Den Skyldige (2018)

Denemarken
Thriller

geregisseerd door Gustav Möller
met Jakob Cedergren, en de stemmen van Jessica Dinnage en Omar Shargawi

In afwachting van een rechtszaak omtrent zijn handelen bij een incident, is politie-agent Asger uit zijn functie ontheven en gedwongen om te werken bij de alarmcentrale. Hij beantwoordt een noodoproep van een verwarde vrouw die vermoedelijk slachtoffer is van een ontvoering. Met de telefoon als enige hulpmiddel begint Asger aan een race tegen de klok om de vrouw op te sporen.

Deze film laat zien dat je met minimale middelen – alles speelt zich af in een alarmcentrale waarbij je de hele tijd slechts naar een bellende man kijkt (wat dat betreft is in vergelijking zelfs The Place (2017) - MovieMeter.nl rijk aan variatie in beeld) – een superspannende thriller kunt maken. Alleen het middendeel voelt even wat minder want lijkt niet zo geloofwaardig (waarom gaat die man z’n boekje te boeken en proberen de zaak vanuit de alarmcentrale op te lossen waarbij je al aanvoelt dat dat niet goed kan gaan?) maar we leren dat die impulsiviteit c.q. intolerantie jegens onrecht (met een mooie analogie met de pijnlijke slangen in de baby) precies het probleem van de man is zodat het met terugwerkende kracht wel geloofwaardig wordt. De film speelt op overtuigende wijze met goed vs. kwaad, met name hoe we ons kunnen vergissen wie goed en wie kwaad doet met betrekking tot zowel onszelf als tot anderen en hetgeen wordt uitgewerkt zowel qua de op te lossen misdaad als qua Asger zelf. Asger voelt een noodzaak de held te willen spelen, maar is de anti-held (hetgeen in onze moderne tijd met regels en procedures in plaats van helden ook niet anders kan: zie De Held). Het verhaal zit daarmee ook goed in elkaar.

Tussen vier en vier-en-halve ster.

avatar van mrklm
Omdat er een onderzoek loopt naar het handelen van politieman Asger Holm [Jakob Cedergren] bij een incident, is hij door zijn meerderen van de straat gehaald. Hij werkt nu tijdelijk met tegenzin bij de alarmcentrale. Wanneer hij een telefoontje krijgt van een geëmotioneerde vrouw, concludeert hij al snel dat de vrouw is ontvoerd. Het is aan Asger om ervoor te zorgen dat zijn collega's op straat zo snel mogelijk de auto waarin ze zit kunnen lokaliseren en tegenhouden.
Een conceptfilm die volledig gefilmd is vanuit het perspectief van Asger. Cedergren geeft een sublieme vertolking in een film waarin hij niet alleen moet reageren op de informatie en de gebeurtenissen aan de telefoon, maar ook op subtiele wijze gestalte moet geven aan de karakterontwikkeling die plaatsvindt als het scenario van regisseur Gustav Möller en Emil Nygaard Albertsen steeds meer laagjes van zijn persoonlijke verhaal onthullen. De vele twists houden de spanning erin, maar het is niet voldoende voor 85 minuten. Tien minuten minder en dit was waarschijnlijk een meesterwerk geweest, maar dit is sowieso een knap staaltje minimalistische cinema.

IJzersterk en beklemmend drama/thriller dat zich op één plek, de alarmcentrale waar alle noodoproepen binnenkomen, afspeelt. In Den Skyldige volgen we Asger Holm (indrukwekkend en volkomen geloofwaardig geacteerd door Jakob Cedergren), een politieman die in afwachting van een rechtszaak wegens vermeend onrechtmatig handelen in de uitvoering van zijn functie is overgeplaatst van de straat naar de alarmcentrale. Op het moment dat Asger een noodoproep krijgt van een vrouw die zegt ontvoerd te zijn, ontvouwt zich een zenuwslopende race tegen de klok om de vrouw te vinden. Het is daarbij knap hoe de regisseur erin slaagt om je gedurende de hele film op het puntje van je stoel te houden, terwijl we feitelijk alleen maar kijken naar een man en zijn headset/telefoon en meeluisteren met de gesprekken die hij voert.
De film maakt een naturelle, waarheidsgetrouwe indruk, waarbij het lijkt alsof je daadwerkelijk een avond meekijkt met één van de telefonisten bij de alarmcentrale. Veel interessanter nog is de obsessie van Asger om de ontvoerde vrouw te vinden, waarbij zijn persoonlijke demonen verweven raken met de zaak. Er ontstaat zo ook een karakterstudie van een gekweld mens, al had hierin nog wat meer gezeten qua uitdieping. Het is echter maar een heel klein minpunt op een verder bijzonder sterke film.

avatar van Fisico
Sterke intrigerende thriller die volledig wordt gedragen door Jakob Cedergren die uitstekend gestalte geeft aan het soms toch wel eigenaardige personage Asger. Alle beelden vinden plaats op de alarmcentrale. Je ziet een man die niet geïnteresseerd is in zijn job. Hij krijgt opmerkingen van zijn overste en bellers worden getrakteerd op cynische commentaren. Zo doe je dus niet aan hulpverlening. Waarom hij daar zit als gestrafte/geschorste is niet helemaal diidelijk. Later wordt hij wat empathischer, maar slaat de slinger helemaal over door te veel zijn best te doen en de held te willen uithangen.

24-gewijs wordt in real time de noodoproep van een ontvoerde vrouw geschetst. Doordat de camera de hele tijd de alarmcentrale in beeld brengt, moet je het als kijker doen met het geluid via de telefoon. Zeker in de bioscoop een uitstekende ervaring. Je raakt betrokken in het verhaal en waant je zelf haast een hulpverlener. Als de telefoon overgaat, wil je zelf zo snel mogelijk de telefoon opnemen. Grappig was het moment wel toen midden in de crisissituatie de telefoon overging van een dame met een fietsongelukje.

Auditieve informatie is nog meer dan visuele info erg suggestief omdat je vaak moet gissen wat er nu eigenlijk gebeurde. De krakende telefoonlijn maakte het alleen maar benarder. De film was bij momenten dan ook erg spannend. Geweld had deze film niet nodig. Super gedaan! 85 minuten was een ideale tijdsduur. Terecht bekroond voor de publieksprijs!

avatar van hvdriel
Iedereen gaat erg op over deze film en dat snap ik ook wel. Je zult maar net een paar jaar van de filmacademie zijn en dan zo'n film maken met een ijzersterk gegeven: eenheid van tijd en van plaats, namelijk een alarmcentrale, met als plot proberen een ontvoering op te lossen via de telefoon, zodat wij als kijkers onze eigen beelden maken over de personen, de plekken en handelingen aan de andere kant van de telefoonlijn met als enig hulpmiddel de stem en omgevingsgeluiden. Alleen dit al zou vijf sterren waard zijn, zeker als je ook nog eens de acteerprestatie van Jakob Cedergen in acht neemt.

Maar toch .... ik vond de film allerminst super spannend en heb me redelijk verveeld. Zat voortdurend te verzinnen 'Wat zouden ze nu weer bedenken om het verhaal voortgang te geven?'. En dan probeer je te bedenken waaraan dit ligt. Ik doe een poging.
Was het plot maar zo strak geweest als ik hierboven beschrijf. De hoofdpersoon Asger Holm krijgt - wat mij betreft onnodig - langzaamaan een achtergrond, nodig om enkele ongeloofwaardige acties van hem te kunnen opnemen in het verhaal. Was hij een 'gewone' man in de alarmcentrale geweest, die iets verder gaat in zijn taakuitoefening dan is toegestaan, wat zou het plot dan rechtlijnig krachtig zijn geweest.
Het eerste telefoongesprek van de ontvoerde vrouw kan er bij mij echt niet in - als ik de man naast haar was geweest, dan rook ik onmiddellijk onraad, en zo heel slim ben ik echt niet.
Dan de swing in het plot. Die zie je aankomen wanneer de ontvoerder zelf de telefoon beantwoordt en je hoort hoe hij reageert (en zo heel slim ben ik echt niet).
De verdere bemensing in de alarmcentrale? Kartonnen poppen die dienen als behang - wat heel goed is voor een strak plot -, maar gooi dan de twee uitschieters eruit.

Ik ben nu waarschijnlijk te kritisch en zoek spijkers op laag water. Maar toch, ik wil weten waarom ik me redelijk verveelde en sta open voor suggesties. Graag zelfs.

avatar van Macmanus
Prima debuut.

Begrijp hvdriel wel een beetje. De film doet veel goed, het is kort, het heeft erg sterke sounddesign, acteerwerk is ook naar behoren om de 90 minuten boeiend genoeg te houden. Maar het is wel een scenario-film waardoor je als getrainde kijker wel iets te vaak bezig bent met het scenario. Scenario wise is het knap voor een debuut maar niet zo geweldig om het meesterlijk te noemen. De publieksprijzen zijn hem gegund maar zegt stiekem vooral veel over de pretentieuze films die er soms draaien en dan zelfs festival publiek stiekem liever een genrefilm ziet dan een Russisch drama.

Nog steeds prima vermaakt, past bij de betere 1 locatie films. Prima avondje uit, maar kijk uit voor de te overdreven verwachtingen.

3.5 sterren.

avatar van wibro
Tja, wat moet ik hier nu van zeggen. Ik kan de lovende reacties niet helemaal delen. Spannend vond ik het eerste half uur zeker niet, eerder saai en die plotwending zag je van mijlenver aankomen. De ontknoping, allemaal knap gevonden dat wel, maar mijn grootste bezwaar is toch wel dat deze film zich in één ruimte afspeelde. Op visueel vlak viel er voor mij hierdoor helemaal niets te genieten. De film kwam voor mij ook meer over als een hoorspel waarmee je zo'n 55-60 jaar geleden toen nog niet iedereen een TV had op de radio werd doodgegooid. Dan nog, als je deze film één keer gezien heb, dan hoef je hem ook nooit meer te herzien omdat het in deze thriller helemaal draait om het verrassingseffect en als dat weg is, wat blijft er dan nog over. Vul zelf maar in,

avatar van wwelover
Hele sterke film. Blij dat ik vooraf niks wist over het plot. Spannend en intrigerend tot het eind. En ijzersterk spel.

avatar van Diederik58
Voor een goede film is het niet nodig om spektakel, grootse decors, cgi, enz. uit de kast de trekken. Kleine setting, intiem gefilmd, dramatische plotwending, spannend. Je wordt 85 minuten meegenomen in de dilemma's, inschattingen en keuzes van Asger. Heel mooi gedaan. Ook al vond ik bepaalde situaties onwaarschijnlijk.

avatar van Drulko Vlaschjan
Wat een matigheid. Het idee is natuurlijk geweldig, een ontvoering meemaken vanuit de meldkamer. De moeilijkheid is dat de kijker niet ziet wat er aan de andere kant van de lijn gebeurt. Dat biedt kansen. Die worden niet benut. Men heeft de situatie opgelost door alles zo duidelijk mogelijk uit te spreken. Geen moment ben je in verwarring, je weet voortdurend wat de situatie is. Goed, er komen wat suffe plottwists die je wist dat zou komen, maar verder tast je geen moment in het duister.

Het hangt sowieso allemaal van te veel toevalligheid aan elkaar. Juist deze agent (!) wordt een half uurtje (!) voor het einde van zijn laatste (!) shift gebeld. Vanwege een of ander vergezocht motief besluit hij alle protocollen te negeren, waarmee hij de beller, die hij zo graag wil redden, juist in gevaar brengt. 112, als elke seconde telt, maar je gaat wel een eeuwigheid met dat kind lullen zonder een collega te verzoeken alvast de kenmerken van de auto door te geven? Het ging er bij mij niet in. Die beller komt trouwens behoorlijk normaal over, tot het moment dat ze, op aanraden van de agent, haar ontvoerder te lijf gaat. Ineens blijkt ze compleet geschift, begint ze over die slangen, o haha, zat het zo, nou nou, en prompt gaat het busje open en slaat ze haar man neer. En dan dat einde. Ze is dood. O, pfieuw, gelukkig, ze is niet dood. Was dat even schrikken.

Ik zet verder mijn vraagtekens bij het politiewerk. Het lijkt mij vrij ongeloofwaardig dat ze zo nonchalant met een ontvoering omgaan, zeker nadat dat zoontje is gevonden en dus duidelijk wordt (zij het onterecht) wat die man mogelijk van plan is met zijn vrouw.

Kortom, een flinke domper. Ik voelde mij als kijker weer eens danig onderschat. Maar met Drulko speel je geen spelletjes. Dan moet je van beteren huize komen.

avatar van Shinobi
Heibel in de alarmcentrale.

Gustav Möller levert een prima debuut af.

De vergelijking met een 'Locke' is natuurlijk snel gemaakt; ook hier neemt de telefoon een belangrijke rol aan, terwijl alles in real time gebeurt op één locatie. De plaats van handeling is ditmaal een alarmcentrale waar een politieman noodoproepen beantwoordt, om vervolgens terecht te komen in een ontvoering. Een saillant detail is dat hij gedegradeerd is tot deze functie in afwachting van een rechtszaak wat zijn recalcitrante houding verklaart.

Wat volgt is een spannende race tegen de klok om de ontvoerde vrouw te redden. Als kijker word je meegenomen naar de machteloosheid die Asger voelt, omdat hij enkel telefonisch instructies kan geven. De dichte cameravoering op Jakob Cedergren zorgt ervoor dat je alles meekrijgt van zijn personage, welke hevig leunt op zijn mimiek en stem om verscheidene emoties tentoon te stellen. Erg knap hoe hij dit de hele film volhoudt, gezien de long takes.

Middels het sterke sound design wordt de kracht van de suggestie goed gewekt. Hierbij zijn met name de verstikkende stiltes en de momenten waarop je alleen stemmen hoort intrigerend te noemen. Toch schurkt het dat de plotwendingen niet helemaal stroken met hetgeen wat is voorgevallen. Eveneens kun je vraagtekens zetten bij de gemaakte keuzes. Op deze manier kun je je enigszins bedrogen voelen.

Al met al is 'Den Skyldige' een degelijke thriller, zolang je maar niet te veel let op alle onwaarschijnlijkheden.

Dikke 3,0 sterren.

TMP
Zeer degelijke en onderhoudende thriller. De beperkte setting (alle beelden komen vanuit een alarmcentrale) zorgt ervoor dat veel aan de eigen verbeelding wordt overgelaten en dat werkt prima. Het acteerwerk van hoofdrolspeler Cedergren is bovendien zeer aardig en hij weet een geloofwaardige rol neer te zetten. Om de een of andere reden voelde ik de plotwending echter wel al aankomen en de herkijkwaarde van de film is niet zo groot.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Fijne thriller die verrassend goed werkt als je tot een beetje inlevingsvermogen beschikt. De standaard telefoongesprekken die op een alarmcentrale binnen komen hadden best wat meer mogen zijn, de film duikt nu al redelijk snel in de hoofdact en ik denk dat een beetje meer opbouw de film misschien wel goed had gedaan.

De twist op het einde vond ik best goed, alleen de beweegredenen van het hoofdpersonage waren niet altijd even logisch te noemen. Zo voelde de betekenis van het hoofdpersonage een tikkeltje geforceerd aan. Maar ach, het was fijn kijkvoer met een andere invalshoek.

3,5* (Dicht tegen 4 aan)

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Altijd fijn als je met geen enkele voorkennis een bioscoopzaal in gaat en dan zeer positief wordt verrast. Ik had geen flauw idee wat Den Skyldige was en dat is bij een film als dit altijd maar beter ook. De film was er gelukkig ook eentje die je vrij snel bij de kladden grijpt, de film is intrigerend van begin tot eind. Het blijft altijd noemenswaardig als men zoiets spannends kan neerzetten in slechts één ruimte en met maar één acteur zichtbaar, de rest zijn enkel stemmen. Niet voor niets zag ik de term 'moderne Hitchcock' voorbij komen als het over deze film gaat. Meneer Cedergren speelt een overtuigende rol en zijn personage is ook heel fijn driedimensionaal; geen typische held of goedzak en in alles erg geloofwaardig. Sowieso blijft de film naast minimalistisch ook in uitvoering subtiel, met een voortreffelijke timing. Een zeer vakkundige en aangename film, dit.

4,5 sterren.

avatar van mjk87
Tegenvaller. De film deed me denken aan Taking the Pelham 123, ook daar zat iemand op de centrale die vanwege redenen in zijn job als straf dit moest doen. En ik vraag me af of het nu zo moeilijk is iemand zijn werk te laten doen zonder gelijk dit soort onzin en een heel trauma erbij. Waarschijnlijk speelt mee dat alles op 1 -saaie- locatie speelt en dar na een minuut of 45 de rek er ook wel uit is en de hoofdpersoon dan maar dingen buiten het boekje gaat doen om de plot vooruit te helpen. Had dan de film nog korter gehouden met pure focus op het centrale verhaal dat sterk genoeg moet zijn, want op momenten is het spannend en is het een meerwaarde dat je enkel het een en ander per telefoon meekrijgt. Ik kijk sowieso graag naar mensen aan het werk en als ze dat goed doen is dat helemaal fijn om naar te kijken, en de beste man doet het goed aan de telefoon als hij zich op zijn taak focust. Maar al die onzin eromheen stoort en irriteert gewoon, het is onnodig en haalt je uit het centrale verhaal. Verder vond ik het ook niet echt geloofwaardig. Sowieso leek die hele centrale een amateuristisch geheel. Als iemand zo'n telefoontje krijgt gaan er toch wel meer mensen mee bezig? Worden andere telefoontjes door anderen afgevangen? Komt er een supervisor bij? 2,5*.

avatar van knusse stoel
Dit is nu een sterk voorbeeld van een film die het niet van filmlocaties hoeft te hebben maar puur, maar dan ook puur van het verhaal. Het verhaal is dusdanig sterk dat je het op een bepaald moment gewoon voor je ziet. Aan de hand van het gesprek, de geluiden, fantaseer jezelf de omgeving en de mensen die daarin zijn in jouw geest. Het lijkt wel een beetje op een goed boek lezen. Jammer dat sommigen de film niet zo geweldig vonden als anderen hier op de site. Het lijkt op; "you love it or you hate it"!
Gisteren hebben we de film eerst voor de helft gezien want hier was dat ook het geval, vriendin haakte af na ongeveer de helft, zodat ik vandaag de andere helft kon zien. Ze houdt trouwens wel van boeken lezen.
Van mij een 8!

avatar van frolunda
Prima thriller van,volgens mij debuterend regisseur Gustav Möller die hier het minder is meer principe hanteert en daarmee een uitstekend resultaat boekt.
Het scenario is misschien niet al te origineel maar wel goed uitgewerkt en ook met de spanningsopbouw is niks mis,sterker nog het is denk ik het krachtigste punt van de rolprent.Den Skyldige bevat wel wat kleine onwaarschijnlijkheden en ook zijn de beslissingen van de hoofdpersonen soms wat onlogisch maar over het algemeen komt het allemaal redelijk realistisch over.
Over het één locatie verhaal is ook al een hoop gezegd maar ik vind dat het de film erg goed doet omdat de gebeurtenissen-niet-in-beeld zo veel intenser overkomen.
De sterke prestatie van hoofdrolspeler Jakob Cedergren draagt natuurlijk ook bij aan het succes van deze Deense thriller mede omdat zijn karakter goed is uitgewerkt en daarom geloofwaardig overkomt.
Dikke vier sterren voor Den Skyldige,ik heb er van genoten.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Film-firmament.

Den Skyldige is een positieve verrassing uit het hoge noorden. Dat ze in Scandinavië kwaliteitsfilms en series maken weten we al decennia lang, en is behalve jaloersmakend vooral erg fijn. Niet dat alles uit de ons bovenliggende landen automatisch goed is, maar er valt veel moois te ontdekken. En gelukkig weet dat moois zijn weg tegenwoordig goed te vinden naar de Nederlandse markt. Zo ook deze misdaad-thriller van regisseur Gustav Möller - een nieuwe ster aan het Deense film-firmament - die hier samen met 'oudgediende' Jakob Cedergren een puike prent aflevert.

Het venijn zit hem vaak in de staart en ook hier wordt je op overtuigende wijze meegenomen naar de spannende ontknoping. De 85 minuten ernaartoe verlopen vlotjes en de opbouw is uitstekend. Door met wat bijzaken te strooien wordt je op vakkundige wijze afgeleid van het hoofdverhaal, dat alsmaar meer bloedstollend wordt. De straatagent, die verplicht bij de alarmcentrale moet werken, verliest wellicht iets te snel zijn hoofd, maar herpakt zich en ook dat doet realistisch aan. Den Skyldige is tevens hét bewijs dat een sterke film maken niets van doen heeft met een ruim budget. Gaat dat zien.

****

Met dank aan September Film voor het recensie-exemplaar.

avatar van david bohm
Sterk. Met minimale middelen wordt de spanning langzaam opgevoerd. Het acteerwerk van de heer Cedergren en ook dat van de stemacteurs is uitstekend te noemen.
Absolute aanrader.

Meeslepend realtime drama met een politieagent, die in een alarmcentrale op afstand “getuige” is van een kidnapping. Knap opgebouwde thriller zonder allerlei toeters en bellen, die mede door de twists in het verhaal alsmaar spannender wordt. De langgerekte stiltes zijn af en toe zenuwslopend.

De ervaring leert dat je het maken van spannende thrillers met een gerust hart kunt overlaten aan de Denen. Deze film, met een tour-de-force van Jakob Cedergren, bewijst dat nog maar eens.

avatar van arno74
Films die zich op een locatie afspelen en met nauwelijks meer dan één acteur, zoals All Is Lost (2013) of Buried (2010), spreken me niet zo aan. Bij deze film is dat anders, wat we op het scherm zien speelt zich af in een 112-alarmcentrale, maar de echte film speelt zich vervolgens in je hoofd af. We horen de telefoongesprekken, de geluiden aan de andere kant van de telefoon, en moeten onze verbeelding aanspreken om te zien wat er gebeurt. Daardoor heb je nauwelijks in de gaten dat je steeds maar naar één plek zit te kijken, maar belangrijker nog, wat zich aan de andere kant van de telefoon afspeelt zie je in feite alleen in je eigen hoofd, waardoor elke kijker zich de gebeurtenissen anders inbeeldt. Dit wordt versterkt doordat er contact wordt opgenomen met steeds verschillende personen die elk hun visie op de zaak geven. De kijkwijzer zegt dat de film geschikt is voor alle leeftijden, maar dat is volstrekt ten onrechte, er komt veel geweld in voor alleen speelt dat zich aan de andere kant van de telefoon af.

Den Skyldige is een psychologische thriller, een spannende en geslaagde kat en muisspel over de telefoon. Het sleept je als kijker mee in de onmacht die ervaren wordt door de agent, een man die normaal op straat patrouilliert maar zich 'gedegradeerd' voelt tot telefonist, met de telefoon als enige wapen die tot zijn beschikking staat.

Het heeft veel raakvlakken met The Call (2013) al is Den Skyldige meer doordacht, geloofwaardig en veel beter uitgewerkt. 4*.

avatar van joolstein
Asger Holm zit noodgedwongen in de meldkamer van de alarmcentrale. Niet anders dan een man met een headset aan een bureau en een rij inkomende gesprekken. En toch boeit het! Zelfs ondanks ik weet dat het gebeuren in de meldkamer totaal niet kan of klopt. En maar goed ook! De film is vooral zo spannend door het goede samenspel tussen wat je ziet en wat je hoort. Tenminste tot aan de 'onverwachte' wending. Daarna werd mij allemaal iets te gortig. Een prima effectieve thriller die een beroep doet op ons inbeeldingsvermogen. En telkens als die telefoon opnieuw rinkelt wil je vooral dat die zo snel mogelijk wordt opgenomen!

Een één-locatie-film zonder weerga. Geen gewoon kijkje hoe het in zo'n alarmcentrale aan toe gaat maar een verhaal met een trillende, beangstigende en naar de keel grijpende spanning met bovendien een verrassende en onthutsende ommekeer.
Jakob Cedergren acteert overtuigend en weet met veel gevoel de impact van de opeenvolging van nare gebeurtenissen op zijn gemoed weer te geven.
Een thriller zonder daadwerkelijke actie. Er zijn er nog maar deze lijkt mij toch uitzonderlijk goed geslaagd.

Hoewel de film zich voornamelijk in één ruimte afspeelt, vond ik dat deze film heel goed de spanning tot het laatst vast wist te houden. Knap geacteerd en mooie regie. Ik leefde intens mee met de hoofdrolspeler.

Goeie film waarin een politie-agent een tijdje als centralist komt te werken op de alarmcentrale. Een wel heel simpele opzet (de film speelt zich af op één locatie met eigenlijk ook maar één acteur in beeld). Het had bijna een hoorspel kunnen zijn (afgezien van de acteur). Toch blijft de film onderhoudend, aangezien je als kijker zelf de hele tijd een beeld probeert te vormen wat er zich aan de andere kant van de lijn afspeelt. Niet overal even geloofwaardig, en daarom net geen 4.0 sterren.

avatar van james_cameron
Knap gedaan dit. Eén locatie, één hoofdrolspeler: agent Asger (Jacob Cedergren) moet de telefonische hulplijn op het politiebureau bemannen, waar hij te maken krijgt met een bizarre ontvoeringszaak. Je zit ademloos naar een man te kijken die de hele speelduur aan de telefoon zit. De spanning wordt kunstig opgebouwd en de continu verrassende plot ontvouwt zich op natuurlijke en (redelijk) geloofwaardige wijze. En ja hoor, daar dient de amerikaanse remake zich al aan...

avatar van Ebenezer Scrooge
Ik hou er wel van wanneer dingen aan de verbeelding worden overgelaten, maar je kunt ook overdrijven natuurlijk. Daarnaast is het verhaaltje ook nog eens heel ongeloofwaardig. Een medewerker van de hulpcentrale die zo'n gecompliceerde en levensbedreigende noodoproep in zijn eentje moet klaren? Daar zou in werkelijkheid een heel team mee aan de slag gaan. Had overigens ook vrij snel door, en dat is niet om op te scheppen of zo, hoe ongeveer de vork in de steel zat. Een ontvoerder die zijn slachtoffer zowat een kwartier lang naar huis laat bellen om de kinderen gedag te zeggen. 'Alles gaat goed met mama, hoor...' Ja, dag. Aangekomen bij het moment met de baby had ik echt zoiets van: dit is te geforceerd bedacht, zo van: we hoeven toch niets te laten zien dus we kunnen net zo goed iets heel heftigs verzinnen. Louter bedoeld om het publiek te shockeren en nog iets van spanning mee te geven aan het saaiïge plot.

Mij deed het helemaal niks.

avatar van Filmkriebel
Best knap. Een one location film kan snel saai worden maar Den Skyldige toont hoe je het wel goed doet. Een eenvoudig concept over een politieman op de alarmcentrale die een oproep krijgt van een vrouw die ontvoerd blijkt te zijn. De personages worden daarna geschetst, de dialogen onthullen de verhaallijn en je moet zelf je verbeelding laten werken om je de situatie voor ogen te halen. Verder is er een verbazende interactie met de kijker, omdat je geprikkeld wordt om zelf bepaalde situaties mee in te schatten. Dat de politieman zelf mentaal niet stabiel is pepert dit alles nog verder. Het einde vond ik ook wel goed, hoe de flik zijn zonde moet toegeven om iemand anders te redden . Dikke 3,5*

avatar van IH88
Den Skyldige

Uitstekende film. Onze Deense vrienden hebben een patent op donkere en naargeestige politiethrillers, en Den Skyldige is ook weer een pareltje. Het plot zit simpel in elkaar en alles is op één locatie gefilmd, maar de uitvoering is perfect. Dat komt ook door het acteren van Cedergren, en zelfs tijdens de stille momenten zit je soms met zweethanden op het volgende telefoontje te wachten. De twist tegen het einde van de film kwam voor mij onverwacht, en het is knap hoe geloofwaardig en spannend regisseur Gustav Möller het 88 minuten lang weet te houden.

avatar van K. V.
Deze eens bekeken en was toch wel aangenaam verrast door deze film. Ondanks dat dit een korte film was en hij zich op één plaats afspeelde, was deze toch erg spannend. De minimale cast deed het ook prima.
Deze onbekende film is toch wel het bekijken waard.

avatar van Left4Dead
Duidelijk niet mijn ding, zo op één plek zittend hulp bieden.
Op zich doet men het wel goed qua acteren en in beeld brengen maar ik heb er gewoon niets mee dat alles in alleen maar zo'n kleine ruimte afspeelt. Vond het op een gegeven moment gewoon saai aandoen.

avatar van martijn011
Knappe film, uitstekend vermaak, ondanks dat deze film zich op één locatie afspeelt en we constant naar het gezicht van Jakob Cedergren zitten te kijken die eigenlijk alleen maar aan het bellen is.

Ondanks dat het verhaal uitermate simpel is, zit het gewoon erg goed in mekaar en word je als kijker gedurende het kijken ook nog eens verrast.
Cedergren levert een wereldprestatie, hij komt overtuigend over en hij draagt de film met verve. Ongelooflijk dat voor een kleine 6 ton zo'n film wordt geproduceerd, maar meteen een bevestiging dat een enorm budget geen garantie is voor succes en vice versa.
Ruim voldoende, aanrader!

avatar van El ralpho
De kracht van de verbeelding

Uniek filmpje. Dit zit hem niet zozeer in het verhaal (tijdens een dienst op de alarmcentrale ontvangt een politieagent een verontrustend telefoontje), maar meer om de uitwerking die hoge ogen gooit. De opzet klinkt saai en voorspelbaar, maar is het niet.

Eigenlijk kun je Den Skyldige zien als een combinatie van Cinema en het horen van een luisterboek, omdat je verbeelding veel van het werk dient te doen om een beeld bij de personages te krijgen. Naast politieagent Asger die op de poster staat, komt namelijk geen van de relevante personages in beeld en speelt alles zich af over de telefoon. Wel moet ik zeggen dat op een bepaald punt de verassing er wel een beetje af is, en dat de aanleiding waarom Asger de telefoondienst moest draaien een beetje als een slap excuus voelde om hem in deze setting te plaatsen. Toch vond ik dit over de gehele linie een sterke Deense thriller waarvan ik verwacht dat liefhebbers van het eveneens deels Deense Broen hier ook van zullen gaan genieten. Dit komt niet alleen door de taal, maar komt ook omdat ik de sfeer - met een hoog realisme gehalte- wel vergelijkbaar vond.