MENU

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Drama / Thriller

geregisseerd door Steven Knight
met Jason Statham, Agata Buzek en Vicky McClure

Joey Jones (Jason Statham) is zijn tijd bij de Special Forces in het Midden-Oosten nooit te boven gekomen en zwerft nu door de straten van Londen. Op de vlucht voor een drugsbende belandt hij in een luxe appartement dat voorlopig leeg staat. Joey scheert zich, trekt een pak aan en stapt zo in het rijke leven dat niet van hem is. Hij helpt zijn oude makkers op straat, de non Cristina (Agata Buzek) die hem eten gaf en gaat in een Chinees restaurant werken om zijn schuld af te kunnen lossen. Zijn baas, Mr. Choy (Benedict Wong), heeft echter al snel door dat hij meer kan dan borden wassen en stelt hem aan als bodyguard. Een promotie of een stap richting een carrière in de misdaad?

170 BERICHTEN29 MENINGEN

avatar van n8n
geplaatst op 26 mei 2014, 0:51 uur, permalink
Flinterdun verhaal met nog magerdere moralistische elementen die net zo nietszeggend zijn als de dialogen en kabbelende voortgang van de trage film. Had zin in een statham film, verstand op nul maar dan moeten ze wel hun muil houden en rake klappen uitdelen. Het overloze gelul over goed en slecht hing me snel de keel uit. Als thriller komt deze film ook totaal niet uit de bus. Saai broddelwerk dit.

avatar van MDRAIJER
geplaatst op 31 mei 2014, 0:56 uur, permalink
Nee. Van Jason Statham had ik meer verwacht. Misschien komt het omdat er geen ondertiteling was en dat ik een paar zinnen niet kon verstaan maar het was maar een dun verhaal met weinig goede (echt goede) acteer prestaties.
Voor mij was het maar een slap verhaal met af en toe wat actie. Niet mijn ding dus.

avatar van MDRAIJER
geplaatst op 31 mei 2014, 1:01 uur, permalink
Vond iemand anders Jason (op het begin van de film) ook op Trevor van GTA V lijken?

geplaatst op 1 juni 2014, 19:46 uur, permalink
was blij. Zelfs mijn vrouw vond het goed. Klop en smijt natuuurlijk maar dat is niet het hoofdthema. Goeie avond gepasseerd. Daar gaat het toch over.

avatar van john mcclane 2
geplaatst op 5 juni 2014, 22:15 uur, permalink
niet bepaald een gemiddelde statham film, dus daar moet je je op instellen.
geen transporter of iets dergelijks,,,,
ik vond het saai.

avatar van LPereboom
geplaatst op 16 juni 2014, 18:35 uur, permalink
Geen boeiende film, saai en niet veel actie! Normaal zijn we toch wat beter gewoon van Statham... de film verveeld vind ik en ik kon me niet blijven focussen op de film, ik had beter verwacht!

avatar van Mark van Beers
geplaatst op 18 augustus 2014, 8:08 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Deze film heeft me absoluut positief verrast.
Geen thriller met alleen maar actie en schietwerk, dan moet je inderdaad een ander soort film kijken. Gelukkig was dit een film met een erg goed verhaal erachter en dat verhaal wordt prima vertolkt waardoor de film van het begin tot het eind boeiend blijft. Ik kon me helemaal in deze film inleven.

Het acteerwerk van Jason Statham is zoals vanouds prima, maar ook de prestaties van Agata Buzek mogen zeker ook worden benoemd.

Minpunt van de film zijn voor mij de nogal vele 'toevalligheden' in de film; voorbeeld: het is wel HEEL erg toevallig dat het zolang duurt voor buren erachter komen dat Joey in het appartement van Damon woont en dan vervolgens ook nog zijn woord zomaar geloven

Daarnaast wordt het einde al veel te vroeg in de film voorspelbaar (1 oktober) en dat had beter kunnen worden uitgewerkt.

Conclusie: een degelijke film met een goed verhaal die me tot het eind heeft geboeid: 3,5 *

avatar van dvdfreak123
geplaatst op 20 augustus 2014, 13:19 uur, permalink
Veel beter verwacht niet veel actie in ofzo. Niet wat ik verwacht had van statham. 1 van zijn minste vind ik persoonlijk. Toch wel tegenvaller. Boeit niet altijd.

geplaatst op 21 augustus 2014, 20:19 uur, permalink
Niet echt een spannende of boeiende film, maar aardig vermaak toch wel.

avatar van sinterklaas
geplaatst op 28 september 2014, 17:39 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Meer drama dan actie, dat zou je niet zo snel verwachten van een film met Statham erin.

Maar is het daardoor een tegenvaller? Nee hoor. Hummingbird weet toch wel een erg interressante thriller te worden en Jason Statham speelt hier ook weer een uitstekende rol als Joey "Joseph" Jones een voormalige soldaat die nu zwerver is geworden, en echter al zijn krachten verloren heeft en zich niet kan verweren tegen 2 schooiers die hem en zijn vrienden nog wel eens lastig vallen... totdat hij tijdens een vlucht terecht komt in een luxieus appartement van iemand die op vakantie is. Hij stapt zo vervolgens in een compleet nieuw leven, en is niet langer meer een arme zwerver. Hij word echter wel afwasser in een Chinees restaurant, maar wanneer zijn baas getuige is van zijn gevechtskunsten tegen lastige bezoekers, brengt hij hem hogerop om een goedbetaalde baan als bodyguard aan te bieden, waarbij het geld naar binnen stroomt en Joey het voornamelijk deelt met zijn dakloze vrienden en een Poolse non genaamd Cristina. (prachtige rol trouwens van Uzuk) De film wordt ook steeds sterker wanneer er steeds meer geheimen tussen de Non, en ook van Joey komen bovendrijven. Het climax dat Joey een oorlogsmisdadiger blijkt te zijn, en al dit werk alleen maar heeft gedaan om zijn dakloze makkers te helpen om zijn schuldgevoel proberen te verzachten, maar dat het uiteindelijk voor hem geen zin had, sloeg toch wel in als een bom. Ook het geheim van Cristina gaat niet in je koude kleren zitten.

Erg sterke film, die ook subtiel blijft, en dat verwacht je ook niet zo snel van een Jason Statham film. Het is merendeels een drama-film maar actieliefhebbers kunnen altijd nog wel genieten van weer enkele vechtkunstjes van Statham, maar ook erg veel emotionele scenes voor een actiester.

Goed.

avatar van Sergio Leone
geplaatst op 19 oktober 2014, 13:48 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Redelijk.

Vooreerst had ik een actiefilm pur sang verwacht, terwijl Hummingbird eerder een tragisch verhaal vertelt over een getraumatiseerde oorlogsveteraan. Het is anders dan verwacht, maar ook beter dan verwacht.

Jason Statham stijgt in deze ook boven zichzelf uit. Echt diepgaand gaat het allemaal niet, maar hij laat toch zien meer potentieel te hebben dan droge oneliners, boze blikken en karatébewegingen.

Verder vallen de kleuren wat op - Hummingbird speelt zich veelal 's avonds of 's nachts af en dat creëert wel wat sfeer. De toon dreigt zo nu en dan eens klef te worden, maar dat blijft binnen de perken. De cirkel is voor mij rond wanneer de film eindigt zoals ie begint, dat laatste stukje waarin gesuggereerd wordt dat Joey e.e.a. te wachten staat is voor mij vijgen na Pasen.

geplaatst op 13 november 2014, 23:33 uur, permalink
Goeie Statham.

Knight gaat uit van een doorsnee Statham actiefilm, maar begint dan wat te morrelen aan de actiescenes om er zo wat meer drama in te krijgen. Het is best opzichtig, met de tegenstelling non-crimineel én good guy/bad guy Statham, maar dat blijft dan weer eigen aan het actiegenre waaruit deze film stamt.

Diepgaand is het zeker niet, maar het maakt deze film toch iets aparter dan normaal. De relatie tussen Statham en de non werkt vreemd genoeg wel, ook Statham die doorheen de film nooit écht goed of slecht wordt is een meerwaarde. De film kiest inderdaad niet, maar zou dat nu niet bepaald als een negatief punt omschrijven. Films die wél kiezen zijn er al met duizenden en daar krijg je dan vaak als commentaar dat het allemaal wat te voorspelbaar is.

Deze Hummingbird is vooral erg sfeervol vormgegeven. Mooie nachtscenes, aangevuld met een lekker Engels sfeertje. Redelijk ruw ook, korte maar krachtige actiescenes en een paar leuke knokgevechtjes. Al zal de echte actiefan dan wel op z'n honger blijven zitten.

Helemaal geslaagd is het niet, in de zin dat het geen échte goede film geworden is, maar binnen het oeuvre van Statham toch zeker één van de betere. Wat kleine details links en rechts maken het verschil hier.

avatar van VforVictor
geplaatst op 27 november 2014, 22:21 uur, permalink
Wel een aardige film met Statham, alleen wist ie niet echt welke kant ie op wilde; drama, gangsterfilm, romantiek etc. Maar ik heb me ermee vermaakt en dat is wat een film moet doen. 3 sterren.

avatar van Boneka
geplaatst op 27 december 2014, 14:35 uur, permalink
Helemaal zo slecht nog niet. Zoals gezegd het is geen standaard gooi en smijtfilm geworden en dat pakt gewoon positief uit! Sowieso zag alles er al gelikt uit. Een prima blu ray transfer en ook al is alles zo'n beetje in de avond of in de nachturen gefilmd alles blijft goed te volgen. Het tempo mag dan traag zijn, hij verveelt geen moment. De non vond ik een sublieme rol vertolken zeker als je er achter komt dat beiden personen lijden aan een trauma. Het gratis "huren" in de prachtige flatetage ging mij iets te ver. De film begon in februari en op 1 oktober precies kwam ie terug. Onderweg kwamen er zodoende al mensen achter dat er iets niet klopte, maar meneer Statham kon gewoon blijven zitten. Maar goed vond het geen straf om dit alles te zien. Ook het eind vond ik heel behoorlijk. Dat ieder zijn eigen weg ging had ik wel verwacht, al probeerde de non hem nog wel te veranderen.

Zonder al te veel pretenties durf ik toch te zeggen dat ik me hoe dan ook heb vermaakt met deze film. Hij zou ze meer zo moeten maken!

avatar van Atomaster
geplaatst op 3 januari 2015, 9:18 uur, permalink
Zeker geen slechte film. Anders dan we gewend zijn van Jason Stratham maar het verhaal is aardig, het acteerwerk is redelijk en toch een drie ster waard.

geplaatst op 7 februari 2015, 12:43 uur, permalink
"It Takes A New Life To Settle An Old Score." ...
" !!!

Drama-Thriller
!!! 'Hummingbird' met Jason Statham in de hoofdrol
alias Joey Jones 'bewijst' dat hij een ook een aardig stukje kan acteren !
Uiteraard wist ik dit al ... maar hoe hij zich inleefde in dat fascinerende verhaal
en zijn personage subliem neerzette verdiende toch een pluim.
Drama-Thriller die fascinerend sfeervol op je afkomt ..., je wil gewoon steeds verder
kijken
! Op tijd en stond (gedoseerd) worden we dan getrakteerd op een strakke
gevecht scène die echt wel bijzonder aan komt. Het verhaal zit gevoel in waardoor
enige uitspatting dubbel zo hard aan kwam.
Kan niks anders dan positief overkomen ... want echt wat heb ik hier van genoten
!

avatar van Fryce
geplaatst op 22 april 2015, 15:26 uur, permalink
Eindelijk weer eens wat anders van stratham. Heb mij primavermaakt.

avatar van Decec
geplaatst op 12 juni 2015, 22:39 uur, permalink
Een goede actie/drama/misdaad film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteur Jason Statham ...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

geplaatst op 14 juni 2015, 21:05 uur, permalink
Aardige film waarin een soldaat op de vlucht een zwerversbestaan leidt. Het duurt even voordat het verhaal een richting heeft en de twee hoofdpersonages zijn niet bepaald geloofwaardig. Desalniettemin een onderhoudende film waarbij de onderwereld van Londen sfeervol wordt weergegeven. Zeker geen doorsnee actiefilm voor Jason Statham.

geplaatst op 29 juni 2015, 22:44 uur, permalink
Ach, een doorsnee film. Geen hoogvlieger. Matig verhaal en ook niet erg boeiend. Statham vind ik vaak wel aardig weer zijn eigen typetje neerzetten. De stoere, die altijd de partijtjes vechten vresulluk wint.