Den Skyldige (2018)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Gustav Möller
met Jakob Cedergren, en de stemmen van Jessica Dinnage en Omar Shargawi

In afwachting van een rechtszaak omtrent zijn handelen bij een incident, is politie-agent Asger uit zijn functie ontheven en gedwongen om te werken bij de alarmcentrale. Hij beantwoordt een noodoproep van een verwarde vrouw die vermoedelijk slachtoffer is van een ontvoering. Met de telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw op te sporen.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en was toch wel aangenaam verrast door deze film. Ondanks dat dit een korte film was en hij zich op één plaats afspeelde, was deze toch erg spannend. De minimale cast deed het ook prima.
Deze onbekende film is toch wel het bekijken waard.

avatar van Left4Dead
Duidelijk niet mijn ding, zo op één plek zittend hulp bieden.
Op zich doet men het wel goed qua acteren en in beeld brengen maar ik heb er gewoon niets mee dat alles in alleen maar zo'n kleine ruimte afspeelt. Vond het op een gegeven moment gewoon saai aandoen.

avatar van martijn011
Knappe film, uitstekend vermaak, ondanks dat deze film zich op één locatie afspeelt en we constant naar het gezicht van Jakob Cedergren zitten te kijken die eigenlijk alleen maar aan het bellen is.

Ondanks dat het verhaal uitermate simpel is, zit het gewoon erg goed in mekaar en word je als kijker gedurende het kijken ook nog eens verrast.
Cedergren levert een wereldprestatie, hij komt overtuigend over en hij draagt de film met verve. Ongelooflijk dat voor een kleine 6 ton zo'n film wordt geproduceerd, maar meteen een bevestiging dat een enorm budget geen garantie is voor succes en vice versa.
Ruim voldoende, aanrader!

avatar van assowise
Prachtig. Na 40 minuten pas beseffen dat de film waarschijnlijk niet ergens anders heengaat. Dat Jacob Cedergren je zo vastgrijpt dat je blijft kijken. Ook heel fijn geacteerd door degene met wie hij aan de telefoon hangt, Iben (de ontvoerde vrouw), zijn partner bij de politie, de ontvoerder of zijn dochtertje. Allemaal weten ze alleen in de stem genoeg te leggen dat je af en toe twijfelt of dit nog wel een film is.

Spannend, ontroerend, schitterend

avatar van El ralpho
De kracht van de verbeelding

Uniek filmpje. Dit zit hem niet zozeer in het verhaal (tijdens een dienst op de alarmcentrale ontvangt een politieagent een verontrustend telefoontje), maar meer om de uitwerking die hoge ogen gooit. De opzet klinkt saai en voorspelbaar, maar is het niet.

Eigenlijk kun je Den Skyldige zien als een combinatie van Cinema en het horen van een luisterboek, omdat je verbeelding veel van het werk dient te doen om een beeld bij de personages te krijgen. Naast politieagent Asger die op de poster staat, komt namelijk geen van de relevante personages in beeld en speelt alles zich af over de telefoon. Wel moet ik zeggen dat op een bepaald punt de verassing er wel een beetje af is, en dat de aanleiding waarom Asger de telefoondienst moest draaien een beetje als een slap excuus voelde om hem in deze setting te plaatsen. Toch vond ik dit over de gehele linie een sterke Deense thriller waarvan ik verwacht dat liefhebbers van het eveneens deels Deense Broen hier ook van zullen gaan genieten. Dit komt niet alleen door de taal, maar komt ook omdat ik de sfeer - met een hoog realisme gehalte- wel vergelijkbaar vond.

avatar van Boneka
schumacher schreef:
Saai ze, geef mij maar phone booth.
Ik begrijp wel ze dat er mensen zijn dit dit leuk vinden, ieder zijn ding en mening maar het was minder mijn ding.
Ook niet zo geloofwaardig, als zoiets gebeurt gaade irl zoiets niet te zien krijgen ze, dan luisteren er meerdere mee, uw meerdere komt zich moeien enz...

Die duurde drie kwartier en dat hadden ze hier ook moeten doen.

avatar van Boneka
Phone booth duurde 3 kwartier op een locatie en dat had hier zeker ook gekund. De film heeft zo zijn sterke kanten maar deelt die ook met minpunten. Zo is er maar weinig interactie met zijn collega's zeker bij zo'n ontvoering. Ook wil hij veel te veel alleen doen. Het achterkamertje vond ik volstrekt belachelijk en komt niet professioneel over. Ook de irritante telefoontjes vond ik maar raar. " Ik zeg toch etc" Ook het eind om zijn eigen zaak te betrekken bij deze ontvoering komt volstrekt ongeloofwaardig over

Toch van mij een krappe voldoende omdat mede door het goede doorvragen een interessante rollenspel plaatsvindt met een opvallende uitkomst

avatar van Lakte
Geweldige film waardoor ik erg verrast was! Als een regisseur je aandacht bij een film kan houden die zich op 1 locatie afspeelt zoals hier dan mag je je een goede regisseur noemen!

avatar van pampelonne
er gebeurt natuurlijk van alles, alleen je ziet het niet.
na 2/3 van de film komt er een twist die je totaal niet verwacht.
bloedstollend spannend.
erg knap gemaakt.

Wat een teleurstelling is deze film! Er was geen doorkomen aan. Wat een saai gedoe en matig einde. Mag niet in de schaduw staan van Phonebooth!

avatar van Shadowed
Ok.

Deze film deed me een beetje denken aan The Call, een film waarvan ik het eerste gedeelte zeer spannend vond. Met een beetje hetzelfde concept schept deze film verwachtingen. Ik hoopte weer op een lekkere, intense en beklijvende thriller. Scandinavische cinema heb ik daarnaast ook hoog staan.

De film heeft in ieder geval wel potentie. De alarmcentralekamer is sfeervol ingericht, de cinematografie grauw en spannend en de omgeving geloofwaardig. Het ziet er allemaal goed uit, en daarmee is het makkelijker om sterke spanning op te bouwen.

Die spanning wordt ook wel degelijk keurig opgebouwd, zeker in de eerste 20 minuten. Zoiets als een medewerker bij een alarmcentrale is een onderwerp waar ik wel meer van zou willen weten, en deze film speelt zich eigenlijk volledig af in een alarmcentrale. Kassa.

Jammer dat de film de opgebouwde spanning niet vast weet te houden, mede door een gebrek aan vaart. Het tempo wordt dreigend opgebouwd, maar zodra Iben van de telefoon wordt gehaald is de vaart compleet weg. Na een bepaalde tijd herovert de film de vaart, maar verliest hem vaak weer direct daarna.

In de tweede helft was de film zelfs soms gewoon niet interessant of intrigerend meer. Zodra de twist uit de doeken werd gedaan geloofde ik het allemaal wel. De spanning knalt er eigenlijk gewoon uit. Jammer, want spanning lijkt een beetje centraal te staan in deze film. De spanning wordt vaak ook een beetje teniet gedaan door het hoofdpersonage die te makkelijk betrokken raakt bij zijn beller.

Desondanks is het concept intrigerend en het acteerwerk van Cedergren solide. Die drama-achtergrond had weggelaten mogen worden, dan was zijn personage wat mysterieuzer. Dat mag ik iets meer. De omgeving van Cedergren is keurig in elkaar gestoken. Maar uiteindelijk weet de film gewoon de spanning en vaart niet vast te houden, waardoor het als geheel in elkaar begint te vallen.

avatar van Dievegge
Dit vind ik toch wel een miskleun. Tachtig minuten lang zit je naar een man met een vervelende kop te kijken. Het is een hoorspel met aanvullend beeld, een beetje zoals radio op de televisie. Het verhaal is een middelmatige thriller met enkele vergezochte wendingen.

avatar van Clover
Wow, wat een onverwacht heftig verhaal. Me geen moment gestoord aan het kleine 'decor'. Ik ben verrast en geschokt door deze korte film

Adembenemend film met onverwachte wendingen . Geweldig acteerwerk die geen seconde verveeld

avatar van Lovelyboy
Verassend goede film die uitermate boeit ondanks die ene acteur en locatie. Wat dat betreft een prestatie opzich vergelijkbaar met Tom Hardy in het uitstekende Locke en in mindere mate Phonebooth.

De film start rond Holm waar meteen enige wrijving merkbaar is met andere collega's en tevens het gevoel dat dit baantje te min is. Holm oogt als karakter ingeperkt door de bureaucratie van de alarmcentrale telefonist als doorgeefluik. Een functie die in die zin dient in de structuur en niets meer of minder. Bureaucratie die vanuit zijn oogpunt als gemakkelijk, kil en afstandelijk wordt afgeschilderd maar wel degelijk functioneel is in dergelijk werk en eerder zelfbescherming, iets waar we vanzelf op terug gaan komen.

Holm lijkt aanvankelijk sympathiek met zijn aanpak, bemoeizucht, bedreiging en eigen onderzoek. Je zal toch dergelijk werk doen, de schier onmetelijke machteloosheid die Holm voelt als gebonden aanpakker is voelbaar. Toch laat zich daar ook subtiel de reden voelen waarom er überhaupt een onderzoek naar Holm is die emotie en zakelijkheid niet lijkt te kunnen scheiden. Iets dat hem ook in dit geval ernstige problemen veroorzaakt en evens voor spiegelwerking zorgt. De emotie druipt er dan ook af, voor mij dan, en de gesprekken zijn bij tijd en wijlen zenuwslopend. De 'un public' biecht aan Iben komt plichtmatig over, om de cirkel tussen beide rond te krijgen, zelfs wat gedwongen pathetisch. Toch raakt het verhaal daar wel op boeiende wijze mee rond, en komt er een interessante tweedeling naar boven die gedurende de hele film al aanwezig was. Bijvoorbeeld je werk doen of je boekje te buiten gaan. Bewust kwaad doen versus onbewust. Iets interpreteren tegen de werkelijkheid en vooral toe kunnen en durven geven als je fouten gemaakt hebt. Aldus 'De Schuldige'.

Dit alles maakt Den Skyldige tot een buitengewoon interessante en boeiende film die ik zeker niet voor het laatst gezien heb. Met overigens een uitstekende Cedergren

avatar van Philippe01
Zoals anders al vermeld deed het me ook denken aan "Locke" wat ook zo'n verrassende en spannende film was. Een ander verhaal verwachten dan men denkt maar dan toch boeiend blijven kijken en dan achteraf blij zijn om aangenaam verrast te zijn dat een film soms niet meer moet zijn dan dit om krachtig te zijn.

avatar van Philippe01
Philippe01 schreef:
Zoals iemand anders al vermeld deed het me ook denken aan "Locke" wat ook zo'n verrassende en spannende film was. Een ander verhaal verwachten dan men denkt maar dan toch boeiend blijven kijken en dan achteraf blij zijn om aangenaam verrast te zijn dat een film soms niet meer moet zijn dan dit om krachtig te zijn.

'Locke' was zoveel beter, spannender en op de een of andere manier ook niet zo oubollig. Dit was een erg gekunsteld en onwaarschijnlijk verhaaltje in een uiterst saaie setting. Cedergen heeft een weinig boeiend hoofd en wat duurde het ook allemaal lang voordat al die telefoontjes opgenomen werden.

avatar van Antonin
knap, onthutsend en ontroerend drama, dat dit ook met een budget van 600000 euro kan, zorgt er voor dat ik ineens 5 sterren uitdeel.

avatar van ILDIB
Het eerste half uur is vrij saai. Daarna wordt het echter steeds beter met een goede spieropbouw.