlijk zie je enkel een man in een auto. Al zijn sommige camera effecten (met lichten) wel mooi geschoten. Het duurt even voordat de film op gang komt maar eigenlijk is het (ondanks weinig middelen) een tamelijk interessante film. Ik was wel benieuwd hoe het hem af ging en hoe het verder ging. Hardy speelt degelijk, maar het verhaal kreeg me niet erg mee, wellicht omdat ik er geen beeld bij had. Al vraag ik me af waarom een telefoon toch 4 keer over moet gaan voordat je deze opneemt, hij zit er vlak naast. Dat was op een gegeven moment wel een klein irritatiepuntje.

avatar van misterfool
Deze film is bijna gedoemd om ondergewaardeerd te blijven. Ik ben zelf een enorm liefhebber van films die zich in een kamer/ruimte plaatsvinden. Zelfs in dat genre is dit misschien wel een van de meest minimalistische films die ik gezien heb. Het is letterlijk niets meer dan een man in een auto, waarover je door de telefoonconversaties die hij heeft, steeds meer te weten komt. Een ijzersterke karakterstudie nochtans. De hele film wordt overeind gehouden door het ijzersterk acteerwerk van Tom Hardy en de mensen aan de telefoon alsook het sublieme script. Het camerawerk was adequaat, maar had van mij nog wel wat claustrofobischer gemogen.

avatar van v1ce
Briljant acteerwerk van Tom Hardy! Ik voel gewoon de pijn van Locke op het moment dat hij zijn zoontjes aan de lijn krijgt die nietsvermoedend tegen hem zeggen dat hij thuis moet komen om de wedstrijd nog een keer te gaan kijken.

avatar van Auke Briek
Heel aardig.

Knap hoe deze film toch zo boeiend blijft, terwijl ongeveer de helft van de gesprekken eigenlijk gewoon over saaie technische details gaan met betrekking tot de fijnzinnige kunst van het betonstorten. Dat ligt deels aan het strakke script, de sterke performance van Tom Hardy en het (qua doorzettingsvermogen en integriteit) bewonderingswaardige personage dat hij vertolkt.

Visueel is het ook best goed: Steven Knight gaat vooral in het begin vaardig om met verkeerslichtjes en hun talloze reflecties. Toch is het op dit vlak geen meesterwerk: dat hoeft het ook niet te zijn overigens. Dat het visuele ondergeschikt blijft aan het script is in dit geval wel passend.

Enige echte minpunt was dat het einde voor mij toch wat te abrupt was.

avatar van John Milton
The movie had an unconventional shooting schedule. Tom Hardy filmed his part in 6 days, shooting the movie twice per night as it was filmed in a single take. The other actors were in a hotel room, speaking on the phone with Hardy, who was on location.

Wat een prestatie. Zowel qua script als cinematografie/montage, maar bovenal Hardy. Wat blijft die man verbazen. Dacht dat de groei er nu wel uit was. Nee hoor.

En ja, ik kon niet wachten, excellente pindakaas met DTS voordat hij überhaupt draait. Maar dan nog, ik denk dat het grote scherm de nuances van Hardy's performance wel eens naar boven zou kunnen brengen. Focus van cinematografie deed me trouwens meer aan Heat dan aan Collateral denken (lights as blobs).

avatar van Naomi Watts
Goed. Toch erg sterk hoe Knight in een dikke week tijd toch zo'n uitgebalanceerde film weet te maken. Ik heb wel een zwak voor nachtscenes en Knight benut mijn zwak daarvoor ook goed. Sterke cinematografie en editing. Vooral erg sterk hoe Knight de film zo boeiend houdt, en ook best wel spannend terwijl het maar over hedendaagse zaken gaat. Fijne subtiele tour-de-force van Hardy ook. Must op het witte doek.

avatar van John Milton
Heb jij hem al op wit doek kunnen zien dan, of ga je hem nog op wit doek zien?

avatar van Naomi Watts
Ik heb 'm op het witte doek gezien.

avatar van John Milton
Ik krijg dit in in de mail:

Locke Voorpremiere met Q&A scenarist en regisseur Steven Knight. En ik mag gratis iemand meenemen, en mijn vriendin ook nog iemand. Not bad

avatar van Breur
missl schreef:

Verplaats jezelf in de situatie. Zou je niet even 4 seconden willen nadenken wanneer je met zulke problemen te maken hebt en je telefoon voor de zóveelste keer overgaat?

avatar van missl
Breur schreef:

Ja je hebt gelijk, het slaat ook nergens op dat het me zo op viel.

avatar van Filmpje1
Wat mij opviel aan het einde. Is wanneer we het laatste shot zien en de auto wegrijd, hij dan zijn knipperlicht naar rechts doet, maar toch links afslaat. (iets soortgelijks gebeurde ook in het begin van de film) en stond toch centraal voor de keuze die hij maakte. links gewoon naar huis, of rechts naar het ziekenhuis. hij kiest dan voor rechts.

Maar op het einde gaat hij dus naar links, zou dit dan betekenen dat hij terug naar huis rijdt, en niet naar het ziekenhuis gaat?
Of zou het gewoon een Engelse rotonde zijn,
en zie ik dingen die er niet zijn.

avatar van MadMekx
Goed gedaan Tom Hardy. Verder wel echt een film voor de filmfanaten.

Als je geen zin hebt om 85 minuten naar een man te kijken die in zijn auto aan de telefoon zit met grote problemen....dan moet je deze niet kijken.

bertito
Intrigerend om naar de autorijdende en pratende Tom Hardy te kijken. Klasse acteur die mij in een simpele setting doorlopend weet te boeien.

Gezien in de sneak preview, in de bioscoop dus. De film pakte mij beet en laat niet los, ondanks het late tijdstip. De duivelse dilemma's zijn heel goed voelbaar, dat hij een richting in moet slaan is onontkoombaar, hij moet door en alle consequenties die zich aandienen in korte tijd verwerken en de volgende stap nemen. Scherp blijven, stap voor stap zetten, niet denken aan wat er gaat komen. Dat is heel sterk neergezet door Tom Hardy. Ik denk dat naarmate je zelf meer in situaties bent geweest die raken aan wat je ziet in de film (duizend dingen die tegelijkertijd op je af komen, vreemd gaan, buitenechtelijk kind, acute keizersnede, even niet voor je vrouw kiezen, je kinderen teleurstellen) je meer gepakt wordt door de film. Ik voelde in elk geval veel beklemming en verschillende vroegere ervaringen kwamen langs. De film zat in mijn hele lijf.
Nu ik weet hoe de film gemaakt is, neemt mijn bewondering alleen maar toe.

PS Hoe waardering aan te geven?

avatar van Pim1993
Simpel verhaal maar met de juiste emoties en intenties overgebracht. Voor de mensen die 'Burried' hebben gezien. Dit is er ook zo'n eentje die zich in een beperkte ruimte afspeelt, in dit geval zijn BMW.

Bleef boeiend tot het eind, laat je alleen wel met wat vraagjes achter over de afloop.

Goede film, concept is niet echt origineel meer. Maar toch blijft het knap dat een film als deze blijft boeien, en dat doet hij...