Mud (2012)

3,46

geregisseerd door Jeff Nichols
met Matthew McConaughey, Reese Witherspoon en Tye Sheridan

De gevaarlijke (maar charismatische) misdadiger Mud is op de vlucht voor justitie en een aantal meedogenloze premiejagers. Als hij bevriend raakt met twee veertienjarige jongens die bij de Mississippi wonen, weet hij hen te overtuigen om hem te helpen te ontsnappen. Hij schakelt hun hulp bovendien ook in om de relatie met zijn vriendin te herstellen.

193 BERICHTEN55 MENINGEN

avatar van dreambrotherjb
geplaatst op 29 juni 2015, 13:37 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mixed feelings bij deze. De goede regie, uitstekende sfeer-setting en mooie soundtrack, staan tegenover de makke hoofd- en nevenverhaallijnen.

Ik heb dit wel eens vaker bij bepaalde films, en deze was daar een goed voorbeeld van: Zolang hij nergens over gaat, en de film ingeleid wordt, ben ik overwegend positief tot zeer positief, maar eens de kern van de verhaallijn wordt opgepikt, blijkt het een scenario van fronsende wenkbrauwen te zijn, en dit ten koste van het (veel)belovende begin.

Het tweede uur was me hoofdzakelijk te melodramatisch. Hoe meer Juniper we kregen, hoe minder het me begon te smaken (en dan bedoel ik zowel het acteren van Juniper zelf, als haar positie in het verhaal). Het liefdesverhaaltje, de slangenbeet, het andere liefdesverhaaltje er nog ergens snel snel tussendoor, en het einde, de grote (en misschien te plotse, in de zin van nu wordt het precies toch stilaan tijd dat we de film afronden) confrontatie aan Ellis' woning, dat leek me wel een arcade-shooter in de lunaparken op de kermis.

Hoe luidt die gulden regel voor regisseurs ook alweer? Geen dieren, geen kinderen en geen boten? Onze twee jonge acteurs brengen het er wat mij betreft hier toch meer dan goed vanaf. Het werkt wel vind ik: De vranke no-nonsense antwoorden van Neckbone, de oprechte eerlijkheid van Ellis, ze symboliseren de kinderen die nog niet 'vervuilt' zijn door het 'fake' dat zoveel volwassenen is gaan vervuilen. En het is waarschijnlijk ook dat wat Mud in hun weet te appreciëren.
Tye Sheridan (de acteur die Ellis speelt) zou trouwens zo voor jonger broertje van Miles Teller (Whiplash) kunnen doorgaan, of ben ik de enige die dat vind 🙂?

Ik zou zeggen, geef die Jeff Nichols een degelijk scenario en we krijgen een nieuwe naam in het regisseurswereltje. Ik weet niet hoe sterk/zwak het verhaal bij Take Shelter was, maar dat degelijke scenario moet dan misschien eens voor zijn eigen bestwil van buitenaf komen, en niet van zijn hand.

Hoewel hij voor mij dichter bij een 3,0 aanleunt, vanwege de pluim voor de regie toch een 3,5* (al kan ik daar nog op terugkomen in de toekomst).

avatar van Glennekeeeee
geplaatst op 18 september 2015, 18:50 uur, permalink
Matthew McConaughey is ondertussen een veel gewaardeerd acteur. éen van de rollen die daartoe bijgedragen heeft is Mud en dat is ook totaal terecht al vind ik persoonlijk dat het niet hij is die de show steelt.

Mud is op zich geen bijzonder verhaal, of toch de basis ervan is nergens vernieuwend. De kracht van deze film is dan ook de cast. Een redelijk indrukwekkende cast met McConaughey, Witherspoon, Sam Shepard en Michael Shannon. Toch is het de jonge Tye Sheridan (die binnenkort Cyclops zal worden in X-Men Apocalypse) die voor mij de strafste is van allemaal.

Wat eigenlijk nog straffer is aan de kracht van deze personages is dat deze allemaal amper uitgewerkt worden. Doorheen de film is de evolutie van de personages opzich miniem en nergens verrassend en toch weet de film zonder moeite de vaart erin te houden met dank aan de sterke vertolkingen.

Toch is Mud een rare film. Je zou het op sommige momenten een soort van thriller kunnen noemen, maar vooral toch een drama. Maar naarmate de film vordert wordt het eerder een romantisch drama zonder romantiek of toch miniem. Laat ons zeggen dat een huilbui van Sheridan en een zwaai van McConaughey en Witherspoon het enige is wat als rechtstreeks romantisch kan worden beschouwd. Voor de rest bevind de romantiek zich in de dialogen en hoe de personages die neerzetten terwijl ze over hun geliefde aan het praten zijn. Geloven in de liefde lijkt wel hét dilemma van deze film: enerzijds bij de volwassen mensen die op een kruispunt staan van hun relatie, anderzijds bij de jeugd die er begint in te geloven maar er snel ook de realiteit van inziet. Het zijn die dilemma's die de film dragen zonder zagerig over te komen. Door het misdadig achtergrondje erin te steken is de balans nagenoeg perfect. En de finale brengt voor ieder wat wils zonder de eigenheid van de film achter te laten.

Toch heeft de film wat minpunten. achteraf blijft toch het gevoel dat het basisverhaal op zich niet speciaal is en alleen maar niveau haalt door de personages, en het camerawerk was bij momenten toch wat slordig.

Mud is een fantastisch drama dat vooral teert op de sterk spelende cast en een heerlijk décor. McConaughey schittert maar het is de jonge Sheridan die de toppen scheert.

avatar van Richard_Voorhees
geplaatst op 28 september 2015, 23:42 uur, permalink
Vooral mooi en sfeervol in beeld gebracht.
Verder is het acteerwerk ook wel sterk te noemen. Tye Sheridan weet het meeste indruk te maken, maar McConaughey doet het hier ook wel goed. Het probleem is alleen dat zijn personage niet bijster interessant is, waardoor al gauw het accent op Sheridan komt te liggen.
Witherspoon loopt er een beetje bij als het derde wiel. Haar personage is nog platter dan dat van McConaughey en veel meer dan wat "eye candy" voor de heren is ze eigenlijk niet. Veel dialogen heeft ze dan ook niet.
Een trage opbouw, maar mede daardoor komt de sfeer die men probeert te scheppen weer wel goed uit de verf. Al met al geen slechte film, maar hier had meer in kunnen zitten.

geplaatst op 2 oktober 2015, 11:52 uur, permalink
Deze film sprak me totaal niet aan.
Te lang en veel te saai.
En ondanks zijn acteertalent, ik ben geen fan van Matthew McConaughey, nooit geweest en nooit worden vermoed ik.

geplaatst op 3 oktober 2015, 21:55 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mcconaughey vind ik 'schattig' in zijn komedies die toch vaak erg 'flauwtjes' en weinig bijzonder zijn.

Mooi dat hij ook een andere kant heeft en het serieuse werk aangaat en aan kan. Hij zet Mud goed neer. De jongens en overige cast waren ook goed. Dat is ook wat deze film in mijn ogen goed maakt.

Mooie beelden van stadje, de omgeving en het leven.
Ik begreep het verhaal van Mud en Jupiner wel. Soms houd je van elkaar maar zit een relatie er niet in.

avatar van stefan dias
geplaatst op 4 oktober 2015, 13:26 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Film wordt gestolen door Ellis.
Het thrillergedeelte is een beetje ongepast en ook nog eens zwaar ongeloofwaardig (zeker met de 'wonderbaarlijke' ontsnapping). In het scenario zitten (op dat punt dan) best wel wat hiaten.
3 volle punten voor Ellis en Neckbone.

avatar van Proeneke
geplaatst op 5 oktober 2015, 0:13 uur, permalink
Goeie film, prachtige hillbillysfeer y'all 👍

avatar van Roger Thornhill
geplaatst op 20 december 2015, 12:57 uur, permalinkbevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een beetje een kwestie van veel geschreeuw en weinig wol naar mijn smaak. Het begint allemaal boeiend genoeg, mede vanwege het uitstekende spel van de jongens en de fraaie beelden, maar als na verloop van tijd duidelijk wordt dat Mud helemaal niet zo raadselachtig is (afgezien dan van zijn bizarre rituelen van bijgeloof omtrent zijn shirt, het kruis in zijn laarshak en dat vreugdevuur) en dat McConaughey het eigenlijk niet zo bijzonder speelt, blijft er van de film niet zo veel meer over – ik vond de gezinsproblematiek van Ellis eigenlijk veel interessanter. O ja, en Sam Shepard is geweldig in zijn rol, maar verder vind ik het allemaal niet zo indrukwekkend. Jeff Nichols zelf schijnt deze film beschreven te hebben als "Sam Peckinpah directing a short story by Mark Twain", maar aan die twee grote namen mag deze film zich toch niet spiegelen, daarvoor is het verhaal van iets te weinig gewicht (en McConaughey's vertolking iets te weinig charismatisch, ik moet het nogmaals zeggen), Take shelter maakte veel meer indruk. Ik moest trouwens wèl aan Whistle down the wind (1961) denken.

geplaatst op 16 januari 2016, 19:38 uur, permalink
Op zich best een intrigerend verhaal over twee veertienjarige jongens die een moordenaar op de vlucht weten te helpen en tevens proberen te zorgen dat hij in contact komt met zijn liefje. Maar het verhaal komt ook te ongeloofwaardig over. Vooral de jongens gedragen zich te volwassen voor hun leeftijd, en komen te vaak in situaties van actie en geweld, dat het allemaal erg onwaarschijnlijk overkomt. Het is ook allemaal te Amerikaans overdreven gebracht. En ik kan me voorstellen dat als deze film in Europa gemaakt zou zijn, dat de nadruk dan veel meer op de psyche van de jonge hoofdrolspelers zou hebben gelegen in de plaats van de actie en het geweld. Er zitten namelijk ook elementen in de film die wel mooi zijn. Het leven van de jongen met twee ouders die op het punt van scheiden staan. En ook de eerste ervaringen van een jongen van veertien met een veel rijper meisje. Maar die elementen werden in deze film ondergesteld ten koste van de actie en het geweld dus. En daarom denk ik dus dat een Europese variant van deze film waarschijnlijk veel meer indruk zou kunnen maken. Tenzij je natuurlijk, zoals helaas veel mensen, vooral van actie en geweld houdt in een film. Alhoewel die mensen waarschijnlijk nog wel een toefje meer daarvan hadden willen zien in deze film, kan ik me ook voorstellen. Ik vond de film bovendien ook nog wat te lang. Met een half uurtje minder had de boodschap ook wel overgekomen.

avatar van Vinokourov
geplaatst op 12 maart 2016, 21:40 uur, permalink
Fijne film met een mooi verhaal hoor. Op een eilandje in de Mississippi bevindt zich Matthew McConaughey, die de stoere Mud speelt. Hij is op de vlucht en stomtoevallig maakt ie kennis met twee tieners, genaamd Ellis en Neckbone, die hun bootje aanmeerden op dat eilandje. Af en toe is het wat onwennig, maar er is wel vriendschap tussen hen. Zaken uit het verleden van Mud worden opgerakeld en het is interessant hoe die twee er mee om gaan.

Anyway de twee jochies proberen zich groot voor te doen en wat coming-of-age-perikelen krijg je dan ook mee. Andere thema's zoals trouw komen ook op verschillende manieren en passant voorbij en het past warempel allemaal wel goed in de film. Het verhaal zelf is interessant en het einde stemde me ook tevreden, tikkeltje over the top maar dat moet kunnen. Vond Mud dus wel een geslaagde film.

avatar van IH88
geplaatst op 13 april 2016, 18:47 uur, permalink
“She is like a dream you don't want to wake up from.”

Als ik Mud in één woord zou moeten omschrijven dan is het sfeervol. De beelden van het gebied rond de Mississippi zijn adembenemend en het wat trage tempo kan ik in andere films als storend ervaren maar hier ging ik helemaal mee in het wat slome ritme van de film. De film is wel te lang wat zich zeker in het middengedeelte wreekt met de verhaallijnen rond Juniper (een overigens sterke Reese Witherspoon) en de gangsters die het gemunt hebben op Mud.

De film heeft elementen van een drama en thriller in zich maar voor mij is Mud vooral een coming of age verhaal over de jonge Ellis die zijn onschuld en naïviteit verliest en wordt gedwongen snel volwassen te worden. Het thema liefde staat centraal in deze film. De liefde tussen Mud en Juniper, die toen ze nog jong waren volop aanwezig was maar nu een aantal deuken heeft opgelopen, de ouders van Ellis die in scheiding liggen en Ellis die voor het eerst verliefd wordt maar die verliefdheid niet beantwoord ziet worden. Maar het hart van de film is de band tussen Mud en Ellis en Matthew McConaughey en Tye Sheridan zijn geweldig. Ellis ziet Mud als een vaderfiguur en Mud heeft respect en bewondering voor de eerlijkheid, ongedwongenheid en jeugdige naïviteit van Ellis. In het laatste gedeelte neemt de actie toe en wordt het wat langdradig maar in de laatste twee scènes laat regisseur Jeff Nichols pas echt zijn klasse zien met een einde die voor zowel Ellis als Mud een nieuw begin betekent. Een sfeervolle en intieme film.

geplaatst op 8 juli 2016, 12:14 uur, permalink
Slaapverwekkend.

Ik heb doorgaans niet eens zo'n probleem met een loom tempo, maar deze film wist maar niet te boeien. Sowieso hou ik meestal niet van jonge hoofdpersonages, zeker niet van de oerAmerikaanse. McConaughey speelt weer eenzelfde soort personage en ook de setting kon me nooit echt boeien.

Er wordt gepoogd een broeierige sfeer neer te zetten, maar daarvoor vind ik Nichols veel te licht uitvallen. Ook het thriller element komt nooit echt uit de verf. En zo blijft Nichols poging op poging opstapelen, maar is er eigenlijk niks dat echt werkt.

En om dan 130 minuten aan een film als deze vast te hangen is toch echt teveel van het geode. Teleurstellend, had hier toch wel net iets meer van verwacht.

avatar van Teejey
geplaatst op 18 juli 2016, 13:01 uur, permalink
Blijf dit een prachtige film vinden.

Ietwat onrealistisch maar wel een heel leuk, boeiend en origineel verhaal, althans de uitwerking ervan. Verveelt geen moment. Er worden steeds interessante thema's bijgehaald, vooral in de sterke dialogen: een aspect waar ik normaal gezien bijzonder weinig aandacht voor heb.

De combinatie van het waterrijke Arkansas, grootse camerawerk en zomerige sfeertje maakt deze film in mijn ogen nog steeds 1 van de visueel mooiste films die ik heb gezien. De soundtrack houdt zich vooral op de achtergrond, ik denk dat dit niet verkeerd is gekozen.

De chemie tussen Mud en Ellis en Neckbone vond ik heel mooi. Ben sowieso al fan van McConaughey en vind Mud misschien wel zijn beste en leukste rol. Sheridan is een heel groot talent en zonder zijn overtuigende acteerwerk was de film veel minder hard aangekomen. Witherspoon maakt het af met haar mysterieuze rol.

Mud heeft in mijn ogen veel dingen perfect gedaan.