MENU

3,34

Misdaad / Thriller

geregisseerd door Ariel Vromen
met Michael Shannon, Winona Ryder en Ray Liotta

Het waargebeurde verhaal over één van de meest beruchte huurmoordenaars van de Verenigde Staten: Richard Kuklinski. Een man die ogenschijnlijk een brave huisvader was met een modelgezin, was in werkelijkheid een ijskoude huurmoordenaar die grof geld verdiende van criminelen. Op de hielen gezeten door federaal agent Pat Kane, krijgt Kuklinski lucratieve opdrachten van Roy Demeo, een belangrijk lid van de Gambino maffia-familie.

avatar van MacHop
geplaatst op 29 oktober 2013, 16:47 uur, permalink
Er spannende en meeslepende film over een huurmoordenaar. De rol van Michael Shannon is magistraal, maar sinds zijn rol in de HBO TV serie Board Walk Empire kan hij sowieso al niet meer stuk. Absolute aanrader deze film.

avatar van Drifter
geplaatst op 2 november 2013, 23:32 uur, permalink
Daarna het interview met hem bekijken op youtube. Gives you shiveres.

geplaatst op 3 november 2013, 9:10 uur, permalink
Goeie film, al zijn er betere in dit genre! 3.5 sterretjes... Beetje verrassend einde al weet je dat het er zit aan te komen.

avatar van Rodger
geplaatst op 5 november 2013, 22:49 uur, permalink
Lekkere film zeg, boven verwachting goed...
Mooie jaren 60/70 sfeer,.. Goed verhaal dat ook nog eens goed gebracht wordt.
3.5

avatar van RaoulDuke
geplaatst op 18 november 2013, 10:44 uur, permalink
Ijzersterke vertolking door Michael Shannon van 'n man die heen en weer geslingerd wordt tussen de zorg voor zijn gezin en de problemen, die de kille moordpraktijken waarmee hij z'n geld verdiend, hem opleveren.
De veranderende sfeer van de jaren '60- '70 en '80 wordt bovendien prachtig vormgegeven, met aandacht voor details.

geplaatst op 18 november 2013, 11:49 uur, permalink
Waargebeurd volgens de iceman zelf zeker. Denk dat Roy demeo een veel interessanter persoon is. Zwz geef ons vette films over de gambino crime family.

geplaatst op 18 november 2013, 13:58 uur, permalink
"I only feel alone around other people. Couldn't be truer." ...
" !!!

Fantastische Misdaad-Gangsterfilm
!!! Geweldig verhaal dat gebaseerd is op waar gebeurde feiten !
Michael Shannon alias Richard Kuklinski zet een geweldige rol neer die indruk op mij wist
te maken ! Enerzijds draagt hij zorg voor zijn vrouw en dochters (Het enige waar hij om gaf, zijn eigen woorden) en
anderzijds zijn misdaad en gangsterpraktijken in de vorm van een koelbloedige huurmoordenaar voor de maffia !
Zijn dubbelleven werd prima weergegeven net zoals de tijden waar het zich afspeelden !!!
Ray Liotta mag wederom nog eens komen opdraven als Roy Demeo, ook weer één van die louche maffia figuren
!
Winona Ryder alias Deborah is ook het vernoemen waard in de positieve zin in deze recensie !
Prachtige Misdaad-Gangsterfilm !!!

avatar van knusse stoel
geplaatst op 19 november 2013, 22:59 uur, permalink
Uitstekende gangsterfilm met een ijskoude Michael Shannon als Richard Kuklinski in de hoofdrol.
Dat iemand überhaupt zo kan leven is voor de meeste mensen een onbestaanbaar gegeven, ook voor mij, maar het ligt bij hem waarschijnlijk aan de jeugd van deze man. Als je ziet hoe hij de straf van zijn vader ondergaat. Zoals ik al zei; een ijskoude.

geplaatst op 22 november 2013, 16:17 uur, permalink
knusse stoel schreef:
moet je eens op youtube kijken naar de echte ijsman. Wat een beest is dat zeg.

avatar van knusse stoel
geplaatst op 22 november 2013, 22:24 uur, permalink
Een vriend van mij adviseerde mij ook al om deze meneer eens via een docu te bekijken, hij schijnt er nogal op los gemoord te hebben. Nog bedankt voor de tip, ik ga zeker even kijken.

avatar van Mr.Tony
geplaatst op 25 november 2013, 23:56 uur, permalink
Na een kwartier kijken kon de film voor mij al niet meer stuk; Ross Geller en Artie Bucco in de rol van serieuze maffiosi _O_

geplaatst op 26 november 2013, 11:07 uur, permalink
The iceman is een nepperd. Seriemoordenaars staan bekend om dat ze aandacht tekort komen dus verzinnen dat je een maffia killer bent past ook wel in dat straatje.

avatar van Norman Mailer
geplaatst op 26 november 2013, 13:37 uur, permalink
N811 schreef:

"De Forrest Gump van de georganiseerde misdaad."

Een pathetische narcist, feitelijk.

geplaatst op 26 november 2013, 20:16 uur, permalink
Norman Mailer schreef:

"De Forrest Gump van de georganiseerde misdaad."

Een pathetische narcist, feitelijk.

Vind hem in die interviews ook niet overkomen als een meester crimineel. Meer als een klein kind dat stoute dingen doet en daarover stoer vertelt om zo aandacht te krijgen. Hij beweerde dus ook verantwoordelijk te zijn voor de moord op Paul castello. Waarom zouden ze voor de moord op een Godfather een buitenstaander inhuren in een organisatie vol moordenaars. Dat zou dan toch juist iemand moeten doen die volgens hun betrouwbaar is.

avatar van Norman Mailer
geplaatst op 26 november 2013, 20:32 uur, permalink
N811 schreef:

Behoudens de tegenstrijdigheden; zijn héle act. Ijs- en deerniswekkend, zonder meer. Maar ergens zit je gewoon naar een sneue theatrale knakker te koekeloeren. Dat gekauw, die gebaartjes, gespeelde desinteresse; een getormenteerde fantast.

geplaatst op 27 november 2013, 19:54 uur, permalink
Norman Mailer schreef:

Ik ben geen expert, maar er zit volgens mij wel een verschil tussen een professionele crimineel die als het ware zakelijk moord dan een man die het doet om zijn eigen plezier. Het gevoel van macht hebben over een ander persoon op die manier dan kom je wel tekort. De gambino familie was de meest machtige criminele organisatie van New York en over carlo gambino werd vertelt dat hij meer macht had dan de burgemeester. Als we over zo een machtige organisatie praten zouden ze dan zitten te wachten op een dombo die maar al te graag alles bekend voor een camera. Die gasten zijn denk ik wel wat slimmer dan dat. Mensen die te makkelijk praten worden zwz al gelijk kapot geschoten

geplaatst op 28 november 2013, 19:52 uur, permalink

geplaatst op 20 december 2013, 20:42 uur, permalink
Ondanks de sterke vertolking van Michael Shannon viel het verhaal, nochtans gebaseerd op waren feiten, me wat tegen.
Veel grote namen ook in deze prent, met als verrassing toch, Winona Ryder, die het ook goed doet.
Maar het scenario had dus beter gekund, op bepaalde momenten komt het wat ongeloofwaardig over.

avatar van qwertzu
geplaatst op 30 december 2013, 19:25 uur, permalink
goeie film, kende het verhaal doordat ik de documentaire al eenbs gezien had!
Aanrader!

avatar van 606
geplaatst op 4 januari 2014, 22:10 uur, permalink
The Iceman is Ice cold, rauwe film die de drukkende sfeer erg goed weergeeft. Zeer sterk acteerwerk en spannend verhaal.

avatar van schram101
geplaatst op 30 januari 2014, 13:54 uur, permalink
Volgens mij mn eerste film met Michael Shannon in een hoofdrol. Fijn acteur die genipt is voor deze rol. De rest van de cast, met aardig wat bekende koppen in soms erg kleine rolletjes (denk aan James Franco) doet het prima, al is Shannon toch wel de absolute uitblinker. Wat een ijskonijn!

The Iceman is een film die mij eigenlijk al vanaf zijn beginstadium interesseerde. Het waargebeurde plot, de hoofdrolspeler, de trailer en zelfs poster boeiden enorm. Daarom is het zo zo de dat het toch wat tegenviel. Het leven van Kuklinski is minder boeiend dan ik dacht. Althans, op de manier hoe Vromen het brengt wel. Het script kabbelt maar wat voort en ondanks dat het dubbelleven aardig is uitgewerkt had ik hier toch wat meer van verwacht.

avatar van ikkegoemikke
geplaatst op 31 januari 2014, 10:58 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
You see the Iceman crying?

Ik hou wel eens van zo’n rauwe maffiafilm a la “The Godfather”, maar op het moment dat het over effectieve realistische feiten gaat dan wordt dit natuurlijk een geval apart. Niet dat ik de ambitie heb voor een carrièrewending in mijn persoonlijk leven

Alhoewel je wel kan voorzien waar het over gaat (zeker als je al over Kuklinski hebt gehoord) en de film redelijk beperkt is qua inhoud, vond ik dit een verdomd ijzersterk gespeelde film die me tot het einde boeide en intrigeerde. Ik heb in het verleden het interview gezien van Kuklinski, maar schonk daar geen aandacht aan. Ik dacht dat het eigenlijk gewoon een huurmoordenaar was in dienst van de maffia. De film toont echter dat buiten het feit dat dit zijn dagelijkse job was, Kuklinski eigenlijk deze moorden ook uitvoerde als een persoonlijk genot en misschien ook als weerwraak. Een ijskoude moordenaar met een dodelijke kronkel in zijn ziekelijke geest.

Eigenlijk worden alleen de carrière van Kuklinski en de wijze waarop hij dit combineerde met een schijnbaar doodnormaal leven in een voor de buitenwereld modaal modelgezin, in deze film getoond. Dat is dan ook het enige punt van kritiek wat ik kan aanhalen.

De acteerprestaties van Michael Shannon (General Zod in “Man of Steel”) zijn werkelijk buitengewoon en bewonderenswaardig. Hij vertolkt de koelbloedige psychopathische moordenaar met glans. Eerst die onverstoorbare “Je mon fou” blik en daarna die gezellige familievader die liefdevol naar zijn kinderen kijkt. Vreselijk beklemmend, angstaanjagend en koude rillingen bezorgend. Zijn postuur heeft hij van nature al mee en helpt natuurlijk om de imposante Pool uit te beelden. Het is overduidelijk dat dankzij Shannon de film naar een hoger niveau wordt getild. Een schitterend moment en een verduidelijking dat Kuklinski niet alleen beroepsmatig mensen ombracht, was het moment dat hij James Franco aanzette tot God te bidden om te zien of deze zou nederdalen om hem te redden. Uiteindelijk vermoorde hij hem doodeenvoudig. Voor Kuklinski was het een spelletje op dat moment en klaar en duidelijk een manier om zijn machtspositie te gebruiken ten opzichte van anderen. Een getekend gezicht dat nooit enige emotie verraad , behalve wanneer de zaken anders verlopen dan gepland. En de momenten waarop hij zich beledigd voelt of verontwaardigd is over iemand zijn handelingen kan je de razernij zo zien opkomen gepaard met een innerlijke rochelend gegrom. Het moment waarop het beest bij hem naar boven komt. Grandioos !

De bijrollen zijn ook schitterend aangevuld. Winona Ryder als Kuklinski's vrouw was onweerlegbaar perfect voor deze rol. De momenten waarop ze begint te beseffen dat er iets niet klopt en de stemmingswisseling bij haar man verontrustend worden, zijn door haar schitterend in beeld gebracht. Ze ziet er dan ook nog eens zo fragiel en engelachtig uit. Zeker als Kuklinski haar in zijn armen neemt, zie je hoe breekbaar ze wel is.
Ray Liotta vond ik sterker dan in "Killing them softly". Zijn getekend gelaat met die ijskoude ogen maken van hem perfect materiaal om een maffiabaas te vertolken. Berekend en ongevoelig. Het moment waar hij Rosenthal moet liquideren, was ronduit schitterend.
David Schwimmer vertolkte tot mijn verbazing de joodse Rosenthal. Ik had hem niet direct herkend met die enorme walrussnor en zijn paardenstaart. Maar spijtig genoeg doet hij me telkens denken aan Ross. De manier waarop hij zich voortbeweegt en zijn uitspraak. Telkens betrap ik me erop dat ik een depri langzame stem terug zal horen. Ondanks dat stoorde het mij niet zo erg en ik hoop dat hij ooit dat juk van zich kan afwerpen (Twijfelachtig)
Ventimiglia paste helemaal in dit verhaal en ondanks de beperkte rol vond ik Chris Evans een verdienstelijke bijdrage leveren.

De inhoud van de film was dus eigenlijk beperkt tot de noodzakelijke dingen die het leven van Kuklinski inhielden. Zijn aanwerving bij Demeo en de vuile klusjes die hij opknapt voor hem. Zijn familieleven dat hij probeert te beschermen en af te schermen van de rest. En de uiteindelijk arrestatie. En dat vond ik dan eigenlijk een tekortkoming in deze film. Er is bijvoorbeeld maar 10 seconden gebruik gemaakt om een licht te werpen op de jeugd van Kuklinski. Hij is opgegroeid in onmenselijke omstandigheden gepaard met onuitsprekelijk veel fysiek geweld. In dat kort fragment is te zien hoe hij door zijn vader vreselijk wordt afgeranseld. Ik vind het een gemiste kans dat ze hier niet dieper op zijn ingegaan. Het feit dat Kuklinski opgroeide in een totaal asociale omgeving met ouders die eigenlijk geen barst over hun kinderen inzaten, zal ook wel gedeeltelijk ermee te maken hebben dat Kuklinski ontaarde in een gewelddadig persoon. Zowel de vader als de religieuze moeder gebruikten regelmatig fysiek geweld. Dit zou trouwens fataal zijn geworden voor één van zijn broers. Naderhand werd hij zelfs door nonnen fysiek misbruikt als misdienaar en was hij slachtoffer van pesterijen. Het is waarschijnlijk op dat moment dat hij de gedaanteverwisseling heeft ondergaan. Philip Carlo gaat in zijn biografie over Richard Kuklinski "The Ice Man: Confessions of a Mafia Contract Killer" (nooit gelezen,maar nu wel enorme zin in) hier dieper op in. Schijnbaar heeft Kuklinski één van de pesters doodgeknuppeld en opgeruimd met dodelijke efficiëntie. Kuklinski beweerde dat hij toen besefte dat hij beter de klappen kon uitdelen dan ontvangen. Blijkbaar zou het gedeelte over de jeugd van Kuklinski in dit boek indrukwekkend zijn en wordt dit spijtig genoeg volledig weggelaten in de film.
Tevens had er ook wel een ruimere toelichting mogen zijn over de ontwikkelingen bij zijn uiteindelijke arrestatie. Zaten ze hem al geruime tijd op de hielen ? Was het zijn paniekerige manier van werken op het einde dat hem de das omdeed ? Had hij een fout gemaakt in zijn paranoïde bui ? Welke informanten hadden meegewerkt ? Hoe zijn ze te werk gegaan om te infiltreren in Kuklinski's wereld ? En waarom niet eventjes een flits over de rechtszaak ?

Ondanks deze persoonlijke kritische uitingen, vond ik het een ijzersterke film dat een relaas was over het in elkaar verweven leven van zowel een doodnormale huisvader als een ijskoude huurmoordenaar annex meedogenloze seriemoordenaar met een gewetensprobleem. Dat een verfilming van een volumineus literair werk problematisch kan zijn en het nodig is om fragmenten weg te laten , is begrijpelijk. Maar toch had ik het gevoel dat er toch in een al te hoge versnelling doorheen gefietst werd. De afsluitende scene echter , is voor mij subliem en toont de meesterlijke prestatie van Shannon en de nauwkeurigheid waarmee hij het beest Kuklinski heeft bestudeerd en naderhand hierin heeft geportretteerd. Deze film laat je (toepasselijk) niet koud …

avatar van Fryce
geplaatst op 3 februari 2014, 0:31 uur, permalink
Lekker! Vind het alleen jammer dat ze zoveel samenvatten. Had van mij dus langer gemogen.

avatar van Rickyman
geplaatst op 23 maart 2014, 17:09 uur, permalink
Ik had hier veel meer van verwacht en vond dit maar een matige film.
Een wat saai langdradig, typische "waargebeurd drama" in een misdaad-jasje, met een daarbij behorende vermoeiende soundtrack er door heen.
Een koele Iceman, waar ik niet warm van werd..

avatar van U96
geplaatst op 14 april 2014, 1:52 uur, permalink
super film,
echt een aanrader voor wie spanning wil van begin tot einde !!!

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 16 april 2014, 8:55 uur, permalink
Jammer dat het einde een beetje afgeraffeld werd, maar verder zonder meer een uitstekende film. Het dubbelleven van deze man is interessant in beeld gebracht, wellicht wat geromantiseerd,. Er werd bij mij toch sympathie gewekt voor een man die naar verluid meer dan 100 mensen opgeruimd heeft. Knap.