• 8.344.342 stemmen

Geregisseerd door: Hans Weingartner

Met onder meer: Mala Emde, Anton Spieker en Arndt Schwering-Sohnrey

Oorspronkelijke taal: Duits

Plot 303

De zwangere studente Jule is op weg naar Portugal om haar vriend Alex te vinden die in een commune werkt. Ze pikt onderweg de lifter Jan op, die naar een Spaans vissersdorpje wil om zijn biologische vader te vinden. Ze zijn beide gepassioneerd, niet erg diplomatiek en houden van filosoferen. Ze discussiëren over kapitalisme, relaties, de menselijke aard en de liefde. En ze worden verliefd.

imageimageimageimageimageimage

avatar van eempag

eempag

Wat een verrassend leuke film.

Dit is natuurlijk een categorie road movie maar dan wel een erg leuke.

Samen op pad, alle tijd van de wereld met een oude gave camper en dat is dan het type 303 vandaar de naam van de film.

Zelf heb ik met dit soort films, en met deze zeker, dat ik al fantaseer hoe prachtig dat zal zijn om zelf zo'n reis te maken met zo'n camper.

De filosofische discussies waren erg diepgaand en soms lastig te volgen maar dat kwam misschien voor mij omdat ik een niet ondertitelde versie keek.

Mijn Duits is best redelijk maar dan gaat het soms toch ietsje te snel.

avatar van Rutte

Rutte

Prachtige film ( roadmovie ) die uitblinkt in z'n eenvoud.Mooie beelden, goed acteerwerk en geen overbodig drama of sentiment.

avatar van Pazmaster

Pazmaster

Niet zo bijzonder eerlijk gezegd. Een romantische roadmovie met een simpel en standaard liefdesverhaaltje. De cast doet het wel redelijk, en de charmante jongedame mag er wezen, maar erg boeiend vond ik het niet.

avatar van EJ Steenbergen

EJ Steenbergen

Heerlijke film.

avatar van klara

klara

Film roept een beetje herinnering op aan Before Sunrise en de vervolgen, qua gebabbel tussen

2 jonge mensen (Een jongeman en een jongedame) die bij toeval mekaar ontmoeten, zij het in

deze film met meer emoties vanwege diepliggende persoonlijke achtergronden. En is er hier

vooral sprake van een roadmovie, met ook veel vriendelijke, mooie momenten, en je welhaast

lust krijgt om er ook met zo'n camper op uit te gaan. Met veel interessant gefilosofeer, die je

uitnodigt om mee na te denken. Beide personages zijn zonder overdrevenheid uitermate sympathiek,

met een subtiele ontwikkeling van wederkerige, warme gevoelens tussen de twee.

Een kalme film, bij al zijn eenvoud verkwikkend en een verademing, vooral dankzij het natuurlijke

acteerwerk van beide acteurs.

avatar van Frankie Boy

Frankie Boy

Een bij tijd en wijle heerlijke, mooie (maar wel ietwate lange) roadmovie over twee mensen die elkaar bij toeval ontmoeten en filosoferend en al met een camper onderweg zijn. Twee sympathieke, leuke, intelligente en verstandige mensen die perfect bij elkaar passen en van begin af aan is het al zo min of meer duidelijk dat ze uiteindelijk ook daadwerkelijk voor elkaar gaan. Dat levert heel wat gefilosofeer op, wat geenszins storend is, maar uitermate boeiend en interessant. Dat komt natuurlijk mede ook door het goede en natuurlijke acteren van beide acteurs. Absoluut een aanrader deze film.

avatar van jac25

jac25

Jammer, als deze film een 3 kwartier korter was geweest had ik hem met een dikke ster hoger gewaardeerd.

avatar van zoutzak

zoutzak

Dit deed sterk denken aan het werk van Linklater, in het bijzonder Before Sunrise. De roadtrip komt door de nadruk op de dialogen wat minder tot zijn recht en ook de speelduur werkt in het nadeel van de film. Het kabbelt allemaal maar voort, de voorspelbare spanningsboog wordt bij vlagen nodeloos lang strak gehouden, maar al met al valt er genoeg te genieten van dit sympathieke Duitse werk.

avatar van merijn82

merijn82

Pff normaal wel mijn ding dit soort films, maar op de een of andere manier trok ik dat geneuzel / acteerwerk van die gast bij vlagen niet zo..

Maar goed, nadat ik mij daar overheen zette was het wel een aangename, ontspannen wegkijker. En de vrouwelijke hoofdpersoon maakt een hoop goed.

avatar van Fransman

Fransman

Was toch aangenaam verrast door deze film, over twee jonge mensen die allebei min of meer gevangen zitten in hun kaders en daarvan al pratend los proberen te komen om weer vrij in het leven te kunnen staan. De camper is natuurlijk de drager, maar ook de metafoor voor die zoektocht naar zichzelf en de ander. Normaal wordt ik altijd gek van dit soort praatfilms, maar in dit geval heb ik geboeid zitten kijken, ondanks de (te) lange duur, want het zijn wel zinnige dingen die ze zeggen. Hun gestuntel en onzekerheid is ontwapenend en heel herkenbaar. Ik vond het acteerwerk, vooral van Mala Emde, bovengemiddeld. Is trouwens wel een scheetje waar je je ogen niet vanaf kunt houden. Dat helpt natuurlijk ook mee. Prachtig om te zien dat ze al zo verliefd is als wat, zonder dat ze het zelf weet. Ik wil wel meer van haar zien.

avatar van De wind

De wind

In een talkshow wordt minder gepraat. Vervelende film om naar te kijken. 145 trage minuten. Vrouwelijke hoofdrol wordt daarentegen goed vertolkt.