Stoker (2013)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Mystery

geregisseerd door Chan-wook Park
met Mia Wasikowska, Nicole Kidman en Matthew Goode

India Stoker (Mia Wasikowska) was niet voorbereid om haar vader Richard (Dermot Mulroney) in een tragisch auto-ongeluk te verliezen. De ontstane eenzaamheid en rust op het familielandgoed worden echter plots verstoord door de komst van haar oom Charlie (Matthew Goode), van wie ze niet eens wist dat hij bestond. Wanneer Charlie bij haar en haar emotioneel zwakke moeder Evie (Nicole Kidman) intrekt, denkt India dat de leegte van de dood van haar vader eindelijk wordt opgevuld. Maar kort daarna rijst het vermoeden dat de mysterieuze, charmante man bijbedoelingen heeft. Maar in plaats van boos te worden, raakt ze steeds meer in de ban van hem...

avatar van kinjutsu
Dexter anyone?

avatar van kinjutsu
geezoes schreef:
Kijk jij serieus zó naar een film? Hoe de regisseur speelt met de schaduwen?

Hahaha

geezoes schreef:

Kijk jij serieus zó naar een film? Hoe de regisseur speelt met de schaduwen?

Dat hoort er toch bij? Ben jij dan echt zo'n oppervlakkige filmkijker die zich het visuele niet interesseerd ofzo?

avatar van rep_robert
Seam schreef:
Wat is daar vreemd aan? Film is een combinatie van audio en visuele aspecten. Kleurgebruik, contrast en dergelijken zijn belangrijke onderdelen daarvan.

Inderdaad. Natuurlijk is het niet bij elke film even belangrijk, maar het is wel een aspect dat Stoker echt kenmerkt en de film een eigen smoel geeft.

viel tegen

avatar van arno74
Intelligente, onhollywoodiaanse, zwarte thriller met behoorlijk wat gothic tintjes. Het zou fijn zijn als dit een begin van een trend wordt en Hollywood meer filmhuismateriaal gaat leveren. Maar ik ben bang dat dit alleen bereikt kan worden als Hollywood meer onhollywoodiaanse regisseurs uit het buitenland binnenhaalt, zoals hier het geval is.

Aanvankelijk vond ik in de film het vrijwel continu snel overschaleken naar andere scenes een beetje wennen, maar op den duur heeft het juist een toegevoegde waarde. De fotografie en decors zijn uitstekend, zo ook de acteerprestaties. Alleen Kidman levert veel expressie in door al die botox, zonde.

Vrijwel elke minuut gebeurt er wel iets, zeer knap om dat bijna 100 minuten lang vol te houden, er zijn geen saaie of trage stukken te bekennen. Al met al een hele degelijke film, al is het niet eentje die bij iedereen in smaak valt.

sonyjh schreef:

Hahaha die schaduwen boeien mij ook niets. En het visuele is maar ondergeschikt aan het verhaal, daar gaat hem om, een goed verhaal!!!!

johnhendrikos schreef:

Het gaat om het geheel, niet enkel het verhaal... zucht

ja het geheel ok dan. maar voor 90% het verhaal en 10% de rest. Anders zou niemand hele oude films kunnen waarderen omdat ze vroeger visueel nog zwak waren.

avatar van 6-6-6
Ik heb er iig goed van genoten, gewoon één klein meesterwerkje.

avatar van tattoobob
Prachtig geschoten film....eigenlijk niets op aan te merken,toch stiekem gehoopt op een spannender geheel.
Mocht zeker de pret niet drukken,ik heb een mooie filmavond achter de rug

Hoe zou je je moeten voorbereiden dan??

avatar van D.K
D.K
koolmeeskip schreef:

Hoe zou je je moeten voorbereiden dan??

avatar van ralfsjam
Stoker is een lekkere film als je van vintage films houdt. Nieuwe films oude stijl. De film begon mooi weer gegeven, maar wat makkelijk en met weinig spanning. Een beetje vanzelf. Mia droeg de film in zijn geheel, en dit deed ze goed. Nicole spelde de moeder ook prima. Matthew was in mijn ogen niet creapy genoeg voor deze rol. De film keer lekker weg, en je kon lekker achterover leunen. Want de spanning was ver te zoeken, en ipv genoot ik van Mia. Toptalent! Het einde van de film maakte een hoop goed. Zeker de laatste 10 minuten. de ontknoping zeg maar. jammer dat die zo kort was. Laatste 3 minuten waren heel goed, en maakte se circle rond.
Ondanks het gemis van de spanning, toch een 3.5 **

avatar van popcorn en cola
Bijzondere film, inderdaad met een hoog mystery-gehalte. De Koreaanse hand van de regiseur is zeker zichtbaar. Aanrader!

avatar van Alonzo
Aparte film. Niet heel bijzonder maar de film heeft wel wat. Of dit een aanrader is???? I don't know.

avatar van Maximus Aurelius
johnhendrikos schreef:

Als het alleen om het verhaal gaat, lees dan een boek! zwart wit films kunnen mij ook niet bekoren wellicht als ik in die tijd had geleefd wel maar dan wist je niet beter (overigens kan je in zwart wit ook met schaduw werken maar dat terzijde).

Ik zal de film binnenkort eens bekijken...

avatar van jacobine_rodijk
johnhendrikos schreef:

Welke 'oude' films heb jij 't over? Alleen omdat cinematografie vroeger zwart/wit was betekend niet dat er visueel niets mee te doen was. Integendeel, zelfs.

avatar van Montorsi
Aangenaam filmpje. Vooral qua sfeer de moeite waard. De regie is prima met vooral qua editing uiterst effectief en ook het camerawerk is erg goed verzorgd.

Inhoudelijk is het wat clichérijker maar de film blijft toch meer teren op de sfeer dan op het verhaaltje vond ik. Desondanks vond ik het jammer dat de herkomst van Charlie weinig origineel was. Verder vond ik het tegen het einde wat rommelig verteld allemaal. Zo wordt het mij persoonlijk niet duidelijk waarom Charlie vanaf dat India kind is al zo geobsedeerd is door haar? Terwijl dat toch redelijk essentieel is.

Afijn verder een prima film met goeie rollen. Weinig mis mee maar er had misschien ook wat meer spanning in gekund, dat miste toch wel een klein beetje.

avatar van mjk87
Erg fijne film. Het is een coming of age-film, een drama, een mysteriefilm en vast zijn er nog meer etiketten op te plakken. Wel wist de regisseur goed de balans te houden en komt alles mooi naar voren. Maar inhoudelijk vond ik het allemaal niet eens zo heel boeiend. Zeker het begin wat lastig om in te komen en ik vond de film tegen het eind (niet het einde zelf, dat was prima) wat wegzakken. Maar het was vermakelijk genoeg om de aandacht erbij te houden.

Ook de cast is prima. Wasikowska speelt uitstekend. Ze lijkt wat vreemd maar nooit weet je helemaal wat er mis is met haar. Verdriet? Licht autistisch? Gewoon geschift? Zeer interessant en prima vertolkt. Kidman was vooral goed en eng maar heeft niet iets te weinig speeltijd gekregen. En Goode als oom Charlie was vooral creepy als kruising tussen Norman Bates en Uncle Charlie uit Shadow of a Doubt. Maar wat hem nu zo aantrekt in India Stoker is mij een raadsel gebleven.

Maar wat deze film vooral maakt is het audiovisuele. Een mooie stijl met veel warme aardse kleuren - denk aan rood, donkergroen, donkergeel en bruin) en fijne belichting. Het koude blauw heb ik eigenlijk maar op één moment gezien, in de badkamer halverwege de film en dat was ook het juiste moment daarvoor. Ook de muziek was prima en werkte zeer sfeerverhogend. En bovenal de montage in knappe cross-cuttingscènes, zowel tussen heden en verleden, als meerdere locaties op hetzelfde moment. Met veel gevoel voor timing gemonteerd en bovenal vol erg veel leuke ideeën; hoe beelden en geluiden achter elkaar zijn gezet was bijzonder sterk. Hoogtepunt was die cut van kapsel naar gras, maar ook de pianoscène (leuke metafoor voor verlangen en genegenheid) was zeer sterk. En toch doe ik elke ander goed uitgewerkt origineel idee daarmee te kort. Want was dat dat allemaal genieten. Wat mij betreft nu al een kandidaat voor de Oscars.

Verdiend 4,0*, vooral doordat het inhoudelijk soms net iets te kort schoot.

Gaaf.

Park in Hollywood. Het werkt wel. De setting is extreem Amerikaans, de uitwerking een perfecte blend tussen kwalitatief Hollywood en kwalitatief Zuid-Korea. Het resultaat is een wat eigenaardige, maar vooral aangenaam unieke film.

Park komt vooral audiovisueel erg sterk uit de hoek. In z'n geheel wel iets te klassiek voor m'n smaak, maar met veel moderne toetsen. Introductie is daarin echt perfect. De soundtrack verdient ook absoluut een pluim, cast is solide, al komt Kidman er wel steeds bekaaider vanaf.

Veel directe spanning zit er niet in, maar er broeit heel wat onderhuids. Park geeft ook niet alles prijs en hoewel het einde absoluut bevredigend is blijven er aardig wat vragen open. Knappe eerste Amerikaanse film van Park, veel beter dan vooraf verwacht.

4.0* en een uitgebreide review

Film kon mij niet echt boeien. Hij had wel wat enger mogen zijn.

Toch nog 2.5* vanwege de goede acteerprestaties en de helaas spaarzame momenten dat het spannend was.

avatar van code9
In de eerste drie kwartier wordt een welhaast perfecte, mysterieuze sfeer gecreëerd, maar de hooggespannen verwachtingen worden vervolgens niet waargemaakt. Hoewel het zeker niet altijd nodig is om de motieven van de personages tot in de details te verduidelijken, blijft het verhaal inhoudelijk veel teveel hangen in vaagheden en onduidelijke suggesties, waardoor er nauwelijks iets van spanning wordt gecreëerd. Regisseur Park bewijst naar mijn mening met deze film dat je met mooie beelden, goede acteurs en een in potentie interessant scenario niet automatisch een geslaagde film maakt.

avatar van boemboem27
45 minuten volgehouden.
kwam nog steeds niets fatsoenlijkst of spannends uit.
snap niet dat zoiets zo'n hoge waardering kan scoren...onbegrijpelijk

avatar van perreke
Goede film boeit van het begin tot het eind.
De steer in de film is perfect
En goed op gebouwd
De moeite waard

avatar van barcam
Stoker (2013)
Zeer geslaagde thriller en dit dankzij een uitstekend verhaal, knappe visuele en audio effecten, sterke acteer prestaties.
Tempo is langzaam maar weet geen seconde te vervelen.
Unieke film doordat het durft af te wijken van het gekende Hollywood pad en dwars tegen alle moraal van goed en kwaad in gaat.
Voor mij één van de beste films dat ik al gezien heb dit jaar.
Een must voor de filmfan.

avatar van blurp194
Mooie sfeer.
Mooie beelden.
Perfect spel met licht en donker, camerawerk om jaloers op te worden.
Mooi spel van Mia Wasikowska.

Maar daar houdt het dan op. Het verhaal komt niet bij me door, ik moet er echt moeite voor doen om m'n aandacht er bij te houden. De personages zijn me allemaal, zonder uitzondering, onaangenaam. Interessant kan ik ze ook al niet vinden. Lelijk wel - vooral Kidman met die karikaturale Botoxkop van 'er. Gadverdamme, wat onecht is dat.

Interessant wel is dat ongeveer hetzelfde soort gevoel is als waarmee ik uit Olduboi kwam - ik had de naam van Park eerst niet gezien, dus dit kwartje valt achteraf. Maar toch is het wel voor allebei de films hetzelfde verhaal: Mooie film, in technisch opzicht - knap gemaakt. Maar ik kan er eigenlijk niks mee.

avatar van Rott
Inderdaad een mooie, spannende sfeer. Veel mensen hebben het niet door maar de regisseur laat duidelijk in elk detail zien dat we alles door de ogen van een jonge, autistische hoofdrolspeelster zien. Dat zorgt voor een apart, verwarrend en soms juist humoristisch effect omdat "de gewone mens" (de niet-autisten) haar visie niet begrijpen. Goed neergezet door de regisseur.

Al met al gaf ik de film een 2.0.
Waarom? Omdat ik deze film niet zou aanraden... Ik vind een film niet een voldoende krijgen als deze "jammer van mijn tijd" is geweest.

Visueel weer erg mooi gedaan van Chan-wook Park.
Wat weet deze regisseur z'n camera harmonieus te gebruiken.

Toch zie ik 'm liever Koreaanse films maken. Daar kan hij echt z'n eigen gang gaan.
Blijf lekker in Korea, daar heb je geen regels die je opgelegd worden door Amerikaanse producers etc. Een klein voorbeeld 98 minuten voor een film van Park.
Als het aan Parl zelf had gelegen had deze film zeker 120 min geduurd met nog veel meer prachtig camerawerk.

avatar van Pazmaster
Tegenvaller. Het ziet er best mooi uit allemaal en het acteerwerk is goed, maar het verhaal vind ik veel te vaag, traag en daardoor ook saai soms. 2 sterren