MENU

Mud (2012)

3,47

geregisseerd door Jeff Nichols
met Matthew McConaughey, Reese Witherspoon en Tye Sheridan

De gevaarlijke (maar charismatische) misdadiger Mud is op de vlucht voor justitie en een aantal meedogenloze premiejagers. Als hij bevriend raakt met twee veertienjarige jongens die bij de Mississippi wonen, weet hij hen te overtuigen om hem te helpen te ontsnappen. Hij schakelt hun hulp bovendien ook in om de relatie met zijn vriendin te herstellen.

geplaatst op 27 januari 2014, 15:23 uur, permalink
Evenals het voorafgaande Take Shelter opnieuw een teleurstellende film van Jeff Nichols. Hij wil te veel verhaallijnen (vriendschap, wraak en gezinsproblemen) in één film stoppen, waardoor die allemaal een beetje in de lucht blijven hangen en het uiteindelijk geen vlees én geen vis wordt. Film gaat in feite niet over Mud (Matthew McConaughey), maar over de avonturen van de jonge Ellis (Tye Sheridan).

avatar van popcorn en cola
geplaatst op 9 februari 2014, 11:38 uur, permalink
Te spannend voor een kinderfilm, te slap voor de 'grote mensen', maar ook niet onaardig.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 16 februari 2014, 11:37 uur, permalink
Mud is een film waarbij je langer kunt napraten over de sfeerschepping dan over het verhaal zelf. Want de film voelt erg prettig aan. Het doet ergens denken aan Southern Comfort maar dan gekruisd met een jongensboek en een modern sprookje. Het verhaal kun je echter in 1 zin samenvatten. En dat is wel een groot manco. Zeker gezien de royale speelduur van 130 minuten.

Twee jongens ontdekken een vreemde zwerver (Mud) op een eilandje. Ze besluiten hem te helpen al weten ze zelf nog niet helemaal waarmee. De jongens acteren ondanks hun jonge leeftijd geweldig. Ik houd altijd een beetje mijn hart vast wanneer kinderen grote rollen in films hebben - maar hier pakt het enorm goed uit. Matthew McConaughey mag weer eens zijn zuidelijke accent opzetten en speelt een vreemde maar sympathieke boef.

De jongens zijn de hoofdpersonen en zijn veelal samen in beeld, dan wel één van beide. Ze dragen de film. Hun avonturen doen denken aan jongensboeken die ik vroeger wel eens las. Het verhaal rond Mud en zijn grote liefde Juniper doet sprookjesachtig aan. Met name omdat het zo onlogisch is allemaal. Waarom Mud niet gewoon naar haar toe gaat en een bijzonder vreemd en omslachtig plan smeedt om uit de problemen te geraken, geen idee. Maar de onbereikbaarheid van zijn liefde, kwade kwelgeesten die op de loer liggen en een lonkende ontsnapping naar "forever ever after" is net een modern sprookje.

De thematiek ligt er dik bovenop, mede doordat Mud niet de enige is met liefdesperikelen. Tussen Ellis' ouders gaat het ook niet lekker en de jongen zelf raakt verliefd op - hoe kan het anders - een meisje dat twee koppen groter is dan hijzelf. Dat laatste verhaallijntje is wel een tikkeltje onrealistisch. Toen ik 14 was, zat ik achter de Nintendo.

Sprookjesachtig verhaal en broeierige sfeer: prima. Maar op een gegeven moment geloof je het wel. Er mag dan wel eens iets gaan gebeuren. Ik trok het eerste uur makkelijk, daarna begon ik toch een beetje naar de klok te kijken. Komt er nog wat? En er komt nog wat. Een beetje dan. Maar niet genoeg om de film als geheel niet als 'saai' te bestempelen. Want dat is hij wel een beetje. Tuurlijk, er zitten genoeg mooie scènes in. Maar er gebeurt gewoon te weinig om het een topfilm te maken.

3 sterren

avatar van bjerik76
geplaatst op 17 februari 2014, 18:02 uur, permalink
mooi volwassen drama waarin vooral kinderen ook de hoofdrol spelen.
Duurt lekker lang, maar kijkt prima weg, ook al gebeurt er eigenlijk niet heel veel schokkends.

Ik vond wel dat de boot behoorlijk hoog in die boom terecht was gekomen in het midden van een bebost eilandje in een meer, maar buiten dat een mooie film.

avatar van Metalfist
Metalfist (crew)
geplaatst op 26 februari 2014, 19:26 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
There are fierce powers at work in the world, boys

Matthew McConaughey is de laatste tijd toch meer en meer aan het uitgroeien tot één van de grootste namen in Hollywood. Hij heeft een tijd geworsteld met ietwat ondankbare rollen (The Texas Chainsaw Massacre of een aantal romantische komedies), maar elke keer wist hij er toch nog iets van te maken. Naar aanleiding van de hoge ogen die hij tegenwoordig gooit met The Dallas Buyers Club besloot het plaatselijke cultuurcentrum wat mee te liften op dat succes door Mud te programmeren. Een film die op het eerste zicht wat geruisloos aan mij was voorbijgegaan en het was gisteravond de vraag of dat terecht was.

Het antwoord is: absoluut niet. Mud is een film die in de verte als Stand By Me aanvoelt (vooral omdat Ellis en Neck wat aanvoelen als een combinatie van de vier jongens uit die film), maar die toch perfect op zijn eigen voeten kan staan. De speelduur is niet navenant, meer dan 2 uur is wel wat lang voor dit soort films om zonder inzakkingen te blijven, en toch slaagt Mud daar wonderbaarlijk genoeg in. Vanaf de eerste vlucht naar het eilandje (de ontdekking van de boot is voor de kijker even imposant als voor de twee jongens) tot aan het einde met de shootout. Nergens een valse noot en het is genieten van de eerste tot de laatste minuut. Het is dan ook een film die je met een heerlijk gevoel achterlaat. De situatie waarin de jongens verzeild geraken wordt op den duur wel erg gevaarlijk, maar de film verliest nergens zijn jongensachtige avontuurlijke charme. Hier en daar ligt het coming of age er wel erg dik op (de situatie met May Pearl werkt niet altijd even goed), al heeft dit indirect ook wel als resultaat dat Mud een realistische film is. Dit in de zin dat liefde niet altijd overwint en dat je als koppel effectief uit elkaar kunt groeien. Het handvol clichés (onder andere het eindshot waar Mud met Tom aan zijn zijde naar het water staart) dat de regisseur daarvoor nodig heeft neem ik er voor lief bij.

Vooral gezien voor McConaughey en die voelt zich hier overduidelijk weer als een vis in het water. Het pretty-boy gehalte is ondergestopt geraakt onder de lagen vuil, maar de rol van de mysterieuze Mud gaat hem erg goed af. Hij start met een waas van mysterie rond zijn personage en zelfs wanneer de meeste puzzelstukken op hun plaats vallen, slaagt hij erin om die waas te behouden. Ongetwijfeld hulde daarvoor, maar de twee echter sterren zijn toch Ellis en Neck. De twee volslagen onbekende tieners worden zonder boe of bah in een toch lastige rol gedropt en ze geraken er allebei mee weg. Tye Sheridan en Jacob Lofland hebben een chemie met elkaar die doet denken aan Tom Sawyer en Huckleberry Fynn uit de boeken van Mark Twain, hoewel ze elk apart ook hun mannetje kunnen staan. De bijrol van Reese Witherspoon is trouwens ook nog geslaagd. Er zijn niet erg veel films waarin ik haar echt goed vind (Walk the Line is eigenlijk de enige die me op moment van schrijven te binnen schiet), maar als de mooie doch ogenschijnlijk onbereikbare Juniper is ze hier uitstekend op haar plaats.

Veel mooie shots van Arkansas, een sterke soundtrack en een uitstekende cast zorgen ervoor dat Mud een film is die gezien mag worden. Ik ben benieuwd wat een herziening gaat brengen, heb op dit moment een beetje schrik dat het mysterie rond Mud zelf niet zal blijven staan, maar voor nu in ieder geval een dikke 4* Aangenaam verrast in ieder geval.

geplaatst op 2 maart 2014, 18:53 uur, permalink
Na heel veel slechte films en irritante rollen is McConaughey ineens heel goed bezig, na Killer Joe weer een mooie rol van hem. Het knappe aan deze film is dat beide jongens, die de echte hoofdrol hebben (filmposter had anders moeten zijn), de film dragen. Daarnaast goede bijrollen, vooral van Shepard. De setting en muziek is daarnaast goed en de karakters dragen bij aan de sterke sfeer. Dan het verhaal, de rol van Ellis is interessant genoeg eigenlijk. Het is dan ook jammer dat er van alles bij wordt gehaald, met name op het einde. Dat was niet nodig, desondanks een mooie en zeker geslaagde film.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
geplaatst op 9 april 2014, 15:03 uur, permalink
Goede coming of age film, met een lekker broeierig zomers sfeertje.

Het lijkt haast wel of het de laatste tijd bij iedere film geschreven wordt, maar McConaughey kiest de laatste jaren beter films uit en speelt fijne rollen. Zo ook hier. Toch zijn de fijnste rollen wel weggelegd voor de twee jongens ,die beide overtuigend spelen, waarbij het mooi is om te zien hoe ze hun relatie met Mud opbouwen. Er gebeurt soms niet eens bijzonder veel, maar toch kijkt het steeds wel lekker weg. De setting op het platteland van Mississippi, met de rivier en dat eiland, ademt sowieso wel avontuur en een sterke sfeer uit.

De eerste helft is duidelijk het best en voelt erg fijn aan, waarbij alles natuurlijk overkomt en er geen geforceerde verhaallijn in zit. In de tweede helft zakt het niveau ietsje in. Ik vond de verhaallijn rondom het personage van Witherspoon wat overbodig aanvoelen. Het einde is misschien ook wat minder sterk, maar de sfeer blijft continu fijn en daarnaast heb ik het idee, dat er ook totaal geen vals sentiment in het verhaal zit. Mud doet ook erg denken aan Stand by Me, is daar thematisch erg aan verwant, al is die laatste op sommige punten nog wel duidelijk beter.

Zeker niet slecht dus. Een fijne sfeer, goed acteerwerk en ook best een boeiend verhaal, maken dit klaarblijkelijk een behoorlijk geliefde film. Ik had deze even gemist, maar met enige vertraging dus alsnog gezien en het bleek uiteindelijk best de moeite waard.

avatar van Banjo
geplaatst op 12 april 2014, 0:40 uur, permalink
popcorn en cola schreef:

Sorry hoor maar je weet echt niet waar over je praat...
Heb je wel eens gehoord van een "feel good movie" dat is dit namelijk.
Het is juist een knappe mix van wat jij daar benoemd!
Met prima acteren, en met een lekker sloom tempo (een verademing als je het vergelijkt met de meeste hollywood films).
Het had van mij allemaal net iets compacter en krachtiger gemogen maar des al niet te min
zeker 4 sterren.

avatar van De_Hollander
geplaatst op 20 april 2014, 17:53 uur, permalink
popcorn en cola schreef:
Idd een erg slappe film er gebeurd gewoon niks, alleen bootje oplappen klaar.
Feel good film is het absoluut niet, het is een sombere film.Deze film is overrated. Dat zet mensen op het verkeerde spoor.

avatar van Dennis Evahi
geplaatst op 23 april 2014, 13:39 uur, permalink
Vervelende saaie film. Er gebeurt bitter weining, Vond het een lange zit. Had er meer van verwacht, Saai, saai, saai....

Zoals hier boven al staat "bootje opknappen en klaar" ...

avatar van Boneka
geplaatst op 2 mei 2014, 23:40 uur, permalink
De trailer belooft veel, maar dan heb je alle acties in een notendop wel gehad. Okay het is een drama, maar ook deze kwalificatie wil ik hem niet geheel geven. Het zou een mooie thriller geweest kunnen zijn, maar de makers hebben gekozen voor een rustige opbouw met wat hoogtepunten. Je kunt het een spannend jongensboek noemen a la Oorlogswinter. Want het draait veelal om de twee jongens die het heel aardig doen in deze film. Enige bekende in deze film was voor mij Reese Witherspoon die voor mij vooral de show stal in de film Water for Elephants and Walk the line. Van Matthew McConaughey dacht ik nog nooit te hebben gehoord, maar zie nu toch films staan die ik eerder van hem ook heb gezien. Sahara, A time to kill en nog vele anderen. Ook zijn rol valt te bekoren. De film scoort op sfeer omgeving kleur en een redelijk verhaal. Helaas is het tempo niet al te hoog en moeten we ruim 40 minuten wachten voordat er wat veranderingen gaan plaatsvinden. De film had zich beter kunnen concentreren op het eiland. Maar helaas krijgen we ook de dagelijkse beslommeringen te zien bij de jongens thuis. Met daarbij ook hun problemen. Dat leidt de film een beetje af. Het slot vind ik redelijk in elkaar zitten al vraag ik me af waarom we nog een soort showgun nodig hebben a la A time to kill. Was niet nodig geweest in deze film. Toch heb ik al met al me heel redelijk vermaakt in deze film. O ja geen drama, maar een spannende jeugdfilm voor de ouderen

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
geplaatst op 16 mei 2014, 20:55 uur, permalink
Matthew McConaughey is lekker bezig. Met een Oscar op zak, een erg sterke rol in het eerste seizoen van True Detective en binnenkort de hoofdrol in de nieuwe Nolan. Ook over deze film hoorde ik goede geluiden. Mud deed me voortdurend denken aan Stand By Me en dat is sowieso geen slechte zaak. Eén van die jochies deed me sowieso al steeds denken aan River Phoenix in die rol. Maar ook het sfeertje lijkt er wel een beetje op. Het is verder allemaal nergens echt baanbrekend, maar de sfeer zit goed en de acteurs laten zich stuk voor stuk van hun goede kant zien en het verhaal blijft boeien.

3,5 sterren.

avatar van LPereboom
geplaatst op 19 mei 2014, 8:53 uur, permalink
Mud is een heel goede film, die het vooral moet hebben van het sterke acteer werk als de sfeer die in de film gecreëerd word. Een drama die niet verveeld en blijft boeien tot het einde. de 2 kinderen leveren heel goed werk en dat is toch wel een pluspunt in deze film! op het laatste krijg je dan toch een verassend actie moment, wat ik eigenlijk niet had verwacht.

geplaatst op 11 juni 2014, 17:30 uur, permalink
Niet dat het avontuurlijke plot zo erg aanspreekt, maar toch met een interessante rol - en prima vertolking - van de jonge Ellis (Tye Sheridan), gemotiveerde jongeling met idealistische opvattingen, ook over liefde en trouw.

geplaatst op 20 juli 2014, 22:21 uur, permalink
Prachtige beelden, prima geacteerd, maar de suggestie van een intrigerend verhaal komt als een boemerang terug; alles blijkt flinterdun, irrelevante zijsporen/vullertjes, handjevol ongeloofwaardigheden en een suf slotstuk. Matig dus maar die Tye hou ik in de gaten.

geplaatst op 21 juli 2014, 21:26 uur, permalink
Prachtige film waarin twee jongens een voortvluchtige man helpen om terug bij zijn geliefde te komen. Simpelweg een goed en mooi verhaal met goed geschreven personages dat ook nog eens goed verteld word. Het landschap en de bevolking zorgen voor een fijne sfeer. Het acteerwerk van de gehele cast is ronduit uitstekend.

geplaatst op 25 juli 2014, 21:42 uur, permalink
'k wist eigenlijk niet wat te verwachten bij deze film. 'k vond het geen misse film, mede door de acteerprestaties van die 2 jongeren en ook wel Matthew McConaughey.
Het verhaal is eenvoudig, maar daarom niet minder waard om te bekijken. De speelduur mocht misschien ietsje korter, maar voor de rest was het een prima film.

avatar van Decec
geplaatst op 30 juli 2014, 22:00 uur, permalink
Een goede dramafilm...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Bekende acteurs Matthew McConaughey en
Sam Shepard (71e leeftijd)...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Perfect achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...
Prima camerabeweging...

geplaatst op 5 augustus 2014, 17:45 uur, permalink
Goede film! Prima cast en verhaal. Zeer de moeite waard.

geplaatst op 11 augustus 2014, 9:57 uur, permalink
Sfeervolle zomerse film! Goede cast, schitterende omgeving maar een beetje oppervlakkig verhaal. Desalniettemin zeker het kijken waard

kappeuter (moderator)
geplaatst op 31 augustus 2014, 15:06 uur, permalink
Heeft de verwachtingen niet helemaal waargemaakt bij mij.
Matthew McConaughey speelt wel goed, maar zijn personage is zo plat als een dubbeltje en het verhaaltje rond hem en zijn liefje is behoorlijk afgezaagd.
Het zijn hier juist de jongens die het meeste overtuigen samen met de prachtige locaties en sfeerbeelden.
Films met soortgelijke ingrediënten Les Géants (2011) en Undertow (2004) maakten meer indruk op mij.

avatar van Bakshi
geplaatst op 1 september 2014, 22:25 uur, permalink
scorsese schreef:

Sluit ik me geheel bij aan!