Genre: Drama / Thriller
Speelduur: 85 minuten
Oorsprong:
Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Geregisseerd door: Steven Knight
Met onder meer: Tom Hardy, Ruth Wilson en Olivia Colman
IMDb beoordeling: 7,1 (159.145)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 9 oktober 2014
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via iTunes
- Bekijk via CineMember
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Amazon Prime
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot Locke
"No turning back."
Ivan Locke maakt een lange, nachtelijke rit om de vrouw die op het punt staat te bevallen van Ivans buitenechtelijke kind te helpen. Zijn vrouw en zijn zoon weten van niks en Ivans collega's moeten nu een enorme klus zonder hem proberen te starten. Tijdens zijn autorit heeft het hij dan ook heel wat uit te leggen aan alle betrokkenen.
Externe links
- Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op Amazon
- IMDb (7,1 / 159145)
- Trailer (YouTube, ondertiteld)
- Locke (MusicMeter)
- iTunes: € 4,99 / huur € 2,99
- Pathé Thuis: vanaf € 5,99 / huur € 2,99
- Kijk op Cinemember
Social Media
Acteurs en actrices
Ivan Locke
Katrina (stemrol)
Donal (stemrol)
Bethan (stemrol)
Eddie (stemrol)
Gareth (stemrol)
Sean (stemrol)
Sister Margaret (stemrol)
Cassidy (stemrol)
PC Davids (stemrol)
Video's en trailers
Reviews & comments
Auke Briek
-
- 239 berichten
- 54 stemmen
Heel aardig.
Knap hoe deze film toch zo boeiend blijft, terwijl ongeveer de helft van de gesprekken eigenlijk gewoon over saaie technische details gaan met betrekking tot de fijnzinnige kunst van het betonstorten. Dat ligt deels aan het strakke script, de sterke performance van Tom Hardy en het (qua doorzettingsvermogen en integriteit) bewonderingswaardige personage dat hij vertolkt.
Visueel is het ook best goed: Steven Knight gaat vooral in het begin vaardig om met verkeerslichtjes en hun talloze reflecties. Toch is het op dit vlak geen meesterwerk: dat hoeft het ook niet te zijn overigens. Dat het visuele ondergeschikt blijft aan het script is in dit geval wel passend.
Enige echte minpunt was dat het einde voor mij toch wat te abrupt was.
3,5*
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Goed. Toch erg sterk hoe Knight in een dikke week tijd toch zo'n uitgebalanceerde film weet te maken. Ik heb wel een zwak voor nachtscenes en Knight benut mijn zwak daarvoor ook goed. Sterke cinematografie en editing. Vooral erg sterk hoe Knight de film zo boeiend houdt, en ook best wel spannend terwijl het maar over hedendaagse zaken gaat. Fijne subtiele tour-de-force van Hardy ook. Must op het witte doek.
wwelover
-
- 2553 berichten
- 3491 stemmen
Indrukwekkende film en een waanzinnige Tom Hardy (het zal ook eens niet). Het is duidelijk een film die niet voor iedereen weg is gelegd, maar deze film verdient toch wel iets meer aandacht. Het verbaasd me ook dat Tom Hardy hier helemaal geen filmprijzen voor heeft gekregen. Maar buiten zijn geweldige acteerprestatie om is het ook een uitstekend script en dat is best knap gezien het feit dat de film zich enkel in de auto afspeelt. En het is ook uitstekend gefilmd.
4*
timbo_
-
- 13112 berichten
- 3720 stemmen
Toch wel een hele fikse tegenvaller. Tom Hardy behoort tot mijn favoriete acteurs van het moment, maar zelfs hij kan deze film niet naar grote hoogte stuwen. Daarvoor is de film eigenlijk simpelweg te saai. Daar waar bijvoorbeeld Buried er wel in slaagde om met het principe één locatie, één acteur een goede film te maken, slaagt Locke daar niet in.
Dat zit hem vooral in het script. De drie verhaallijnen zijn simpelweg niet interessant genoeg en het eindeloze gebel, begint ook al snel op de zenuwen te werken. En als een film van amper 85 minuten toch te lang duurt, weet je dat er iets goed mis is.
Voor een uitgebreide recensie zie: Locke. Filmmad.nl » Recensie: Locke (9 oktober)
cordiacovens
-
- 1526 berichten
- 1447 stemmen
Om maar met de deur in huis te vallen, Locke is een ijzersterke film. Maar het is vooral knap dat deze film zo sterk is. We volgen namelijk 85 minuten lang één man (Tom Hardy) in een auto terwijl hij verschillende telefoontjes pleegt. Belangrijke telefoongesprekken, dat wel. Maar toch blijft het een man die handsfree aan het bellen is op weg naar Londen. Saai kan je eerste reactie zijn, als je explosies wilt is dit inderdaad geen film voor jou. Wanneer je een film gedragen zien worden door een wereldacteur die je meeneemt in een zeer complexe situatie in het leven van een karakter dan is Locke wel een film die je moet zien.
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Ivan Locke: Well hear this, Gareth. When I left the site just over two hours ago, I had a job, a wife, a home. And now I have none of those things. I have none of those things left. I just have myself and the car that I'm in. And I'm just driving and that's it.
Ja, dat is het. Bijna 1½ uur lang zitten we te kijken naar een man rijdend in een auto, bezig met het plegen en beantwoorden van allerlei telefoontjes, die zijn uitwerking blijkbaar niet zullen missen. Kan zo'n verhaal een boeiende film opleveren? Ja, Steven Knight laat zien dat dat kan en hoe!! Deze film of beter gezegd roadmovie bleef boeien tot het eind vooral ook door het uitstekende acteerwerk van Tom Hardy en niet te vergeten het schitterende camerawerk. Het voor mijn gevoel toch nog verrassende einde kon niet mooier zijn. Het karige gemiddelde (3,28*) toont niettemin duidelijk aan dat de meeste kijkers volgens mij heel iets anders verwacht hadden.
4,5*
r.spronk
-
- 26 berichten
- 44 stemmen
De film is in ieder geval wel orgineel, want zo ongeveer de hele film speelt zich af in een auto. Toch is de film niet echt saai, waarschijnlijk komt dat vooral door Tom Hardy.
Goed geacteerd dus en hij zet een interessant personage neer vind ik.
Aardige film om een keer te kijken, maar zeker niet voor herhaling vatbaar.
Shinobi
-
- 4258 berichten
- 2497 stemmen
"I just have myself and the car that I'm in. And I'm just driving and that's it."
Met Hummingbird (2013) leverde Steven Knight al eerder een interessante film af. Diezelfde stijl is namelijk lichtelijk terug te zien in 'Locke'.
De opzet is sowieso opmerkelijk te noemen, omdat je de gehele speelduur kijkt naar een man rijdend in zijn auto die ondertussen druk aan het telefoneren is. Het markante daaraan is dat de film over meerdere keren in één take is geschoten, waarvan dit het resultaat is.
Jammer genoeg zijn de drie verhaallijnen - voor mij - niet interessant; te veel geneuzel over allerlei details en bijkomstigheden. Op een gegeven moment gaat het zoveelste telefoontje je dan ook op de zenuwen werken. Hierdoor vervalt de film in een repetitief patroon waar de langdradigheid al gauw om de hoek komt kijken.
Gelukkig zet Tom Hardy een dermate prestatie neer; hij weet het hoofdpersonage van de juiste emoties te voorzien en komt zodoende sterk over. Daarbij zorgen de nachtscènes voor een enigszins beklijvende sfeer, omdat de manier waarop o.a. de verkeerslichten en reflecties in beeld worden gebracht, iets hypnotiserend heeft.
Al met al best aardig, maar helaas niet wat ik ervan verwacht had.
3,0 Sterren.
loneranger
-
- 209 berichten
- 108 stemmen
Op zich een interessant uitgangspunt. We volgen een film lang een man in zijn auto die gedurende de rit veel kwijt raakt maar eigenlijk ook iets wint. Uiteindelijk gaat het toch iets vervelen. Deze film zou het goed doen als hoorspel.
Montorsi
-
- 9620 berichten
- 2272 stemmen
Ik zat er eigenlijk juist amper in. Goed gemaakte film, ook visueel behoorlijk sterk en uitgedacht, en Hardy is inderdaad erg sterk, maar de film werkt nauwelijks door op de emoties. Er gebeuren veel dingen in het leven van Ivan Locke, maar het gaat je op de een of andere manier niet aan het hart. En dat beperkt zo'n film toch wel wmb.
Kleine 3*
Mr Thee
-
- 1562 berichten
- 1108 stemmen
Ik zat er eigenlijk juist amper in. ...maar de film werkt nauwelijks door op de emoties. ......t gaat je op de een of andere manier niet aan het hart. ....
"Hoe ik het heb ervaren":
Ik vond het juist best goed in beeld gebracht hoe Hardy "de rationele man" probeert te blijven en zich af en toe verliest. "Hardy, de hardwerkende, rationele man" komt misschien koud en afstandelijk over, maar dat is - zo zie/ interpreteer ik het- zo bedoeld: het steekt lekker af tegen de "huilende minnares, de vrouw", "de jonge enthousiaste, naieve jongetjes" etc.
Sergio Leone
-
- 4018 berichten
- 2703 stemmen
Meer dan degelijk.
Op voorhand had ik niet al te veel hoop voor Locke - ook al duren dergelijke films niet al te lang, het blijft een beproeving om geïnteresseerd te blijven. Locke omzeilt eigenlijk de grootste valkuil, namelijk ongeloofwaardige en/of opgeklopte gebeurtenissen.
Ivan Locke heeft te kampen met "alledaagse" problemen. De wereld vergaat gelukkig niet, maar hijzelf heeft wel wat problemen aan z'n hoofd en hoewel de beltoon me na de 87e keer begint te irriteren blijft de autorit vrij interessant.
Tom Hardy acteert ook hier weer sterk. Bijkomend pluspunt is dat hij ook als vader van tieners geloofwaardig overkomt. Enkel z'n accent lijkt mij niet al te best gedaan - het schommelt wat van John Hurt-achtig upper class Engels naar een poging tot Schots (of zou het Welsh moeten zijn?) en weer terug. Het enige smetje.
Zonder het te weten heb ik na Hummingbird plots ook een tweede film van regisseur Steven Knight gezien. Net als in die film speelt het verhaal zich ook hier 's nachts af. Knight maakt hier handig gebruik van, met heel wat kleurtjes/ reflecties/ lichtjes/ ... Ik vind het altijd wel sfeervol, maar tegelijk maakt het mij benieuwd wat hij kan zonder een nachtelijke setting.
3,5
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Mijn mening wijkt niet sterk af van die van de anderen die deze goed vonden. In andere woorden, ik vond het een bijzonder pakkend verhaal over een man die alles kwijt lijkt te raken door één keuze die hij maakt, opvallend genoeg compleet verteld terwijl hij in de auto rijdt. Dus zonder andere locaties. Niettemin is het zeer sfeervol, waarbij het helpt dat ik een zwak heb voor nachtritten. Als laatste is Hardy ook een acteur die dit soort projecten makkelijk kan dragen. Hij is charismatisch, intens, maar ook subtiel. Goede keuze ook om het personage een type te maken dat zijn emoties onderdrukt en altijd probeert rationeel te blijven. Dat maakt hem sympathieker en voorkomt ook dat je constant kijkt naar een man die overstuur is, wat vermoeiend had kunnen worden.
Zover niets nieuws onder de zon, maar ik wil nog even extra benadrukken hoe knap deze film een wereld schetst buiten het beeld. De telefoongesprekken zijn erg gedetailleerd, waardoor je makkelijk een beeld kunt schetsen bij wat de andere mensen aan de lijn doen. Dat helpt enorm mee om het levendiger te maken. Zo'n scène als die waarin Donal rent naar de Poolse wegwerkers voelt bijna aan alsof je hem het werkelijk hebt zien doen. Grappige scène ook.
Het enige wat ik zelf wellicht had weggelaten waren de denkbeeldige gesprekken met de vader van Locke. Het levert achtergrondinformatie op die we elders al krijgen en lijkt vooral er in te zitten om Locke toch wat meer heftige emoties te laten uiten. Het kwam net wat te overdreven op mij over.
4*
Flat Eric
-
- 6365 berichten
- 1026 stemmen
Bijna 90 minuten lang kijken naar een man onderweg in een auto....
Klinkt saai, maar is het niet!
Het is van begin tot end onwaarschijnlijk boeiend en spannend. Er gebeurt ongelofelijk veel in de auto tijdens de gesprekken en je leeft helemaal mee. Allerlei emoties, gevoelens en keuzes komen in de 90 minuten voorbij. Het goede willen doen, het anders willen doen, iets afmaken waar je al aan begonnen was, spijt, eer, teleurstelling etc. etc. Kortom, diepere lagen. Ik had hoge verwachtingen en die zijn ook uitgekomen.
Zonder meer een aanrader.
DutchTakeshiro
-
- 366 berichten
- 2235 stemmen
Locke toont nogmaals aan dat een verhaal, dat zich de gehele tijd op één plek afspeelt, absoluut niet saai hoeft te zijn. Tom Hardy steelt de show: hij is de enige acteur die in beeld komt en speelt ook meteen waanzinnig. Hardy heeft zijn naam verbonden met A-acteurs. Terecht, de man speelt in zo goed als al zijn films uitstekend. Regisseur Steven Knight weet op boeiende wijze de reis van een man te laten zien die vele problemen heeft. Hij weet een sfeervolle film te creëren die met zijn kleine anderhalf uur op het hoogtepunt stopt. Voor mensen die weinig geduld hebben in de wereld van cinema zullen niet tegemoet worden gezien. Locke is een vrij eentonige maar tegelijkertijd een boeiende film.
Locke is even weer wat anders in de filmwereld waar alles over het algemeen toch vrij snel gaat. Een aanrader voor iedereen die in alle rust een film wilt kijken zonder afgeleid te worden door CGI, slecht acteerwerk of een slordig script. Locke is simpelweg een kwalitatieve film die, terecht, de regels van Hollywood naast zich laat liggen. Ik moet alleen wel zeggen dat ik meer spanning had verwacht. De film classificeert zich als een drama/thriller maar van het thriller aspect is eigenlijk niets te vinden. Totaal onbelangrijk maar Tom Hardy klinkt net als een Britse Indiër! Sluit je ogen maar en stel je voor dat je wat staat af te rekenen in een nachtwinkel in Londen.... Nuff said
3,5*
mjk87 (moderator films)
-
- 13290 berichten
- 3906 stemmen
Best aardig, deze film die bijna in real time is gefilmd want de weg van Birmingham naar Londen kost je ook echt iets meer dan vijf kwartier. Het is dan wel weer een film die ondanks zijn korte speelduur toch iets te lang aanvoelt, vooral door het repetitief karakter. Steeds maar weer telefoontjes die vrij eentonig zijn zorgen ervoor dat niet de volle speelduur echt boeiend blijft. Overigens, als de hoofdpersoon meer van dit soort dagen heeft met constante bereikbaarheid vraag ik me af of je niet al helemaal gek geworden zal zijn.
Hardy is wel goed - zittend in zijn lederen stoel van een BMW (dat lijken me een heerlijke opnamesessies te zijn geweest) weet hij met weinig ruimte heel wat emotie teweeg te brengen. Zijn stem, zijn verkoudheid en mimiek maken hem echt een mens en brengen hem tot leven. Daarnaast is het script op zich best goed, zij het dat je het wel gelooft na drie kwartier. Verder is de film sfeervol (al vond ik Hummingbird mooier eruit zien) maar door de beperkte ruimte zit er visueel weinig interessants. Misschien een regisseur met (meer) visueel talent had daar nog wat mee kunnen doen (Spielberg deed in The Sugarland Expres al beter zijn best). 3,0/.
Zeus.
-
- 89 berichten
- 102 stemmen
"You make one little mistake, the whole world comes crashing down around you."
Fantastisch. Genoten van een film die zich de volledige 90 minuten afspeelt in een auto. Totaal ander concept dan het gros van de films, maar daarom zeker zo speciaal. Verhaal is lekker alledaags dat een ieder zou kunnen overkomen. Wederom genoten van Hardy. Kerel krijgt het script 3 dagen van te voren en weet dan zo'n overtuigend acteerprestatie neer te zetten. Had een verkoudheid te pakken en dat is gebruikt in de film. Prachtig.
****
david bohm
-
- 2928 berichten
- 3204 stemmen
Sterk staaltje dit zeg, de hele speelduur in een auto en het blijft boeiend. Acteerwerk van Hardy is goed, ook de stemacteurs overtuigen en het verhaal is dusdanig sterk in z'n eenvoud dat het voor haast iedereen invoelbaar zal zijn.
Aanrader.
René8
-
- 85 berichten
- 437 stemmen
In één woord een juweeltje. Sterke vertelling, prachtig spel, invoelbaar, aangrijpend, volkomen in balans. 5*
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Goed tussendoortje. Alles kwijt raken door een foutje die niet gemaakt had moeten worden. Het overkomt Ivan Locke. Bijzonder uitgangspunt om alles vanuit een auto te filmen en het verhaal te vertellen d.m.v. telefoongesprekken en een denkbeeldige (dode) vader. Goed gespeeld van Hardy en het regisseur Steven Knight laat het soms net voelen of je het zelf beleeft - zo'n moment wanneer die collega van Locke naar die Poolse gasten moet rennen is leuk gevonden. Erg veel deed het me niet, maar leuk om een keer te zien.
james_cameron
-
- 5969 berichten
- 9108 stemmen
Gewaagd concept voor een film: één akteur (Tom Hardy), één locatie (een rijdende auto) en verder slechts een lange reeks telefoongesprekken. De film speelt zich af tijdens de belangrijkste nacht uit het leven van hoofdrolspeler Ivan Locke, met verregaande gevolgen voor zijn werk en zijn familie. De film is grotendeels boeiend en Hardy heeft genoeg charisma om het geheel drijvende te houden, maar uiteindelijk doen bepaalde plotontwikkelingen wel wat gekunsteld aan en is het script niet overal even geloofwaardig, hoe knap alles ook in elkaar gezet is.
Insignificance
-
- 3220 berichten
- 5581 stemmen
Nachtritten hebben wel wat. De romantiek van de weg, zoiets. Dromerig, bijna psychedelisch met al die lichten. Knight weet het prima vast te leggen, met een mooi, beheerst soundtrackje ook. Iets waar je de gedachten de vrije loop kunt laten, maar daar heb je als kijker, net als Locke, te weinig tijd voor. Iemand die zowel privé als zakelijk nog heel wat te regelen heeft en zichzelf onderweg tegenkomt. Net daar laat de film me wat in de steek.
Hardy doet het prima. Gecontroleerd met wat kleine maniertjes om zijn perfectionist van vlees en bloed te voorzien. Wanneer C5 aan bod komt, heeft dat iets met zijn leven en keuze te maken, maar hoe meer daarover duidelijk wordt, hoe meer ik afhaak. Nogal geforceerd hoe het vaderschap aan bod komt. Ook niet iets waar ik me goed in kan vinden. Een dapper en fraai uitgedost filmpje, zonder meer, maar in de kern ben ik niet helemaal mee
blurp194
-
- 4473 berichten
- 3563 stemmen
Razend knap in de eenvoud. Een man die zit te bellen in een BMW, en daarmee moeiteloos een hele film vol krijgt en ook nog voor elkaar krijgt dat je aan het einde eigenlijk teleurgesteld bent dat de film niet verder gaat met het verhaal. Cinematografisch mooie beelden in de beperkte ruimte, heerlijk realistisch en herkenbaar als je zelf ooit eens in een BMW hebt zitten bellen.
Voor mij een nieuw soort rol van Tom Hardy, en een die hij schijnbaar moeiteloos speelt. Niet moeilijk om van de enige acteur in beeld te zeggen dat hij de film draagt, maar in dit geval ook zonder meer terecht.
JeroenFR08
-
- 557 berichten
- 419 stemmen
Tja opzich best aardig allemaal. Maar ik zat te wachten op een qlimax.
Wat deze film wel de moeite waard maakt is het spel van Hardy wat gewoon erg sterk is. De regie mag er ook wel zijn en de dialogen zijn leuk.
Maar hmm nee. Dit is gewoon niet iets voor mij. Zoveel gepraat.
Leuk voor een keer.
Film Connoisseur
-
- 11 berichten
- 24 stemmen
Locke
Tom Hardy is de laatste tijd goed op weg om één van de beste acteurs te worden die Hollywood (als hij dat al niet is) te bieden heeft en met deze film laat hij zien dat hij zelfs ijzersterk kan acteren in een auto. Hardy viel mij al op in de film Bronson en sindsdien ben ik wel fan van deze man geworden.
Locke (Hardy) is een constructeur/manager die dé belangrijke opdracht heeft gekregen in zijn carrière. Hij is secuur, professioneel en heeft alles tot in de detail uitgewerkt. Maar in de avond krijgt hij een telefoontje. En op de avond van zijn grootste uitdaging moet Locke een keus maken. Dit heeft enorme consequenties voor zijn professionele carriere maar ook voor zijn familie. Dit telefoontje zet de toon van de film.
Ik ga niet verklappen welke keus of stap Hardy maakt in de film vanwege het feit dat je als geïnteresseerde al direct weet hoe de film kan eindigen. De film steekt ontzettend goed in elkaar terwijl het eigenlijk alleen maar afspeelt in een auto. Dit concept deed me dan ook denken aan de films Phonebooth (Collin Farrell) en Buried (Ryan Reynolds) waarin de film een lange tijd afspeelt op één positie. De spanning is aanwezig en je krijgt als kijker een gevoel mee wat Locke doormaakt en dit geldt ook voor de andere karakters in deze film. De film is mooi verfilmd maar zeer simplistisch.
De film duurt slechts 80 minuten en dat is lang genoeg, dus mocht je 80 minuten niks te doen hebben en je bent geïnteresseerd in een film die je op de punt van je stoel laat zitten, dan is deze film de moeite waard. Houd je niet van films met een simplistische stijl en waarin je alleen te maken krijgt met een acteur die op één positie blijft, dan sla deze film over maar besef dan wel dat storytelling een echt vak is die uitstekend is toegepast in deze film.
JdeB
-
- 159 berichten
- 1458 stemmen
Ondanks het sterke acteerwerk kon ik mijn aandacht er maar net bij houden. Vervolgens 1 keer knipperen met de ogen en de film was ineens behoorlijk abrupt ten einde. Aan de ene kant jammer, aan de andere kant past het hier ook wel....
Daarna even kort nadenken wat er nu eigenlijk allemaal in die 80 minuten (real time, beetje smokkelen her en der) is gebeurd en dan een cijfertje geven.
Bij dezen: ***
leatherhead
-
- 3556 berichten
- 1812 stemmen
Aangename verrassing.
Zo'n filmpje waarvan ik, alvorens ik hem keek, eigenlijk helemaal niks wist, behalve dat Hardy de hoofdrol voor z'n rekening nam. Was me er dus ook niet bewust van dat de film zich op één locatie zou afspelen. Vind dat vaak wel wat hebben, toch knap hoe zulk soort films (ik noem een Buried) het voor elkaar weten te boksen je de volle speelduur geboeid te houden.
Hardy doet het geweldig en verdient alle lof die hij over zich krijgt. Wel moest ik even wennen aan dat vreemde accentje, maar zonder meer zet hij een performance neer om u tegen te zeggen. Al is dat natuurlijk ook wel een soort must, als je slechts één acteur in je film hebt fungeren.
De telefoonconversaties, die het grootste deel van de film beslaan, zijn overtuigend en realistisch, al kwamen Hardy's tirades naar zijn overleden vader gericht nogal geforceerd over. Klein minpuntje, hadden ze wat mij betreft beter achterwege kunnen laten. Visueel is het verder aangenaam, sfeervolle nachtopnames en mooi gebruik van fades, soundtrack mocht er ook wel wezen.
Vond het einde ook wel apart. Een échte climax blijft inderdaad uit, maar nét dat maakt het erg realistisch en oprecht. Op een mooie manier komt de film kalmpjes tot zijn einde, waarbij zaken als sentiment, plottwists, of andere gekkigheden gewoon lekker worden gelaten voor wat het zijn.
Kan ooit nog weleens oplopen, maar voorlopig een dikke 3,5* voor deze sterke film.
filmkul
-
- 1870 berichten
- 1872 stemmen
Sterke film die door de eenvoud zijn kracht kent. De film blijft je vasthouden tot het eind, ondanks dat het zich alleen in een auto afspeelt en de hoofdrolspeler een doorsnee iemand is, waarvan de kijker getuige is van het uiteenvallen van zijn leven. Prima vertolkt door Hardy. Met name het einde wanneer zijn zoon belt, is erg aangrijpend. Vakwerk. 4.0
Film Pegasus (moderator films)
-
- 30449 berichten
- 5199 stemmen
Locke is een mooi voorbeeld van less is more. Geen grootse scènes, ingewikkelde plotten, exotische locaties, ... Maar een verhaal dat opbouwt en door die herkenbaarheid en toch onvoorspelbaarheid door kleine gebeurtenissen toch zenuwslopend wordt. De autorit in het nachtlicht (donker met licht van de autostradeverlichting en autolampen) geeft een mooie sfeer mee. Zo'n sfeer dat je wel herkent als er onweer in de lucht hangt. Zeer passend als er even stiltes tussen de telefoontjes is, waarbij je Locke bijna hoort nadenken. Vooral in het begin is hij ijzig kalm. Locke heeft deze gesprekken waarschijnlijk al ettelijke malen in z'n hoofd laten afspelen met diverse variaties op het zelfde script. Maar het loopt nog verder mis en sommige dingen had hij anders ingeschat of komen pas aan als het realiteit blijkt te zijn en de woorden zijn uitgesproken.
Het was vooral aangenaam om Tom Hardy nog eens goed aan het werk te zien. Ik genoot wel van z'n prestatie als Bane, maar films als The Drop, Warrior of Mad Max waren al wat minder en lieten eerder een doorsnee acteur zien. Waarom de score hier op MM zo laag is, blijft een vraag. Blijft de smaak van de kijker natuurlijk. Misschien dat hij hier een 'verkeerd' publiek aanspreekt? Niet dat het echt van belang is, maar het zet je toch even denken. Ik hoop van Steven Knight nog meer te zien. Z'n eerste film Hummingbird heb ik nog niet gezien, maar deze Locke toont toch wel het werk van een goeie regisseur.
scorsese
-
- 11780 berichten
- 10189 stemmen
Goeie film waarin een man in zijn auto op weg is en ondertussen een aantal belangrijke telefoontjes heeft. De film speelt zich geheel in de auto af met slechts één acteur in beeld. Dit blijft natuurlijk een beetje een gimmick, maar toch blijft de film van begin tot eind spannend en is de stress voelbaar. Uiteraard mede door Tom Hardy die de film met gemak draagt. De dialoog met zijn vader had wat mij betreft achterwege gelaten mogen worden. Met gemak 3.5 sterren.
Gerelateerd nieuws
Een knap stukje acteerwerk: hoe sommige films maar één acteur nodig hebben
Doug Liman bezig met corona-heistfilm met Cillian Murphy en Anne Hathaway
Bekijk ook
Prisoners
Thriller, 2013
679 reacties
Warrior
Drama / Sport, 2011
844 reacties
TT3D: Closer to the Edge
Documentaire / Sport, 2011
14 reacties
Nightcrawler
Misdaad / Drama, 2014
348 reacties
Jodorowsky's Dune
Documentaire, 2013
30 reacties
Following
Misdaad / Mystery, 1998
232 reacties
Gerelateerde tags
londen, engelandengelandman vrouw relatieontrouwzwangerschaprondritcheating husbandconstruction siteone nightroadmoviedriving one locationproject managerdriving at nightcar phoneone actor movie
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.