MENU

Mud (2012)

3,47

geregisseerd door Jeff Nichols
met Matthew McConaughey, Reese Witherspoon en Tye Sheridan

De gevaarlijke (maar charismatische) misdadiger Mud is op de vlucht voor justitie en een aantal meedogenloze premiejagers. Als hij bevriend raakt met twee veertienjarige jongens die bij de Mississippi wonen, weet hij hen te overtuigen om hem te helpen te ontsnappen. Hij schakelt hun hulp bovendien ook in om de relatie met zijn vriendin te herstellen.

geplaatst op 27 januari 2014, 15:23 uur, permalink
Evenals het voorafgaande Take Shelter opnieuw een teleurstellende film van Jeff Nichols. Hij wil te veel verhaallijnen (vriendschap, wraak en gezinsproblemen) in één film stoppen, waardoor die allemaal een beetje in de lucht blijven hangen en het uiteindelijk geen vlees én geen vis wordt. Film gaat in feite niet over Mud (Matthew McConaughey), maar over de avonturen van de jonge Ellis (Tye Sheridan).

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 9 februari 2014, 11:38 uur, permalink
Te spannend voor een kinderfilm, te slap voor de 'grote mensen', maar ook niet onaardig.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 16 februari 2014, 11:37 uur, permalink
Mud is een film waarbij je langer kunt napraten over de sfeerschepping dan over het verhaal zelf. Want de film voelt erg prettig aan. Het doet ergens denken aan Southern Comfort maar dan gekruisd met een jongensboek en een modern sprookje. Het verhaal kun je echter in 1 zin samenvatten. En dat is wel een groot manco. Zeker gezien de royale speelduur van 130 minuten.

Twee jongens ontdekken een vreemde zwerver (Mud) op een eilandje. Ze besluiten hem te helpen al weten ze zelf nog niet helemaal waarmee. De jongens acteren ondanks hun jonge leeftijd geweldig. Ik houd altijd een beetje mijn hart vast wanneer kinderen grote rollen in films hebben - maar hier pakt het enorm goed uit. Matthew McConaughey mag weer eens zijn zuidelijke accent opzetten en speelt een vreemde maar sympathieke boef.

De jongens zijn de hoofdpersonen en zijn veelal samen in beeld, dan wel één van beide. Ze dragen de film. Hun avonturen doen denken aan jongensboeken die ik vroeger wel eens las. Het verhaal rond Mud en zijn grote liefde Juniper doet sprookjesachtig aan. Met name omdat het zo onlogisch is allemaal. Waarom Mud niet gewoon naar haar toe gaat en een bijzonder vreemd en omslachtig plan smeedt om uit de problemen te geraken, geen idee. Maar de onbereikbaarheid van zijn liefde, kwade kwelgeesten die op de loer liggen en een lonkende ontsnapping naar "forever ever after" is net een modern sprookje.

De thematiek ligt er dik bovenop, mede doordat Mud niet de enige is met liefdesperikelen. Tussen Ellis' ouders gaat het ook niet lekker en de jongen zelf raakt verliefd op - hoe kan het anders - een meisje dat twee koppen groter is dan hijzelf. Dat laatste verhaallijntje is wel een tikkeltje onrealistisch. Toen ik 14 was, zat ik achter de Nintendo.

Sprookjesachtig verhaal en broeierige sfeer: prima. Maar op een gegeven moment geloof je het wel. Er mag dan wel eens iets gaan gebeuren. Ik trok het eerste uur makkelijk, daarna begon ik toch een beetje naar de klok te kijken. Komt er nog wat? En er komt nog wat. Een beetje dan. Maar niet genoeg om de film als geheel niet als 'saai' te bestempelen. Want dat is hij wel een beetje. Tuurlijk, er zitten genoeg mooie scènes in. Maar er gebeurt gewoon te weinig om het een topfilm te maken.

3 sterren

avatar van bjerik76
geplaatst op 17 februari 2014, 18:02 uur, permalink
mooi volwassen drama waarin vooral kinderen ook de hoofdrol spelen.
Duurt lekker lang, maar kijkt prima weg, ook al gebeurt er eigenlijk niet heel veel schokkends.

Ik vond wel dat de boot behoorlijk hoog in die boom terecht was gekomen in het midden van een bebost eilandje in een meer, maar buiten dat een mooie film.

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 26 februari 2014, 19:26 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
There are fierce powers at work in the world, boys

Matthew McConaughey is de laatste tijd toch meer en meer aan het uitgroeien tot één van de grootste namen in Hollywood. Hij heeft een tijd geworsteld met ietwat ondankbare rollen (The Texas Chainsaw Massacre of een aantal romantische komedies), maar elke keer wist hij er toch nog iets van te maken. Naar aanleiding van de hoge ogen die hij tegenwoordig gooit met The Dallas Buyers Club besloot het plaatselijke cultuurcentrum wat mee te liften op dat succes door Mud te programmeren. Een film die op het eerste zicht wat geruisloos aan mij was voorbijgegaan en het was gisteravond de vraag of dat terecht was.

Het antwoord is: absoluut niet. Mud is een film die in de verte als Stand By Me aanvoelt (vooral omdat Ellis en Neck wat aanvoelen als een combinatie van de vier jongens uit die film), maar die toch perfect op zijn eigen voeten kan staan. De speelduur is niet navenant, meer dan 2 uur is wel wat lang voor dit soort films om zonder inzakkingen te blijven, en toch slaagt Mud daar wonderbaarlijk genoeg in. Vanaf de eerste vlucht naar het eilandje (de ontdekking van de boot is voor de kijker even imposant als voor de twee jongens) tot aan het einde met de shootout. Nergens een valse noot en het is genieten van de eerste tot de laatste minuut. Het is dan ook een film die je met een heerlijk gevoel achterlaat. De situatie waarin de jongens verzeild geraken wordt op den duur wel erg gevaarlijk, maar de film verliest nergens zijn jongensachtige avontuurlijke charme. Hier en daar ligt het coming of age er wel erg dik op (de situatie met May Pearl werkt niet altijd even goed), al heeft dit indirect ook wel als resultaat dat Mud een realistische film is. Dit in de zin dat liefde niet altijd overwint en dat je als koppel effectief uit elkaar kunt groeien. Het handvol clichés (onder andere het eindshot waar Mud met Tom aan zijn zijde naar het water staart) dat de regisseur daarvoor nodig heeft neem ik er voor lief bij.

Vooral gezien voor McConaughey en die voelt zich hier overduidelijk weer als een vis in het water. Het pretty-boy gehalte is ondergestopt geraakt onder de lagen vuil, maar de rol van de mysterieuze Mud gaat hem erg goed af. Hij start met een waas van mysterie rond zijn personage en zelfs wanneer de meeste puzzelstukken op hun plaats vallen, slaagt hij erin om die waas te behouden. Ongetwijfeld hulde daarvoor, maar de twee echter sterren zijn toch Ellis en Neck. De twee volslagen onbekende tieners worden zonder boe of bah in een toch lastige rol gedropt en ze geraken er allebei mee weg. Tye Sheridan en Jacob Lofland hebben een chemie met elkaar die doet denken aan Tom Sawyer en Huckleberry Fynn uit de boeken van Mark Twain, hoewel ze elk apart ook hun mannetje kunnen staan. De bijrol van Reese Witherspoon is trouwens ook nog geslaagd. Er zijn niet erg veel films waarin ik haar echt goed vind (Walk the Line is eigenlijk de enige die me op moment van schrijven te binnen schiet), maar als de mooie doch ogenschijnlijk onbereikbare Juniper is ze hier uitstekend op haar plaats.

Veel mooie shots van Arkansas, een sterke soundtrack en een uitstekende cast zorgen ervoor dat Mud een film is die gezien mag worden. Ik ben benieuwd wat een herziening gaat brengen, heb op dit moment een beetje schrik dat het mysterie rond Mud zelf niet zal blijven staan, maar voor nu in ieder geval een dikke 4* Aangenaam verrast in ieder geval.

geplaatst op 2 maart 2014, 18:53 uur, permalink
Na heel veel slechte films en irritante rollen is McConaughey ineens heel goed bezig, na Killer Joe weer een mooie rol van hem. Het knappe aan deze film is dat beide jongens, die de echte hoofdrol hebben (filmposter had anders moeten zijn), de film dragen. Daarnaast goede bijrollen, vooral van Shepard. De setting en muziek is daarnaast goed en de karakters dragen bij aan de sterke sfeer. Dan het verhaal, de rol van Ellis is interessant genoeg eigenlijk. Het is dan ook jammer dat er van alles bij wordt gehaald, met name op het einde. Dat was niet nodig, desondanks een mooie en zeker geslaagde film.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 9 april 2014, 15:03 uur, permalink
Goede coming of age film, met een lekker broeierig zomers sfeertje.

Het lijkt haast wel of het de laatste tijd bij iedere film geschreven wordt, maar McConaughey kiest de laatste jaren beter films uit en speelt fijne rollen. Zo ook hier. Toch zijn de fijnste rollen wel weggelegd voor de twee jongens ,die beide overtuigend spelen, waarbij het mooi is om te zien hoe ze hun relatie met Mud opbouwen. Er gebeurt soms niet eens bijzonder veel, maar toch kijkt het steeds wel lekker weg. De setting op het platteland van Mississippi, met de rivier en dat eiland, ademt sowieso wel avontuur en een sterke sfeer uit.

De eerste helft is duidelijk het best en voelt erg fijn aan, waarbij alles natuurlijk overkomt en er geen geforceerde verhaallijn in zit. In de tweede helft zakt het niveau ietsje in. Ik vond de verhaallijn rondom het personage van Witherspoon wat overbodig aanvoelen. Het einde is misschien ook wat minder sterk, maar de sfeer blijft continu fijn en daarnaast heb ik het idee, dat er ook totaal geen vals sentiment in het verhaal zit. Mud doet ook erg denken aan Stand by Me, is daar thematisch erg aan verwant, al is die laatste op sommige punten nog wel duidelijk beter.

Zeker niet slecht dus. Een fijne sfeer, goed acteerwerk en ook best een boeiend verhaal, maken dit klaarblijkelijk een behoorlijk geliefde film. Ik had deze even gemist, maar met enige vertraging dus alsnog gezien en het bleek uiteindelijk best de moeite waard.

avatar van Banjo
geplaatst op 12 april 2014, 0:40 uur, permalink
popcorn en cola schreef:

Sorry hoor maar je weet echt niet waar over je praat...
Heb je wel eens gehoord van een "feel good movie" dat is dit namelijk.
Het is juist een knappe mix van wat jij daar benoemd!
Met prima acteren, en met een lekker sloom tempo (een verademing als je het vergelijkt met de meeste hollywood films).
Het had van mij allemaal net iets compacter en krachtiger gemogen maar des al niet te min
zeker 4 sterren.

avatar van De_Hollander
geplaatst op 20 april 2014, 17:53 uur, permalink
popcorn en cola schreef:
Idd een erg slappe film er gebeurd gewoon niks, alleen bootje oplappen klaar.
Feel good film is het absoluut niet, het is een sombere film.Deze film is overrated. Dat zet mensen op het verkeerde spoor.