Gongdong Gyeongbi Guyeok JSA (2000)

Alternatieve titels: Joint Security Area | 공동경비구역 JSA

Zuid-Korea
Drama / Mystery

geregisseerd door Chan-wook Park
met Yeong-ae Lee, Kang-ho Song en Byung-hun Lee

'Joint Security Area' is een benaming voor het grensgebied tussen Noord -en Zuid-Korea, dat onder toezicht staat van een onafhankelijke Zweeds/Zwitserse organisatie (NNSC). De film begint met een mysterieus incident in een Noord-Koreaans gebouw binnen de JSA, waarbij zowel Zuid-Koreaanse als Noord-Koreaanse slachtoffers gevallen zijn. De twee overlevenden worden afgevoerd en ondervraagd door de NNSC, onder leiding van de Zwitsers-Koreaanse Majoor Sophie Lang.

avatar van ToNe
The General's Daughter/ Basic, maar dan met een relevantere agenda...

Eigenlijk is die vergelijking niet zo eerlijk, aangezien JSA superieur is aan de twee bovengenoemde films.
Als je de gesproken Engels niet meerekent uiteraard.

Voor een gewaagd en biased onderwerp [het is immers van Zuid- Koreaanse makelij] wijst de film in de conclusie geen vinger naar een schuldige partij... De film heeft wel een schuldige, maar dat is weer iets anders.

Dus tussen de formaliteiten door krijgen we een boeiend verhaal te zien over broederliefde in een klimaat van militaire spanning, en de broedermoord als onvermijdelijke gevolg door die spanning [en druk].

Een aanrader, al is het vanwege de epathie voor de politieke situatie.

avatar van De Knip
Aardig verhaal, maar beetje jammerlijke vertoning van al dat Zwitsers/Zweeds gedoe. In tegenstelling tot het goede plot omtrent de Noord- en Zuidkoreaanse verhoudingen komt dit gedeelte slecht uit de voeten.

***1/2

avatar van james_cameron
Mooi vormgegeven, subtiel verteld militair drama met een origineel en relevant gegeven. Het knullige engels hadden ze inderdaad achterwege mogen laten en het tempo ligt soms wat aan de lage kant, maar verder is dit een interessante film die doel treft en sporadisch weet te ontroeren.

avatar van Conquest
Redelijk tot goede film. Bij vlagen mooi verfilmd, maar nog niet zo aangrijpend als Parks' latere werk (o.a. Sympathy for Mr. Vengeance en vooral Oldboy).

Mijn verdere motivatie komt overeen met De Knip en Mr. Cameron.

Na Sympathy for Mr/Lady vengeance en Oldboy een andere film van Chan-wook Park bekeken.
Het is een totaal ander soort film dan bovengenoemde, maar wel een prachtige film, die de vriendschap en oorlog tussen de soldaten van Noord- en Zuid Korea weergeeft. In het begin is het allemaal een beetje vaag, maar uiteindelijk wordt alles duidelijk, en krijgt de film een dikke 3,5*

De vrouwelijke hoofdrol is zeer zwak; ten eerste een vrouwelijke majoor in een koreaans leger??? haar engels is maar belabbered en wel serieus wat over-acting. Idem ditto slecht de rollen van de UN observors, die zwitserse major-general, irritant amateuristisch.
Desondanks boeide de film wel door de sterke vertolkingen van de mannelijke protagonisten, vnl. de noord-koreaanse sergeant.

avatar van darkjaap
de eerste film van park en gelijk ook de minste .. slecht is hij niet maar in vergelijking tot andere films van de regiseur vind ik dit niet de beste mede omdat hij wat traag was en ik het verhaal niet goed kon volgen .. alsnog 3 *

avatar van Villevalo23
Zeer indrukwekkende film over de nasleep van de 'vergeten oorlog'. Centraal staat dat vriendschap altijd kan ontstaan, zelfs in de krankzinnige tijden van oorlog.

Prachtig aangrijpend gefilmd met uitstekend acteerwerk van voornamelijk Kang-ho song.

avatar van Mochizuki Rokuro
Een tamelijk mainstream film van Park over het Zuid-Noord Koreaanse conflict of meer specifiek een incident aan de grens. Inhoudelijk om een knoop van in je buik te krijgen, zoveel stupiditeit. Dus het geeft de waanzin en het relatieve van dit soort politiek-militaire nonsens goed weer. (Peace, Man!)

Even over de vorm etc. Lee Yeong-ae is indrukwekkend als de vrouwelijke investigator. Hoewel het dus redelijk gewoontjes is, weet zij toch je aandacht zo te grijpen dat je in de film gezogen wordt. Het flashback stuk dat volgt is in eerste instantie redelijk sterk, maar sukkelt een beetje richting een wat onevenwichtige buddy movie, om uiteindelijk weer op de rails te belanden met die knoop in je buik tot gevolg. Ik ben er van overtuigd dat dit voor en door buitenstaanders zo nuchter te beoordelen is, de werkelijke situatie zal zo schrijnend zijn dat wij denk ik een hoop van de sentimenten en gevoelens niet meekrijgen.

(behalve wat cameradingetjes is er van Park's latere krachtpatserij (Vengeance-trilogie) nog niet heel veel te merken trouwens).

edit: lees net dat iemand de vrouwelijke hoofdrol juist zwak vond, ben ik het dus niet mee eens. haar Engels was wel heel 'skattig'. Ik merkte aan het ontbreken van de ondertitels in sommige scènes dat er op dat moment blijkbaar Engels gesproken moest worden, maar dat viel niet altijd op.

avatar van kinjutsu
Toch wel gegrepen door deze film. Tamelijk mainstream inderdaad, maar door de sterke acteerprestaties van Byung-hun Lee en met name Kang-ho Song werd ik er goed ingezogen (@Mochizuki - niet door Lee Yeong-ae eigenlijk).

De film voelde aan als een soort Park-light. Dat, in combinatie met het geladen en onderwerp, dat op sommige momenten bijna als een documentaire aanvoelt, voelde juist aan. Anders zou het misschien een soort overkill worden en misschien minder serieus overkomen.
Park's keus qua klassieke muziek is zoals altijd weer erg goed.

Echt een gigantisch interessant gebied, de JSA. Ik had er een keer wat research naar gedaan voor een werkstuk op de middelbare school. Gehuld in veel mysterie, gekke incidenten en dingen die je niet snapt. En, 's werelds grootste mijnenveld.

avatar van jipt
Tamelijk tamme film van Park. Hoewel het gegeven van de JSA interessant is en eens goed aangekaart mag worden, komt de film niet verder dan wat leuke grapjes over het onderwerp en een slap mystery plotje. Hoewel een aantal spannende scènes zeker de moeite waard waren stelt het verder weinig voor. Met name het middenstuk duurde te lang. Het blijft hier iets te conventioneel. Kleine 3*

Mr_White
Fijne film van Park, die ik vooralsnog eigenlijk alleen ken van zijn Vengeance trilogy. Hier gooit hij het over een andere boeg met een drama over de spanningen rondom de Koreaanse DMZ, waarbij ik eerst dacht dat het zich als een soort van thriller zou ontpoppen, maar het uiteindelijk een (bij vlagen ontroerend) drama is over vriendschap die grenzen overschrijdt, maar niet grenzen kan overwinnen.

Verder was Park hier nog in een vroege fase van zijn carrière waardoor zijn regie niet zo strak is als in zijn latere werk. Met name het onderzoeksgedeelte van de film is wat tam gefilmd en ook het gebrekkige Engels van de drie Engels sprekende personagesin haalt dat gedeelte omlaag. Daar tegenover staan dan wel de sterke prestaties van Byung-hun Lee en Kang-ho Song die een heleboel goed maken.

avatar van sinterklaas
Na aanleiding van de aankondiging van Stoker, ben ik me maar weer eens gaan verdiepen in Chan-Wook Park en heb ik oa ook maar eens een van zijn eerste films geprobeerd. En deze is helemaal niet slecht. Het draait hier om de grenspost tussen Noord en Zuid Korea. De film draait om de spanningen tussen de 2 volken die mekaar natuurlijk niet kunnen waarderen, tot een moordzaak tussen de 2 elite's. En dat maakt Joint Security Area toch wel een beetje tot een typische Hollywood film met een rechtbank-thriller achtige tintje. De actiescenes zagen er ook erg goed uit en de hele samenloop zit vol verrassingen.

Prima film die overigens idd wat weg heeft van Basic.

avatar van Insignificance
Het vertrekpunt belooft qua mysterie en stijl wel wat vuurwerk, maar van beide blijft eigenlijk niet zoveel over. De eerste klappen die het moet nemen zijn die van het Engels, de westerlingen en de vrouwelijke onderzoekster, waarvan al snel het idee van een miscast ontstaat. De film herstelt zich wanneer Park aan de achtergrond van het incident kan gaan sleutelen. Een paar aardige staaltjes van fijne fotografie, dat met die mijn is best goed en de bloeiende vriendschap kent enkele leuke momentjes.

Die komische noot past misschien niet zo, maar het heeft iets ontwapenends dat wel werkt binnen de intimiderende, precaire situatie rondom deze grenspost. Ondanks dat het de personages meer body geeft en het hele conflict de film voldoende gewicht heeft, wil de ware toedracht en z'n gevolgen maar niet een reuze interessante factor worden. Ik kreeg zelfs de indruk dat de film er baat bij zou hebben als het dat niet uit de doeken zou doen. Onder de helm is het duidelijk, op film iets te veilig.

avatar van baspls
"Broeder!"

Het conflict tussen Noord- en Zuid-Korea vind ik erg fascinerend. Met name, het volledig van de buitenwereld afgeslopen, Noord-Korea is intrigerend en tegenwoordig ook nog regelmatig in het nieuws. Deze film werd mij aangeraden door een vriend en ik heb hem gekeken voor de Mystery Challenge.

Het Zweeds/Zwitserse NNSC start een onderzoek naar een incident in de Joint Security Area (een neutraal gebied op de grens van Noord- en Zuid-Korea). Aan Noord-Koreaanse zijde zijn 2 soldaten dood en 1 verwond. De twee landen hebben allebei een totaal ander verhaal. Noord-Korea spreekt van een aanval, volgens Zuid-Korea was een van hun soldaten ontvoerd.

De eerste keer dat ik een film kijk uit Zuid-Korea. Wat Aziatische cinema betreft ben ik eigenlijk alleen een beetje bekend met Japan. Het acteerwerk was zeker niet slecht. Alleen waren de Engelstalige dialogen nogal random. De Duitsers Christoph Hofrichter en Herbert Ulrich spraken met zo'n dik Duits accent dat ze nauwelijks te verstaan waren en Yeong-ae Lee klonk als een text-to-speach machine als ze Engels sprak. Qua over-acting vond ik het eigenlijk wel mee vallen, bij Japanse Samurai-films heb je dat veel meer.

De cinematografie was best sterk. In de film zitten veel Sergio Leone-achtige close-ups, point-of-view shots en een aantal prachtige shots die doen denken aan oude Aziatische prenten (de militairen in het graanveld). Er word een aantal keer gebruik gemaakt van Koreaanse popmuziek, op de juiste momenten weet doet deze muziek de tragiek erg ten goede. De soundtrack was ook mooi.

Er werd al een beetje gebruik gemaakt van moderne CGI-technieken. Voor het openingsshot van een uil en voor kogels bijvoorbeeld. Verder zijn de effecten in de film practical. De gewelddadige scènes deden heel erg denken aan de films van Martin Scorsese (gloeilamp met bloedspetters) en Quentin Tarantino (headshots en de muziekkeuze), die de film overigens erg kon waarderen.

Aan de ene kant komt de film over als een politiek-drama met een mysterie-motief, gebaseerd op waargebeurde feiten en heel neutraal. Aan de andere kant is het echt een (Oorlogs)drama over de vriendschap tussen vijandige militairen. Erg leuk hoe de soldaten met elkaar bevriend raken en elkaar in het geheim gaan zien. Ook mooi hoe d.m.v deze vriendschap een soort anti-oorlogs boodschap wordt afgegeven, vergelijkbaar met de kerst wapenstilstand uit de Eerste Wereldoorlog. Ook erg leuk trouwens hoe de in het begin onbeduidende foto van een toerist aan het einde ontroerend wordt. Mooi hoe de verschillen tussen Noord en Zuid in de film worden neergezet. Noord-Korea wordt niet perse als kwaad afgeschilderd en Zuid niet perse als goed (wat niet gezegd kan worden van de films die in Noord-Korea of Amerika worden gemaakt). .

De film begint met het creëren van het mysterie als het incident wordt geïntroduceerd, daarna krijgen we het verhaal van de militairen in kwestie te zien en wordt uiteindelijk het mysterie rond het incident opgelost. Als Mystery-film is JSA niet heel erg bijzonder, maar qua Drama is het wel een erg sterke film. De vriendschap tussen de soldaten vond ik ontroerend en de film wist mij gedurende de hele speelduur te boeien. Erg mooi staaltje Aziatische cinema.

Ben nu bijzonder nieuwsgierig geworden naar het alom geprezen Oldboy (ook van regisseur Chan-wook Park). Dit is in ieder geval een aanrader.

Een film over verbroedering uitmondend in een bloederig drama. De film was in Zuid-Korea een box office kraker. Begrijpelijk, want ik denk dat je een band moet hebben met de gevoelens, die leven aan weerszijde van de gedemilitariseerde zone, om de intrinsieke waarde van de kernboodschap van deze film te kunnen appreciëren.
Daar waar ik op dat vlak uiteraard tekort schiet, heeft deze film toch wel indruk op mij gemaakt, niet in de laatste plaats door het uitstekende acteerwerk. Niet zo verrassend trouwens, want ik wist al langer dat Kang-ho Song en Byung-hun Lee kanjers zijn op dat gebied.