Searching (2018)

Drama / Mystery

geregisseerd door Aneesh Chaganty
met John Cho, Debra Messing en Joseph Lee

David is vader van Margot. Hun communicatie speelt zich voornamelijk via het scherm af waardoor David zich eerder geïrriteerd dan bezorgd voelt wanneer zijn dochter niet op zijn berichten reageert. Tot hij ontdekt dat ze vermist is. Terwijl een rechercheur erbij wordt geroepen, doorzoekt David op Margots laptop het net af naar mogelijke aanwijzingen naar haar locatie.

avatar van mixmaster
Fantastische film, echt goed gedaan.
De film speelt zich voornamelijk af op een PC scherm maar het verhaal is zo goed in elkaar gezet en op een prachtige manier uitgewerkt dat het totaal niet vervelend is of saai.

Ik heb er echt van genoten, prima Drama / Mystery.

Buiten alle technische foefjes die inderdaad wel leuk en origineel gedaan zijn is het eigenlijk in de basis een wel erg flauw standaardverhaaltje.

avatar van KamikazeTme
Vooral het eerste uur echt genoten. Met de originaliteit en de humor blijft de film zeer interessant. Echter vond ik het einde slap en te ver gezocht. Toch een *3,5 omdat het eerste uur toch erg knap en origineel in elkaar zat.

avatar van SmackItUp
Afgezien van het einde een sterke film.

Het drama is geloofwaardig, het verhaal blijft boeiend. En dat op een zeer originele manier. Eerste film die ik zie met dit concept, en het bleef mij verwonderen hoe ze op deze manier een volledig film gevuld kregen. Toch verloopt dat erg vlotjes en wordt de film knap opgebouwd. Je krijgt direct een goed beeld van de familie(verhoudingen), en het mysterie wordt lang aangehouden. Het einde blijft dan toch een smetje, want daar was toch veel meer uit te halen.

Kleine 4*, dat wel.

avatar van popcorn en cola
Wel aardig, maar ook niet meer dan dat. Vooral het typische Hollywood-einde kon mij niet bekoren.

avatar van princesspeach
Sterke film. Ondanks het alleen maar afspeelt op een computerschermpje blijft het wel boeiend. alleen voelde de happy end wat neP aan en had ik de rechercheur al snel door. Alleen kon ik nog niet bedenken PP welke manier zij betrokken was.

Goede mistery/thriller. Vond t totaal niet hinderlijk dat je constant naar een scherm zat te kijken. De film heeft me geboeid van begin tot t eind. Vond t einde wel voorspelbaar

avatar van bjerik76
Ik moest hier even inkomen, want alles word via beeldscherm gefilmd, en dat was een beetje wennen, toen werd het toch wel spannend.
het was ook wel verassend wie er daadwerkelijk achter de verdwijning aanzat wat i niet zag aankomen.
Alleen het eind is inderdaad ontzettend Amerikaans.
Had het hogere punten gegeven als het wat anders / geloofwaardiger had afgelopen dan dit toevalligheid en NATUURLIJK word ze gevonden na dagen en dit vreselijk drama end ...

avatar van mikey
Typisch whodunnit verhaaltje over een vader die online probeert te achterhalen wat er met zijn verdwenen dochter is gebeurd. Enkele red herrings tijdens het vissen natuurlijk. Wat gewroet in haar contacten. Qua cinematografie totaal achterlijk. Maar daar kom je wel overheen omdat het verhaal best spannend wordt verteld.

avatar van LOTR-lover
Deze film wist m'n aandacht zonder enige moeite vast te houden en ik was tot het einde aan toe benieuwd hoe de vork nu precies in de steel zou zitten. Natuurlijk waren er ook een hoop ongeloofwaardige dingen in het plot, maar ach, als ik alleen maar realisme zou willen keek ik wel een documentaire. Prima acteerwerk en een toffe integratie van social media en de huidige technologie.

8/10 (IMDB)

TNX Moviemeters..IK klikte hem aan en vond het verhaal wel interessant...Hier hoge waarderingen...Vanaf 3 *
Kijken vanavond....

mixmaster schreef:
Fantastische film, echt goed gedaan.

Ik heb er echt van genoten, prima Drama / Mystery.

Fantastisch, prima, genoten, prachtig... en dan 3,5*?

Niet mijn ding...Middel en doel kwestie. Het middel heeft de irritante overhand...Middel wordt doel.Pc schermen etc...Anderhalf uur lang...De nieuwe found-footage...bahhh...Na een kwartier uit gezet.

kos schreef:

Juist....en "het middel"" pc schermen etc. moet het verhaal (doel) redden.
Ik trok het niet.

avatar van HollandGermany
Toch wel een cool idee, en ook de uitwerking is verrassend genoeg satisfying.

avatar van HollandGermany
frans123 schreef:

Heb het absoluut niet als last ervaren. Het einde was echt enorm gaaf en intens vond ik, had ik nooit verwacht bij zo'n film. Uiteindelijk bleek namelijk de detective die de vader hielp, achter de vermissing van het meisje te zitten.

avatar van TM Scarface
Goede film met een verrassend einde. Dat alles vanaf een pc's scherm etc. afgespeeld werd stoorde mij ook niet. Filmtechnisch was het daarmee ook goed in elkaar gezet(framing, zooms etc.), niet zomaar een simpele schermopname. Het was ook allemaal goed te volgen.
Het duurde alleen wel lang voordat ze bij het meer gingen zoeken. Ik had al meteen door dat ze daar moesten zijn, zoveel foto's en video's van dat meer en op de kaart waar te zien was waar ze voor het laatst was lag een meer . Dat drong wel erg laat door tot die vader.
Verder bleef het wel spannend tot het einde, echter wel een typisch Hollywood einde.

trailer gezien mweh maar wat was dit een goede film! Spannend! Heb ik iets erop aan te merken nee dus 5 sterren.

avatar van Nicolage Rico
Had een goede film kunnen zijn, zonder alle onwaarschijnlijkheden en ongeloofwaardigen en het Amerikaanse einde.

Best origineel om het ganse verhaal uit de doeken te doen via de vele snufjes die de computerwereld biedt.
Intro is wat lang en het is even wennen aan die werkwijze maar éénmaal dat het intrige een vaste vorm krijgt, zit de film toch vol met suspense en tempo en zet de kijker nog voor een paar fikse verrassingen. Extreem maar al bij al tot de mogelijkheden behorend en het is wel waar dat ouders hun tieners niet altijd volledig kennen. Niet alleen David ondervindt dat...
Goede film.

avatar van FelixTheCat
Deze film oversteeg mijn verwachtingen. Spannend, verrassend en intrigerend!

avatar van chiel
Wat een slecht einde voor een op zich onderhoudende film. Kijkvoer dat me waarschijnlijk niet lang zal bijblijven.

avatar van Donkerwoud
Grappig hoe bepaalde dingen die al sinds jaar en dag worden toegepast in videogames opeens hip en happening zijn als ze de vertaalslag maken naar het medium film. Of hoe een technothriller als 'Searching' (2018) sprekend lijkt op wat adventuregames al sinds jaar en dag doen. Het grasduinen door stukken geschreven tekst om belangrijke clues te vinden. Een fictieve versie van een webinterface waar e-mails worden verzonden of direct gecommuniceerd wordt met chatprogramma's en livestreams. Ik zou zelfs zeggen dat hoofdpersoon David (John Cho) een soort gamepersonage is, omdat we hen meestentijds niet in beeld zien maar wel de handelingen meekrijgen die hij verricht. Maar maakt dit vormspel 'Searching' (2018) tot een goede film? Eerlijk gezegd vond ik het mysterie een tikkeltje tam en deed het verhaalverloop me meer denken aan middelmatig televisiewerk. Qua geloofwaardigheid schiet het ook tekort om een soort 2.0-versie van 'The Blair Witch Project' (1999) te kunnen zijn. Daar komt bij dat ik na vijf seizoenen van 'Black Mirror' ook een beetje klaar ben met maatschappijkritisch zedenprediken over de nefaste invloed van digitale technologie. Het wordt zoetjesaan tijd voor nieuwe verhalen die onze omgang met nieuwe media compliceren, maar niet steeds vervallen in zulke gemakzuchtige clichés. En misschien nog het belangrijkste: die grenzen verleggen binnen wat het medium film vermag en niet oude wijn in nieuwe zakken brengen.

avatar van El ralpho
De kracht van het internet

Searching zie ik met een beoordeling van een kleine 8 op IMDB als een hoog aangeschreven titel, maar veel meer dan een variant op het found footage genre zoals titels als The Den en Unfriended, is dit eigenlijk niet. Searching onderscheidt zich omdat het hier om een Drama/Mystery gaat en voor een veel breder publiek dan horror fans bestemd is, maar in de basis is dit een vrij standaard verhaaltje waarbij de plottwist (of je hem nu aan ziet komen of niet) zich niet kan onderscheiden van de gemiddelde thriller.

Het is met name de manier waarop het verhaal gebracht wordt, die hier wel "verfrissend" aanvoelt, maar wanneer je deze wegdenkt, en je ook al bekend bent met titels uit het horror genre die qua opzet wel de nodige raakvlakken hebben, blijft er een weinig onderscheidende titel over. Positief is dan wel weer dat de film verder weinig verkeerd doet, en de kijker een solide thriller biedt, alleen ontbraken de échte verassingen. De zogeheten aap uit de mouw voelde wat vergezocht en voelde voor mij op de een of andere manier ook wel heel bekend, en hierdoor niet zo origineel aan, ook al had ik de ontknoping dan weer niet zien aankomen.

Ik heb mij uitstekend vermaakt met deze Sherlock Holmes variant van het internet, maar zou er naar mijn idee ook niet veel aan gemist hebben als ik deze niet gezien had.