303 (2018)

Duitsland

geregisseerd door Hans Weingartner
met Mala Emde, Anton Spieker en Arndt Schwering-Sohnrey

De zwangere studente Jule is op weg naar Portugal om haar vriend Alex te vinden die in een commune werkt. Ze pikt onderweg de lifter Jan op, die naar een Spaans vissersdorpje wil om zijn biologische vader te vinden. Ze zijn beide gepassioneerd, niet erg diplomatiek en houden van filosoferen. Ze discussiëren over kapitalisme, relaties, de menselijke aard en de liefde. En ze worden verliefd.

Wat een verrassend leuke film.
Dit is natuurlijk een categorie road movie maar dan wel een erg leuke.
Samen op pad, alle tijd van de wereld met een oude gave camper en dat is dan het type 303 vandaar de naam van de film.
Zelf heb ik met dit soort films, en met deze zeker, dat ik al fantaseer hoe prachtig dat zal zijn om zelf zo'n reis te maken met zo'n camper.
De filosofische discussies waren erg diepgaand en soms lastig te volgen maar dat kwam misschien voor mij omdat ik een niet ondertitelde versie keek.
Mijn Duits is best redelijk maar dan gaat het soms toch ietsje te snel.

Prachtige film ( roadmovie ) die uitblinkt in z'n eenvoud.Mooie beelden, goed acteerwerk en geen overbodig drama of sentiment.

avatar van Pazmaster
Niet zo bijzonder eerlijk gezegd. Een romantische roadmovie met een simpel en standaard liefdesverhaaltje. De cast doet het wel redelijk, en de charmante jongedame mag er wezen, maar erg boeiend vond ik het niet.

avatar van EJ Steenbergen
Heerlijke film.

Film roept een beetje herinnering op aan Before Sunrise en de vervolgen, qua gebabbel tussen
2 jonge mensen (Een jongeman en een jongedame) die bij toeval mekaar ontmoeten, zij het in
deze film met meer emoties vanwege diepliggende persoonlijke achtergronden. En is er hier
vooral sprake van een roadmovie, met ook veel vriendelijke, mooie momenten, en je welhaast
lust krijgt om er ook met zo'n camper op uit te gaan. Met veel interessant gefilosofeer, die je
uitnodigt om mee na te denken. Beide personages zijn zonder overdrevenheid uitermate sympathiek,
met een subtiele ontwikkeling van wederkerige, warme gevoelens tussen de twee.
Een kalme film, bij al zijn eenvoud verkwikkend en een verademing, vooral dankzij het natuurlijke
acteerwerk van beide acteurs.

Een bij tijd en wijle heerlijke, mooie (maar wel ietwate lange) roadmovie over twee mensen die elkaar bij toeval ontmoeten en filosoferend en al met een camper onderweg zijn. Twee sympathieke, leuke, intelligente en verstandige mensen die perfect bij elkaar passen en van begin af aan is het al zo min of meer duidelijk dat ze uiteindelijk ook daadwerkelijk voor elkaar gaan. Dat levert heel wat gefilosofeer op, wat geenszins storend is, maar uitermate boeiend en interessant. Dat komt natuurlijk mede ook door het goede en natuurlijke acteren van beide acteurs. Absoluut een aanrader deze film.