Stoker (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Mystery

geregisseerd door Chan-wook Park
met Mia Wasikowska, Nicole Kidman en Matthew Goode

India Stoker (Mia Wasikowska) was niet voorbereid om haar vader Richard (Dermot Mulroney) in een tragisch auto-ongeluk te verliezen. De ontstane eenzaamheid en rust op het familielandgoed worden echter plots verstoord door de komst van haar oom Charlie (Matthew Goode), van wie ze niet eens wist dat hij bestond. Wanneer Charlie bij haar en haar emotioneel zwakke moeder Evie (Nicole Kidman) intrekt, denkt India dat de leegte van de dood van haar vader eindelijk wordt opgevuld. Maar kort daarna rijst het vermoeden dat de mysterieuze, charmante man bijbedoelingen heeft. Maar in plaats van boos te worden, raakt ze steeds meer in de ban van hem...

219 BERICHTEN 45 MENINGEN
avatar van horizons
geplaatst: 11 september 2016, 08:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Mooie (zover je morbide trekjes mooi kan vinden... film. Heel veel sfeer, goed in beeld gebracht met een excellente soundtrack dat piano stuk: .
Het mystery werkt goed en zoals het goed mystery betaamt wordt niet elke vraag beantwoord.

Het acteren van Wasikowska & Kidman vind ik sterk alleen jammer dat Goode zijn rol iets te plat (lees niet gelaagd) speelt.

Aanrader.

avatar van DVD-T
geplaatst: 23 november 2016, 19:38 uur [permalink]
Een film waarin alles en iedereen op zijn plek valt.

Want, wat vult iedereen elkaar goed aan hier. Het script krijgt een goede regisseur die op zijn beurt het beste uit zijn cinematograaf en editor haalt. Miller heeft een goed script geschreven. Het is echter Park die van het verhaal iets heel bijzonders maakt. Blijft toch altijd spannend als een goede niet Amerikaanse regisseur de overstap maakt naar Amerika. En gelukkig slaagt Park hierin. Niet alleen vertelt hij het verhaal in narratieve vorm echt goed, maar laat de beelden, muziek en geluid ook het verhaal vertellen. Alles blijft boeien en je wilt weten hoe het verhaal verder gaat verlopen en hoe alles gaat aflopen. En dat is toch wel een van de sterkste punten van de film. Erg diep ingaan op het verhaal heeft verder weinig zin. Dit is echt zo'n film die je zelf moet gaan ervaren.

Acteerwerk is erg sterk. Wasikowska heeft me in een aantal recente films overtuigt dat ze een erg goede actrice is. Die gaat in de toekomst nog zoveel moois laten zien. Goode deed het ook zeer goed, maar ik had het idee dat hij op momenten wat inhield in zijn performance. Kidman heeft het wel eens beter gedaan.

Visueel is dit helemaal geweldig. Wat een prachtige shots komen er voorbij, Stoker kent een fantastische editing. Sommige overgangen zijn beeldschoon. India die over de snelweg loopt wat verandert in het pad naar haar huis is bijvoorbeeld een van die mooie overgangen. Maar ook het veel genoemde haar wat verandert in gras is erg mooi. Muziek is enorm sfeervol. Sound design is hier ook erg belangrijk. Het is alsof al onze zintuigen tijdens het kijken naar Stoker verhoogd zijn. Ook niets dan lof voor de costume design. Iedereen ziet er geweldig uit in zijn/haar kleding.

Geweldige film.

avatar van Pete Del Fina
geplaatst: 30 januari, 11:34 uur [permalink]
rox91 schreef:
Niet mijn soort film, wist me niet echt te boeien.. veel te vaag verhaal.

Te moeilijk

avatar van clubsport
geplaatst: 17 februari, 17:46 uur [permalink]
camerawerk is mooi gedaan maar de naargeestige sfeer die de film (bewust) oproept werkt in deze film voor mij totaal niet , komt waarschijnlijk ook vanwege het verhaal wat mij maar niet weet te boeien .

avatar van knusse stoel
geplaatst: 25 maart, 17:58 uur [permalink]
Prachtige film waarbij er regelmatig een mysterieuze sfeer over het verhaal heen hangt.
Goed geacteerd en boeiend genoeg om de 100 minuten met plezier uit te kijken.
Onze waardering is dan ook een ruime voldoende met een 7,5.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 24 mei, 00:07 uur [permalink]
Vreemde film, wat hypnotiserend en met ups & downs. Het camerawerk is goed, toch ben ik niet helemaal fan. Het verhaal zit ingewikkeld in elkaar of wordt moeilijk uitgelegd. Dat ben ik in feite wel gewend van deze regisseur door de eigenzinnige montage en ritmiek die opnieuw terugkomt. Het blijft wel moeilijk om exact de vinger op de wonde te leggen. Het bijbehorend ondersteunend geluid vind ik dan wel weer sterk, met als hoogtepunt de pianoscène. Die zorgt mee voor het hypnotiserende, en de ritmiek komt hier wel goed van pas. De mysterie wordt er wat te dik opgelegd, toch vind ik het wel een genot om te kijken naar vooral Mia Wasikowska en Matthew Goode. Verder bevat de film een weergaloos sterk einde, maar op vlak van inhoud doet deze film me helaas toch wat te weinig, hoewel je dit niet kan beoordelen na éénmaal gezien te hebben. Het doet me wat denken aan een mix van Eyes Wide Shut, The Guest en The Lovely Bones.

avatar van Alathir
geplaatst: 24 mei, 15:36 uur [permalink]
TornadoEF5 een mix van Eyes Wide Shut en The Guest. Klinkt als een nieuwe top 10-kandidaat dus Komt op mijn watchlist.
The Lovely Bones heb ik wel niet gezien dus dat is nog een onbekende parameter.

avatar van TornadoEF5
geplaatst: 24 mei, 20:20 uur [permalink]
Alathir schreef:
The Lovely Bones heb ik wel niet gezien dus dat is nog een onbekende parameter.

Dat zou best wel kunnen, zeker als je mysterieus gedoe kan waarderen.

avatar van Alathir
geplaatst: 27 mei, 21:14 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Hmm ja zo heel mysterieus vond ik het nu ook weer niet. Ik zie niet meteen de genialiteit van Eyes Wide Shut (ik zie eigenlijk de link nog steeds niet goed buiten Nicole Kidman ) en The Guest, hoewel dit zeker geen slechte film is. Matthew Goode speelt prima, maar kan niet typen aan de rol van Dan Stevens in The Guest.

Deze film is verhaaltechnisch niet zo erg bijzonder, maar de shots en de fraaie regie die zijn dat wel. Het was ook niet direct mijn type van sfeer ofwel kwam ik er niet zo goed in. Muziek is ook wat aan de speciale kant. Het einde vond ik enigszins verrassend. Ik had niet verwacht dat Kidman het zou halen en dat ze Charlie zou neerschieten.
3* voor het verhaal en halfje erbij voor de prima cinematografie.